سررشته معضلات بازار؛ شیوه نظارت و نبود شفافیت در توزیع

به گزارش مجله سرگرمی، چند سالی است که اختلاف چندبرابری قیمت محصولات از فراوری تا مصرف کننده یکی از معضلات عظیم بازار میوه و تره بار است که به دلیل عدم شفافیت عملکرد نهادهای نظارتی ضررهای زیادی را به فراوریکننده و مصرف کننده وارد می نماید. در این خصوص باید سر رشته این معضلات را علاوه بر تحریم در شیوه نظارت و نبود شفافیت در زنجیره اتصال فراوری به توزیع جستجو کرد.

سررشته معضلات بازار؛ شیوه نظارت و نبود شفافیت در توزیع

یک قرن اخیر به واسطه تغییر در نظامات سیاسی و جابه جایی خطوط مرزی جهان که در نتیجه دو جنگ جهانی بروز کرد جوامع دو قطب و چند قطبی شدند و امروز می بینیم که کشورها به سه دسته توسعه یافته، در حال توسعه و عقب افتاده یا جهان سوم تقسیم شده اند و در تمام این سال های کشورهای پیرامونی توسط کشورهای کانونی مورد استعمار قرار گرفته اند، هر چند با رشد تکنولوژی و توسعه کشاورزی صنعتی بعضی از کشورها توانسته اند از نظر سطح شهرنشینی فاصله خود را با کشورها توسعه یافته کمتر نمایند و حداقل امکانات و خدمات را به شهروندان خود ارائه بدهند، اما به دلیل اینکه جهان 4 انقلاب صنعتی را تا به امروز پشت سر گذاشته اند هنوز کشورهای توسعه یافته از سایر کشورها به واسطه دانشی که در اختیار دارند پیش هستند و همین مساله باعث شده استثمار در جهان وجود داشته باشد هرچند چهره آن تغییر نموده است.

چراکه در یکسال گذشته با شیوع ویروس کرونا هر چند خطر بیماری در همه کشورها یکسان بود و حتی کشورهای پیشرفته به دلیل داشتن جمعیت مسن بیشتر در آستانه آسیب کرونا قرار داشتند، اما به دلیل بهره مندی از تجهیزات و فناوری های مدرن پزشکی توانستند راحت تر این بیماری را مدیریت نمایند و حالا واکسن کرونا به ابزاری برای نمایش قدرت و فزونی آنها بدل شده است و برای کسب درآمد بیشتر با جان میلیون ها انسان در کشورهای عقب افتاده بازی می نمایند.

همچنین در نیم قرن اخیر هرچند ایران با تجربه جنگ تحمیلی و مسائل تحریمی روبرو بوده است اما به واسطه مدیریت اسلامی که در طول همه این سال ها اجرا نموده، توانسته است در جهت استقلال و خودکفایی حرکت کند و این روزها می بینیم که فراوری چند واکسن کرونا در کشور در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون مراحل آزمایش را می گذرانند و به گفته مقام های مسئول تا تابستان سال 1400 به صورت انبوه در اختیار جامعه قرار می گیرد و این نشان دهنده حرکت بالنده کشور به سمت استقلال و توسعه است.

البته بر هیچکس پوشیده نیست که در طول سال های تحریم، استکبار جهانی بسیاری از مردم دهک های پایین جامعه زیر فشار مالی قرار داده و ممکن است تا سالها تبعات ناشی از شکاف مالی در جامعه وجود داشته باشد و به ناهنجاری ها و آسیب ها دامن بزند اما به طور قطع مقاومت و صبوری مردم ایران در این سال ها ستودنی است.

بنابراین نباید نادیده گرفت که با وجود رشادت ها و کوشش مردم ایران، شایسته آنها نبود که به دلیل سوءمدیریت بعضی مسئولان دولتی، فساد، رانت و ... برای تامین کالاهای اساسی اینچنین در صف های طولانی قرار بگیرند.

متاسفانه چند سالی است که اختلاف چندبرابری قیمت محصولات از فراوری تا مصرف نماینده یکی از معضلات عظیم بازار میوه و تره بار است که به دلیل عدم شفافیت عملکرد نهادهای نظارتی ضررهای زیادی را به فراورینماینده و مصرف نماینده وارد می نماید. در این خصوص باید سر رشته این معضلات را علاوه بر تحریم در شیوه نظارت و نبود شفافیت در زنجیره اتصال فراوری به توزیع جستجو کرد.

از این رو به نظر می رسد با توجه به اینکه انتخابات سال 1400 را پیش رو داریم باید افرادی کاندیدای انتخابات شوند که نه تنها از صلاحیت کافی برخوردار باشند تخصص لازم را هم داشته باشند تا بتوانند مرهمی برای اقتصاد بیمار کشور پیدا نمایند و جهت توسعه ایران اسلامی را با صلابت بیشتر دنبال نمایند تا بتوانیم خلاء مالی که در سال های اخیر بروز نموده را جبران کنیم و به نوعی به توصیه های رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

اغاز قرن جدید و عید نوروز باستانی ، را به مردم عزیز ایران و همچنین هموطنان ایرانی خارج کشور و به خصوص ایرانیان بلاروس و ایرانیان مقیم انگلستان، تبریک و تهنیت عرض می کنم و از خدای تعالی سلامتی، صحت و پیشرفت را خواستارم. و امید آن دارم سال 1400 سالی خوب و پر رونق برای فراوری کشور و سال بهبود معیشت و اقتصاد مردم عزیز کشورم باشد.

*کارشناس مسائل مالی

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 135976

به "سررشته معضلات بازار؛ شیوه نظارت و نبود شفافیت در توزیع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سررشته معضلات بازار؛ شیوه نظارت و نبود شفافیت در توزیع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید