روستای کندوان آذربایجان شرقی؛ تنها روستای صخره ای در ایران

به گزارش مجله سرگرمی، حتما در خصوص روستایی در دل صخره ها و خانه های سنگی همچون کندوی عسلش شنیده اید! روستای کندوان آذربایجان شرقی یکی از سه روستای صخره ای دنیا بوده و در اصل، از روستاهای دهستان سهند بشمار می رود. بزرگترین جاذبه شناخته شده این روستا، بوجود آمدنش به وسیله فعالیتهای کوههای اتشفشانی منطقه است. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید روستای کندوان کجاست و از شرایط آب و هوای روستای کندوان آگاهی یابید.

روستای کندوان آذربایجان شرقی؛ تنها روستای صخره ای در ایران

لیست مطالب

معماریپیشینه تاریخیآب و هواکندوان در دنیاسوغاتامکانات رفاهی و جاذبه ها

معماری

این روستا بدلیل معماری خاص خود مورد توجه است و در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید؛ روش معماری بومی خاصی که در آن از هیچگونه موادی مثل گچ، ماسه، آجر استفاده نشده و تنها چیزی که بچشم می خورد، حکاکی روی صخره هاست. این شیوه معماری و جاری بودن زندگی نوعی استثنا در این دنیاست، زیرا در دو روستای صخره ای در ترکیه و آمریکا کسی سکونت ندارد. در خانه های کندویی این روستا بخشهای معمولی مانند آشپرخانه، اتاق، اتاق نشیمن وجود داشته و از آب و گاز به صورت لوله کشی و سیم کشی برخوردارند. این خانه ها بیشترا به سیستم های گرمایشی و سرمایشی مجهز نیستند، زیرا بدلیل قطر 2 متری، آنها به صورت طبیعی در زمستان گرم و تابستان خنک خواهند بود.

حقیقت جو باستانی و چشمگیر روستای کندوان، وجود 117 خانوار درون خانه های کندویی شکل بوده که زندگی خود را از راه دامپروری، کشاورزی و صنایع دستی می گذارنند. همچنان که خانه هایشان را مانند کندوی عسل توصیف کردیم، عسل یکی از مهمترین و برترین محصولات این روستاست. ارتفاع خانه های زیبای کندویی شکل روستای کندوان آذربایجان شرقی تا حدود 40 متر رسیده و از پایین تا بالا ضخامت دیواره کمتر می گردد. طبقه های پایین بدلیل مشکل نورگیر بیشترا باسم اسطبل و نظیرش کارایی داشته و طبقه های بالاتر باسم مکانهای مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

براساس مقاله روستای کندوان کجاست باید بدانید که کران ها بدلیل ساختار صخره ای، از داخل ارتباطی بهم ندارند و به همین جهت، برای دسترسی به طبقه های بالایی پله های از جنس خود صخره ها تراشیده شده و به زیبایی روستا اضافه می نمایند. در طبقه های بالایی بدلیل ضخامت کمتر دیواره ها، ایجاد پنجره و نورگیر راحت تر بوده و بیشتر آنها از جنس چوب و بصورت شطرنجی هستند. روستای کندوان دارای امکانات و بخشهایی همچون مسجد، مدرسه بوده و در کنار معبرها و با توجه به شیب زمین، نشیمن ها و انباره ها قرار دارند.

پیشینه تاریخی

بعضی باستان شناسان، قدمت این روستا را به پیش از اسلام نسبت می دهند و بعضی دیگر معتقدند که به دلیل حمله مغول ها، مردمی که در ابتدا در روستایی به نام حیله ور زندگی می کردند، در قرن هفتم هجری برای نجات جان خود به این روستا مهاجرت نموده و برای تامین پناهگاه، به حفر این کرانها مشغول شدند.

آب و هوا

براساس مقاله روستای کندوان کجاست باید بدانید که روستا بدلیل آب و هوای بسیار خوش و مناسب و دارا بودن مراتع سرسبز، عشایر زیادی را به سمت خودش جذب می نماید.

کندوان در دنیا

در حال حاضر تنها سه روستای صخره ای در دنیا وجود دارند؛ کاپادوکیه ترکیه، داکوتا آمریکا و کندوان ایران که همانطور که ذکر شد. اثر تاریخی دره گورمه ترکیه هم با وسعت 15 تا 20 برابر روستای کندوان، از جهات بسیاری شبیه این روستاست.

بیشتر بخوانیدبا تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیه آشنا شوید

سوغات

همانطور که ذکر شد، عسل مهمترین سوغات این روستاست. پس از آن، خشکباری همچون زردآلو و آلبالو مواردی هستند که بدلیل آب و هوای روستای کندوان میتوان در فصول مختلف من جمله تابستان، آنان را در اینجا یافت.

امکانات رفاهی

با توجه به موقعیت کندوان به اسم یکی از سه روستای صخره ای دنیا، هتل صخره ای لاله برای راحتی و رفاه گردشگرانی که تعداد آنها سالانه بالغ بر 300 هزار نفر بوه، تاسیس شده است. روستای کندوان توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب نموده و از این رو، یکی از اهداف گردشگری استان آذربایجان هست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154234

به "روستای کندوان آذربایجان شرقی؛ تنها روستای صخره ای در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای کندوان آذربایجان شرقی؛ تنها روستای صخره ای در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید