ضریب جینی کره جنوبی با یک سریال جابه جا شد
به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - داده های مرکز آمار کره جنوبی نشان می دهد نرخ رشد اشتغال در بخش تفریح و تفریح این کشور در فاصله سال های 2009 تا 2019 میلادی بیش از 27 درصد بوده؛ در حالی که این نرخ در بخش صنعت کره جنوبی به عنوان موتور محرک اقتصاد این کشور تنها 20 درصد بوده است.
به گزارش اقتصادنیوز، کره جنوبی در مجموع طی سال گذشته میلادی پیروز شده 10.8 میلیارد دلار از محل صادرات محتوای فرهنگی و محصولات صنعت سرگرمی خود عایدی کسب کند؛ رقمی که از صادرات محصولات لوازم خانگی و آرایشی و بهداشتی فراتر رفته است. ارزش صادرات صنعت سرگرمی کره جنوبی، شامل بازی، موسیقی، فیلم و برنامه های تلویزیونی طی سال گذشته 6.3 درصد رشد نموده است؛ آن هم در حالی که ارزش کل صادرات این کشور تحت تاثیر رکورد ناشی از همه گیری ویروس کرونا 5.4 درصد افت نموده بود. داده های مرکز آمار کره جنوبی نشان می دهد نرخ رشد اشتغال در بخش سرگرمی و سرگرمی این کشور در فاصله سال های 2009 تا 2019 میلادی بیش از 27 درصد بوده؛ در حالی که این نرخ در بخش صنعت کره جنوبی به عنوان موتور محرک اقتصاد این کشور تنها 20 درصد بوده است.
صنعت سرگرمی، که بخش عمده آن را فراوری فیلم و سریال تشکیل می دهد، در حال فراگیری جهانی است و در این میان شرکت های مختلف، کوشش می نمایند عرصه فراوریات خود را از انحصار سوژه ها، تهیه نمایندگان و بازیگران هالیوودی درآورده و به کشورها و فرهنگ های دیگرهم توجه نمایند. دراین میان، کره جنوبی فعلا در صدرهمکاری با شرکت نتفلیکس واقع شده است. کره جنوبی با فراوری سریال Squid Game ، که در ایران به بازی مرکب مشهور شده، توانسته در صدر دانلودهای جهانی قرار بگیرد.
این سریال چنان محبوبیتی پیدا نموده که برای مثال بازی های این سریال در مرکز فرهنگی کره در ابوظبی، به وسیله هواداران، اجرا شد. هم چنین بازیچراغ سبز- قرمز از مجموعه بازی های سریال بازی مرکب در شهر روتردام هلند اجرا شد؛ تنها نکته تفاوت این بازی با بازی سریال در این بود که برخلاف سریال در این بازی افراد بازنده با گلوله هدف قرار نگرفتند! اما نکته جالب تراین که یک app معروف آموزش زبان اعلام نموده بعد از پخش سریال Squid Game (بازی مرکب) درخواست کاربران برای یادگیری زبان کره ای در این اپ افزایش چشمگیری داشته. به زبان ساده نه تنها یک سریال پیروز کلی عایدی کسب نموده و راه را برای پخش جهانی دیگر آثار سینمایی کره باز نموده بلکه در حال صدور فرهنگ کره هم هست، این تاثیر را می توان روی افزایش خرید محصولات کره ای در نقاط دیگر هم دید.
سریال بازی مرکب و فیلم انگل، از اختلاف طبقانی شدید در کره جنوبی حکایت دارد؛ در این سریال هیچ نوع پنهان کاری در خصوص نمایش فقر و تاثیرات آن در جامعه کره و شکاف طبقاتی بین مردم آن، صورت نگرفته است. علت اجرای بازی مرکب، نیز دقیقا وجود همین شکاف طبقاتی و فقر مردم است؛ گرچه سریال و فیلم در درجه اول برای سرگرمی ساخته می شوند، اما ارتباط سوژه با متن جامعه و واقعیت هایی که مردم درگیر آن هستند، می تواند برای دولت مردان، آگاهی و هشداردهنده باشد.
یکی از دلایل پیروزیت سریال های کره ای-نه درتلویزیون ایران که تنها به پخش سریال های تاریخی کره بسنده نموده- نمایش ملموس واقعیت های زندگی آدم هاست همان طور که هستند. در این سریال ها، هم پلیس و پرستار و پزشک و معلم و مادر و پدر خوب و جود دارد و هم فاسد. و البته در کره، برخلاف ایران، کسی با دیدن پلیس و پزشک و پرستارو معلم مادر و پدر فاسد در یک فیلم یا سریال-که حتما درهر جامعه ای وجود دارند- بیانیه ای مبنی بر توهین به ساحت مقدس این مشاغل و افراد صادر نمی نمایند! وقتی واقعیت های جامعه، شفاف و بدون پنهان کاری و مقدس مآبی نشان داده شوند، طبیعی است که مردم از آن ها استقبال فراوانی نموده و سطح مطالبه گری شان بالا می رود و دولت ها نیز ناگزیر از پاسخگویی می شوند. چنین است که فقط یک سریال؛ ناگهان ضریب جینی را که شاخص اختلاف طبقانی است، در کره جنوبی 31.4 است، به نقطه ای پائین تر از ایران (چیزی نزدیک به 43) می رساند.
همکاری سال گذشته شرکت نتفلیکس با صنعت فیلم و سریال کره جنوبی، در مجموع موجب تزریق 1.9 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور شده است. نتفلیکس طی 4 سال 16 هزار شغل تمام وقت در کره جنوبی ایجاد نموده و عایدی صنعت سرگرمی این کشور 4.7 میلیارد دلار افزایش یافته است.
این درام که به زبان کره ای است و از 17 سپتامبر سال جاری روی پلتفرم نتفلیکس قرار گرفته، پیروزیت غافلگیرنماینده ای برای پلتفرم در پی داشته است و به گفته تد ساراندوس، رئیس نتفلیکس، احتمال زیادی وجود دارد که این برنامه به پربیننده ترین برنامه آنان در تمام دوران تبدیل گردد. بازی مرکب واقعیت پادآرمانشهری را نشان می دهد که در آن سازمانی، مجموعه ای از افراد مقروض را استخدام می نماید تا در بازی های سریالی بچه گانه مهلک رقابت نمایند تا شاید برنده پولی شوند که زندگی آنان را زیرورو کند.
اما نکته جالب در خصوص سیاست نتفلیکس در رابطه با دیدنگران این است که نتفیلیکس بیننده را کسی می داند که دو دقیقه از یک قسمت از برنامه ای را دیدن نموده باشد؛ یعنی میزان زمانی که به گفته آن ها آن قدر طولانی است که نشان دهد این انتخاب عامدانه بوده است.
منبع: خبرگزاری پاناnamasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت
cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها