طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی؛ غذای نونی فرانسوی خوشمزه با بادمجان در فر یا قابلمه

به گزارش مجله سرگرمی، رتتویی یا راتاتویی یکی از مشهورترین غذاهای فرانسوی (اصالتا برای شهر نیس در جنوب فرانسه) است. یک غذای نونی ورقه ای و خوشمزه با بادمجان که هم سریع و آسان تهیه می گردد و هم باب میل گیاهخواران و افرادی است که ترجیح می دهند زیاد گوشت مصرف ننمایند. دستور پخت رتتویی سال هاست در آشپزخانه مشهورترین رستوران های جهان به عنوان پیش غذا و غذای اصلی اجرا می گردد و اسم اصلی آن رتتویی نیکواز است. رتتویی را با خمیر هم درست می نمایند. در قابلمه هم می توانید رتتویی را درست کنید. طرز تهیه غذای نونی رتتویی یا راتاتویی به عنوان یک غذای رژیمی فرانسوی با بادمجان را فر یا قابلمه در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی؛ غذای نونی فرانسوی خوشمزه با بادمجان در فر یا قابلمه

طرز تهیه غذای نونی و فرانسوی رتتویی یا راتاتویی

مواد لازم برای 6 یا 8 نفر

بادمجان: 5 عدد

هویج: 3 عدد

گوجه فرنگی: 5 عدد

کدو سبز: 5 عدد

سیر: 3 حبه

روغن زیتون: ½ لیوان فرانسوی دسته دار

فلفل، نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری

پیاز: 2 عدد متوسط

فلفل دلمه ای قرمز: 1 عدد عظیم

فلفل دلمه ای زرد یا سبز: 1 عدد عظیم

رزماری یا ریحان: ½ لیوان فرانسوی دسته دار

پودر زیره: ¾ قاشق چایخوری

کرفس: 1 ساقه

فلفل تند: 2 عدد متوسط

سس کچاپ: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن رتتویی هم می توانید از فر درست کنید و هم از قابلمه. ما هر دو روش پخت رتتویی را به شما آموزش می دهیم. برای دستور پخت رتتویی در فر ابتدا فر را روشن کنید و روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شد. سپس پیازها را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن زیتون تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس هویج و کرفس نگینی خرد شده را هم به پیازها اضافه کنید تا تفت خورده و سبک شوند. در هر مرحله برای سرخ کردن مواد مقداری روغن زیتون اضافه کنید.

فلفل دلمه ای و فلفل تند را روی شعله ملایم گاز کباب کنید. حبه های سیر را هم رنده کنید و سپس به مخلوط پیاز، هویج و کرفس اضافه کنید و خوب هم بزنید. بوی سیر که بلند شد، سس کچاپ، رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل، پودر زیره و زردچوبه را هم اضافه کنید و هم بزنید. رزماری تازه را هم اضافه کنید، اگر هم رزماری ندارید از ریحان تازه هم می توانید بهره ببرید. این مایه حکم سس رتتویی را دارد.

سس آماده شده را کف قالب فر یا ظرف مخصوص فر بریزید و کف ظرف را کاملا با سس رتتویی بپوشانید. حالا بادمجان، گوجه فرنگی و کدو را هم به صورت حلقه ای (با پوست یا بدون پوست) برش بزنید. حلقه ها را از لبه قالب به صورت مورب و در مراحل آخر روی هم بچینید تا قالب پر گردد. اگر قالب گرد نیست به همان شکل قالب مواد را به صورت ردیفی بچینید.

روی مواد را با یک فویل بپوشانید و به مدت 45 دقیقه در فر و در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا کاملا بپزد و آماده سرو گردد. بعد از این مدت فویل را بردارید و اگه سبزیجات پخته و نرم شده بودند گریل فر را روشن کنید تا روی سبزیجات برشته شده و آب اضافی آن ها کشیده گردد. رتتویی را با نان میل کنید. نکته جالب اینجاست که مواد به کار رفته در پخت راتاتویی شبیه یتیمچه خودمان است و چه بسا راتاتویی خواهر عظیم تر یتیمچه باشد که سال ها پیش به فرانسه مهاجرت نموده است.

دستور پخت رتتویی در قابلمه یا ماهیتابه

اگر فر ندارید رتتویی یا راتاتویی را در قابلمه درست کنید. برای این کار ابتدا به همین روش سس را آماده کنید. سپس کدو، بادمجان و گوجه فرنگی را خرد کنید و جداگانه تفت دهید و به سس اضافه کنید. 5 یا ده دقیقه مواد را روی شعله ملایم گاز نگه دارید تا سس خوب به خرد مواد برود و رتتویی طعم بگیرد.

فرانسوی ها، اسپانیایی ها و ایتالیایی ها رتتویی را هم به عنوان غذای اصلی سرو می نمایند و هم در کنار غذاهایی مثل پاستا، ماکارونی و یا انواع برنج و پلو. رتتویی معمولا غذای وعده شام است اما برای ناهار و حتی صبحانه هم گاهی سرو می گردد. رتتویی را می توانیم جز پیش غذاهای سنتی فرانسوی و ایتالیایی هم حساب کنیم. بد نیست بدانید سامفاینا نسخه کاتالان و تومبت نسخه مراکشی رتتویی هستند. ایتالیایی ها هم غذایی به نام چیامبوتا دارند که در حقیقت نسخه ایتالیایی رتتویی است

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: افق کوروش
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 97494

به "طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی؛ غذای نونی فرانسوی خوشمزه با بادمجان در فر یا قابلمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی؛ غذای نونی فرانسوی خوشمزه با بادمجان در فر یا قابلمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید