سیاهی دور چشم را با این روش ها درمان کنید

به گزارش مجله سرگرمی، افراد اغلب فکر می نمایند که حلقه های تیره دور یا زیر چشم ناشی از خستگی و کمبود خواب است. اگرچه این ها می توانند یکی از دلایل آن باشند، اما دلایل دیگری نیز برای تیرگی زیر چشم ها وجود دارد، مانند آلرژی یا فرایند پیری طبیعی.

سیاهی دور چشم را با این روش ها درمان کنید

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری برنا؛ دایره های تیره زیر چشم بسته به رنگ پوست ممکن است بنفش یا آبی تا قهوه ای تیره یا سیاه به نظر برسند. این حلقه ها به ندرت دلیلی برای نگرانی دارند؛ اما ممکن است افراد بخواهند آن ها را به دلیل زیبایی ظاهری کاهش دهند. در بعضی موارد، دایره های تیره زیر چشم می تواند نشان دهنده احتیاج به تغییر در شیوه زندگی باشد، مانند بهبود عادات خواب یا رژیم غذایی.

  • علل و عوامل خطر

ناحیه زیر چشم به دلیل رگ های خونی منقبض شده ناشی از هایپرپیگمنتیشن (تیرگی یا لکه های پوستی) یا نازک شدن پوست اطراف چشم می تواند تیره تر به نظر برسد.

تمام دلایل ایجاد این دایره های تیره در زیر چشم شامل موارد زیر است:

. کمبود خواب یا عادت های بد خوابیدن

. آلرژی، ازجمله تب یونجه

. هایپرپیگمنتیشن (زمانی اتفاق می افتد که بدن ملانین بیشتری فراوری می نماید)

. کاهش سطح بافت چربی در اطراف چشم

. نازک شدن پوست زیر چشم

. کم خونی ناشی از کمبود آهن

. قرار دریافت بیش از حد در معرض نور خورشید

. مالیدن مکرر چشم ها

. افزایش سن

. سیگار کشیدن

. ارثی و ژنتیکی

. بیماری های تیروئیدی

. کمبود آب بدن

. درماتیت

. قطره های چشمی درمان گلوکوم (آب سیاه) مانند بیماتوپروست

احتمال ایجاد حلقه های تیره رنگ زیر چشم با بعضی عوامل افزایش می یابد، ازجمله:

گذاشتن کمپرس سرد بر روی چشم ها می تواند عروق خونی را منقبض نموده و ظهور حلقه های تیره را کاهش دهد. برای کمپرس سرد می توانید از شیر خنک نیز بهره ببرید

  • بالا رفتن سن: از دست دادن بافت چربی و نازک شدن پوست اطراف چشم بخشی از فرایند پیری است. طبق گفته آموزشگاه چشم پزشکی آمریکا، هرچه سن بالاتر می رود، بافت اطراف چشم ها ضعیف تر می گردد. این خرابی کلاژن می تواند باعث انتقال چربی به قسمت های تحتانی پلک ها و ایجاد سایه های تیره و پف زیر چشم گردد. در واقع این تغییرات باعث می گردد که حلقه های تیره رنگ زیر چشم در افراد مسن تر تعیین تر ظاهر شوند.
  • نژاد غیر سفید: حلقه های تیره در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بیشتر دیده می گردد و بیشتر از افراد سفیدپوست روی افراد رنگی اثر می گذارد. تصور می گردد این ریسک فاکتور به دلیل تغییرات رنگ دانه ای باشد.
  • ژنتیک: حلقه های تیره می توانند ارثی باشند. تحقیقات نشان داده است که اگر شخصی دایره های تیره ای زیر چشم خود داشته باشد، این مورد در بعضی دیگر از اعضای خانواده اش نیز ظاهر می گردد.

برطرف پف و سیاهی دور چشم با تغذیه

درمان های خانگی

ممکن است افراد با درمان های خانگی ساده بتوانند بروز حلقه تیره رنگ زیر چشم را کاهش دهند. اگرچه بعضی از این راهکار ها از نظر علمی اثبات نشده اند، اما ارزش آن را دارند که امتحان شوند؛ زیرا بسیاری از آن ها ارزان هستند و عوارض جانبی ندارند.

  • مصرف شکلات سیاه، ماهی و گردو

شکلات تلخ غنی از فلاونول است که به افزایش جریان خون یاری می نماید. مصرف روزانه حدود 30 گرم از آن و مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی سالمون و گردو می توانند جریان خون به پوست را بهبود بخشند.

افراد باید اطمینان حاصل نمایند که هر شب خواب کافی داشته باشند تا به کاهش یا جلوگیری از ایجاد حلقه های تیره رنگ یاری کند. بالاتر قرار دادن سر روی بالش های بلندتر ممکن است به کاهش حلقه های تیره رنگ و تورم اطراف چشم یاری کند. بهتر است برای روبالشی ها از پارچه های لطیف و ضدحساسیت استفاده گردد.

  • خیار

قرار دادن برش های خیار بر روی چشم می تواند باعث تسکین خستگی چشم ها شده و تورم را کاهش دهد. مقدار آب زیاد و ویتامین C خیار به تغذیه و مرطوب کردن پوست یاری می نماید. خیار همچنین حاوی سیلیس است که برای داشتن بافتی سالم لازم است.

  • سیب زمینی

سیب زمینی حاوی ویتامین C، یک آنتی اکسیدان شناخته شده برای درمان سرطان، سرماخوردگی و بیماری های چشمی است. آنتی اکسیدان ها سلول های آسیب دیده پوست را ترمیم می نمایند و فراوری ملانین پوست که یکی از دلایل لکه های تیره است را کاهش می دهند. پس از پوست کردن سیب زمینی و شستشوی کامل آن، سیب زمینی ها را برش داده و آن ها را روی چشم قرار دهید.

  • گلاب

مطالعات ثابت نموده اند گلاب یک محصول ضدالتهابی است که باعث نرمی، طراوت و از بین رفتن قرمزی پوست می گردد. هنگامی که گلاب به رژیم زیبایی روزانه و شبانه شما اضافه گردد، می تواند دایره های تیره زیر چشم را از بین ببرد. پنبه ای را با گلاب خیس نموده و آن را مستقیم روی پلک های بسته خود قرار دهید و استراحت کنید.

  • کمپرس سرد

گذاشتن کمپرس سرد بر روی چشم ها می تواند عروق خونی را منقبض نموده و ظهور حلقه های تیره را کاهش دهد. برای کمپرس سرد می توانید از شیر خنک نیز بهره ببرید. اسیدلاکتیک موجود در شیر به از بین بردن چین و چروک، تمیز کردن منافذ و ترمیم پوست به عنوان لایه بردار یاری می نماید.

  • چای های کیسه ای

تی بگ ها یا همان چای های کیسه ای می توانند به کاهش حلقه های تیره رنگ و پف زیر چشم یاری نمایند. کافئین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و گردش خون در اطراف چشم ها را تحریک می نماید.

بدین منظور فرد می تواند دو کیسه چای را در آب جوشانده و قبل از اینکه خنک گردد آن ها را روی هر چشم قرار دهد. گذاشتن چای کیسه ای جوشیده شده ابتدا در یخچال و سپس استفاده از آن می تواند یک اثر خنک نماینده نیز روی چشم ها داشته باشد. بدین منظور می توان از چای های کیسه ای سیاه، سبز یا گیاهی استفاده کرد.

  • ماساژ صورت

گردش خون ضعیف در اطراف چشم می تواند باعث ظهور حلقه های تیره گردد، بنابراین ماساژ ملایم صورت در اطراف ناحیه چشم می تواند به بهبود گردش خون یاری کند.

یکی از روغن های خوب برای ماساژ ملایم صورت روغن نارگیل است که حاوی غلظت بالایی از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه است. این اسیدهای چرب می توانند با کاهش التهاب و افزایش گردش خون از ایجاد تیرگی زیر چشم جلوگیری نمایند. قبل از اینکه به رختخواب بروید، به مدت 30 ثانیه روغن نارگیل خالص با دمای اتاق که با روش فشار سرد تهیه شده است را روی صورتتان ماساژ دهید. برای دیدن نتایج ممکن است چند هفته وقت لازم باشد.

  • محصولات مراقبت از پوست آنتی اکسیدانی

کرم های صورت و محصولات زیر چشم که حاوی آنتی اکسیدان هستند می توانند به کاهش ظهور حلقه های تیره یاری نمایند. ویتامین های E و C آنتی اکسیدان هایی هستند که به درمان این دایره های تیره یاری می نمایند.

  • آرایش صورت

اگرچه آرایش باعث اصلاح حلقه های تیره نمی گردد، اما ممکن است بعضی افراد بخواهند از کانسیلرهای زیر چشم برای اهداف زیبایی استفاده نمایند.

درمان های پزشکی و دارویی

اگر با روش های خانگی از حلقه های تیره زیر چشمتان خلاص نشدید، می توانید برای مشاوره در خصوص درمان پزشکی، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید.

  • گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

کرم های موضعی

کرم های سفیدنماینده می توانند به کاهش هایپرپیگمنتیشن (تیرگی یا لکه های پوستی) یاری نمایند. این ها شامل موارد زیر هستند:

. هیدروکوئینون

. ترتینوئین

. ترکیبی از هر دو

برای این که اثر هیدروکوئینون مشاهده گردد شاید لازم باشد حداقل 3 ماه از آن استفاده گردد.

  • اسید کوژیک

گزارش های موردی شرح می دهد که اسید کوژیک (اسید کوجیک) در درمان حلقه های تیره دور چشم مؤثر است. کوژیک اسید یک محصول طبیعی است که از دو نوع قارچ حاصل می گردد. با این حال، این مهم است که بدانید عوارض جانبی اسید کوژیک می تواند شامل درماتیت تماسی و قرمز شدن پوست باشد.

  • آزلائیک اسید

افراد ممکن است از اسید آزلائیک برای درمان هایپرپیگمنتیشن زیر چشم ها استفاده نمایند و استفاده از آن در طولانی مدت بی خطر است.

تأثیر روغن شتر در درمان سیاهی و چروک دور چشم

  • ویتامین C موضعی

یک مطالعه به آنالیز اثرات لوسیون ویتامین ث 10٪ در درمان حلقه های تیره رنگ زیر چشم به مدت بیش از 6 ماه پرداخت. نتایج نشان داد که لوسیون در روشن کردن تیرگی های زیر چشم مؤثر بود.

  • لایه برداری شیمیایی

لایه برداری های شیمیایی با استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسید گلیکولیک، می توانند به روشن شدن هایپرپیگمنتیشن زیر چشم ها یاری نمایند.

برای نتیجه گیری بهتر افراد می توانند از لایه بردارهای شیمیایی در ترکیب با کرم های موضعی استفاده نمایند.

  • استفاده از لیزر

لیزردرمانی می تواند یک درمان مؤثر برای حلقه های تیره رنگ باشد. روش های لیزری کمتر تهاجمی، مانند لیزرهای پالس رنگی یا لیزرهای دیودی می تواند احتمال خطر جای زخم یا سایر عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهند.

  • پرنماینده ها

اگر نازک شدن پوست یا از بین رفتن بافت چربی باعث ایجاد حلقه های تیره در زیر چشم ها شده باشد، پرنماینده ها می توانند انتخاب خوبی باشند. در این روش پلاسمای غنی از پلاکت یا ژل اسید هیالورونیک به ناحیه زیر چشم تزریق می گردد.

  • عمل جراحی

یک نوع جراحی به نام بلفاروپلاستی می تواند حلقه های تیره ای که ناشی از رسوب چربی یا پوست اضافی در اطراف چشم هاست، را از بین ببرد.

ناحیه زیر چشم بسیار ظریف است و مردم همواره باید درباره عوارض جانبی احتمالی آن با پزشکشان بحث و مصاحبه نمایند. علاوه بر این، کسانی که می خواهند این جراحی را انجام دهند باید اطمینان حاصل نمایند که فقط یک متخصص پوست و موی معتبر و مجرب این کار را برایشان انجام دهد.

در نهایت این که اگر فردی داروهای خاصی، مانند بیماتوپروست را برای گلوکوم مصرف می نماید، باید بداند که پس از قطع مصرف دارو، دایره های تیره از بین خواهند رفت.

  • پیشگیری

افراد می توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از بروز حلقه های تیره رنگ در اطراف چشم هایشان پیشگیری نمایند:

خواب کافی و کاهش استرس: محققان دریافتند که استرس باعث افزایش بروز حلقه های تیره رنگ زیر چشم ها می گردد، در حالی که استراحت و داشتن عادت های سالم در زندگی موجب کاهش آن می گردد.

محافظت از چشم در برابر آفتاب: استفاده از عینک آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید یا UV که اطراف چشم را می پوشاند و استفاده از کرم ضد آفتاب در اطراف چشم، می تواند به جلوگیری یا کاهش سیاهی زیر چشم یاری کند. در واقع یکی از دلایل ایجاد حلقه های تیره قرار دریافت در معرض آفتاب است؛ زیرا خورشید باعث می گردد بدن ملانین بیشتری فراوری کند.

ترک سیگار و الکل: سیگار کشیدن و مصرف الکل می توانند فرایند پیری بدن را تسریع نمایند و احتمال ایجاد حلقه های تیره زیر چشم را افزایش دهند.

پرهیز از مصرف زیاد نمک: مصرف روزانه مقدار کمی نمک برای یک رژیم غذایی سالم لازم است؛ اما زیاده روی در تنقلات پر از سدیم اثرات منفی بر بدن دارد. مصرف زیاد نمک و ننوشیدن آب کافی بدنتان را دهیدراته می نماید که خشکی پوست و پف کردن فقط بعضی از عوارض آن است.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 95826

به "سیاهی دور چشم را با این روش ها درمان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاهی دور چشم را با این روش ها درمان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید