روایت مسعود کیمیایی از انتها تحمیلی گوزن ها

به گزارش مجله سرگرمی، مسعود کیمیایی می گوید که در ساخت خاتمه بندی تحمیلی فیلم گوزن ها هیچ نقشی جز یک حضور فیزیکی نداشته است.

روایت مسعود کیمیایی از انتها تحمیلی گوزن ها

فیلم سینمایی گوزن ها با بازی بهروز وثوقی و فرامرز قریبیان یکی از جنجالی ترین آثار مسعود کیمیایی است که سال 1353 ساخته شد و در زمان اکران خود با مشکلاتی همراه بود. این فیلم هنگام وقوع حادثه هولناک آتش سوزی در سینما رکس آبادان در حال پخش بود و بعضی معتقدند مرگ فاجعه بار دیدنگران گوزن ها که تفسیری هنری از فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن موقع جامعه ایران بود، به این اثر هنری معنایی عمیق تر داد.

شهرام مکری که به بهانه رقابت فیلم جنایت بی دقت در جشنواره بازل به سوییس رفته و در بعضی نمایش های فیلم گوزن ها هم حضور داشته درباره حضور مسعود کیمیایی و پخش فیلمش بیان نمود: آغاز این ماجرا به آنجا برمی گردد که پس از نمایش نسخه بازسازی شده فیلم شطرنج باز ساخته آقای محمدرضا اصلانی، احسان خوشبخت در انگلستان پیگیر ادامه این کار شد و از آنجا که فیلم جنایت بی دقت برداشتی از واقعه سینما رکس آبادان است، این ایده را عنوان کرد که چند نمایش برای نسخه بازسازی شده فیلم گوزن ها در کنار جنایت بی دقت تدارک دیده گردد.

به این ترتیب نسخه ترمیم شده ای که زیرنویس خوبی هم دارد آماده شد و ویژگی جالب فیلم این است که هر دو سرانجام بندی در آن وجود دارد، یعنی هم سرانجامی که قبل از انقلاب به وسیله اداره سانسور ساواک فیلمبرداری شد و هم سرانجام اصلی فیلم، هر دو پشت سرهم با یک شرح نمایش داده می شوند.

مکری اضافه کرد: فیلم به لحاظ بازسازی کار قابل قبولی است که این نسخه اولین بار در فستیوال فیلم روتردام در کنار جنایت بی دقت پخش شد و اتفاق جالب در آن جشنواره پس از دیدن فیلم گوزن ها این بود که آقای کیمیایی را سام پِکینپا سینمای ایران - کارگردان مشهور آمریکایی- توصیف و ابراز خوشحالی نموده بودند که توانستند یکی از فیلم های کلاسیک سینمای ایران را دیدن نمایند.

او ادامه داد: خوشبختانه این بار خود آقای کیمیایی حضور داشتند و پس از نمایش فیلم در جلسه ای مفصل با حضور دیدنگران شرکت کردند. مدیر انجمن منتقدان در بازل آقای کیمیایی را به اسم یکی از استادان عظیم سینمای ایران و فیلم گوزن ها را یکی از مهم ترین آثار سینمایی کشور به لحاظ تاثیری که بر نسل های مختلف فیلمسازی ایران داشته نام برد. بعلاوه به حضور بهروز وثوقی به اسم یک سوپراستار اشاره شد و در واقع از یک تیم رویایی در این فیلم صحبت کردند که نام هایی همانند منفردزاده، نعمت حقیقی، بهروز وثوقی و مسعود کیمیایی در آن حضور داشتند.

آقای کیمیایی هم در این جلسه درباره زبان فیلم و تاثیر پذیری آن از زندگی عامه مردم و هویت داشتن آن در یک اثر هنری و ارتباط آن با دیدنگران زمان خودش و نسل تازه مخاطبان سینما صحبت کردند.

بعلاوه درباره دو سرانجام بندی فیلم صحبت زیادی مطرح شد و آقای کیمیایی شرح دادند که چطور سرانجام دوم به وسیله ساواک به فیلم تحمیل شد و یاداوری کردند که خودشان به همراه آقایان نعمت حقیقی و منفرد زاده -آهنگساز -در صحنه هایی که بعداً فیلمبرداری شد حضور فیزیکی داشتند و هیچ تاثیری در ساخت آن نداشتند و در کل مقایسه این دو سرانجام برای دیدنگران خیلی مجذوب کننده شد.

مکری در سرانجام با اشاره به اینکه چنین نمایش هایی برای مخاطبان امروز یک اتفاق خوب می تواند باشد، گفت: شخصا فکر می کنم از این اتفاق ها برای سینمای کلاسیک ایران باید بیشتر رخ دهد تا دیدنچیان امروز سینما را بهتر بشناسند و با آن ارتباط برقرار نمایند و این از خوش شانسی من بود که چنین کاری در این فرصت کنار فیلم جنایت بی دقت انجام شد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همگردی
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 149291

به "روایت مسعود کیمیایی از انتها تحمیلی گوزن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت مسعود کیمیایی از انتها تحمیلی گوزن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید