فرانسه؛ تنها امید آمریکایی ها برای احیای مذاکرات

به گزارش مجله سرگرمی، یک استاد روابط بین الملل با اشاره به هماهنگ بودن ماکرون با ترامپ در قضیه اعمال فشار به ایران برای احیای مذاکره با آمریکا گفت فرانسه با وجود مسئله جلیقه زردها، وضعیتی بهتر از دیگر کشورها از جمله انگلیس برای میانجی گری مذاکرات دارد.

فرانسه؛ تنها امید آمریکایی ها برای احیای مذاکرات

گروه بین الملل خبرنگاران- میزگرد سیاسی رو در رو شبکه چهار سیما با موضوع بررسی نشست گروه7 و با حضور جهانبخش ایزدی (استاد روابط بین الملل)، مرتضی اله داد (اقتصاددان) و عمادالدین الحمرونی (کارشناس مسائل سیاسی در پاریس) برگزار گشت.

در این برنامه جهانبخش ایزدی با اشاره به تاثیرات آمریکا بر نشست جی7 گفت: ترامپ در هر مذاکره و نشستی، اول آمریکا را می بیند و می خواهد رقبا و هم پیمانان را از دور خارج کند و در قدم بعد تضعیف کنندگان آمریکا را از سر راه بردارد و در این جهت برای او نه سیاست اخلاقی معنا دارد و نه اخلاقِ سیاسی... از طرفی ترامپ دوست و دشمن را با یک چوب می راند و این جهان بینی را از جهانی تجارت به جهان سیاست منتقل کرده است.

وی افزود: بخشی از اقدامات ترامپ مولود و محصول ذهن او در راستای تک تازی ها و قسمی نیز معلول سیاست های جمهوری خواستاره است و این روند منجر می شود ترامپ اختلاف های بین المللی را منتج به افول آمریکا بداند و لذا بخشی از شوآف رئیس جمهور آمریکا در جلسات بین المللی نظیر جی7، محصول این نوع نگاه است.

تاکتیک هرج و مرز ترامپ در نشست جی7 مشهود بود

ایزدی با بیان اینکه ترامپ اصولا در نظام بین الملل هیچ گونه آشتی را بر نمی تابد، افزود: ترامپ فاقد راهبردی مدرن است و حتی بیش از جمهوری خواستار، با نهادهای بین الملل و بازیگران همسوی خود در تضاد است ولی در عین حال از هرج و مرج ها به عنوان تاکتیک بهره می برد.

وی در تحلیل روند عملکردی آمریکا در نشست جی7 گفت: رئیس جمهور آمریکا اصولا مخالف اقدامات جمعی است که محصول آن تجارت چند جانبه است و هرجا خواستار دیپلماسی است، در همین چارچوب حرکت می کند. از طرفی معتقد است با افزایش بودجه نظامی و کاهش هزینه ها، بر مسائل آمریکا غلبه خواهد کرد.

ایزدی افزود: ترامپ همانطور که با سیستم کار جمعی مخالف است، به افراد پیرامونی خود به عنوان چندین سرباز نیزه در دست می نگرد؛ چراکه سیستم تکنوکرات گونه آمریکا را مانعی بر سر راه خود می داند؛ از این رو در اجلاس گروه های 7 و 20 مطالبی به زبان آورد که خارج از منظومه جمهوری خواستار و در عین حال منجر به جلب توجه دیگران شد.

فرانسه؛ مهره مناسب آمریکا برای ایفای نقش مانجی

این استاد روابط بین الملل، ترامپ را تنها جمهوری خواه در آمریکا خواند که در ظاهر ادعای دوری از درگیری نظامی دارد و افزود: ترامپ اما بستر های نظامی گری را تقویت می کند. ترامپ پیشتر گفته بود آلمان ها مخل تعامل آمریکا با روسیه هستند ولی در عین حال تعاملی دیگر با آلمان داشت که ناشی از خوی تجاری ترامپ بود که در چنین اجلاسی بروز می کند.

ایزدی ادامه داد: ترامپ با خروج از معاهدات بسیاری برنامه های بین الملل را به هم ریخت؛ او همچنین از صنعت آمریکا میراث زدایی را در نظر گرفته و در اجلاس اخیر نیز شاهد بودیم که ادعا کرد اوباما باعث بلعیدن اوکراین توسط روس ها شده و در نهایت منتج به خروج روسیه از جی8 شد.

ایزدی با اشاره به هماهنگ بودن ماکرون با ترامپ در قضیه اعمال فشار به ایران برای احیای مذاکره با آمریکا گفت: فرانسه با وجود مسئله جلیقه زردها، وضعیتی بهتر از سایر کشورها از جمله انگلیس دارد؛ از طرفی رئیس جمهور جوان فرانسه جویای نام است و رابطه رفیقانه با ترامپ در پیش گرفت.

نگرانی مرکل از سرنوشتی که یقه چین را گرفت!

همچنین مرتضی اله داد، استاد اقتصاد ضمن تشریح آینده روابط فی ما بین کشورهای گروه 7 اظهار کرد: ترامپ در نشست بعدی جی7 -که در باشگاه گلف او برگزار خواهد شد-، به دنبال برهم زدن و تغییر قوانین WTO است؛ در حالیکه هرگاه اقتصاد محدود شود، راه تنفسی مصرف کننده و تولید کننده محدود می شود. در این میان مصرف کننده های آمریکایی نیز با محدودیت روبرو خواهند شد و اجناس را گران تر به دست می آورند.

وی افزود: در نشست اخیر جی7، مرکل علاقمند بود ترامپ به سرعت با چینی ها به توافق برسد؛ چون می داند در صورت عدم دستیابی به توافق، تعرفه های بعدی آمریکایی ها، خودروی کمپانی های مرسدس و بی ام دبلیو را نشانه خواهد رفت.

اله داد با بیان اینکه [سایر اعضای جی7 نسبت به تصمیمات یکجانبه گرای ترامپ] حساسیت و نگرانی دارند، شرح داد: ترامپ برعکس تصور دیگران، به عقیده بنده فردی بسیار باهوش است و هنوز کسی نتوانسته اوراق اقتصادیات ترامپ را ببیند. از طرفی ترامپ جوانان سفید پوست آمریکایی را هدف گرفته و به روشنی به آن ها القا می کند همه اقداماتش برای آن هاست.

این استاد اقتصاد بین الملل با اشاره به اینکه ترامپ به هیچ وجه به اقتصاد جهانی نمی نگرد، گفت: اگر ترامپ از انتخابات 2020 سربلند خارج شود، قطعا تصمیماتی به مراتب بدتر از آنچه امروز اتخاذ کرده، می گیرد که به نفع اقتصاد جهانی نیز نخواهد بود.

ظریف در بیاریتز؛ عجیب ترین خبر اجلاس جی7

اله داد همچنین در خصوص مناسبات فرانسه به عنوان یکی از اعضای جی7 با ایران، ادامه داد: بعد از برجام بیشترین شرکت های اروپایی که به سوی کشورمان سرازیر شدند، فرانسوی ها بودند. اما ماکرون در نشست گروه7 با نوعی ترس و واهمه در حضور ترامپ سخن می گفت و سعی داشت سخنی به زبان نیاورد که با جواب تند و دندان شکن ترامپ روبرو شود.

وی در تفسیر این مسئله گفت: همواره جی7 بیانیه ای در انتهای اجلاس ارائه می داد و همه کشورها آن را امضا می کردند. سال گذشته اما ترامپ آن را امضا نکرد و امسال نیز بیانیه رسمی ارائه ندادند. لذا مشهود است که قدرت ماکرون با ایالات متحده برابر نیست.

اله داد در بخشی دیگر از این میزگرد سیاسی سفر ظریف به بیاریتز را عجیب ترین خبر در حاشیه نشست جی7 خواند و افزود: ماکرون نسبت به این قضیه تلاش هایی کرد که پوزیشن خود را در فرانسه ارتقا دهد و از طرفی نسبت به توفیقی که نخست وزیر ژاپن به دست نیارد، خود را در مقابل آمریکا سربلند نشان دهد؛ ضمن اینکه سرمایه داران فرانسوی نیز فشار وارد می آورند که ماکرون بتواند مجدد بازار ایران را از آنِ فرانسه کند!

ایران؛ فرانسه را به عنوان میانجی پذیرفت؟!

در بخشی دیگر از برنامه رو در رو 4 سیما، عمادالدین الحمرونی، کارشناس مسائل سیاسی در پاریس درباره هدف ماکرون از احیای مذاکرات ایران-آمریکا گفت: ماکرون از چندی پیش مذاکره برای منافع اقتصادی و سیاسی فرانسه و اتحادیه را آغاز کرده است؛ چراکه دیپلماسی فرانسوی ها همواره بر پایه منفعت طلبی اقتصادی با جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

وی با اشاره به سخنان روحانی مبنی بر لزوم اجرای سازوکار ملی با طرف اروپایی گفت: ماکرون در این بین با یک بحران سیاسی در فرانسه روبرو است و از این رو تلاش دارد با تکیه بر پرونده ایران، نقشی فعال ایفا کند و این میانجی گری فرصتی پیش روی ماکرون می سازد که خود را بعنوان رهبری که مدافع اتحادیه اروپاست، نشان دهد.

الحمرونی این روند را منتج به قدرت گیری ماکرون در صحنه سیاسی فرانسه خواند و شرح داد: اگر اهداف ماکرون [در شکل دادن مذاکره ایران-آمریکا] پیروز شود، در عرصه سیاسی فرانسه پیروز خواهد بود.

این کارشناس سیاسی مدعی شد ایران نقش میانجی گر فرانسوی ها را پذیرفته و اظهار داشت: این میانجی گری باید با خواست های اساسی جمهوری اسلامی همسو باشد که در این صورت، می توان گفت ماکرون در ماموریت میانجی گر خود پیروز بوده است.

.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43645

به "فرانسه؛ تنها امید آمریکایی ها برای احیای مذاکرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه؛ تنها امید آمریکایی ها برای احیای مذاکرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید