قانعی: واکسن برکت تا آخر خرداد ارائه می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از ارائه واکسن برکت تا سرانجام خرداد ماه اطلاع داد.

قانعی: واکسن برکت تا آخر خرداد ارائه می گردد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خیلی غیر احتمال دارد که یک واکسن بتواند بعد از شروع فاز یک زودتر از 4 یا 5 ماه به بازار ورود پیدا کند.

او با بیان اینکه این موضوع برای تمام واکسن ها صدق پیدا می نماید اضافه نمود: همه مجریان امر قول داده اند تا آخر ماه خرداد واکسن را ارائه دهند، اما این به معنای فراوری واکسن نیست، ابتکار عمل خوبی انجام شده تا برای واکسن فراوری گرفته مجوز صادر گردد، اما مجوز بعد از انتها فاز 3 صادر می گردد.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه نمود: در حال حاضر واکسن برکت جلوتر است و آخر خرداد ماه ارائه می گردد، واکسن غیر فعال وزارت دفاع به نام فخرا حداقل تا 6 ماه باید مراحل خود را طی کند و امید می رود که در شهریورماه به بازار برسد، واکسن رازی هم در همین فاصله زمانی می رسد؛ لذا واکسن های داخلی به جز یک مورد بقیه در شهریور ارائه می گردد.

قانعی با اشاره به اینکه امروز کمیته اخلاق مجوز واکسن پاستور را صادر کرد گفت: از ابتدا تا انتهای مراحل فراوری را خودمان انجام می دهیم که سه مورد مجوز گرفته است، دو مورد ویروس غیر فعال داریم که مربوط به واکسن برکت و فخرا است، همچنین ویروس نوترکیب دیگری داریم که مربوط به انستیتو رازی می گردد لذا این سه واکسن از اساس داخلی هستند.

او با اشاره به اینکه یک کار مشترک با اسپوتنیک داریم که 4 میلیون دز بنا شده است تا برای ما فراوری کند ادامه داد: در این باره یک شرکت داخلی طرف حساب است و باید این کار را انجام دهد، یک واکسن مشترک با کوبا داریم که تا 3 میلیون دز می تواند تا شهریور ارائه بدهد، یک واکسن دیگری هم به صورت مشترک با ژاپن داریم که هنوز مراحل لازم را طی ننموده است

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: این ها واکسن های مشترک ایران با سایر کشور ها است، این واکسن های مشترک زودتر می تواند در ایران راستا خود را طی نمایند و به بازار بیایند، در مجموع تا شهریور با 7 واکسن سر و کار داریم که بعضی از آن ها مانند برکت زودتر به بازار ورود پیدا می نماید.

قانعی توضیح داد: ما یک سبد واکسن و یک شروع واکسیناسیون را خواهیم داشت که از برکت که فراوری داخلی است کار انجام می گردد و سایر واکسن ها وارداتی هستند و لذا این موضوع تا اوایل مهر ماه طول خواهد کشید که در آن موقع 7 واکسن را خواهیم داشت.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه نمود: تا انتها سال یک واکسن نوترکیب دیگر، فراوری داخل به نام بقیه الله را خواهیم داشت لذا این واکسن هم تا مهرماه می تواند وارد عرصه گردد، بنابراین یک سبد نوترکیب و یک سبد ویروس غیر فعال با پایه ویروسی را خواهیم داشت که ترکیبی از فراوری داخل و فراوری مشترک هستند.

قانعی بیان نمود: بعد از مهرماه بحث تامین واکسن اسپوتنیک را داریم که 60 میلیون دز تهیه شده است که می تواند یاری نماینده باشد، در پاییز چالش مربوط به واکسن را نخواهیم داشت، همچنین در اسفندماه بحران مربوط به کرونا را با واکسیناسیون تا حد زیادی حل خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه دارو به محض اینکه رونمایی می گردد از فردای آن روز مردم در بازار می توانند اقدام به تهیه نمایند اضافه نمود:، اما در مورد واکسن اینچنین نیست، واکسن پیچیدگی های زیادی دارد.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: فاز 3 برای 10 هزار نفر دیده می گردد، اولین واکسنی که بسیار در اذهان درخشید واکسن آسترازنکا بود، ولی وقتی راستا واکسیناسیون طی شد احتمال آمبولی دیده شد، ولی عوارض در صد نفر و در هزار نفر دیده نمی گردد، تا واکسیناسیون به چندین ده هزار نرسد نمی توانیم قضاوت نهایی را داشته باشیم که واکسن ما نسبت به بقیه چگونه است.

قانعی با اشاره به اینکه اگر اضطرار نبود تمام واکسن های فراوری داخل و جهان باید یک سال دیگر صبر می کردند و بعد اجازه ورود به بازار را به دست می آوردند اظهار کرد: آنچه را قرار بود که ما انجام دهیم تا مهرماه انجام خواهیم داد، کشوری با جمعیت ایران حداقل 120 میلیون دوز واکسن احتیاج دارد که بتواند واکسیناسیون را انجام دهد، در کدام کشور چنین چیزی به جز آن هایی که فراوری نماینده و صاحب ثروت بودند انجام شده است.

او توضیح داد: ایران برای دریافت واکسن از کواکس به موقع اقدام کرد، ولی در حق ایران ظلم شده است، اگر ایران بخواهد واکسیناسیون را در حد وسیع انجام دهد چاره ای جز متکی بودن به خود ندارد، گروهی از سال گذشته قصد کردند که واکسن فراوری داخل داشته باشیم لذا آثار واکسن ها در اسفندماه دیده می گردد.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه نمود: فراورینمایندگان واکسن وقتی می بینند که در واکسن کمبود صورت می گیرد، ذخیره یک ساله را در پیش می گیرند، تا به بحران بعدی نخورند، یعنی وقتی جمعیت را ایمن کردند این ایمنی باید تداوم پیدا کند، دو تا سه سال متوالی حتماً باید واکسن کرونا دریافت گردد، اینکه دو سارق باشد و یا اینکه سه دوز به یکباره تقاضای واکسن را جابه جا می نماید، یک جنگی در میان است تا تصاحب بیشتری صورت گیرد.

قانعی ادامه داد: ممکن است کارایی یکی از واکسن ها زیر سوال برود، همان چیزی که در اروپا دیدیم اول اسپوتنیک را کنار زدند و بعد به این واکسن به عنوان واکسن اول رو آوردند، آثار تدابیر انجام شده در مهرماه معین می گردد، زیرا انواع پلتفرم ها به اندازه احتیاج کشور فراوری خواهد شد.

او اضافه نمود: وقتی صحبت از انتقال زباله بیمارستانی می کنیم یعنی سرنگ و تمام ابزاری که در سطل می اندازیم همه آلودگی ویروسی دارند، تا به امروز واکسن ایرانی آزاد نشده است تا تزریق عمومی صورت بگیرد، ممکن است یک نفر که پاکبان باشد خود را برای واکسن کاندید نموده باشد، اما عمومیت ندارد که برای پاکبان ها واکسن ایرانی تزریق شده باشد، واکسن یک زنجیره سرد دارد و این زنجیره سرد باید حفظ گردد، حدوداً بین 500 تا 600 هزار واکسن تزریق شده است.

قانعی اضافه نمود: هرهفته کمیته علمی تشکیل می گردد، تقریباً تمام شواهدی که در جهان و ایران وجود دارد آنالیز می گردد و شیوه نامه های تجویز معین می گردد که باید به چه صورت باشد، داروی کورتون باید در بیماران کرونایی استفاده گردد و جزء الزامات است، وقتی التهاب ریه شروع شد، باید داروی کورتن استفاده کرد، هیچ کس نباید اکسیژن خونش زیر 90 باشد، همچنین داروی ضد انعقاد جزو الزامات است و باید استفاده گردد.

او اضافه نمود: فاویپیراویر جزء پروتکل نیست و رد شده است مابقی دارو ها تبلیغات شرکت ها هستند، متاسفانه سبد دارو هایی که ما داریم بسیار متنوع شده لذا مبنا کمیته علمی است، در کل دارو های ضد ویروسی هنوز اثرشان ثابت نشده است.

بابک عشرتی اپیدمیولوژیست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه برنامه گفت: بیماری هایی مثل کرونا عموماً از طریق هوا منتقل می شوند، همه گیری ها از نوع همه گیری های طول کشنده است.

او اضافه نمود: مسئله دیگری که در این همه گیری ها نقش دارند رفتار مردم است، رفتار همه مردم در این ماجرا نقش بسزایی دارد، هرچه دستورالعمل های بهداشتی بهتر انجام گردد تعداد بیماران کمتر خواهد شد و موج هایی با شدت کمتری را خواهیم داشت.

عشرتی بیان نمود: وقتی جمعیت در معرض حساس داشته باشیم یعنی جمعیتی که هنوز ایمنی در آن ها ایجاد نشده، تا وقتی این جمعیت وجود داشته باشند همچنان انتقال بیماری را داریم، تا زمانی که پوشش واکسیناسیون مناسب با سرعت مناسب را نتوانیم تامین کنیم این گرفتاری را به شکل خواهیم داشت.

اپیدمیولوژیست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: سرعت رسیدن به این موج ها تابع جهش هایی است که در ویروس به وجود می آید، عزیزان ما در اراک و خوزستان می گویند که ظرفیت بیمارستان هایشان پر شده است و ما این شرایط را تقریباً در تهران داریم، ظرفیت عادی ما پر است، 2000 تخت بیمارستانی را در تهران افزایش داده ایم.

او گفت: ما بیمار پشت در بیمارستان نداریم، این افزایش بیماران به صورت تدریجی است.

تا وقتی سفر و ارتباطات بین المللی است، باید انتظار انواع جهش ها و انتقال هم وجود داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: هر چه شیوه نامه های بهداشتی بیشتر و بهتر رعایت گردد تعداد بیماران کرونایی کاهش می یابد، ترکیه و عراق تعداد ابتلای بیشتری در مقایسه با ما به ویروس کرونا دارند، این اتفاق در کشور های اروپایی نیز افتاده است و کشور هایی که شیوه نامه های بهداشتی را بهتر رعایت می نمایند همه گیری کمتری دارند، اما کشور هایی مانند هند که دستورالعمل های بهداشتی در آن ها کمتر رعایت می گردد همه گیری بیشتری دارد.

عشرتی گفت: فروردین سال گذشته مردم درک خطر بیشتری از کرونا داشتند و بر این اساس موج اول به سرعت فروکش کرد، اما اکنون به دلیل طولانی شدن بحران مردم درک خطر کمتری دارند، کاهش موج کرونا به رفتار ما بستگی دارد، واکسیناسیون تازه شروع شده است و مردم باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمایند.

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت ها را تا اخر این هفته تمدید نموده است اظهار کرد: میانگین رعایت دستورالعمل های بهداشتی 58 و نیم درصد و در مقایسه با اسفند سال گذشته 20 درصد کاهش یافته، رعایت محدودیت های بهداشتی در چهار گروه شغلی در کل کشور 70 تا 74 درصد است، اما در شهر تهران کمتر از 50 درصد رعایت می نمایند.

فرهادی گفت: البته از ابتدای محدودیت ها رعایت شیوه نامه های بهداشتی از طریق مشاغل در تهران از 20 درصد به 50 درصد افزایش یافته است.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه نمود: گروه های یک شغلی در تهران می توانند فعالیت نمایند، اما بعضی رستوران ها همچنان مشتری می پذیرند، مسئول و مجری تعطیلی مشاغل وزارت صمت و اتاق های اصناف هستند.

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 146994

به "قانعی: واکسن برکت تا آخر خرداد ارائه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانعی: واکسن برکت تا آخر خرداد ارائه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید