زندگی نامه بانویی که تمام اموالش را برای چاپ دایرة المعارف تشیع داد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: کتاب مادر شهیدسعید محبی به عنوان یکی از مجلدات مجموعه کتاب های مادران توسط نفیسه ثبات نوشته شده است. این اثر توسط انتشارات روایت فتح به چاپ می رسد.

زندگی نامه بانویی که تمام اموالش را برای چاپ دایرة المعارف تشیع داد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نفیسه ثبات، نویسنده کتاب مادر شهیدسعید محبی گفت: زندگی مرحومه فهمیه محبی در مجموعه کتاب های مادران انتشارات روایت فتح می گنجد و نگاهی جامع به فراز و نشیب های زندگی او دارد، زیرا در این مجموعه زندگی مادر شهید محور اصلی کتاب است و شهادت سعید محبی تنها بخشی از زندگی او را شامل می گردد.

وی با اشاره چرایی انتخاب سرگذشت مرحومه فهیمه محبی برای نگارش کتاب اضافه نمود: در مجموعه کتاب های مادران، همواره به سراغ زنانی می رویم که زندگی خاص و ویژگی هایی خاصی داشتند یا دارند. مانند مادر شهید بلورچی که با مطالعه و تحقیق در زمینه اسلام، مسلمان شد.

ثبات درباره دلیل خاص بودن مادر شهید محبی شرح داد: همسر او در دوره رژیم پهلوی به طرز مشکوکی کشته و باعث شد تا فهیمه محبی به همراه فرزندانش به انگلستان برود. انجام امور فرهنگی در کشور انگلستان، آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و بازگشت آنها به ایران، یاری های فهیمه محبی به جبهه های دفاع مقدس، شهادت فرزندش و در آخر انتشار دانشنامه تشیع از جمله امور مهمی بود که زندگی او را خاص نموده است.

وی اضافه نمود: تحصیلات وی تا پنجم ابتدایی بود، اما با همکاری گروهی از افراد متخصص اقدام به انتشار دایرةالمعارف تشیع کرد و برای چاپ این مجموعه تمام اموال خود را فروخت. وی انتشارات ایران فرهنگ: شهید سعید محبی را ایجاد کرد و ریاست تدوین نمایندگان و مسئولیت چاپ دایرة المعارف تشیع را عهده دار شد و 14 جلد آن را منتشر کرد.

ثبات گفت: اقدام این مادر شهید برای چاپ کتاب ها و مدیریت اعضای مجموعه تدوین نمایندگان آثار، دلیل اصلی برای انتخاب و نگارش زندگی وی بود، اما وقتی وارد مصاحبه با خانواده او شدم فضای خاص دیگری را دیدم که در کتاب به روایت آن خواهم پرداخت. این کتاب در قالب زندگی نامه مستند داستانی پیش می رود و به همین واسطه، فرازهای زندگی مرحومه فهمیه محبی حجم قابل توجهی را به خود اختصاص خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه مصاحبه های این کتاب صورت گرفته بود، اما انجام مصاحبه تکمیلی برای تدوین کتاب لازم بود، گفت: زمانی که محقق و نویسنده در نگارش اثری دو نفر باشند، تکمیل کردن متن تحقیق طبیعی است، زیرا نویسنده باید با شخصیت های کتاب خود تعامل پیدا کند و بیشتر در فضای ماجراها قرار بگیرد.

ثبات اضافه نمود: نویسنده وقتی آغاز به نوشتن می نماید ممکن است سؤال هایی در ذهن او به وجود بیاید که در هنگام انجام تحقیق به ذهن مصاحبه گر نرسد. این اتفاق حتی زمانی هم که محقق و نویسنده یک نفر است، روی می دهد و نگارنده برای تکمیل اطلاعات باید به فرد مصاحبه شونده رجوع کند. در واقع مصاحبه تکمیلی باعث برقراری ارتباط بهتر می گردد و اثر را به روز می نماید.

وی با بیان اینکه نگارش کتاب تا پاییز سال جاری به انتها خواهد رسید، گفت: نگارش اثر اکنون به نیمه رسیده است و دلیل کند بودن کار هم تکمیل مصاحبه با افرادی است که با مادر شهید محبی در ارتباط بودند. زیرا مرحومه فهمیه محبی در سال 1388 از جهان رفت و حالا برای رسیدن به پاسخ برخی سؤال ها باید به سراغ فرزندان و کسانی که او را می شناختند بروم. برخی از این افراد خارج از ایران زندگی می نمایند و پیدا کردن آنها زمان زیادی می گیرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 28 خرداد 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 86131

به "زندگی نامه بانویی که تمام اموالش را برای چاپ دایرة المعارف تشیع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی نامه بانویی که تمام اموالش را برای چاپ دایرة المعارف تشیع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید