طبع گوشت اردک، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

به گزارش مجله سرگرمی، گوشت اردک از گوشت های سفید است که جزء لذیذترین گوشت های مورد استفاده در کشورهای شرق آسیا، به خصوص چین محسوب می شود. چین همچنین بزرگ ترین تولیدکننده این گوشت در سرتاسر جهان است. طبع گوشت اردک و طعم لذیذ آن باعث شده تا علاوه بر یک خوراک خوشمزه، کاربردهای فراوان برای درمان در طب سنتی داشته باشد.

طبع گوشت اردک، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

در این مقاله ابتدا طبع گوشت اردک را از نظر طب سنتی بیان کرده و سپس به بررسی خواص آن می پردازیم.

طبع گوشت اردک سرد است یا گرم؟

طبع گوشت اردک از نظر طب سنتی گرم و خشک است و انواع مصلحاتش، پختن آن با سرکه، کرفس، پونه، نخود، شوید، تره، دارچین و سکنجبین است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکپختن آن با سرکه، کرفس، پونه، نخود، شوید، تره، دارچین، سکنجبین

خواص گوشت اردک چیست؟

1. کاهش چین و چروک پوست صورت

یکی از موادی که در ترکیب گوشت اردک به وفور یافت می شود، ماده ای به نام گلیسین است. گلیسین موجب تحریک کلاژن سازی پوست می شود. کلاژن نیز ماده اساسی پوست برای افزایش حالت الاستیسیته و ارتجاعی آن است. پس از سن 30 سالگی به مرور تولید طبیعی کلاژن کاهش یافته و در صورت عدم مراقبت و مصرف مواد کلاژن ساز، پوست دچار افتادگی و چین و چروک می شود.

2. منبعی سرشار از پروتئین

ساخت اصلی تمام بافت های بدن ما پروتئین بوده و گوشت اردک یک منبع عالی از پروتئین برای بدن به حساب می آید. پروتئین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت پوست و مو، افزایش تولید و ترمیم سلول های بدن و عضله سازی می شود.

3. اردک تا 10 برابر گوشت های دیگر ویتامین A دارد!

گوشت اردک 3 الی 10 برابر گوشت های دیگر ویتامین A دارد. این ویتامین به حفظ سلامت چشم و درمان موکوس دهان (کیسه های کوچک و پرشده از یک مایع که مانند تاول در دهان یا کناره انگشتان دست و پا ایجاد می شوند) کمک می نماید.

4. خوردن گوشت اردک شما را خوش اخلاق می کند!

از ویتامین هایی که در این گوشت لذیذ وجود دارد می توان به ویتامین های گروه B اشاره کرد که به ویتامین های خوش خلقی نیز معروف هستند. کمبود ویتامین ویتامن های گروه ب، به خصوص B1، باعث کاهش اشتها، خستگی دائمی، بی خوابی و در نتیجه بدخلقی می شود. همچنین ویتامین B12 باعث افزایش سلامت پوست، مو و ناخن شده و متابولیسم چربی را در بدن کنترل می نماید.

5. منبعی از نیاسین یا ویتامین B3

گوشت اردک یک منبع عالی از نیاسین یا ویتامین B3 است. به طوری که 100 گرم از این گوشت حدود 50% نیاز روزانه بدن به نیاسین را تامین می نماید. (نیاسین نقش اساسی در متابولیسم چربی بدن و کاهش کلسترول بد خون دارد. LDL یا همان کلسترول بد، باعث اکسید شدن پلاک ها در خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.)

نیاسین همچنین به کنترل قند خون کمک می نماید.

6. متعادل نگه داشتن دمای بدن

به دلیل وجود اسیدهای چرب موجود در این گوشت، بدن به طور طبیعی گرم شده و دچار سرما نمی شود. به همین دلیل توصیه می شود افراد سرد مزاج، به خصوص در فصول سرد، گوشت اردک را در رژیم غذایی خود قرار دهند. این اسیدهای چرب از تغییرات شدید دما در بدن نیز جلوگیری می نمایند.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از موادی که در این گوشت وجود دارد سلنیوم است. سلنیوم یکی از آنتی اکسیدان های قوی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین در کنار سایر آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد را از بین برده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و انواع سرطان را کاهش می دهد.

8. بهبود عملکرد سیستم عصبی

این گوشت لذیذ دارای ماده ای به نام اسید پانتاتونیک (نوعی ویتامین B) است. این ماده در عملکرد بهتر سیستم عصبی نقش بسزایی دارد. در نتیجه مصرف این گوشت علائمی مانند افسردگی، اضطراب و استرس را درمان می نماید.

9. بهبود عملکرد آنزیم ها

اسید پانتاتونیک موجود در اردک به عملکرد آنزیم A کمک کرده و باعث متابولیسم بهتر کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها در بدن می شود. این امر موجب افزایش سطح انرژی در بدن نیز می شود. به علاوه کمبود اسید پانتاتونیک فرد را دچار اختلالات گوارشی متعددی می نماید.

10. نیاسین گوشت اردک و درمان نفخ معده

نیاسین موجود در این گوشت خاصیت ضد نفخ داشته و به درمان سریع گاز معده کمک می نماید. اگر جزء افرادی هستید که از غلات زیادی در رژیم خود استفاده می کنید، گوشت اردک نیز یک خوراک عالی در کنار آن و از بین برنده نفخ غلات نیز می باشد.

11. افزایش وزن با مصرف گوشت لذیذ اردک

گوشت اردک شامل مقادیر فراوانی اسید چرب است. به همین دلیل یک راه سریع و آسان برای افزایش وزن در افراد لاغر است. میزان چربی این گوشت تقریبا دو برابر گوشت مرغ است.

12. افزایش سلامت دندان ها و استخوان ها

یکی از مواد معدنی موجود در اردک فسفر است. فسفر نیز مانند کلسیم در ساخت استخوان ها و دندان هایی محکم نقش دارد. به علاوه فسفر به افزایش تمرکز و شکوفا شدن خلاقیت بچه ها در حال رشد نیز تاثیرگذار است.

سخن آخر

گوشت اردک و تخم آن نسبت به گوشت مرغ گران تر بوده، اما به همان اندازه نیز مقوی تر است. گوشت اردک از نظر طب سنتی گرم ترین گوشت در میان پرندگان است. به همین دلیل افراد گرم مزاج باید در مقدار مصرف این گوشت دقت نمایند. برای ما در پایین همین صفحه بنویسد گوشت اردک را چگونه طبخ می کنید؟ و آیا از خواص آن بهره برده اید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

شما می توانید در خبرنگاران با طبع گوشت پرندگان دیگر مانند طبع گوشت مرغ و طبع گوشت کبوتر و انواع مصلحات و خواص آن ها نیز آشنا شوید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 148906

به "طبع گوشت اردک، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گوشت اردک، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید