فصل مورد علاقه شما چه ارتباطی با شخصیت تان دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، اگر زمستان فصل مورد علاقه شما بین تمام فصل هاست، ممکن است به این دلیل باشد که کمی به درون گرایی و خانه نشینی گرایش دارید؛ به این که یک پلیور گرم بپوشید، پتوی نازکی دم دست بگذارید و روی کاناپه بنشینید و نوشیدنی گرم خود را در دست بگیرید. این کار یک بعدازظهر مطلوب و بی نقص برای خیلی از افراد به نظر می رسد.

فصل مورد علاقه شما چه ارتباطی با شخصیت تان دارد؟

دیجی مگ: آیا فصل خاصی وجود دارد که بیشتر از باقی فصل ها به آن علاقه داشته باشید؟ فصل مورد علاقه برخی از افراد تابستان با روزهای گرمش است و برخی دیگر از روزهای خنک و تاریک پاییز لذت می برند. چرا احساس می کنیم برخی از فصل ها فصل ما هستند؟ آیا روانشناسی می تواند توصیح دهد که فصل مورد علاقه چه ارتباطی با شخصیت ما دارد؟

برای درک این که چرا ما یک فصل خاص را ترجیح می دهیم تحقیقاتی بر اساس روانشناسی صورت گرفته است. محققین پی برده اند تغییرات دما و نور در فصل های مختلف می تواند روی روحیات و رفتار ما تاثیر بگذارد. حتی یک تحقیق نشان داده است ماهی که افراد در آن به دنیا آمده اند هم ممکن است با شخصیت آن ها در آینده، مرتبط باشد.

برای مثال خلق وخوی بیش از حد مثبت و تغییرات سریع در روحیه در کسانی که در ماه های بهار و تابستان به دنیا آمده اند، بیشتر دیده شد. از طرف دیگر احتمال داشتن روحیه تحریک پذیر و زودرنج در کسانی که در ماه های زمستان به دنیا آمده اند، کمتر بود.

با این که ممکن است عجیب به نظر برسد، مدت زیادی است که روانشناسان به تاثیر قدرتمند فصل ها بر روحیه افراد پی برده اند. روزهای کوتاه زمستان ممکن است گاهی باعث گردد افراد اختلالات عاطفی فصلی که به نام افسردگی زمستانی رایج است را تجربه نمایند. تحقیقات همچنین نشان داده است آغاز بهار در واقع می تواند باعث بهبود در روحیه این افراد گردد؛ البته با توجه به میزان زمانی که فرد مورد نظر در بیرون از خانه و طبیعت می گذراند. حتی نتایج شگفت انگیز یک تحقیق نشان داد در افرادی که فصل تابستان را در رحم مادر بوده اند، احتمال مرگ بر اثر بیماری قلبی در فصل زمستان بیشتر است.

هر گونه شرح علمی در خصوص علاقه شخصی ما به یک فصل خاص، حتما باید تفاوت های اقلیمی و جغرافیایی را هم در نظر بگیرد. برخی از منطقه ها پاییزهای سردی دارند که به سرعت به زمستان های برفی تبدیل می گردد. از طرف دیگر خیلی از مناطق پاییزهای ملایم تری دارند که با نمایشی از رنگ های مختلف و زیبا، تابستان را به زمستان تبدیل می نماید. جایی که زندگی می کنیم و آب وهوای معمول آن، می تواند نقش پررنگی در انتخاب فصل مورد علاقه ما داشته باشد.

ارتباط بین آب وهوا و روحیه

آب و هوای سرد ممکن است روی روحیات ما تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده که افت دما هم می تواند به همان اندازه روی خلق وخو تاثیرگذار باشد. برای مثال دمای اتاق می تواند روی این که مردم چطور یک متهم را قضاوت می نماید تاثیر بگذارد.

در تحقیقی که در سال 2014 انجام شد، افراد در اتاق های گرم بیشتر احتمال داشت متهم را فردی بی پروا و تندمزاج تلقی نمایند. در حالی که افرادی که در اتاق های سرد بودند بیشتر تمایل داشتند متهم را فردی بی عاطفه قلمداد نمایند که در جرمی از پیش طرح ریزی شده شرکت داشته است.

تعیین است که دما می تواند تاثیری نامحسوس ولی عمیق روی قضاوت ما نسبت به مردم داشته باشد. تحقیقی در سال 2008 نشان داد افرادی که نوشیدنی گرم در دست دارند، بیشتر تمایل دارند دیگر افراد را خون گرم و محترم ببینند. در عوض در دست داشتن یک نوشیدنی سرد، باعث شد شرکت نمایندگان دیگران را از نظر روابط بین فردی سردتر تشخیص دهند.

چرا نور روی روحیه تاثیر می گذارد؟

همه می دانند که نور تاثیر قابل توجهی بر روحیات افراد می گذارد. روزهای روشن و آقتابی ممکن است شما را خرسند و پرانرژی کند، در حالی که روزهای سرد و تاریک ممکن است باعث احساس دلتنگی، غم و بی انگیزگی گردد. نور همچنین ممکن است نقشی در دلیل انتخاب فصل مورد علاقه ما داشته باشد. ریتم ساعت بدن (یا ساعت بیولوژیکی) ما تحت تاثیر نور خورشید است. کاهش میزان دریافت نور خورشید باعث فراوری هورمون هایی در بدن می گردد که بی حالی و رخوت را تشدید می نمایند.

کمبود نور خورشید در طول زمستان و پاییز با سندرومی که به عنوان افسردگی زمستانی می شناسیم، مرتبط است. افرادی که علائم این سندروم را تجربه می نمایند در روزهای تاریک و کوتاه سال احساس افسردگی می نمایند و تمایل خود را نسبت به انجام کارهایی که معمولا دوست دارند از دست می دهند. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند افزایش خستگی و اشتها را تجربه نمایند. از این رو کسانی که دچار اختلالات افسردگی زمستانی می شوند، روزهای آفتابی تر بهار و تابستان را ترجیح می دهند.

دمای هوا و نور ممکن است نقش پررنگی در این که شما چه فصلی را دوست دارید بازی نمایند، اما آیا اولویت شخصی شما در خصوص ترجیح یک فصل نسبت به فصل دیگر، می تواند پرده از شخصیت درونی شما بردارد؟

بهار

برای برخی از نقاط دنیا، بهار از وقتی آغاز می گردد که روزهای تاریک زمستان می روند و هوا گرم تر و طبیعت سبزتر می گردد. اگر بهار فصل مورد علاقه شماست، احتمالا به تجربه های جدید تمایل دارید و فصل بهار فرصت نو شدن دوباره را بعد از یک زمستان طولانی و سرد به شما می دهد.

تابستان

در بسیاری از مناطق کره زمین تابستان فصلی است که در آن روزها طولانی تر، گرم تر و روشن تر است. اگر فصل مورد علاقه شما تابستان است، احتمالا به این معنی است که شما عاشق بیرون رفتن یا یک زندگی پرتحرک هستید. ماه های گرم تابستان فرصت سفر کردن و لذت بردن از فضای بیرون از خانه است. شما احتمالا در دسته افراد اهل بیرون رفتن و برون گرا هستید و معمولا شما را فردی پرتحرک، برجسته و محترم توصیف می نمایند.

متولدین زمستان

جرج الیوت می نویسد پاییز دلچسب! روح من به آن گره خورده است و اگر من یک پرنده بودم سرتاسر زمین را در پی پاییز می گشتم در حالی که نیمی از مردم فکر می نمایند که بهار فصل نو شدن و تازه شدن است، پاییز هم زمان بسیار خوبی برای یک آغاز تازه است. فضای رنگی و هوای خنک تر پاییز می تواند میل شما را برای تغییر برانگیزد.

اگر زمستان فصل مورد علاقه شما بین تمام فصل هاست، ممکن است به این دلیل باشد که کمی به درون گرایی و خانه نشینی گرایش دارید؛ به این که یک پلیور گرم بپوشید، پتوی نازکی دم دست بگذارید و روی کاناپه بنشینید و نوشیدنی گرم خود را در دست بگیرید. این کار یک بعدازظهر مطلوب و بی نقص برای خیلی از افراد به نظر می رسد.

کلام آخر

تغییرات فصلی آب وهوا و نور می تواند نقش مهمی در احساسات، افکار و رفتار ما داشته باشد. با این حال باید به یاد داشته باشیم که تمایلات ما ممکن است تحت تاثیر عوامل بسیار گسترده تری از جمله تجربه های ما قرار بگیرد. اگر شما در شرایطی بزرگ شده اید که تابستان ها را بیرون از خانه در حال لذت بردن از هوای گرم و روزهای بلند گذرانده اید و خاطرات دلنشینی از آن دوران دارید، به احتمال زیاد در دوران بزرگ سالی هم فصل مورد علاقه شما تابستان خواهد بود. اولویت های ما از جمله اولویت هایی که مربوط به زمان تعیینی از سال می شوند، پیچیده اند و تحت تاثیر شبکه ای از عوامل مرتبط با هم قرار دارند.

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: زندگی امروز
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13734

به "فصل مورد علاقه شما چه ارتباطی با شخصیت تان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل مورد علاقه شما چه ارتباطی با شخصیت تان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید