ساخت قایق با بطری پلاستیکی

به گزارش مجله سرگرمی، پاک کردن دریاها از زباله های دریایی و مواد تجزیه ناپذیر به جای مانده از کشتی و قایق های غرق شده، یکی از دغدغه های مهم فعالان محیط زیست در بسیاری از نقاط دنیا است. دیوید دی روچیلد موسس بنیاد غیرانتفاعی محیط زیست، اخیراً توانسته با استفاده از بطری های پلاستیکی قایقی بزرگ را برای حرکت روی آب دریا درست کند، شاید در نگاه اول، هیچ کس جرات این را نداشته باشد که با یک قایق پلاستیکی از جنس بطری های دور ریختنی سفر دریایی خود را

ساخت قایق با بطری پلاستیکی

ساخت قایق با بطری پلاستیکی

مترجم: کامران صادقی

پاک کردن دریاها از زباله های دریایی و مواد تجزیه ناپذیر به جای مانده از کشتی و قایق های غرق شده، یکی از دغدغه های مهم فعالان محیط زیست در بسیاری از نقاط دنیا است. دیوید دی روچیلد موسس بنیاد غیرانتفاعی محیط زیست، اخیراً توانسته با استفاده از بطری های پلاستیکی قایقی بزرگ را برای حرکت روی آب دریا درست کند، شاید در نگاه اول، هیچ کس جرات این را نداشته باشد که با یک قایق پلاستیکی از جنس بطری های دور ریختنی سفر دریایی خود را آغاز کند، اما روچیلد قایقی ساخته که به لحاظ استحکام و سایر ویژگی ها، شرایط بسیار مناسبی دارد و می توان به راحتی سوار آن شد. او قرار است به زودی به همراه گروهی از دانشمندان و فعالان محیط زیست، با قایق ابداعی خود به نقاط بحرانی اقیانوس ها که در آن انبوهی از زباله های مختلف دریایی انباشته شده سفر کند و محصول ابداعی خود را به نمایش بگذارد.

آلودگی پلاستیکی در آب دریاها به چه مقدار مضر است؟

طبق برآوردهای فرهنگستان ملی علوم ایالات متحده، هر ساله حدود 5 میلیون تن زباله های پلاستیکی وارد آب دریا می شوند. برخی از قطعات این زباله ها به علت بزرگی ابعاد، روی سطح آب می مانند و ذره های ریز و میکروسکپی را هم ماهی ها و پلانگتون ها می خورند. این زباله ها غالباً در نقاطی که جریان های مختلف آب به هم می رسند جمع می شوند. شاید بزرگ ترین محل انباشت فعلی آنها در 50 کیلومتری ساحل کالیفرنیا و در دریای ژاپن باشد. در سواحل شیلی هم اخیرا دانشمندان یک زباله دانی بزرگ دریایی را یافته اند.

شما می خواهید دست به کار بزرگ و دشواری بزنید. چرا قایقی از جنس بطری های پلاستیکی را برای این کار انتخاب نموده اید؟

ما باید از ابزاری استفاده کنیم که بتواند توجه همه را به خود جلب کند و برای من بطری های پلاستیکی نماد یک جامعه بی توجه و مصرف گراست.

در آمریکا، هر نفر به طور میانگین در سال 157 بطری پلاستیکی را دور می اندازد. بسیاری از این بطری ها انتها به دریاها و اقیانوس ها می ریزند.

هدف من این است که بحث بازیافت را در کانون توجه قرار دهم. مردم با تماشا قایق من می فهمند که از بطری های پلاستیکی می گردد خیلی چیزها ساخت و صنعت هم می تواند راه های جدیدی برای استفاده دوباره پلاستیک پیدا کند.

چگونه از مجموع 20 هزار بطری پلاستیکی توانستید یک قایق محکم بسازید؟

ابتدا هدفم این بود که تمام ساختمان قایق را از بطری بسازم. اما در آن صورت قایق استحکام کافی نداشت. به همین علت، با یاری یک شرکت دانمارکی اسکلت قایق را از مایع پلاستیکی ساختیم و بطری ها را در آن تعبیه کردیم. بعد بطری ها را با گاز CO2 پر نموده و آنها را در روکشی از پلاستیک سخت قرار دادیم. در روی هم سوار کردن تمام این مجموعه این هیچ ماده چسبنده ای استفاده نکردیم. بنابراین می توان به راحتی آن را پس از انجام این آزمایش، بازیافت کرد.

جدا از مسئله قایق، پلاستیک را کلاً چگونه می توان بازیافت کرد؟

در جریان ساخت این قایق ما به دو فناوری جالب برای بازیافت پلاستیک برخوردیم. در نیوزلند شخص مبتکر و خلاقی زندگی می نماید که دستگاهی ساخته که می تواند هر نوع پلاستیکی را بازیافت نموده و به آجرهای ساختمانی تبدیل کند. در ژاپن هم شرکتی وجود دارد که پلاستیک را به سوخت خودرو تبدیل می نماید. این شرکت از 450 هزارتن پلاستیک زائد، 265 هزار بشکه گازوئیل فراوری می نماید. این رقم، نشانگر صرفه جویی بسیار بالای مصرف و واردات گازوئیل است.

سفر شما چطور می تواند به پاک سازی محیط یاری کند؟

در بنیاد محیط زیست ما سعی می کنیم موضوعی ناب را پیدا کنیم و بچه ها و بزرگ ترها را نسبت به آن موضوع ترغیب کنیم. در سفرهایی که ما انجام می دهیم، در ایستگاه های مختلف با توقف در مکان های مختلف به تشریح آلودگی های محیط زیستی می پردازیم. علاوه بر این، چند محقق برجسته هم در مؤسسه ما کار می نمایند که قرار است نتایج تحقیقات خود را در خصوص موضوعاتی چون زباله های دریایی، صید بی رویه، اسیدی شدن آب دریا و تخریب صخره های مرجانی در قالب یک کتاب منتشر نمایند.

آقای دی روچیلد! سفر با یک قایق پلاستیکی آن هم در مسافتی حدود 18هزار و 400کیلومتر کار بسیار پرمخاطره ای است. چطور چنین چیزی ممکن است؟

قبول دارم که در این سفر اگر کوچک ترین برخوردی با یک جسم سخت برای ما پیش بیاید، قایق کاملاً از بین می رود. اما حتی اگر در نیمه راه هم متوقف شویم و به مقصد خود نرسیم، به نظر من به هدف خود که همان بالا بردن آگاهی مردم نسبت به زباله های دریایی است، رسیده ایم.

منبع:نشریه دانشمند شماره 549

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159944

به "ساخت قایق با بطری پلاستیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت قایق با بطری پلاستیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید