علایم بچه ها بیش فعال
به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - به گفته یک روانشناس بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات ذهنی در دوره کودکی است، این بیماری معمولا در سنین پایین تشخیص داده می گردد.

به گزارش خبرنگاران، لیلا ماهر روانشناس و عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، درباره تشخیص اختلال ADHD یا بیش فعالی گفت: اختلال بیش فعالی تا بزرگسالی می تواند ماندگار باشد و آسیب های زیادی به عملکرد تحصیلی، شغلی، اجتماعی، جنسی و بسیاری کارکرد دیگر بگذارد. بنابراین هر چه زودتر این اختلال تشخیص داده گردد، بهتراست.
وی اضافه نمود: در حال حاضر میانگین سن تشخیص اختلال ADHD (بیش فعالی) حدود 6 سال و در موارد حاد تر، حدود 4 و نیم سالگی است.
این روانشناس توضیح داد: اختلال بیش فعالی 70 تا 80 درصد از شرایط ژنتیکی نشات می گیرد، بنابراین ژنتیک حرف اول را در اختلال بیش فعالی می زند. براساس گفته دکتر میلر و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا، اگر ژن آن قدر تاثیرگذار باشد، قطعا با آنالیز علائم این اختلال در والدین و تطبیق آن با خصوصیات نوزاد می توان این اختلال را زیر 1 سالگی تشخیص داد. این تیم تحقیق، با آنالیز بسیاری از نوزادان متوجه شد، در صورت وجود سابقۀ خانوادگی بیش فعالی و نقص توجه در خانواده درجه اول (پدر، مادر، خواهر و برادر) ابتلا به این اختلال در نوزاد بالا است.
خصوصیات بچه ها بیش فعال
ماهر درباره اولین خصوصیت بچه ها بیش فعال گفت: از علائم بیش فعالی در بچه ها این است که خیلی زود حواس نوزاد پرت می گردد و به یک موضوع خاص توجه ندارد و با کمی تمرکز زود خسته می گردد.
این روانشناس درباره یکی از خصوصیات دیگر بیش فعالی گفت: کودک نمی تواند یک جا بند گردد، مدام بی قرار است و دوست دارد از آغوش مادرش رها گردد.
وی گفت: کودک رفتارهای پیش بینی نشده زیادی دارد و با سماجت خاصی مدام می خواهد اشیای اطرافش را تصاحب کند. این کار کودک می تواند خیلی خطرناک باشد.
سه مدل متفاوت اختلال بیش فعالی و نقص توجه در بچه ها
ماهر نوع اول اخلال در بچه ها را نقص توجه دانست و گفت: این گروه عمدتا خیلی زود از خواندن و نوشتن یا هر فعالیتی که احتیاج به توجه و تمرکز دارد خسته و کلافه می شوند و موقع نشستن و انجام دادن تکالیف مدام این پا و آن پا می نمایند و تکان می خورند.
وی ادامه داد: بچه ها، فعالیت های عملی و حرکتی را به فعالیت هایی که احتیاج به توجه و تمرکز دارد، ترجیح می دهند. انجام بازی هایی مثل پازل برای آن ها سخت و بیشتر به بازی هایی مثل لگو علاقه دارند. به تنهایی و به صورت اتوماتیک تکالیفشان را انجام نمی دهند و معمولا احتیاج است که خانواده به آن ها ساختار دهند و مدیریتشان کند. درکی از زمان ندارند، دقیقه نودی هستند. کارهایشان را نصفه رها می نمایند و سر کلاس معمولا حوصلشان زود سر می رود و خسته می شوند.
این روانشناس اضافه نمود: این افراد چند دقیقه اول را با معلم همراه هستند و بعد به خیالپردازی می پردازند و یا با یک چیزی بازی می نمایند، یا با کنار دستیشان پرحرفی می نمایند. این افراد با کوچکترین محرکی، حواسشان از کاری که درحال انجام آن هستند، پرت می گردد.
وی تاکید نمود: معلم ها اصولا شکایتشان از این گونه افراد این است که خیلی بی دقت و حواس پرت هستند، در دیکته یک سری اشتباهاتی مثل حرف جا انداختن، نذاشتن نقطه یا دندونه و ... دارند، معمولا دست خط بدی دارند، زیرا فقط می خواهند هول هولکی بنویسند که کار تمام گردد. در عین حال خیلی باهوش هستند و مطالب را زود یاد می گیرند و به همین دلیل تکرار مطالب از طرف معلم آن ها را خسته می نماید. معمولا این افراد شلخته و بی نظم هستند و وسایلشان را زیاد جا می گذارند و یا گم می نمایند.
ماهر درباره نوع دوم افرادی که پیش فعالن هستند، گفت: این افراد معمولا جنب و جوش زیادی دارند، یک جا نمی مانند و آرام و قرار ندارند، انگار به یک موتور در حال حرکت وصل هستند. مقاوت بالایی در مقابل خوابیدن دارند و دوست دارند شب ها بیدار بمانند. از در و دیوار بالا می فرایند، آسیب های فیزیکی و زخم و کبودی زیادی بخاطر همین جنب و جوش روی دست و پاهایشان است.
وی اعلام نمود: آستانه تحمل این افراد پایین و رعایت نوبت یا ایستادن در صف خیلی برایشان سخت است. پر حرف هستند و مدام وسط حرف دیگران می پرند و نمی گذارند طرف مقابل حرفش را تمام کند. این افراد در مهارت های اجتماعی تمایل دارند در بین همسالانشان رئیس یا رهبر باشند.
ماهر گفت: نوع سوم، ترکیب نقص توجه و بیش فعالی است. این نوع علائمی که دربالا ذکر شد را شامل می گردد و بیشتر افرادی که ADHD دارند جزو این دسته هستند.
این روانشناس اضافه نمود: بچه هایی که در دوران کودکی تشخیص ADHD در موردشان داده می گردد، در دوران نوزادی هم علائمی مانند وزن پایین در زمان تولد، بد غذا و بد خواب بودن را داشتند به این معنی که با تغییرات، دیر سازگار می شدند. معمولا قبل از 12 ماهگی راه می افتند و مدت سینه خیز رفتن و چهار دست و پا راه رفتنشان خیلی کوتاه است. به لحاظ گفتاری هم جلوتر از بقیه بچه ها هستند و در یک سالگی می توانند جمله گویند.
ماهر گفت: اختلال بیش فعالی و نقص توجه، رابطه بسیار تنگاتنگی با اختلالات جدی روانپزشکی، خشونت، ترک تحصیل، اعتیاد، سوء مصرف مواد و الکل، اختلالات یادگیری و کلی مشکل دیگر را به همراه دارند؛ بنابراین بسیار تاکید می گردد که نسبت به وجود این اختلال در خود یا فرزندانتان یقین حاصل کنید. با یک تست ساده و یا با یک ویزیت روانپزشکی وجود این این اختلال را می توان تشخیص داد و برای درمانش اقدام کرد.
منبع: خبرگزاری پاناecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند
cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها