جایگاه های جمع شونده ایرباس سودآوری خطوط هوایی را افزایش می دهد
به گزارش مجله سرگرمی، شرکت ایرباس اختراعی در زمینه جایگاه های تاشو برای هواپیما ثبت نموده که می تواند در آینده کاربردی گسترده برای سودآوری بیشتر خطوط هوایی دنیا داشته باشد.

این غول هواپیماسازی، طرحی را به ثبت رسانده که بر اساس آن جایگاه های هواپیما به صورت تاشو در کف کابین به عقب و جلو کشیده می شوند تا بتوان فاصله بین جایگاه ها را به دلخواه تنظیم و یا فضای بیشتری برای بار ایجاد کرد.
پتنت های گوناگون ایرباس
ایرباس سابقه ای طولانی در ثبت پتنت اختراعات دارد و طی دهه گذشته، صدها پتنت را به ثبت رسانده است، از جمله 622 نمونه که سال گذشته تنها در آمریکا صورت گرفته است. اگرچه بسیاری از این طرح های مفهومی، هرگز عملی نمی شوند اما بعضی از آن ها هم انتها به صنعت راه می یابند.
یکی از این طرح های ایرباس، هواپیمای دو طبقه آن است که 5 سال پیش ثبت شد و بخشی از آن می توانست برای شرایط هوایی امروز مناسب باشد زیرا این طراحی دو طبقه از جایگاه های تاشو بهره می برد که به آسانی جمع می گردد و فضای درونی انعطاف پذیرتری ایجاد می نماید.
ایرباس معتقد بود که چیدمان جایگاه های انعطاف پذیر، کاربرپسند تر است و در صورت احتیاج، جابه جایی آسان بین هواپیمای مسافربری و باری را فراهم می نماید.
در این پتنت ایرباس، سراسر بخش محموله هواپیما به صورت یکپارچه ساخته می گردد و محفظه بار و مسافر توسط یک دیواره متحرک از هم جدا می شوند که به خط هوایی اجازه می دهد تا ظرفیت هر بخش را به دلخواه تغییر دهد.
اگرچه این طرح ایرباس با مفهوم استفاده دوگانه از هواپیما برای مقاصد باری و مسافری (Combi Aircraft) اختلاف زیادی ندارد، اما یک ویژگی کلیدی مهم را دربر می گیرد. جایگاه ها مانند جایگاه های سینما جمع می شوند و سپس توسط یک ریل قابل جابه جایی در طول هواپیما هستند.
هواپیماهای ترکیبی که هم اکنون استفاده می شوند، برای تغییر کاربری همواره به اندکی اقدامات مهندسی احتیاج دارند. هرچند به گونه ای ساخته شده اند که عملیات باز کردن جایگاه ها بسیار آسان و تنها با چند پیچ انجام گردد، اما برای نگهداری جایگاه های باز شده به جای مشخصی احتیاج است و جمع آوری آن ها کاری نیست که بتوان در مدت کوتاهی انجام داد.
با نگاه به طرح مفهومی ایرباس، این فرآیند کاملا ساده تر می گردد. اگر جایگاه ها جمع شدن و قابل انتقال به یک سمت هواپیما باشند، حتی شاید بتوان این تبدیل را در حین پرواز انجام داد. این طرح به شرکت های هوایی اجازه می دهد که با یک پیکربندی به مقصد پرواز نمایند و با چیدمان دیگری بازگردند.
اهمیت طرح برای امروز
در دوران همه گیری ویروس کرونا و با کمبود مسافر خطوط هوایی، شرکت های هوایی بسیاری به جابه جایی بار روی آورده و برای این کار جایگاه های هواپیما را جمع نموده اند تا فضای باری را افزایش دهند. اما پس از بازگشت تقاضا به فرایند سابق، که طبق پیش بینی ها به تدریج تا سال 2024 کامل خواهد شد، شرکت های هوایی برای تطبیق دوباره خود با شرایط جدید کار سختی را پیش رو خواهند داشت.
این در حالی است که با داشتن طراحی پیشنهادی ایرباس، حتی در صورت کم بودن مسافر در بعضی از مسیرها، خطوط هوایی به آسانی می توانند فضای بیشتری برای پروازهای باری ایجاد نمایند و سودآوری پرواز را افزایش دهند.
هرچند از نظر تئوری چنین کاری کاملا منطقی به نظر می رسد، اما باید منتظر تقاضا و نگاه بازار به این طرح بود. طرحی که با وجود ثبت در چند سال پیش، هنوز هم یک ایده جالب است.
عکس کاور: کابین درونی هواپیما با جایگاه های برداشته شده
Credit: Icelandair
منبع: SimpleFlying
منبع: دیجیکالا مگmastanehtoline.ir: مجله مستانه، وبگاه گفتگو و انجمن بحث و تبادل نظر
kulu.ir: کولو: مجله جاذبه های گردشگری ایران
cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی