رقابت و رفاقت میان برند ها

به گزارش مجله سرگرمی، یک آژانس اجاره اتومبیل (Avis) روز هایی که برنامه های بازاریابی شکل کلاسیکی داشت، با رویکردی ساختارشکنانه بیان کرد: ما شماره دو هستیم. ما سخت تر کوشش می کنیم. یکی از غول های فست فود جهان، برگرکینگ هم در یکی از تبلیغ های بازاریابی خود با یک ایده نوآورانه توانست در ذهن مخاطبان خود تاثیرگذاری مثبت و موثری ایجاد کند. مک دونالد و برگرکینگ همواره در برنامه های بازاریابی خود در حال رقابت و تعقیب و گریز بودند. اما ناگهان این رقابت سنتی در یکی از کمپین ها که سال گذشته توسط برگرکینگ در شعب این برند در آرژانتین اجرا شد، شکل رفاقت به خود گرفت.

رقابت و رفاقت میان برند ها

به گزارش جهانی اقتصاد، برگرکینگ در کمپین مسئولیت اجتماعی مک دونالد که به نفع بچه ها مبتلا به سرطان طراحی شده بود، نقش آفرین شد. ماجرا از این قرار بود که برگرکینگ ساندویچ پرهوادار خود را از منو حذف کرد و از مشتریان هوادار خود خواست به مک دونالد بروند و از کمپین مسئولیت اجتماعی آن حمایت نمایند. با این اتفاق، این دو برند نشان دادند چگونه سرسخت ترین رقیبان می توانند برای یک هدف عظیم تر کنار هم قرار گیرند.

این ابتکار عمل و تعامل در حوزه ارتباطات بازاریابی را می توان آنالیز کرد و به نکات مهمی رسید. اول اینکه موفقیت این کمپین با پول اندازه گیری نمی گردد: قطعا برگرکینگ با این اقدام در لحظه، فروش بیشتری از آن خود نکرد؛ اما نه فقط در آرژانتین، که در سراسر جهان توجه ها را به خود جلب کرد. این یک پیروزی مهم بود و توانست همراهی و همدلی مخاطبان بسیاری را به دست بیاورد.

نکته دوم، همدلی مشتریان منجر به افزایش مشتری می گردد. ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما در جهانی بازاریابی شدنی است. گاهی اولویت دادن به یک اتفاق (مشابه آنچه برگرکینگ رقم زد) می تواند سرمایه گذاری مهمی روی احساس مشتریان نسبت به برند باشد. همین موضوع به افزایش حس مثبت در آن ها، درگیر شدن با برند و افزایش مشتری و سود منجر می گردد.

کمپین های اثرگذار توجه های زیادی را به برند جلب می نماید. کمپین برگرکینگ اگر شکست خورده بود باز هم مهم بود، اطلاعاتی مبنی بر شکست این کمپین در دست نیست، اما حتی اگر برگرکینگ در این کمپین از لحاظ فروش ضرر نموده باشد، باز هم متخصص های ارتباطات در این شرکت خواهند گفت این کمپین موفقیت آمیز بوده، چرا که افراد زیادی در روز های بعدی درباره برگرکینگ حرف می زدند. حالا در نظر بگیرید در این فضا وقتی این آدم ها قصد خرید برگر داشتند فکر می کنید اول از همه یاد کجا می افتادند؟

اما دست مایه این یادداشت اتفاق ناگواری بود که برای یکی از معروف ترین برند های لبنیات ایران رخ داد. چیزی از آغاز پاییز 99 نگذشته بود که آتش سوزی مهیبی در کارخانه میهن با خسارت اقتصادی سنگینی که از خود به جا گذاشت خبر اصلی بخش حوادث رسانه ها شد. بعد از فروکش کردن شعله های آتش رقبای سنتی میهن وارد میدان شدند و در شبکه های اجتماعی خود به همدردی با این برند معروف لبنیات پرداختند.

برند هایی از جمله پگاه، دامداران، پاک، رامک، صباح و عالیس در اقدامی خوب و حساب شده و به موقع، شکلی از همراهی و همدردی با میهن را در شبکه های اجتماعی خود به نمایش گذاشتند که با استقبال و همدلی مشتریان در شبکه های اجتماعی روبه رو شد و نسبت به این همدردی ها واکنش مثبت نشان دادند.

ak3fa.ir: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

sanaye-90.ir: صنایع 90 | مجله خبری و تحلیلی صنایع

منبع: فرارو
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 116823

به "رقابت و رفاقت میان برند ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت و رفاقت میان برند ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید