رشته تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه ها نداریم!
به گزارش مجله سرگرمی، یک مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده هنرِ دانشگاه سوره، مولف و پژوهشگر می گوید: ما چطور می توانیم در خصوص جشنواره تئاتر کودک و نوجوان صحبت کنیم، در حالی که چنین رشته ای در دانشگاه های مان وجود ندارد و آیا این وجود نداشتن ضدِ شکوفایی ای که به دنبالش هستیم، نیست؟

به گزارش خبرنگاران، اکرم قاسم پور با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان باید میزبان بهترین نمایش هایی باشد که در طول سال روی صحنه رفته اند یا در مقام تهیه نماینده به حمایت از فراوریات تازه بپردازد، با بیان این مطلب ادامه داد: از آن چه در طول سال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان رخ داده است نباید چشم پوشی کرد زیرا نقاط ضعف و قوت شان معین است و صرف نظر از این که مجری شان چه کسانی بوده اند، اتفاقات طول سال هستند که اکنون و پس از رخ دادن معایب و مزایای شان پیداست و از پتانسیل های نمایشی شان مطلع هستیم. از سوی دیگر جشنواره می تواند نمایش هایی را در قالب فراوریات تازه سفارش دهد، اما این سفارش دادن ها از دید من نباید در حوزه هایی محدود و به نفراتی خاص اتفاق بیفتد. این سفارش می تواند به نیروهای متفاوت داده گردد. نیروهایی که در طول سال آموزش هایی دیده اند و یافتن شان مستلزم وجود رابطه میان متولیان جشنواره و نیروهای در حال آموزش است.
او که حوزه کار تخصصی اش نمایش خلاق و بداهه پردازی در تئاتر کودک و نوجوان است و در این زمینه مقاله های متعددی نوشته است،یادآور شد: این سفارش دادن از دید من به دو گونه است، یا سفارش دادن به متخصصینِ خاص، شناخته شده، با تجربه و حرفه ای، یا سفارش دادن به دانشجویان. در مورد دسته دوم، این گروه به وسیله پرداختن به سفارشی زیر نظارت جشنواره و به عنوان مثال با یاری مشاورانی که در کنارشان قرار می گیرند، اثری را فراوری می نمایند که محصول نوع خاصی از آموزش است. بنابراین سوال این است که جشنواره در این زمینه، خود را به نیروهای تحت آموزش نزدیک نموده است یا نه و این نزدیکی در دستور کار جشنواره بوده است یا خیر؟ در این جا حوزه ارتباطات جشنواره و تعاملش با مراکزی چون دانشگاه ها مطرح می گردد که از دید من می تواند نقطه وصل شایان توجه ای باشد. چون زمینه تجربه ای را برای دانشجویانِ تحت آموزش فراهم می نماید و امکان دیده شدن شان را افزایش می دهد. سفارش به نیروهای متخصص امری تجربه شده است و اکنون باید به این سوال پاسخ داد که آیا جشنواره قصد نزدیکی خود به نیروهای جوان را دارد یا خیر؟
این نویسنده مقاله ضرورت وجود نمایش خلاق در دنیای بچه ها با تامل بر مفهومِ آهستگی در مورد ضرورت توجه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به آثاری در حوزه نمایش خلاق، گفت: ما در حوزه نمایش خلاق تجربیات متعددی نموده و می کنیم و افراد بسیاری با این سیستم کار می نمایند و حضورش در تئاتر کودک و نوجوان بی بروبرگرد اجتناب ناپذیر است اما این که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان چه میزان به گسترش آن فکر نموده چیزی است که باید از متولیان جشنواره پرسید که توجه به این مبنایی ترین شیوه برای نزدیکی به دنیا ذهنی کودک و نوجوان در دستور کارشان هست یا نه؟ و نباید فراموش کرد که در غیر این صورت ما با اجراهایی روبرو می شویم که حتی با وجود تغییرات ظاهری، در پایه و اساس به تکرار همان اتفاقات گذشته می پردازند یا با آثاری روبرو می شویم که فوق العاده مدرنند اما در ارتباط با کودک و نوجوان از پایه های درستی برخوردار نیستند.
نویسنده کتاب های داستان بچه ها و نوجوانانی چون سنجاب دم کوتاه، لبخند نیلوفر، زیر درخت خرمالو و... در پاسخ به این سوال که اگر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را جوانی 26 ساله در نظر بگیریم صندلی آن در حوزه تئاتر کودک و نوجوان ایران کجاست، شرح داد: نقاطی که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر آن متمرکز می گردد باید نقاط وصل نماینده تمام نیروهایی باشد که در این عرصه مشغول فعالیت هستند. سوال این است که این اتفاق در طول این 26 سال افتاده است یا نه؟ اگر افتاده است باید تبریک گفت و اگر نیفتاده است باید توجه کرد که این یک خلاء است و بسیاری از آدم هایی که احتمالا می توانند تاثیرگذار باشند چه متخصصینِ باتجربه و چه دانشجویانِ جوان، اگر با مرکزیت جشنواره به یکدیگر متصل نشوند به وضعیت خورشید- سایه دچار خواهیم شد. یعنی چیزی بیش از اندازه در معرض نور قرار خواهد گرفت و بیش از اندازه دیده خواهد شد و چیزی بیش از اندازه در سایه باقی خواهد ماند و دیده نخواهد شد که این به نفع جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیست. به عقیده من آن نقاطی که در سایه اند باید شناخته شوند. جشنواره می تواند فقدان رشته تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه ها را پوشش دهد و یادآوری کند. در حال حاضر نیروهای علاقه مند به تئاتر کودک و نوجوان به صورت آزاد در این حوزه فعالیت می نمایند و توجه جشنواره به نقاطی که در سایه قرار دارند می تواند ضرورت ایجاد این رشته را مطرح و پیگیری کند.
نویسنده مقاله نقش اساطیر و ادبیات کلاسیک در نمایش خلاق در انتها اضافه نمود: ما چطور می توانیم در مورد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان صحبت کنیم، در حالی که چنین رشته ای در دانشگاه های مان وجود ندارد و آیا این وجود نداشتن ضدِ شکوفایی ای که به دنبالش هستیم، نیست؟ آموزش هایی که علاقه مندان به تئاتر کودک و نوجوان دیده اند یا پراکنده بوده است و یا دوره ای، یعنی دوره هایی را از سر گذرانده اند که هیچ کدامش جایگزین یک رشته دانشگاهی نمی گردد. در حالی که اگر در انتظار درخشش هستیم باید نیروهای متناسب با آن را پرورش دهیم. بنابراین به نظر من جایی مانند جشنواره در وهله اول باید بر ایجاد مراکزی برای تدریس این آموزش ها تاکید کند و این مراکز از نظر من دانشگاه ها هستند که باید این رشته را حتی تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد نمایند. چنین رویکردی می تواند ورای آیین نامه ها و ورای این که چیزی مصوب گردد یا نه که قطعا مثبت خواهد بود و نمی خواهم اهمیتش را نادیده بگیرم، جریان ساز باشد.
منبع: خبرگزاری ایسناchinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.
cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی
dorezamin.ir: مجله دور زمین | تور ایتالیا اسپانیا، تور اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی