علت عدم خروج دیپلماتهای آمریکا ازکاراکاس، احتمال حمله نظامی کم است

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران-گروه بین الملل: مداخلات آشکار ایالات متحده آمریکا در آمریکای لاتین از جمله کشور ونزوئلا یادآور دکترین مونروئه است که حدود 200 سال پیش مطرح شد و بر سیاست خارجی واشنگتن بر این منطقه حاکم بوده است.

علت عدم خروج دیپلماتهای آمریکا ازکاراکاس، احتمال حمله نظامی کم است

بر اساس این دکترین، دولت ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت که از دخالت در جنگ های بین قدرت های اروپایی و مستعمرات آن ها خودداری، و وقوع جنگ یا فعالیت استعماری در قاره آمریکا را به عنوان حرکتی خصمانه تلقی کند. بر اساس این دکترین منطقه امریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده امریکا درآمد.

با اعلام دکترین مونروئه، دولت ایالات متحده توانست توسعه قاره ای خود را کامل و اقتدار آن را تثبیت کند و با بهره گیری از مزیت دوری از صحنه جنگ های اروپایی، به تقویت مالی و نظامی خود برای ایفای نقش های جدید در سطح جهانی بپردازد.

مداخلات دونالد ترامپ در منطقه آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا یادآور دکترین مونروئه است و نشان از آن دارد که واشنگتن تاب و تحمل هیچ دولت چپگرا و غیر همسو را در حیاط خلوت خود ندارد.

اهمیت استراتژیک و منابع نفتی ونزوئلا باعث شده تا امریکا از تهدید نظامی علیه مادورو رئیس جمهوری این کشور سخن براند. در حال حاضر هم واشنگتن با تحت کنترل داشتن اپوزیسیون در این کشور و به رسمیت شناختن ریاست جمهوری خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا دخالتهای خود را وارد مرحله جدیدی کرد.

در تبادل نظر با پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما امریکا به آنالیز تحولات ونزوئلا پرداخته ایم که در ادامه آمده است. انتصار از اساتید مبرز بین المللی در حوزه اقتصاد سیاسی بین الملل و مسائل خاورمیانه به شمار می رود.

*علیرغم دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که درصدد احیای روابط با کشورهای آمریکای لاتین بود و حتی از اطلاق نام حیاط خلوت به آنها خودداری می کرد و آنها را همسایگان می نامید، در دوره ترامپ شاهد رویکرد مداخله جویانه او به این کشورها هستیم که یادآور دکترین مونروئه است. به نظر دلایل این رویکرد ترامپ در چیست؟

ترامپ دیدگاهی استعمارگرانه به بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین دارد و آنها را چیزی بیشتر از بازیگرانی برای گسترش منافع سیاسی و مالی آمریکا نمی بیند. سیاست ترامپ در آمریکای لاتین روی دکترین مونروئه جدید بنا شده است.

*محورهای اصلی سیاست خارجی آمریکا در منطقه امریکای لاتین چیست؟

محور اصلی سیاست خارجی آمریکا در آمریکای لاتین روی نگه داشتن این منطقه به عنوان حیاط خلوت آمریکا است.

یعنی آمریکا این کشورها را به عنوان بازاری برای خود و محلی برای یکه تازی سیاسی خود می داند.

*اهداف اصلی ایالات متحده امریکا در مداخلات اخیر در ونزوئلا چیست؟

چند سالی است که ونزوئلا جلوی قلدر بازیهای آمریکا ایستادگی نموده است. لذا هدف آمریکا سقوط دولت ونزوئلا و جانشین کردن آن با دولت دست نشانده واشنگتن است.

آمریکا نه تنها اقتصاد ونزوئلا را در تیررس خود قرار داده است بلکه چندین بار پشتیبان کودتاهای نظامی ناموفق علیه ونزوئلا بوده است.

*در حال حاضر واشنگتن خوان گوایدو را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخته و کشورهایی چون روسیه از مادورو حمایت می نمایند. این وضعیت را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمریکا با به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رییس جمهور ونزوئلا به اقدامی غیر قانونی دست زده است.

چون کاری که خوان گوایدو نموده است شبیه یک کودتای نرم است و پشتیبانی از دولت او پشتیبانی از دولت کودتا است.

تا کنون نه تنها روسیه بلکه کشورهائی مانند ترکیه هم حمایت خود را از رئیس جمهور قانونی ونزوئلا یعنی مادورو اعلام نموده اند.

*آمریکا، ونزوئلا را تهدید به حمله نظامی نیز نموده بود. با توجه به شرایط حاکم این گزینه را چقدر محتمل می دانید؟

با توجه به شرایط کنونی، احتمال حمله مستقیم نظامی آمریکا به ونزوئلا کم است ولی احتمال یاریهای آمریکا به کودتاچیان زیاد است.

برای همین است که دولت ترامپ دستور مادورو برای خروج دیپلمات های آمریکا از ونزوئلا را نادیده گرفته است چون سفارت آمریکا در کاراکاس سناریوی یاری به کودتاچیان را کارگردانی خواهد نمود.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11083

به "علت عدم خروج دیپلماتهای آمریکا ازکاراکاس، احتمال حمله نظامی کم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت عدم خروج دیپلماتهای آمریکا ازکاراکاس، احتمال حمله نظامی کم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید