سرزمین عجایبی به نام آرایشگاه زنانه!
به گزارش مجله سرگرمی، روزنامه شهروند نوشت: اگر عنوان آرایشگاه برای مردان، تنها یک شغل را تداعی می نماید در دنیای زنانه آرایشگاه ها تبدیل به مجموعه ای از مشاغل عجیب و غریب شده اند؛ از اصلاح و پیرایش گرفته که معمولی ترین فعالیت است، تا فالگیری، نقاشی بدن و روان درمانی در این فضا دیده می گردد!
در این دنیای عجیب و غریب زنانه، مشتری هایی هستند که به اندازه درآمد ماهانه یک کارمند برای یک وعده خدمات خود، هزینه می نمایند. مشتری هایی که به گفته فعالان این صنف نسبت به گذشته وسواس بیشتری درباره زیبایی شان به خرج می دهند و کسب و کار پردرآمدی برای آرایشگران زنانه راه انداخته اند.
کافی است تعداد آرایشگران زنانه یک محله تهران را بشمارید تا بتوانید به این نکته پی ببرید که این شغل تا چه اندازه سودده شده است. حالا برای خیلی از زنان این شغل و خدماتش غیرقابل چشم پوشی است و کافی است منوی خدماتی بعضی آرایشگاه ها را مرور کنید تا بفهمید چه رقابت سنگینی برای جلب نظر زنان ایرانی ایجاد شده است.
بخش بندی مالی فضای آرایشگاه ها
زنان آرایشگر از فضای شغلی خود مالی ترین استفاده ممکن را نموده و هر بخش از فضای کار خود را به اجاره صنفی از مشاغل رسمی یا غیررسمی درآورده اند. شخصی متخصص لاک و طراحی ناخن است و دیگری متخصص اپیلاسیون و برطرف موهای زائد. در بخشی از فضا گریمور و در بخشی دیگر متخصص کوتاهی و پیرایش مو فعالیت می نماید اما مشاغل آرایشگاهی به همین دسته بندی ها ختم نمی شوند. چند سالی است که دامنه این خدمات حسابی گسترش داشته و همچون سرزمین عجایب، شگفتی تازه ای رونمایی شده است.
حالا در آرایشگاه های زنانه با شوهای لباس و فستیوال های ورزشی روبرو می شوید! کسانی برای شما نسخه های رژیم درمانی می پیچند و مشتری ها را برای برخورداری از اندام متناسب تر تشویق به ثبت نام در کلاس های ایروبیک، پایکوبی و بدنسازی آرایشگاه ها می نمایند و عده ای با عناوین مختلف، نقش روان درمان را برایتان بازی می نمایند؛ از یوگاکارهای دوره گذرانده در ژاپن و هند گرفته تا ماساژدرمان های ریلکسیشن که مدعی اند مدرک کارآموزی خود را از تایلند دریافت نموده اند. درقسمتی ازسالن های زیبایی با بوتیک های زیورآلات و عطر و ادوکلن و لوازم بهداشتی روبه رو می شوید و در بخش دیگری که تنها درحد اجاره یک میز و جایگاه است متخصص طالع بینی! حضور دارد و با انواع متفاوت و چشمگیری از فال های مختلف کاسبی پررونقی برای خود راه اندازی نموده اند.
اینجا نرخ ها هیچ حساب و کتابی ندارد
نرخ ها در آرایشگاه های زنانه بی حساب و کتاب است. هیچ قانونی و خط کشی تعیینی برای تعیین قیمت خدمات وجود ندارد و نرخ های مصوب اتحادیه آرایشگران زنانه آن قدر مهجور واقع شده است که برخلاف دیگر اصناف، نه آرایشگران خود را ملزم به نصب آن درمحل کارشان می دانند و نه مشتری ها از کمیت و کیفیت آنها آگاهند. تنها نرخ نامه موجود در پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه کشوری آرایشگران زنانه متعلق به آرایشگران ناحیه شمیرانات تهران است که البته تاریخ به روز رسانی آن بهمن سال 91 است. قیمت های اعلام شده در این نرخ نامه براساس چهارسطح ممتاز، درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی شده است و بیشترین آن مربوط به آرایش کامل و ممتاز عروس است که حداکثر یک میلیون تومان قیمت دارد و کمترین آن مربوط به اصلاح صورت است که تنها 4 هزار تومان قیمت خورده است و البته درعالم واقعیت کمتر کسی است که تنها با 4 هزار تومان به آرایشگاه برود و امیدوار باشد با نرخ های مصوب می تواند از پیش، هزینه هایش را برآورد کند.
قیمت ها در آرایشگاه های زنانه به صورت منطقه ای و بنا به شهرت آرایشگاه تعیین می گردد. معمولا آرایشگرها پیش از افتتاح سالن زیبایی، میزان ولخرجی زنان منطقه موردنظرشان و نیازهای آنها را ارزیابی می نمایند. به عنوان مثال خدمات کوتاهی مو که براساس نرخ نامه اتحادیه آرایشگران زنانه حداقل 10 و حداکثر 20 هزار تومان قیمت دارد در آرایشگاه های منطقه کامرانیه تا 150 هزار تومان نیز می رسد و در مناطق مرکزی تهران بین 30 تا 70هزارتومان قیمت دارد.
این نرخ ها درجنوب شهر به قیمت مصوب اتحادیه نزدیک تر است و حدودا بین 20 تا 35 هزار تومان قیمت گذاری شده است. علاوه بر این بعضی ازخدمات لوکس تر مانند سولاریوم یا برنزه پوست، شاین بدن، طراحی ناخن یا انواع ماساژدرمانی و... تنها درسالن های مجهزتر و درمناطق گرانقیمت تر ارایه می گردد.
ندا که دریکی ازمحلات خانی آباد سالن زیبایی دارد به شهروند می گوید: بعضی ازخدمات زیبایی در جنوب شهر توجیه مالی ندارد. به عنوان مثال هیدرودرم یا آب رسانی به پوست، پاکسازی پوست یا حتی طراحی ناخن در خانی آباد چندان درآمدزا نیست. مشتری برای طراحی ناخن خود که حدود یک هفته دوام دارد حداقل باید 30 هزار تومان بپردازد. طبیعی است که زنان این منطقه که از نظر مالی ضعیف ترند کمتر حاضر می شوند برای کارهایی پول بپردازند که دوام کمتری دارند.
مشتری ها وسواسی تر و ولخرج تر شده اند
تنوع خدمات زیبایی سالن های آرایشگاه زنانه و رقابت سیری ناپذیر زنان ایرانی برای زیباتر به نظر رسیدن باعث می گردد که بعضی مشتریان هزینه های سنگینی متحمل شوند که گاه معادل حقوق پایه یک کارمند است.
رویا که دریکی ازمناطق غربی تهران سالن زیبایی دارد به شهروند می گوید: مشتریان ثابتی داریم که بیشتر از بقیه در آرایشگاه وقت خود را سپری می نمایند و البته هزینه هایی هم که پرداخت می نمایند قابل توجه است. خدمات ارایه شده به مشتریان ثابت و وسواسی تر شامل رنگ کردن ریشه مو به صورت ماهانه، طراحی هفتگی ناخن، کاشت و تمدید مداوم ناخن یا مژه، اصلاح صورت و ابرو، اپیلاسیون، سولاریوم و تمدید دوره ای آن و ... است که اگر بخواهید هزینه این خدمات را با نرخ های معمول آرایشگاه های تهران برآورد کنید ماهانه چند صدهزارتومان می گردد که اگر بگویم این مبلغ به اندازه حقوق معمولی یک کارمند است بیراه نگفته ام.
این متخصص زیبایی در ادامه اضافه می نماید: درگذشته خدمات زیبایی محدودتر بود و مشتریان ثابت معمولا تنها برای اصلاح صورت و ابرو مراجعه می کردند.
حتی به خوبی به یاد می آورم که بیشتر مشتریان رنگ مو نیز به صورت وسواسی عمل نمی کردند و برای مراجعه مجدد آنها باید تا فرارسیدن جشن یا مناسبت خاص صبر می کردیم اما درحال حاضر زنان جوان وسواس بیشتری به چهره خود پیدا نموده اند و از جزیی ترین خدمات زیبایی چشم پوشی نمی نمایند. علاوه بر تنوع بیشتر خدمات زیبایی در سال های اخیر، دوره تمدید خدمات زیبایی نیز کوتاه تر شده است و مشتری ها سختگیرانه تر نسبت به ظاهر خود عمل می نمایند.
پرورش اندام با مربی های قهرمان
صرف نظر از تنوع چشمگیر خدمات هزینه بردار زیبایی در آرایشگاه های زنانه، مشاغل دیگری نیز از این سالن ها سر درآورده اند. باشگاه های بدنسازی و رژیم درمانی حالا تبدیل به بخش جدایی ناپذیر از سالن های زیبایی تهران شده اند. هر سالن زیبایی با اختصاص فضایی به دستگاه های ورزشی و استخدام یک مربی و گاه مشاور تغذیه به مشتریان خود خدمات تناسب اندام نیز ارایه می دهد. گاهی اوقات این خدمات آن قدر از اصول حرفه ای و علمی فاصله دارد که ممکن است به شما بگویند با انجام پایکوبیی خاص معجزه می گردد و ظرف مدت کوتاهی هیکل شما به تناسب می رسد، چربی هایتان تبدیل به ماهیچه می گردد و فرم های ژنتیکی اندام شما به نحو چشمگیری بهبود پیدا می نماید. این قدم اول اغوا و جذب مشتریان است و پس از آن هزار و یک دلیل وجود دارد برای این که شما به تناسب وعده داده شده نرسیده اید. هزینه باشگاه های بدنسازی زنانه به صورت ماهانه دریافت می گردد. در مناطق مرکزی تهران معمولا بین 80 تا 150 هزار تومان است و در سالن های شمال شهر با تبلیغاتی مانند مربی خصوصی که قهرمانان پرورش اندام هستند این هزینه ها به ماهی 500 تا 800هزار تومان نیز می رسد.
ورزش های عجیب در آرایشگاه ها
زیباتر پایکوبییدن یکی دیگر از دغدغه های مشتریان این آرایشگاه هاست. در بدو ورود به هر سالن زیبایی ریتم تندی از موزیک های ایرانی یا خارجی به گوشتان می رسد و زنان زیادی را می بینید که با مربیان خود درحال تمرین انواع حرکات موزون و پایکوبی های ایرانی و خارجی هستند. از بین پایکوبی های خارجی، پایکوبی زومبا که ترکیبی ورزش گونه از پایکوبی های سالسا، کومبیا و سامبا است و آرایشگران آن را به عنوان ورزش معرفی می نمایند و تانگو پایکوبی های پرطرفدارتر به شمار می آیند و البته پایکوبی عربی نیز مشتریان خاص خود را دارد.
دوره ها معمولا سه ماهه است و هر سالن زیبایی قیمت خاصی برای آموزش پایکوبی های خود تعیین نموده است اما معمولا این دوره ها بین 50 تا 300 هزار تومان قیمت دارند. متخصصان ماساژدرمانی یا تکنیک های آرامبخش یوگا که ادعا می نمایند دوره های خود را مستقیم یا غیرمستقیم زیرنظر مشهورترین اساتید تایلندی، هندی یا ژاپنی گذرانده اند بخش دیگری از صاحبان مشاغل در آرایشگاه ها هستند. ماساژدرمانی موضع بندی شده است.
ماساژ درمانی، فال قهوه و طلسم!
ماساژ سر، صورت، تمام یا بخشی از بدن قسمت بندی هایی است که این افراد برای کار خود قایل شده و برای ماساژ هربخش قیمتی تعیین نموده اند و فالگیرها که جزو جدایی ناپذیر از محیط های زنانه هستند! یک میز و یک جایگاه سهم فالگیرهاست. یک قوری چای یا قهوه، چند ورق تاروت، کتاب های طلسم، مهره و ادوات ریزی که به سختی به چشم می آیند ابزار کار جادوگران آرایشگاه هاست. هرکدامشان کارت ویزیت دارند و برای فالگیری باید از قبل نوبت تعیین کنید.
این کار برای آن است که جادوگرها تنها در زمان هایی به آرایشگاه ها می آیند که مشتریانشان به حد نصاب رسیده باشد. ارزان قیمت ترین فال ها در آرایشگاه های تهران حدود 30 تا 50 هزار تومان است اما معمولا جادوگرها به این رقم راضی نمی شوند و با پیشنهاد چند طلسم شکن و دعا دست مشتریان خود را حسابی به خرج کردن می اندازند.
بخش دیگر آرایشگاه های زنانه بوتیک هایی است که تنها خرجشان چند ویترین است و اقلام محدود اما گران قیمتی از انواع لباس، ادوکلن، زیورآلات، وسایل بهداشتی، پودرهای چاق یا لاغر نماینده و... را می فروشند. این فروشندگان که سرمایه های اولیه کوچکی دارند بدون استثنا مدعی هستند اجناس خود را اگر لباس باشد از ترکیه، زیورآلات از تایلند و ایتالیا و لوازم آرایش را از کشورهای اروپای شرقی آورده اند. همین ادعاها مقدمه آن است که شما این اجناس را حداقل 20 تا 30 درصد گران تر از مغازه های سطح شهر بخرید و البته همین ادعاهای فریبنده و محیط پرزرق و برق آرایشگاه ها به تنهایی کافی است که زنان زیادی زیر بار این تفاوت قیمت ها بروند.
ابرشغل آرایشگری در زیرزمین های پایتخت!
به گفته رویا یکی از آرایشگران منطقه غرب تهران صاحبان مشاغل آرایشگاه ها معمولا سهم خود را به صورت پورسانتی به صاحب اصلی سالن پرداخت می نمایند زیرا دریافت اجاره به تنهایی کافی نیست و افراد شاغل در آرایشگاه های زنانه از برند آرایشگاه یا مشتریان مشترکی استفاده می نمایند که حاصل تبلیغات صاحب اصلی سالن زیبایی است. برای تعیین این پورسانت ها یک آیتم مهم و لازم است. این که مواد مصرفی در آرایشگاه توسط صاحب سالن تأمین می گردد یا کارمند آرایشگاه. در صورتی که صاحب سالن مواد مصرفی را تأمین کند پورسانت به صورت 60 به 40 و به نفع مدیر سالن توافق می گردد و در غیراین صورت پورسانت ها 50 به 50 تعیین می شوند.
البته ابرشغل آرایشگری زنانه در ایران به این راحتی زیر بار مالیات و عوارض قانونی نمی رود و در هر کوچه پس کوچه پایتخت می توانید آرایشگاه های زیادی پیدا کنید که بدون تابلو کار می نمایند. آنها مشتریان خود را به وسیله پخش تراکت و تبلیغات محله ای پیدا می نمایند و بدون آن که نگران دریافت دستمزدهای قانونی و تعیین شده باشند یا مالیات و عوارضی پرداخت نمایند سودهای کلانی به جیب می زنند که هیچ کس نمی تواند آن را به صورت دقیق برآورد کند. برای تشخیص میزان سودآوری این شغل همین کافی است که تعداد آرایشگرهای زنانه منطقه خود را بشمارید!
منبع: خبرگزاری مهرعینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان