راهنمای بازدید از شهر قدیمی یزد

به گزارش مجله سرگرمی، شهر یزد، یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است که با بافت قدیمی و منحصر به فرد خود، گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. بافت تاریخی یزد، یکی از بزرگترین بافت های تاریخی خشتی در جهان است که قدمتی بیش از سه هزار سال دارد. این بافت، با کوچه های باریک و پیچ در پیچ، خانه های خشتی با بادگیرهای بلند، آب انبارهای باشکوه و مساجد و زیارتگاه های قدیمی، منظره ای حیرت انگیز را در برابر دیدگان گردشگران قرار می دهد.

بازدید از شهر قدیمی یزد، می تواند یک تجربه فراموش نشدنی برای شما باشد. در این شهر، می توانید با فرهنگ و تاریخ غنی یزد آشنا شوید و از زیبایی های طبیعی و معماری خارق العاده آن لذت ببرید.

راهنمای بازدید از شهر قدیمی یزد

شهر یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که به شهر بادگیرها معروف است. بافت تاریخی یزد با قدمتی بیش از 3000 سال، یکی از بزرگترین بافت های تاریخی خشتی جهان است و در سال 2017 به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بازدید از شهر قدیمی یزد، تجربه ای فراموش نشدنی است. کوچه های باریک و پیچ در پیچ، خانه های خشتی با بادگیرهای بلند، آب انبارهای خنک و بازارهای سنتی، همه و همه از جاذبه های این شهر زیبا هستند.

برای بازدید از شهر قدیمی یزد، بهتر است از صبح زود شروع کنید تا بتوانید از خنکی هوا استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم از میدان امیرچخماق شروع کنید. این میدان یکی از زیباترین میدان های ایران است که با وجود مساجد امیرچخماق و حظیره و بازار قیصریه، بسیار تماشایی است.

از میدان امیرچخماق به سمت بازار قیصریه بروید. این بازار یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران است و در آن می توانید انواع سوغاتی های یزد را خریداری کنید. در بازار قیصریه، می توانید از مسجد جامع یزد که یکی از بزرگترین مساجد تاریخی ایران است نیز بازدید کنید.

بعد از بازدید از بازار قیصریه، به سمت آب انبار شش بادگیر بروید. این آب انبار یکی از زیباترین آب انبارهای یزد است که دارای شش بادگیر بلند است. در آب انبار شش بادگیر، می توانید از خنکای هوا لذت ببرید و از معماری زیبای آن دیدن کنید.

از آب انبار شش بادگیر به سمت خانه لاری ها بروید. این خانه یکی از زیباترین خانه های تاریخی یزد است که دارای بادگیرهای بلند و حیاط های زیبا است. در خانه لاری ها، می توانید از معماری زیبای آن دیدن کنید و با نحوه زندگی مردم یزد در قدیم آشنا شوید.

بعد از بازدید از خانه لاری ها، به سمت خانه ملک التجار بروید. این خانه یکی از بزرگترین خانه های تاریخی یزد است که دارای بادگیرهای بلند و حیاط های زیبا است. در خانه ملک التجار، می توانید از معماری زیبای آن دیدن کنید و با نحوه زندگی مردم یزد در قدیم آشنا شوید.

بعد از بازدید از خانه ملک التجار، به سمت باغ دولت آباد بروید. این باغ یکی از زیباترین باغ های ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در باغ دولت آباد، می توانید از زیبایی باغ و عمارت آن لذت ببرید و از قنات قدیمی آن دیدن کنید.

مکان های دیدنی شهر قدیمی یزد

شهر قدیمی یزد، مملو از جاذبه های دیدنی است. در اینجا، به برخی از مهم ترین جاذبه های دیدنی این شهر اشاره می کنیم:

میدان امیرچخماق

میدان امیرچخماق، یکی از زیباترین میدان های ایران است که با مجموعه ای از بناهای تاریخی از جمله مسجد امیرچخماق، زورخانه امیرچخماق، بازار خان و آب انبار شش بادگیر، احاطه شده است.  این میدان، در دوره تیموریان ساخته شده و دارای سه ضلع و دو طبقه است. در ضلع شمالی میدان، سردر امیرچخماق قرار دارد که با کاشی کاری های زیبای خود، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

آتشکده یزد

آتشکده یزد، یکی از مهم ترین آتشکده های زرتشتیان جهان است که در شهر یزد قرار دارد. این آتشکده، قدمتی بیش از هزار سال دارد و در حال حاضر نیز، محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان است.

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد، یکی از زیباترین باغ های ایرانی است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ، دارای یک عمارت باشکوه، یک قنات قدیمی و یک بادگیر بلند است.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد، یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است که قدمت آن به قرن اول هجری قمری می رسد. این مسجد، دارای یک شبستان باشکوه با ستون های قطور و یک مناره بلند است. این مسجد، دارای صحن بزرگی است که در وسط آن، حوض بزرگی قرار دارد. در اطراف صحن، ایوان های متعددی وجود دارد که با کاشی کاری های زیبایی مزین شده اند.

بازار یزد

بازار یزد، یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای ایران است. در این بازار، می توانید انواع سوغات یزد مانند شیرینی جات، صنایع دستی و پارچه را خریداری کنید.

آب انبار شش بادگیر

آب انبار شش بادگیر، یکی از بزرگ ترین و زیباترین آب انبارهای یزد است. این آب انبار، در دوره قاجاریه ساخته شده و دارای شش بادگیر بلند است. بادگیرها، به خنک نگه داشتن آب انبار کمک می کردند.

خانه های تاریخی یزد

یزد، دارای تعداد زیادی خانه تاریخی است که از مهم ترین آن ها می توان به خانه های تاریخی لاری ها، کلاهدوزها و ملک التجار اشاره کرد. این خانه ها، دارای معماری منحصر به فرد یزدی هستند و دارای بادگیرها، آب انبارها و حیاط های بزرگی می باشند.

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد، یکی از زیباترین باغ های ایرانی است که در دوره قاجاریه ساخته شده است. این باغ، دارای چندین عمارت، حوض های متعدد و درختان سرسبزی می باشد. در وسط باغ، بادگیری بلند قرار دارد که به خنک نگه داشتن باغ کمک می کند.

زندان اسکندر

زندان اسکندر، یکی از بناهای تاریخی عجیب و غریب یزد است. این بنا، دارای چاهی عمیق است که گفته می شود، اسکندر مقدونی، زندانیان خود را در این چاه می انداخته است.

آتشکده زرتشتیان

آتشکده زرتشتیان یزد، یکی از مهم ترین اماکن مقدس زرتشتیان جهان است. این آتشکده، در دوره ساسانیان ساخته شده و دارای آتش مقدسی است که بیش از 1500 سال است که روشن نگه داشته می شود.

موزه آب یزد

موزه آب یزد، در محل یکی از آب انبارهای قدیمی این شهر ساخته شده است. در این موزه، می توانید با تاریخچه آبرسانی در یزد و نحوه ساخت و نگهداری آب انبارها آشنا شوید.

موزه آیینه و روشنایی

موزه آیینه و روشنایی یزد، در محل یکی از خانه های تاریخی این شهر ساخته شده است. در این موزه، می توانید با انواع مختلف آیینه ها و روشنایی ها در دوره های مختلف

نکات مهم برای بازدید از شهر قدیمی یزد

  • شهر قدیمی یزد، دارای کوچه های باریک و پیچ در پیچ است. بنابراین، بهتر است کفش مناسب به پا داشته باشید.
  • آب و هوای یزد، گرم و خشک است. بنابراین، بهتر است در هنگام بازدید از شهر قدیمی یزد، آب و کلاه به همراه داشته باشید.
  • برخی از جاذبه های دیدنی شهر قدیمی یزد، مانند آتشکده یزد و مسجد جامع یزد، دارای ضوابط خاصی برای ورود هستند. بنابراین، بهتر است قبل از بازدید از این مکان ها، در مورد ضوابط ورود اطلاع داشته باشید.
  • در شهر قدیمی یزد، رستوران ها و کافه های سنتی متعددی وجود دارد. بنابراین، می توانید در هنگام بازدید از این شهر، غذای سنتی یزد را میل کنید.

نتیجه گیری

بازدید از شهر قدیمی یزد، می تواند یک تجربه فراموش نشدنی برای شما باشد. در این شهر، می توانید با فرهنگ و تاریخ غنی یزد آشنا شوید و از زیبایی های طبیعی و معماری خارق العاده آن لذت ببرید.

انتشار: 29 مهر 1402 بروزرسانی: 29 مهر 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1

به "راهنمای بازدید از شهر قدیمی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای بازدید از شهر قدیمی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید