قلعه مهرپادین یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود

به گزارش مجله سرگرمی، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قلعه مهرپادین یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود.

قلعه مهرپادین یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود
بیشتر بخوانیدقلعه مهرپادین در مهریز؛ بنایی دیدنی با افسانه ای کهن

قلعه مهرپادین در 30 کیلومتری مرکز استان یزد قرار گرفته و همه ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می نمایند. از این قلعه به عنوان سکونتگاه موقتی استفاده میشده و با مساحتی به طول 160 و عرض 148 متر با چشم اندازی زیبا در میان کشتخوان ها، باغ های میوه و زمین های زراعی واقع شده و تمام شهر را همانند نگهبانی هوشیار تحت مراقبت خود داشت.

درباره قدمت و دوره ساخت قلعه تاریخی مهرپادین 2 نظریه متفاوت مطرح است؛ بعضی کارشناسان بر این گمان هستند که بنای مذکور متعلق به دوران صفوی است و گروه دیگر تاریخ بنای قلعه را مربوط به دوران حکومت آل مظفر و همزمان با ساخت ارسن شهری مهرپادین می دانند. از طرفی، روایتی در میان ساکنان قدیمی محل به این مضمون رواج دارد که پس از حمله مغولان به قصبه مهریجرد و کشته شدن تمامی مردم، تنها یک کودک زنده می ماند که سربازان مغول از کشتن او صرف نظر نموده و او را به اهالی قریه سریزد در نزدیکی مهریجرد تحویل می دهند.

وی پس از طی سالهای کودکی، به قصبه خود بازگشته و برای جلوگیری از تکرار واقعه مذکور، قلعه ای بزرگ با برج و بارویی بلند و خندقی عمیق را میسازد؛ قلعه ای خشتی و باشکوه که تا همین دهه های اخیر فعال و مسکونی بوده و هر کدام از اهالی در آن اتاقی برای خود داشتند و برای انبار کالا و نگهداری محصولات کشاورزی و آذوقه و دام از آن استفاده میکردند. البته این قلعه ظاهرا برای سکونت دائم ساخته نشده بود و فقط در مواقعی که احساس خطر میشد یا حمله ای صورت میگرفت، اهالی روستا آنجا را ترک نموده و با اموال با ارزش خود روزهای موقتی را درون قلعه سپری میکردند. در چنین مواقعی، در روز به یاری دود و در شب به وسیله چیزی مانند چوب سوخته که مرتب در حال چشمک زدن است، برای یاری از قلعه های دیگر استمداد می طلبیدند.

از لحاظ معماری و نحوه ساخت، قلعه مهرپادین 2 حصار و باروی دفاعی دارد و بعلاوه 9 برج مدور که برای این برج در نظر گرفته شده است. خندقی دورتادور این قلعه به منظور محافظت از اموال و افرادی که در قلعه زندگی میکردند نیز کنده شده است. فضای داخلی قلعه در دو حصار با ارتفاع 6.5 متر احاطه شد. هر دو حصار به صورت چینه ای از خشت و گل ساخته شده و بخش فوقانی آنها فرم و شکل کنگره ای دارد. برج های حصار درونی قلعه نیز با ارتفاع تقریبی 8.5 متر دارای تیرکش ها و روزنه هایی برای دفاع است.

به منظور ورود به این قلعه می بایست از در ورودی که در جنوب این قلعه وجود دارد و به وسیله یک در چوبی 2 لتی وارد شوید. در چوبی قلعه با گل میخ هایی نزئین شده و سردر ورودی آن دارای یک قوس خوش فرم و نیزه دار است. بعلاوه قسمت بالایی در نیز دارای تیرکش و تزئینات چلیپایی هست. در فاصله بین در اول حصار بیرونی و در دوم حصار درونی نیز فضای هشتی با پوشش 4 بخشی وجود دارد که از فضای زیرین آن برای نگهداری کالا در آن موقع استفاده میشده است. پس از ورودی، شاه کوچه یا گذر اصلی قلعه وجود دارد که جهت آن شمالی جنوبی است و 3.30 متر پهنا دارد. کوچه ها و گذرهای فرعی قلعه نیز با عرضی حدود 1.70 متر در جهت شرقی غربی ساخته شده اند.

درون قلعه فضاهای گوناگونی از قبیل اصطبل، بخش مسکونی شاه نشین و عام نشین، انبار نگهداری کالا و فضای عمومی یا مذهبی بچشم میخورد. فضای شاه نشین یا ارباب نشین قلعه در مرتفع ترین بخش بنا بالای فضای ورودی نیز قرار گرفته است و بر تمامی فضاهای داخلی و محوطه خارجی مشرف است.

به منظور نگهداری احشام اتاق هایی با نام اشکوب در طبقات پایینی ساخته بودند و طبقات فوقانی محلی برای سکونت و زندگی مردم این شهرستان نیز بوده است. برای دستیانی از طبقات بالایی نیز می توانید به وسیله راه پله ای باریک و خشتی دسترسی داشته باشید. فضاهای داخلی کاهگل شده و مقدار خشت های استفاده شده در ساختار کالبدی آنها 23×23 سانتیمتر نیز هست. برج های داخلی قلعه 2 اشکوبه بوده و پوشش اشکوب اول گنبدی و راه پله به سمت بالا به صورت مدور و مارپیچ است. در قسمت شرقی قلعه، چاه قنات عمیقی بچشم میخورد که احتمالا آب مورد احتیاج قلعه از این مکان تامین میشده است.

منبع: همگردی
انتشار: 10 دی 1401 بروزرسانی: 10 دی 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164452

به "قلعه مهرپادین یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه مهرپادین یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید