شرکت های هواپیمایی منطقه با آسمان ایران چه می نمایند؟

به گزارش مجله سرگرمی، ورود نخستین فروند از ایرباس های خریداری شده ایران ایر به آشیانه فرودگاه مهرآباد دوران تاریخی جدیدی را شروع کرد که می تواند پس از سال های طولانی، بار دیگر ناوگان ایران را به صندلی اصلی خود در منطقه بازگرداند. صندلیی که برای سال های طولانی خالی مانده و تنها بهره آن را ایرلاین های منطقه بردند.

شرکت های هواپیمایی منطقه با آسمان ایران چه می نمایند؟

به گزارش خبرنگاران، در حالی قرارداد خرید 100 فروند از ایرباس حدود 10 میلیارد دلار تخمین زده می گردد که طبق آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی مسافران ایرانی در طول یک سال حدود نیمی از این مبلغ را صرف خرید بلیت از شرکت های هواپیمایی خارجی می نمایند.

نبود ایرلاین های ایرانی در رقابت برای به دست آوردن مسیرهای پرتردد بین المللی باعث شده پروازهای کانکشن - ارتباطی - شرکت های هواپیمایی منطقه به یکی از پرطرفدارترین پروازها در سطح دنیا تبدیل شوند و این شرکت ها را به جایی برسانند که تعداد ناوگانشان به شکل فعال به بیش از 200 فروند هواپیما رسیده است.

بازگشت ایران به عرصه دنیای نیازمند قرار دریافت دوباره شرکت های ایرانی در تیم های بزرگ هوایی دنیا است، تیم هایی که با همکاری و مشارکت خود توانسته اند آسمان ایران را تسخیر نمایند و برای هر یک از مقاصد احتمالی مسافران ایرانی برنامه هایی جدی به وجود بیاورند.

در حال حاضر سه تیم مجزا از ایرلاین های بین المللی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا بازار خود را به شکل دنیای تعریف نمایند. یکی از این گروه ها شرکت استارایرلاینز است. این شرکت که در حال حاضر 28 ایرلاین رقمی تحت نام آن فعالیت می نمایند توانسته میزان زیادی از مسافران دنیای را در خود جای دهد.

شرکت هواپیمایی لوفتهانزا، شرکت هواپیمایی چین، شرکت هواپیمایی کانادا، شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی، شرکت هواپیمایی سوئیس و حتی شرکت هایی از کروواسی، سنگاپور و مصر نیز در این اتحاد بین المللی حضور دارند.

اصلی رقیب منطقه ای ایران در بین این شرکت ها ترکیش ایرلاینز خواهد بود، شرکتی که در طول سال های گذشته تعداد هواپیماهای خود را به شکل قابل توجهی افزایش داده و توانسته با برقراری پروازهای کانکشن میان تهران - استانبول مسافران ایرانی را به مقاصد اروپایی و آمریکایی رهسپار کند، موضوعی که سودی خالص برای این شرکت ترکیه ای به وجود آورده است.

دومین تیم مشهور در این عرصه اسکایتیم (Skyteam) است. این مجموعه نیز در حال حاضر 20 شرکت هواپیمایی را به طور رسمی در خود جای داده است. شرکت هلندی KLM به عنوان یکی از قدیمی ترین ایرلاین های دنیا عضو این مجموعه شده و در کنار آن شرکت های هواپیمایی آسمانی از کشور چین و ویتنام نیز در آن حاضر شده اند.

قرار دریافت نام شرکت عربستان سعودی در اتحادی که در آن نام هایی مانند KLM و ایرفرانس قرار گرفته اند نشان از آن دارد که شرکت های ایرانی تا چه میزان از قافله رقابت عقب ماندند.

سومین گروه از ایرلاین ها زیر نام وانورد فعالیت می نمایند. در این اتحاد بزرگ شرکت هواپیمایی ایربیر برلین، امریکن ایرلاینز و بریتیش ایرویز قرار دارند و در این مجموعه بزرگ نام شرکت قطر به عنوان یکی از جدی ترین رقبای منطقه ای ایران جای گرفته است.

اهمیت این اتحادهای دنیای وقتی خود را نشان می دهد که یکی از مدیران کلان شرکت بریتیش ایرویز درباره شرایط رقابت این شرکت در آسمان ایران اعلام می نماید ما با شرکت قطر اتحادی جدی داریم و از این رو در بازار ایران یا دیگر بازارهای منطقه قصد رقابت با آنها را نخواهیم داشت، زیرا در نهایت این یک همکاری کلان به حساب می آید.

این اتحاد دنیای و البته بالارفتن تعداد ناوگان شرکت های منطقه باعث شده آنها در آسمان ایران به شکلی جدی جولان دهند، در حالی که ایرلاین های ایرانی برای برقراری تعداد محدودی از پروازهای بین المللی مجبور به اتکا به هواپیماهای قدیمی خود هستند که هزینه بالایی را نیز در بر می گیرد، شرکتی مانند قطر توانسته پروازهایی را برقرار کند که از نظر قیمتی رقابت با آن بسیار سخت است.

برای مثال این شرکت پروازی را از تهران شروع می نماید و در نهایت به بوستون آمریکا می رساند آنهم در شرایطی که قیمت بلیت آن برای هر مسافر تنها دو میلیون و 300 هزار تومان تمام می گردد.

نبود مقاصد متنوع در فرودگاه های ایران باعث شده فرودگاه کشور قطر در دوحه پروازهای برنامه ای جدی برای اروپا و آمریکا در نظر بگیرد تا این حد که پروازها از دوحه به مقاصدی مانند پاریس و لندن حتی از چند پرواز در روز نیز بالاتر می رود و تعداد مسافران آنها به بیش از 1000 نفر در طول یک روز می رسد.

این واقعیت های بین المللی نشان از آن دارد که نه تنها ایران نباید نگرانی از خرید هواپیماهای جدید داشته باشد که حتی ورود آنها در حال حاضر در شرایطی اتفاق می افتد که برای بازکردن فضای رقابت جدید بسیار دیر شده است. در حالی در ایران دغدغه های عجیب از کرایه هواپیماهای جدید مطرح می گردد که بسیاری از شرکت های هواپیمایی منطقه با فعال کردن بیش از 200 تا حتی 300 هواپیما تمام بازارهای منطقه و دنیا را در اختیار خود قرار داده اند.

هزینه ورود هواپیماهای ایرباس به ایران حدود 10 میلیارد دلار تخمین زده و اگر ما تنها بازار مسافران ایرانی را از چنگ این شرکت های خارجی بیرون بیاوریم، می توان انتظار داشت هزینه خرید تمام این هواپیماهای جدید در کمتر از سه سال تامین گردد، موضوعی که روشن ترین منطق مالی پشتوانه آن خواهد بود.

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 58958

به "شرکت های هواپیمایی منطقه با آسمان ایران چه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های هواپیمایی منطقه با آسمان ایران چه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید