ظریف خواهان توسعه روابط دوحه - تهران شد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه ای به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همتای قطری خود بر افزایش روابط دوجانبه تاکید نمود.

ظریف خواهان توسعه روابط دوحه - تهران شد

گزارش روز سه شنبه خبرنگاران ، به نقل از روزنامه قطری الرایه، حاکیست ؛ ظریف در این نامه به مسایل مورد علاقه دو کشور در منطقه و دنیا ، روابط دو جانبه و همچننین راههای توسعه آن تاکید نموده است .

نامه مکتوب وزیر خارجه ایران دیروز (دوشنبه) از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر به سلطان بن سعد المریخی وزیر مشاور در امور خارجه قطر، تسلیم شد.

وزیر امور خارجه ایران 24 آذر 97 (15 دسامبر 2018) در نشست بین المللی -امنیتی دوحه در پایتخت قطر شرکت و سخنرانی نموده بود.

ایران و قطر که اکنون هر کدام به نوعی هدف حملات و کینه ورزی های معدود کشورهای منطقه قرار گرفته اند با در پیش دریافت روابط منطقی ، اصولی و مبتنی بر قواعد بین المللی ، ضمن توسعه روابط دو جانبه ، سیاست های خود در بعضی امور منطقه ای را هماهنگ تر از گذشته نموده و در برابر زیاده خواهی بعضی کشورها ایستاده اند.

بعضی کشورهای منطقه درحالی با دمیدن در آتش اختلافات و مداخله در امور داخلی همسایگان، غرب آسیا را با چالش های متعدد روبرو نموده اند که بعضی دیگر مانند ایران و قطر با گسترش مناسبات خود کوشش می نمایند تا ضمن آرام کردن منطقه، همکاری های منطقی میان همسایگان را نیز به نمایش بگذارند.

توسعه روابط ایران و قطر در حالی است که سعودی ، امارات ، بحرین و مصر طی دو سال گذشته این کشور را تحریم نموده اند و ضمن قطع تمامی روابط به صورت یکجانبه ، مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بسته اند.

این کشورها 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر معین نموده اند که قطع کردن تمامی روابط با جمهوری اسلامی ایران یکی از این شروط است اما دوحه شروط اعلامی را دخالت در امور داخلی این کشور می داند و تاکنون به آن تن نداده است .

قطر در مقابل معتقد است ایران بخشی از جغرافیای منطقه و همسایه ماست و تمامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می بایست گفت و گوی مثبتی با تهران داشته باشند.

مقامات عالی قطری همیشه یاری های ایران به این کشور از شروع تحریم ها را عامل مهمی در شکست تحریم نمایندگان این کشور می دانند .

عبدالله بن ناصر آل ثانی نخست وزیر قطر 18 فروردین ماه سال جاری در دیدار علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران محاصره قطر بسیار مثبت بوده و ما از جانب مردم و دولت قطر از جمهوری اسلامی به خاطر این مواضع تشکر می کنیم.

لاریجانی برای شرکت در اجلاس بین المجالس دنیای به دوحه سفر نموده بود.

خاورم**3224**1508

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

کتاب ارزان: کتاب ارزان: مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21570

به "ظریف خواهان توسعه روابط دوحه - تهران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف خواهان توسعه روابط دوحه - تهران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید