شکلات تلخ نشاط آور است...

به گزارش مجله سرگرمی، شکلات در شروع به صورت مایع یا نوشیدنی مورد مصرف قرار می گرفت و به آن، آب تلخ می گفتند. گاهی هم به آن کمی وانیل یا یک طعم دهنده دیگر اضافه می شد تا کمی قابل تحمل تر گردد. حتی در تهیه نوشیدنی های شکلاتی، دانه های کاکائو را با شیره انگور یا عسل مخلوط می کردند و آنها را به صورت گرم، سرد یا ولرم می خوردند. بعضی اقوام حتی فلفل هم به آن می افزودند.

شکلات تلخ نشاط آور است...

شکلات تلخ نشاط آور است...

خواص شکلات تلخ در مصاحبه با دکتر گلبن سهراب، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

تاریخچه شکلات در ایران و دنیا

شکلات در شروع به صورت مایع یا نوشیدنی مورد مصرف قرار می گرفت و به آن، آب تلخ می گفتند. گاهی هم به آن کمی وانیل یا یک طعم دهنده دیگر اضافه می شد تا کمی قابل تحمل تر گردد. حتی در تهیه نوشیدنی های شکلاتی، دانه های کاکائو را با شیره انگور یا عسل مخلوط می کردند و آنها را به صورت گرم، سرد یا ولرم می خوردند. برخی اقوام حتی فلفل هم به آن می افزودند.

اولین بار، کریستف کلمب در سال 1502 میلادی کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانیا از آمریکا به اروپا آورد و خیلی زود، این ماده جزو پرطرفدارترین خوراکی های قاره اروپا شد. اما تا سال 1519 میلادی کسی زیاد به آن توجه نمی کرد. از آن موقع بسیاری از اسپانیایی ها دریافتند که این ماده به همراه کمی شکر و وانیل بسیار خوش طعم می گردد. آن روزگار از شکلات تنها در انواع نوشیدنی ها استفاده می کردند که البته مقداری شکر به نوشیدنی اضافه می شد تا تلخی آن گرفته گردد. سپس هلندی ها روشی اختراع کردند که طی آن، چربی دانه های کاکائو را می گرفتند و از آن، کره کاکائو تهیه می کردند. از به جامانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهیه می کردند تا اینکه این صنعت به سایر کشورها هم وارد شد.

فراوری و مصرف شکلات در ایران هم همچون بسیاری از کشورها سابقه ای چندان طولانی ندارد. اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود 60 سال پیش به وسیله دو برادر مهاجر روسی در تبریز راه اندازی شد. محصول این کارخانه تا مدت ها فقط آب نبات و تافی برای بچه ها بود. کارخانه های متعددی که بعد از آن تأسیس شدند، به تدریج دامنه فعالیت خود را توسعه دادند و انواع دیگری از محصولات را فراوری کردند که این روزها از فناوری پیشرفته ای در زمینه استفاده از دانه های روغنی کاکائو برخوردارند.

شکلات تلخ تازگی ها هواداران زیادی پیدا نموده و متخصصان تغذیه هم خواص بسیاری را به آن نسبت می دهند؛ از برطرف خستگی تا پیشگیری از بیماری های قلبی. آیا این حرف ها واقعیت دارد؟ دکتر گلبن سهراب، متخصص تغذیه به این سوال پاسخ می دهد.

شکلات تلخ ارزش تغذیه ای دارد؟

البته! کاکائو یا شکلات تلخ ذخایری از غنی ترین منابع فلاونوییدها در میان خوراکی های رایج است. یک کیلوگرم از این نوع شکلات 1000 کیلوکالری انرژی دارد و علاوه بر این دارای کربوهیدرات (قند)، چربی، پروتئین و مواد معدنی دیگر است. این خوراکی بعلاوه حاوی مواد شیمیایی تئوبرومین و متیل گزانتین است که سبب احساس صدای خش خش آن زیر دندان می گردد. ماده دیگر موجود در شکلات تلخ فنیل اتامین است که روی مغز تاثیر گذاشته و همچون آدرنالین عمل می نماید و احساس شادی و نشاط را به مصرف نماینده القا می نماید.

با شکلات معمولی چه فرقی دارد؟

شکلات های تلخ درصد کاکائوی بیشتری دارند. به عبارت دیگر، شکلات تلخ از ترکیب پودر کاکائو و کره کاکائو با نسبت های مختلف تهیه می گردد و این در حالی است که به شکلات های شیرین مقداری شکر و انواع دیگری از روغن ها اضافه می گردد. بنابراین شکلات های تلخ به علت بالاتر بودن درصد کاکائو آنتی اکسیدان بیشتری دارد و از آنجا که بسته به درصد کاکائو، یا بدون شکرند و یا شکر کمی دارند، انتخاب بهتری برای بیماران دیابتی محسوب می شوند و نسبت به شکلات های شیرین ارجح اند. اما با اینکه از نظر مقدار آنتی اکسیدان غنی تر هستند نمی توان ادعا کرد که نسبت به انواع شیرین کالری کمتری دارند، پس کسانی که قصد کاهش وزن دارند، نباید دچار اشتباه شوند. در ضمن شکلات تلخ دارای ایزوفلاون است که از آنتی اکسیدان های بسیار خوب محسوب می گردد. این ماده در بدن باعث بهبود فعالیت عروق و در نتیجه کاهش فشارخون می گردد و بهتر است در برنامه های غذایی که به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی طراحی می گردد، گنجانده گردد. ایزوفلاون ها فیتواستروژن هایی هستند که به سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی یاری می نمایند و باعث کاهش کلسترول شده و در پیشگیری از سرطان پستان نقش ایفا می نمایند.

از دیگر منابع ایزوفلاون ها به چه موادی می گردد اشاره نمود؟

دانه سویا، میوه ها، سبزیجات و چای سبز.

اما برخی ها می گویند مصرف شکلات به مقدار زیاد موجب جوش زدن پوست می گردد.

خب، به علت اینکه شکلات جزو مواد آزادنماینده هیستامین است، افرادی که دارای سابقه اگزما و جوش هستند و یا دچار حساسیت های پوستی می شوند، باید در مصرف آن دقت نمایند. البته از نظر متخصصان پوست، شکلات تلخ تاثیری روی این جوش ها ندارد.

مصرف شکلات تلخ برای سلامت قلب و کبد هم مفید است؟

بله؛ به علت داشتن آنتی اکسیدان های مفید، مصرف شکلات تلخ می تواند از افزایش فشار خون پس از مصرف غذا که باعث بروز ناراحتی های کبدی در افراد مستعد می گردد، بکاهد. آنتی اکسیدان موسوم به فلاونول در شکلات سیاه و تلخ عامل اصلی در کاهش فشار خون و دردهای مزمن کبدی است و باعث سُست شدن عضلات بدن به هنگام احساس دردهای کبدی می گردد. استفاده از شکلات تلخ در روز در طی چند هفته، فشارخون را در بیماران کاهش می دهد و حساسیت انسولین را هم به طور مفیدی عوض می نماید. اگرچه استفاده از شکلات تلخ بسیار مفید است ولی نباید جایگزین داروهای موجود برای کنترل فشار خون گردد. از طرفی، مصرف شکلات تلخ جریان خون را در رگ ها تسهیل نموده و از این رو برای سلامت قلب و رگ ها مفید است.

خوردن این شکلات ها را به چه کسانی توصیه نمی کنید؟

ببینید؛ شکلات مقداری اگزالات دارد. به همین علت افرادی که اسیداوریک بالا دارند و یا سابقه سنگ های کلیوی اگزالات کلسیم در آنها دیده می گردد، باید در مصرف آن دقت نمایند. به علاوه، گاهی مصرف شکلات به وسیله مادرانی که نوزاد خود را شیر می دهند باعث ایجاد آلرژی و ناراحتی های گوارشی در فرزندشان می گردد. در این صورت باید مادران از مصرف شکلات اجتناب نمایند. شکلات منبع غنی مس و مهمیم و حاوی فنیل اتیل آمین هم هست. به همین علت افرادی که میگرن دارند نباید زیاد از این خوراکی استفاده نمایند.

شکلات تلخ را تا چه مدت و در چه شرایطی می توان نگهداری کرد؟

همه انواع شکلات ها چه داخلی و چه خارجی تاریخ مصرف دارند و تا آن موقع قابل مصرف هستند و نگهداری آنها در خارج از یخچال اگر باعث ذوب شدن آن نگردد، منعی ندارد.

منبع:www.salamat.com

canadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159290

به "شکلات تلخ نشاط آور است..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکلات تلخ نشاط آور است..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید