طرح تازه سهمیه بنزین در منطقه آزاد کیش و قشم

به گزارش مجله سرگرمی، قیمت بنزین در ایران از موضوعات جنجال ساز بعد از دهه هشتاد به شمار می رود. فرایند افزایش قیمت بنزین در ایران با فرایند افزایش قیمت سایر کالا و خدمات ارتباط تنگاتنگی دارد و از این لحاظ قابلیت اثرگذاری زیادی از اقتصاد ایران و به صورت تعیین دارد.

طرح تازه سهمیه بنزین در منطقه آزاد کیش و قشم

طی روزهای گذشته اخبار مختلف و متناقضی درمورد حذف سهمیه بنزین یا آزادسازی قیمت آن در منطقه آزاد کیش و قشم مطرح شد که البته تأیید رسمی هم نشد. بااین حال تازه ترین شرح شمسیان، معاون سازمان منطقه آزاد کیش، نشان می دهد که طرح بنزینی برای این جزیره در دست اجرا است، اما به نحوی دیگر.

سهمیه بندی سوخت در ایران طرحی برای هدفمندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر 1386 تا خرداد 1394 اجرا شد. به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر شد و تمامی تلمبه های جایگاه های سوخت مجهز به دستگاه های کارت خوان و پین پد شدند. در سوم خرداد 1394، بنزین تک نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه بندی متوقف شد. بااین حال در آبان ماه سال 1398، دوباره بنزین سهمیه بندی و دو نرخی شد.

طبق شرح شمسیان قرار است این طرح در مرحله اول در جزیره کیش اجرایی گردد و فقط جنبه آزمایشی دارد و بعد از اصلاح اشکالات احتمالی در منطقه ها دیگر اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا الان هر پلاک خودرو یک کارت سوخت داشته و سهمیه بنزین به آن تعلق می گرفته است، خاطرنشان کرد: در این طرح قرار است به ازای هر کارت ملی 20 لیتر بنزین تعلق گیرد.

وی ادامه داد: قرار نیست هیچ تغییری در شرایط قیمت بنزین چه یارانه ای و چه آزاد اعمال گردد؛ به طوری که ارائه بنزین یارانه ای با 1500 و آزاد 3000 تومان ادامه دارد، ولی به جای شارژ کارت سوخت بر اساس پلاک، به هر کارت ملی که مالک آن ساکن ایران و حداکثر یک سال است که از ایران خارج نشده و در کیش ساکن است، ماهانه 20 لیتر معادل بنزین تعلق می گیرد.

وی همچین با اشاره به اینکه هیچ تغییری در اندازه سهمیه خودروهای عمومی یعنی تاکسی و تاکسی های اینترنتی ایجاد نمی گردد، یادآور شد: هیچ تغییری هم در شرایط بنزین خودروهای دیزلی با هر نوع کاربری ایجاد نخواهد شد، ولی خانواده این افراد نیز در این طرح موردتوجه قرار می گیرند و سهمیه ای مانند بقیه دریافت می نمایند.

پیش تر سخنگوی دولت در شرحی گفته بود که مبنای طرح این است که اگر قرار است یارانه ای داده و مابه التفاوتی دریافت گردد، مبلغ آن مستقیم به جیب کسانی می رود که از بنزین استفاده نکرده اند؛ به طوری که تا پیش از این بنزین عموم مردم به دارندگان خودروها تخصیص پیدا می کرد که مدل ناعادلانه ای بود؛ به این علت که بخشی از مردم درکل خودرو ندارند و چیزی به آنها تخصیص پیدا نمی کرد.

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164373

به "طرح تازه سهمیه بنزین در منطقه آزاد کیش و قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تازه سهمیه بنزین در منطقه آزاد کیش و قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید