اجاره لامبورگینی، روزی 30 میلیون تومان!
به گزارش مجله سرگرمی، قیمت اجاره ماشین ها به شدت بالا رفته و ماشین های خوب برای 24 ساعت دیگر کمتر از دو میلیون تومان پیدا نمی گردد. حالا ماشین های آمریکایی و لوکس که قیمت های خودشان را دارند. مثلا لامبورگینی هوراکان برای یک شبانه روز 30 میلیون تومان یا جگوار نزدیک به پنج میلیون تومان اجاره داده می شوند.
به گزارش شرق نوشت: تماشا ماشین های آمریکایی یا ماشین هایی با موتورهای قوی و برندهای خاص در شهرهای بزرگ ایران تقریبا غیرممکن است؛ به جز در مواردی که به اصطلاح گذر موقت هستند و برای مدت کوتاهی اجازه دارند در خیابان های شهرها بچرخند.
اما در جزیره کیش همه چیز فرق دارد. در کیش می توانید ماشین هایی را ببینید که در بازی های کامپیوتری با آنها آشنا شده ایم.
می توان گفت یکی از مجذوب کنندهیت های کیش برای جهانگردان اجاره ماشین های لاکچری است. البته مدت نسبتا طولانی است که ماشین های نو وارد کیش نشده اند.
کیش و سایر منطقه ها آزاد به علت داشتن امکاناتی که می تواند باعث جذب جهانگرد و جهانگرد بیشتر به سمت این مقاصد باشد، همیشه مورد توجه مردم قرار گرفته اند.
اما بیشتر این مجذوب کنندهیت ها و تفاوت ها تا قبل از مسائل ارزی و تحریم ها بود. این روزها کیش و قشم با مسائل زیادی دست وپنجه نرم می نمایند. از قیمت بالای هواپیما تا نبود جهانگرد و سرمایه گذار و ... تمام این دلایل باعث شده تا ایرانی ها کمتر کیش را برای سفر انتخاب نمایند.
منطقه ها آزاد و واردات ماشین
یکی از نکات برجسته برای مردم در منطقه ها آزاد کشور به ویژه کیش، قشم، انزلی و افرایند، وجود خودروهای لوکس و البته مقرون به صرفه تر یا هم قیمت با بسیاری از خودروهای داخلی بود.
این خودروها بیشترا از آسیای شرقی و آمریکا وارد این منطقه ها می شدند و به علت قیمت مناسب عمدتا مورد استقبال ساکنان این منطقه ها قرار می گرفتند.
علاوه بر این یکی از تفریحات جهانگردان در منطقه ها آزاد، اجاره این خودروها و استفاده تفریحی از آنها بود. می توان گفت تا قبل از شرایط سخت تحریم ها و گرانی هایی که از سال 97-98 آغاز شد، اجاره ماشین چه برای ساکنان و چه برای جهانگردان در جزیره کیش تقریبا غیرممکن شده است.
این اتفاقات با اعمال تحریم ها و به علت مدیریت ارز در کشور، منجر به دستور ممنوعیت واردات خودرو به کشور و منطقه ها آزاد شد. اما پس از گذشت حدود دو سال از این دستور تنها دستاوردش افزایش مسائل مردم و ساکنان این منطقه ها است؛ به خصوص برای منطقه ها قشم و کیش.
پیش از این، ممنوعیت دستوری دیگری درباره منع واردات خودروهای برندهای خاص و البته ساخت آمریکا داده شده بود و بعد به طور کلی واردات خودرو ممنوع شد.
یکی دیگر از مسائلی که می توان به آن اشاره نمود، درباره خودروهایی است که با توجه به انتها عمرشان دیگر در کیش جایگزینی ندارند و به همین علت گرانی بی سابقه خودرو در این منطقه ها ایجاد شده است.
باید اشاره نمود که عدم اجازه واردات خودرو به منطقه ها آزاد در تناقض با قوانین کیش است. ماشین های گران قیمت تقریبا از سال 71 وارد جزیره کیش شدند و می توان گفت ماشین های فراوری داخل هیچ وقت در جزیره نبودند و حتی ناوگان حمل ونقل هم از تویوتا و هیوندای استفاده می کردند.
حمید، یکی از کیشوندهای قدیمی است و در ادامه درباره شرایط این روزهای ماشین ها در کیش می گوید: با قیمت های امروز دیگر تقریبا تفاوتی بین ماشین های پلاک ملی و منطقه آزاد وجود ندارد.
حتی بعضی از ماشین ها پلاک ملی شان مقرون به صرفه تر است و بهتر است از اول با پلاک ملی خریداری شوند. مثلا هیوندای ولستر در تهران با کیش تقریبا هم قیمت هستند که تا قبل از تحریم ها و ممنوعیت واردات خودرو قیمت ها این گونه نبود.
انتقال خودرو در منطقه ها آزاد
برای شکستن قیمت خودروهای وارداتی طرح دیگری هم به کار گرفته شد؛ طرحی که درباره خرید و فروش و انتقال خودرو در منطقه ها آزاد بود. معاون فنی گمرک ایران اعلام نمود که تنها نقل وانتقال خودرو در میان منطقه ها آزاد فقط به رویه ترانزیت خارجی و با رعایت مقررات خاصی اجرا می گردد.
شرایطی که برای برندهای خاص و آمریکایی نقل و انتقالش غیرممکن بود. مهرداد جمال ارونقی درباره این شرایط گفته است: خودروهایی قابل نقل وانتقال مابین منطقه ها آزاد خواهند بود که قبلا در یکی از منطقه ها آزاد با رعایت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شماره گذاری شده باشند.
بعلاوه ارائه موافقت کتبی سازمان های منطقه ها آزاد مبدأ و مقصد به گمرک مبدأ ترانزیت الزامی است. انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی و بعلاوه سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت آمریکا یا با مبدأ اولیه آمریکا امکان پذیر نیست.
ترانزیت خارجی سایر خودروها در صورت ثبت سفارش به مقصد منطقه مورد نظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات در هر دو راستا میسر خواهد بود. این قوانین پیچیده باعث شد ماجرای انتقال خودرو در منطقه ها آزاد با مسائل زیادی روبرو گردد.
علی، یکی دیگر از کیشوندهایی است که کارش اجاره دادن ماشین ها در جزیره است و به خوبی از قیمت های خرید و فروش آنها آگاه است.
او درباره شرایط موجود می گوید: تا قبل از گرانی ها و تا 7-8 سال پیش این تجارت در جزیره رونق خوبی داشت اما رفته رفته با مسائل زیادی که برای واردکردن ماشین ها به وجود آمد، دیگر مثل سابق نشد.
این روزها قیمت ها به شدت بالاست و بیشتر مردم حتی رغبت نمی نمایند این ماشین ها را اجاره نمایند ولی زمانی بود که جهانگرد ها به قصد اجاره همین ماشین ها به جزیره می آمدند.
قیمت ماشین های لوکس ماجرای تازه ای در جزیره دارد. علی درباره قیمت ها می گوید: فورد موستانگ سال 2011 به بعد شش سیلندر از 450 میلیون تومان آغاز می گردد و هشت سیلندر تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان هم می رسد. کامارو سال 2011 نزدیک به 800 میلیون تومان، شش سیلندر و هشت سیلندر یک میلیارد تومان این روزها به فروش می رسند.
افزایش نرخ حمل ونقل عمومی در کیش
در کنار تمام مسائلی که برای جزیره کیش به وجود آمده است، افزایش قیمت های مختلف از جمله حمل ونقل عمومی مسائل زیادی برای مردم این منطقه ها و حتی جهانگردان ایجاد نموده است.
برای مثال در سال 99 نرخ ورودی در راستاهای سطح شهر از ساعت شش صبح تا ساعت 24 مبلغ 10 هزار تومان بود اما این قیمت در سال 1400 به 13 هزار تومان افزایش پیدا نموده است یا در سال 99 نرخ ورودی فرودگاه به تمام نقاط شهر 25 هزار تومان بود که این قیمت در سال 1400 به 32 هزار تومان افزایش پیدا نموده است.
معمولا قیمت تاکسی ها در جزیره کیش به نسبت سایر شهرها گران تر بود اما جهانگرد ها برای چند روز هم ترجیح می دادند با ماشین خودشان در جزیره باشند و به همین دلیل اجاره ماشین در جزیره کیش برای جهانگردان به صرفه تر بود. قیمت اجاره ماشین ها دو، سه سالی می گردد که دیگر برای هر خانواده ای منطقی به نظر نمی رسد. به همین علت بازار اجاره ماشین به شدت خراب است.
علی درباره قیمت های اجاره ماشین برای 24 ساعت می گوید: قیمت اجاره ماشین ها به شدت بالا رفته و ماشین های خوب برای 24 ساعت دیگر کمتر از دو میلیون تومان پیدا نمی گردد.
حالا ماشین های آمریکایی و لوکس که قیمت های خودشان را دارند. مثلا لامبورگینی هوراکان برای یک شبانه روز 30 میلیون تومان یا جگوار نزدیک به پنج میلیون تومان اجاره داده می شوند.
از او درباره لوازم این خودروها پرسیدیم و این که آیا اصلا در جزیره هستند یا نه: من سال هاست این کار را انجام می دهم. لوازم خودروها معمولا از دوبی وارد می شوند و تقریبا تمام وسایل ماشین های ژاپنی و آمریکایی را در جزیره داریم. حالا به فرض اگر خودرویی خاص باشد، مثل لامبورگینی، باید از دوبی بیاوریم.
اما متأسفانه به این علت که دیگر پرواز مستقیم از کیش به دوبی وجود ندارد، این لوازم باید به صورت دریایی و با کشتی به جزیره برسند و برای همین نزدیک به یک ماه طول می کشد ولی تمام لوازم در جزیره وجود دارند.
مقایسه قیمت اجاره خودرو در کیش با استانبول
شما می توانید با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید یکی از خودروهای شرکت های اجاره دهنده در ترکیه را اجاره کنید. قیمت اجاره ماشین در ترکیه به طور میانگین از حدود 200 لیر آغاز می گردد و بسته به مدل خودروی انتخابی شما قیمت آن افزایش پیدا می نماید.
به طور مثال سال جاری هزینه اجاره خودرو هیوندای i20 به صورت روزانه بین 175 تا 220 لیر است که تقریبا با قیمت امروز لیر چیزی حدود 500 تا 800 هزار تومان است.
البته این قیمت ها با توجه به شرکت اجاره دهنده ماشین ها متغیرند. بسیاری از ایرانیان این روزها حتی ترجیح می دهند به جای سفر به کیش به استانبول بفرایند.
هزینه های زیاد از هواپیما تا هتل و اجاره ماشین و خیلی از نکات دیگر این فکر را به فکر متبادر می نماید که بهتر است مقصد نوی که تا امروز ندیده اند را به جای کیش انتخاب نمایند. نکته جالب در کنار تمام این موضوعات قیمت به شدت مقرون به صرفه اجاره خودرو در ترکیه است.
درحقیقت جهانگردان ایرانی این سؤال را می پرسند که تفاوت قیمت ماشین ها در کیش با دیگر شهرها چگونه است؟ باید گفت تقریبا دیگر تفاوتی نیست.
ماشین های تصادفی و خراب اما لوکس
رضا، یکی از کیشوندهایی است که ابتدا در کیش دانشجو بوده و سپس وارد کار ماشین شده است: خیلی سال پیش می گفتند ماشین های آمریکایی را دانشجوهای کیش وارد نموده اند.
باید بگویم که همین طور هم بود. یادم می آید خودم ماشین وارد می کردم و مدت کوتاهی استفاده می کردم و بعد یا اجاره می دادم یا با قیمت بهتری می فروختم.
دانشجوها می توانستند ماشین وارد نمایند. برای سایر مردم و جهانگردان هم استفاده از این ماشین قابل دسترسی شد. اما امروز نزدیک به 70 درصد این ماشین ها خراب هستند و احتیاج به سرویس و رسیدگی دارند.
از این ماشین ها استفاده درست نشده و جهانگرد ها با خیلی از این خودروها تصادف نموده اند. قبلا این گونه بود که هر کیشوند یک ماشین در سال می توانست به نام خودش وارد کند و برای خیلی از کیشوندها که نمایشگاه ماشین نداشتند خوب بود چون با قیمت بهتری این خودرو را می فروختند.
از رضا درباره نرخ تصادفات در جزیره کیش پرسیدم. بر اساس آمارها به نظر می رسد که این روزها تصادفات بیشتری در جزیره رخ می دهد: متأسفانه در سال های اخیر تصادف خیلی زیاد شده و به همین علت مسائل ماشین های لوکس یعنی مسائل فنی این ماشین ها هم بیشتر شده است.
خیلی از جوان ها بدون گواهینامه از این ماشین ها استفاده می نمایند و معمولا این تصادفات مربوط به ماشین هایی می گردد که به وسیله جهانگردان اجاره شده اند. ریس و مسابقه در جزیره نداریم و این کار غیر قانونی است. البته امکانات هم برای این کار در جزیره وجود ندارد.
در کیش فقط مسابقه ای به نام درگ وجود دارد که پیست مخصوص خودش را دارد و کاملا به صورت قانونی برگزار می گردد. رالی خانواده هم داریم که در خیابان های اصلی با رعایت تمام قوانین اجرا می گردد.
در همین مورد، سرگرد توانگر، رئیس پلیس هدایت و رانندگی کیش، گفته است: در راستای تحقق راه چاره آموزش نیز با تأکیدات فرماندهی انتظامی ویژه جزیره کیش برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی رانندگی بین آحاد مختلف جامعه نیز در دستور کار بوده و در این ارتباط برنامه های مختلف از جمله ساخت کلیپ های آموزشی هم اکنون در حال اجرا است.
اما راه چاره سوم که همان فراهم کردن زمینه تخلیه هیجانات جوانان و مسافران علاقه مند به سرعت به عنوان طرحی نو در این پلیس در دستور کار قرار گرفته و به زودی راه چارههای قانونی آن از سوی پلیس در راستای سیاست های پلیس هدایت و رانندگی ارائه می گردد.
چه تغییراتی ممکن است در راه باشد؟
پس از شنیده شدن خبری درباره آزادشدن واردات خودرو خیلی از اهالی جزیره کیش مسرور شدند که شاید با بازگشت واردات این صنعت دوباره رونق تازه ای پیدا کند.
البته همچنان مشخص نیست که دقیقا قرار است چه زمانی این اتفاق رخ دهد. آقای رضایی از کسانی است که سال های گذشته وارادت ماشین به جزیره انجام داده است و در این باره می گوید: خبرهایی که این روزها شنیده می گردد قطعا می تواند تأثیری زیادی بر بازار خودرو در منطقه ها آزاد و به خصوص کیش داشته باشد.
اما همه می دانیم ماشین های زیادی همین الان در گمرک وجود دارند و همچنان اجازه ترخیص آنها داده نمی گردد. واردات ماشین به کیش هم می تواند قیمت های بسیار بالای ماشین در جزیره را به مقدار زیادی کاهش دهد هم می تواند باعث رقابت بین کسانی باشد که این خودروها را اجاره می دهند.
این در حالی است که مجلس شورای اسلامی در جریان آنالیز بخش عایدیی لایحه بودجه سال 1400، با اصلاحات اعمال شده در مورد موارد ارجاعی از صحن مجلس به کمیسیون تلفیق در تبصره شش ماده واحده این لایحه با 212 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
بر اساس بند الحاقی شش تبصره مذکور که با رأی نمایندگان حذف شد، دولت مکلف شده بود به منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی، ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیرآمریکایی موجود در منطقه ها آزاد، با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با قیمت خودرو در داخل کشور و با لحاظ معیارهای زیر، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به وسیله کمیته موضوع ماده (1) قانون مقررات صادرات و واردات مصوب چهارم مهر 1372 با اصلاحات و الحاقات بعدی، مشخص و به وسیله دولت ابلاغ می گردد.
نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهای غیرآمریکایی موجود در منطقه ها آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند. بر اساس این ماده، نرخ سود بازرگانی متناسب با نوع خودرو و سال ساخت و سایر مشخصات خودرو باید طوری تنظیم گردد که در مقایسه با قیمت های بازار، منجر به سود بیش از 20 درصد برای واردنمایندگان نشده و در صورت مشاهده فرایند فزاینده تفاوت میان قیمت های بازار و وارداتی، دولت می تواند متناسب با افزایش قیمت نسبت به تنو نظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند.
حال باید منتظر ماند که خاتمه چه تصمیمی قرار است برای واردات خودرو در منطقه ها آزاد گرفته گردد. اسفندماه سال گذشته بود که رحیم زارعی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس به عایدی حاصل از واردات خودرو اشاره نمود و گفت: در صورتی که امکان ورود خودروهای خارجی از منطقه ها آزاد فراهم گردد، از این طریق عایدی 17 هزار میلیارد تومانی برای دولت حاصل خواهد شد.
اما اکنون نیمه های سال 1400 را هم پشت سر گذاشته ایم و خبری از واردات خودرو به منطقه ها آزاد نیست و سرنوشت خودروهای داخل گمرک هم مشخص نشده است.
سیدحسین میرمعینی، معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی، درباره تعداد و انواع خودروهای داخل گمرک به یکی از خبرگزاری ها گفت:
خودروهای رسوبی در گمرک ها و سازمان اموال تملیکی به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول خودروهای زیر 2500 سی سی هستند که رأی قضائی برای آنها صادر نشده است و تعداد آنها به 1463 فقره می رسد. دسته دوم خودروهای زیر 2500 سی سی است که رأی قضائی دارند و تعداد آنها به 352 مورد می رسد و دسته سوم خودروهای بالای 2500 سی سی است که 350 فقره تخمین زده می شوند. بنابراین در مجموع 2200 دستگاه خودرو در گمرکات کشور رسوب نموده است.
چرا کیش مثل گذشته مجذوب کننده نیست؟
کنار تمام مسائلی که برای ماشین های لوکس در جزیره ایجاد شده است، باید به نکته مهم تری اشاره کنیم و آن هم مسائل شدید مالی برای اهالی خود جزیره است که باعث شده خیلی از آنها از کیش مهاجرت نمایند.
بیشتر کیشوندهایی که با آنها صحبت کردیم، اشاره نمودند که کار ماشین دیگر جواب نمی دهد و به طور کلی اگر کسی بخواهد تجارت تازه ای در کیش داشته باشد و بدون سرمایه بزرگ آغاز به کار کند، قطعا به جایی نمی رسد.
به همین دلیل نرخ مهاجرت از کیش بالا رفته است و بی رونقی در بیشتر کارها در این جزیره دیده می گردد. کیشوندها معتقدند فقط قدیمی های جزیره به جای مانده اند و باقی همه به شهرهای بزرگ برای کار رفته اند.
سرنوشت کیش و سایر منطقه ها آزاد قطعا با کناررفتن تحریم ها و بعلاوه آزادسازی واردات خودرو و این گونه اتفاقات تغییر خواهد نمود و خاتمه می توانیم امیدوارم باشیم بار دیگر جزیره کیش با حضور جهانگردان زیاد به منطقه ای برای سرمایه گذاری تبدیل گردد.
منبع: فراروcruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها