فعالیت شناورهای رو رو همچنان مالی نیست
به گزارش مجله سرگرمی، رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران با توجه به مطالعات صورت گرفته از سوی تعدادی از انجمن ها و شرکت های کشتیرانی، تاکید نمود: برای فعال شدن خط حمل ونقل دریایی به یاری شناورهای رو-رو باید در قدم اول بین سه مدل سیستم لجستیک دریایی، ریلی و جاده ای، هماهنگی لازم ایجاد گردد.

سیدعلی حسینی، رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران با تاکید بر این نکته که ضرورت راه اندازی خط رو-رو در سیستم حمل ونقل دریایی کشور سی سال است که در دستورکار دولت های مختلف بوده، توضیح داد: درباره شناورهای رو- رو پیشنهادهایی را دادیم و کنسرسیومی را به همت بعضی از انجمن ها و تعدادی از شرکت های کشتیرانی که می توانستند سرمایه گذاری نمایند ایجاد و براساس مطالعات صورت گرفته، گزارش هایی را تهیه کردیم هرچند با چند مشکل اساسی در این جهت روبرو هستیم.
این فعال مالی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تاکید نمود: چون شناور رو-رو از سه مدل حمل ونقل تبعیت می نماید؛ دریایی ریلی و زمینی، باید بین این بخش ها هماهنگی لازم وجود داشته باشد. بعلاوه انجمن های فعال در این سه مدل نیز باید هماهنگی لازم را ایجاد نمایند. ظرفیت این شناورها با بارگیری کامیون ها و واگن ها قابل استفاده است و باید جهت خود را مالی نمایند. از طرفی طبق مطالعات صورت گرفته باید برای آغاز 4 شناور وجود داشته باشد؛ برای مثال خط انزلی به اکتاو یا بندر کوریک را داشته باشیم و این مستلزم سرمایه گذاری اولیه است.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از پیشنهادی به دولت مبنی بر استفاده از سرمایه صندوق توسعه حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی سخن گفت و ادامه داد: پیشنهاد دیگری هم مطرح است با این مضمون که دولت با سود صفر، تسهیلاتی را ارائه دهد. از طرفی برای 18 ماه اول هم یارانه ای را اختصاص دهند.
طبق گفته او اقدام خوبی از سوی سازمان بنادر و سازمان راهداری انجام شد و یک سالی است که با دو شناور اجاره ای از بندر اکتاو سفرهایی را به بندر انزلی و آستاراخان داشتیم. البته طبق گزارش های موجود، این جهت به میزان کافی مالی نیست چون مشکلاتی روی زمان های حرکت این شناورها داریم. به هر حال این مسائل باید حل گردد چون لزوم ایجاد چنین جهتی بر همه ثابت شده و باید این اتفاق روی دهد و از ظرفیت دریا بیشتر استفاده کنیم.
حسینی با بیان این مطلب که توسعه تجارت بدون بالا بردن سطح مناسبات با همسایگان کشور عملی نیست و باید به وسیله ایجاد کریدورهای نو و موافقت نامه های دو یا چند جانبه انجام گردد، گفت: باید از ظرفیت ایجاد شده در کشورهای همسایه چه در جهت ترانزیت و چه صادرات بهره ببریم. در این بین تقویت و نوسازی سیستم لجستیک کشور در هر سه حوزه ریلی، دریایی و زمینی بسیار اهمیت دارد و قدرت کشور را در منطقه بالا می برد.
او تاکید نمود: با تقویت ناوگان حمل ونقل می توانیم از امکان ایجاد شده در مذاکرات خود به عنوان نقطه قوت استفاده کنیم. ایران به علت شرایط جغرافیایی یکی از مالی ترین منطقه ها برای حمل ونقل و ترانزیت محسوب می گردد. از سویی ضروری است با تکیه بر بنادر فعال ایران در جنوب و شمال، سطح همکاری ها را بالا ببریم. بنابراین هر نوع تفاهمی با کشورهای منطقه می تواند در حوزه تجارت خارجی اثرات مثبتی داشته باشد.
منبع: اتاق بازرگانی ایرانnagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق
huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن
inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع