برطرف ممنوعیت صادرات خاویار ایرانی به آمریکا

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران عباس رجایی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی وزارت جهاد در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر در حال برگزاری است، با بیان اینکه صادرات خاویار ایران به آمریکا و کانادا حدود 25 سال ممنوع بود، اظهارداشت: خوشبختانه ما پیروز شدیم صادرات خاویار به آمریکا را مجددا از سر بگیریم.

برطرف ممنوعیت صادرات خاویار ایرانی به آمریکا

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پیروز شدیم 10 کیلوگرم خاویار پرورشی به ارزش 60 میلیون تومان به آمریکا صادر کنیم، گفت: فراوریکنندگان خاویار پرورشی می توانند با هماهنگی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی اقدام به صادرات خاویار به آمریکا کنند ضمن اینکه انحصار خاویار وحشی نیز در اختیار شرکت خدمات کشاورزی و صادرات آن نیز ممنوع است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی وزارت جهاد در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه همچنین ما نشان حلال را از سازمان حلال مالزی دریافت کردیم تا بتوانیم روی قوطی های خاویاری خود نشان حلال ثبت کنیم، گفت: نشان سیب را نیز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کردیم.

رجایی اضافه نمود: همچنین برای جلوگیری از قاچاق خاویار، در شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی با هماهنگی دستگاه های ذیربط ستاد قاچاق خاویار ایجاد شده؛ که اقدام فوق باعث شده در یکسال گذشته هزینه انجام قاچاق بالا برود و همچنین ما شاهد این هستیم که صید صیادان طی این مدت افزایش یافته و این نشان می دهد میزان قاچاق کاهش پیدا نموده است.

وی همچنین از افزایش تنوع محصولات خاویاری اطلاع داد و گفت: ما کوشش کردیم دایره محصولات خاویاری را گسترش دهیم؛ از جمله این محصولات فراوری قوطی کنسرو ماهیان خاویاری است که به صورت دودی فراوری می گردد همچنین انواع صنایع دستی که از پوست ماهیان خاویاری فراوری می گردد.

این مقام مسئول درباره قیمت خاویار نیز اضافه نمود: قیمت هرکیلوگرم خاویار وحشی بسته به نوع و کیفیت آن 8 تا 12 میلیون تومان و میانگین قیمت این نوع ماهی 9.5 میلیون تومان است. همچنین قیمت خاویار پرورشی بسته به نوع و کیفیت ماهی 3.5 تا 6.5 میلیون تومان است. در این میان، قصد داریم در آینده ای نزدیک اولین نمایشگاه خاویار و ماهیان خاویاری ایران را در تهران برگزار کنیم که این نمایشگاه احتمالا در خردادماه آینده برگزار می گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با بیان اینکه بحث خاویار(صید، فرآوری، صادرات و بازار این محصول) به شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی واگذار شده است، اظهارداشت: خاویار وحشی که از دریای خزر استحصال می گردد، طی سالیان اخیر دچار نزول شده که بخشی از دلیل آن نیز مربوط به مباحث بیوتروریسم و بخشی ناشی از عملکرد کشورهای حاشیه دریای خزر می گردد.

رجایی با اشاره به انعقاد کنوانسیون سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) بین کشورهای حاشیه دریای خزر برای حمایت از ماهیان خاویاری اضافه نمود: به همین دلیل امروز صید ماهیان خاویاری وحشی به منظور صادرات و کارهای تجاری ممنوع است.

وی ادامه داد: صید این ماهیان هم اکنون فقط برای بازسازی ذخایر دریای خزر انجام می گردد و اگر احیانا خاویاری به درد تکثیر نخورد وارد بازار می گردد.

رجایی توضیح داد: به همین دلیل جهان به پرورش خاویار روی آورده است.

پیش بینی فراوری 20 تن خاویار پرورشی در برنامه ششم توسعه

این مقام مسئول با بیان اینکه فراوری خاویار پرورشی در کشور ما دیر شروع شده است، اضافه نمود: هم اکنون حدود 3 تن خاویار پرورشی و 30 تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور ما فراوری می گردد و قرار است این عدد در برنامه ششم توسعه به 20 تن برسد؛ در حال حاضر حدود 20 استان کشور در این حوزه وارد کار شدند.

رجایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بحث کاهش جمعیت خاویار دریای خزر موضوع بیوتروریسم مطرح است، گفت: در سالهای گذشته موجودی به نام شانه دار وارد دریای خزر شد که موجود این دریا نبود و آسیب زیادی به جمعیت خاویار وارد کرد.

وی ادامه داد: با قاطعیت می توان خاطرنشان کرد که در این میان، بحث بیوتروریسم مطرح بوده است، شانه دار مهاجم آبزی اقیانوس شمال بوده و از آن طریق وارد دریای خزر شده است؛ درباره اینکه شانه دار چگونه وارد دریای خزر شده حدس هایی وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه آیا پرونده ای برای پیگیری این مساله تشکیل شده است؟،گفت: هنوز خیر؛ اما 6 کشور حاشیه دریای خزر به دنبال این هستند که فعلا با بازسازی ذخایر سطح فراوری را بالا ببرند.

رجایی گفت: به همین دلیل، کشورهای مذکور توافق کردند برای سال آینده نیز کنواسیون سایتیس ادامه پیدا کند.

وی برداشت بی رویه، آلودگی های دریای خزر، صید بی رویه ماهیان کیلکا و غیره را نیز از دیگر دلایل کاهش جمعیت ماهیان خاویاری مطرح کرد.

مذاکره برای خرید 4 فروند هواپیما از لهستان

رجایی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: پس از برجام، اصلاح ناوگان هواپیمایی برای بازاررسانی محصولات کشاورزی در داخل و خارج در دستور کار نهاده شد و در این زمینه مذاکراتی با کشور لهستان برای خرید 4 فروند هواپیما اجرا شده است.

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 54448

به "برطرف ممنوعیت صادرات خاویار ایرانی به آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف ممنوعیت صادرات خاویار ایرانی به آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید