طرز تهیه رب انار خانگی؛ معجزه ای از دل انارهای پاییزی

به گزارش مجله سرگرمی، انار، این میوه بهشتی، نه تنها طعم و رنگی بی نظیر به سفره های ما می‌بخشد، بلکه خواص بی شماری برای سلامتی دارد. فصل پاییز، فصل فراوانی این میوه ی گرانبهاست و فرصتی عالی برای تهیه رب انار خانگی، چاشنی ای پر خاصیت و خوشمزه برای آشپزی های ایرانی. در این مطلب، طرز تهیه ی رب انار خانگی را به شما آموزش می دهیم و در کنار آن، به فواید و خواص بی نظیر مواد اولیه ی این دستور، یعنی انار و نمک، نیز اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه رب انار خانگی؛ معجزه ای از دل انارهای پاییزی

برای مطالعه بیشتر با banima.ir: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

مواد لازم برای تهیه رب انار:

  • انار ترش: 8 کیلوگرم
  • آب: 3 پیمانه
  • نمک: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه و دستور پخت رب انار:

1. انارها را با دقت دانه دانه کنید و مراقب باشید تا پوشش سفید دانه ها به آنها نچسبند. دانه های انار را به همراه آب داخل قابلمه بزرگی بریزید و بگذارید تا حدودا 40 دقیقه خوب بجوشد. در حین اینکه انارها خوب می جوشند، با گوشت کوب آنها را له کنید.

2. حالا با استفاده از یک ظرف بزرگ برای جمع آوری آب انار و یک آبکش روی آن، محتوای قابلمه را صاف کنید. دانه ها را درون آبکش خوب له کنید تا فقط هسته های دانه ها روی آبکش باقی بماند. هسته ها را جدا کنید و برای اطمینان از وارد نشدن هسته ها به درون آب انار چند بار آن را صاف کنید.

3. آب انار را به قابلمه انتقال دهید و آن را آنقدر خوب بهم بزنید تا غلیظ گردد و حالت رب مانند پیدا کند. سپس نمک را اضافه کنید و هم بزنید.

فوت و فن ها:

در صورتی که انار آب دار باشد به ازای هر 8 کیلوگرم انار، 1 کیلوگرم رب انار حاصل می گردد.

هر چه رب غلیظ تر گردد دیرتر خراب و فاسد می گردد و رنگ آن هم تیره تر.

معمولا برای به صرفه بودن رب از انارهای شکسته و کوچک استفاده می نمایند که ظاهر خوبی ندارد و قیمت آن مقرون به صرفه تر است. این مسأله از کیفیت رب کم نمی نماید و آن چه مهم است این است که انار آب دار و قرمز رنگ باشد بنابراین دانه انار نباید کهنه، فاسد و خراب، سفید یا قهوه ای رنگ و خشک باشد.

برترین رنگ رب انار، قهوه ای کمرنگ تا قهوه ای پر رنگ و قرمز تیره است و اگر رنگ رب به سیاهی زد یا نشانه این است که رب سوخته یا اینکه مواد دیگری مثل آلوچه به آن اضافه نموده اند.

رب انار را داخل ظروف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. برای هر بار مصرف از قاشق خشک و تمیز بهره ببرید و بعد از هر بار مصرف در شیشه یا ظرف را محکم ببندید تا رب کپک نزند.

سعی کنید رب انار را در یخچال نگهداری کنید و در صورتی که بیرون از یخچال باشد باید نمک بیشتری اضافه کنید تا از فساد و کپک زدگی رب جلوگیری گردد.

در بعضی رب انارهای بازاری برای به صرفه بودن رب در کنار انار از آلو یا آلوچه هم استفاده می نمایند که هم طعم رب را ترش تر می نماید و هم شکل بافت رب انار را تغییر می دهد. در این مواقع شما دانه های ریز سیاه رنگی را در رب مشاهده می کنید که همان تفاله پوست آلوچه است.

تکمیلی در مورد خواص مواد اولیه:

انار:

  1. منبع آنتی اکسیدان: انار سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند پونیسیک اسید، آنتوسیانین و ویتامین C است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد و محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از اکسیداسیون کمک می کنند.
  2. ضد التهاب: خواص ضد التهابی انار به کاهش التهاب در بدن و پیشگیری از بیماری های التهابی مانند آرتریت، بیماری های قلبی و برخی انواع سرطان کمک می کند.
  3. کاهش دهنده کلسترول: انار به ویژه آب انار، سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را در خون کاهش و سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد.
  4. بهبود سلامت قلب: آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی انار به بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کنند.
  5. تقویت سیستم ایمنی: ویتامین C موجود در انار به تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها کمک می کند.
  6. کمک به هضم غذا: انار به هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند.
  7. ضد سرطان: مطالعات نشان داده است که انار می تواند به پیشگیری از رشد سلول های سرطانی و درمان برخی از انواع سرطان کمک کند.
  8. حفظ سلامت پوست: آنتی اکسیدان های موجود در انار به حفظ سلامت پوست، کاهش چین و چروک و علائم پیری کمک می کنند.
  9. تقویت حافظه: انار به بهبود حافظه و قدرت یادگیری کمک می کند.
  10. کاهش فشار خون: آب انار به تنظیم فشار خون و پیشگیری از فشار خون بالا کمک می کند.

نمک:

  1. تنظیم کننده تعادل الکترولیت ها: نمک نقش مهمی در تنظیم تعادل الکترولیت ها در بدن و حفظ عملکرد صحیح عضلات و اعصاب دارد.
  2. کنترل فشار خون: مصرف نمک در حد اعتدال به کنترل فشار خون و پیشگیری از افت فشار خون کمک می کند.
  3. کمک به هضم غذا: نمک به هضم غذا و ترشح اسید معده کمک می کند.
  4. تقویت سیستم ایمنی: نمک به تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها کمک می کند.
  5. کاهش اسپاسم عضلانی: نمک به کاهش اسپاسم عضلانی و گرفتگی عضلات کمک می کند.
  6. پیشگیری از کم آبی بدن: مصرف نمک به مقدار کافی به پیشگیری از کم آبی بدن و حفظ تعادل مایعات بدن کمک می کند.

سخن پایانی:

با تهیه ی رب انار خانگی، نه تنها از طعم و رنگ بی نظیر این چاشنی ی پر خاصیت در آشپزی های خود لذت می برید، بلکه از خواص و فواید بی شمار آن نیز بهره مند می شوید. فراموش نکنید که انار و نمک، هر دو از مواد اولیه ی ضروری برای سلامتی هستند. پس در فصل پاییز، از انارهای تازه و باکیفیت برای تهیه ی رب انار خانگی استفاده کنید و از طعم و خواص بی نظیر این هدیه ی طبیعت بهره مند شوید.

انتشار: 22 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160417

به "طرز تهیه رب انار خانگی؛ معجزه ای از دل انارهای پاییزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه رب انار خانگی؛ معجزه ای از دل انارهای پاییزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید