راه های درمان سرفه آلرژیک

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران | سرویس سلامت - مثل تمام واکنش های دفاعی بدن، سرفه نیز اگر طولانی و مزمن گردد آزاردهنده است. سرفه های مزمن معمولا واکنش بدن به مواد آلرژی زا هستند و به آنها سرفه های آلرژیک می گویند. حال سوال اینجاست که علت بروز این سرفه ها چیست؟ و درمان شان به چه شکل انجام پذیر است؟ در ادامه مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

راه های درمان سرفه آلرژیک

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

  • علت بروز سرفه آلرژیک
  • درمان سرفه آلرژیک

علت بروز سرفه آلرژیک

مثل تمام آلرژی های دیگر، سرفه های آلرژیک با وجود آلرژن ایجاد می گردد. بدن فرد پس از تماس با آن آلرژن یک فرایند آلرژیک را آغاز می نماید. به هنگام بروز یک فرایند آلرژیک، ماده ای که موجب ایجاد آلرژی در فرد می گردد یا آلرژن، آنتی بادی های موجود در سلول های حساسیتی بدن فرد نظیر ماست سل ها و بازوفیل ها را درگیر می نماید. این سلول ها آغاز به ترشح مواد شیمیایی نظیر هیستامین و لکوترین می نمایند که منجر به بروز علائم آلرژیک می گردد. این علائم آلرژیک همان واکنش دفاعی بدن است که در بعضی به شکل سرفه بروز پیدا می نماید. چون سرفه هم به نوعی یک واکنش دفاعی بدن برای ضدعفونی کردن ریه هاست.

بیشتر بخوانید: روبرو با بیماری فصل رویش!

در واقع سرفه واکنش بدن نسبت به افزایش ترشحات پشت حلق یا حساسیت ریه نسبت به وجود مواد حساسیت زا در هواست. یک نمونه از حساسیت های رایج که بدن فرد در آن دچار سرفه مزمن می گردد رینیت آلرژی است. اگرچه سرفه می تواند بعنوان یک واکنش بدن در انواع دیگر آلرژی نیز باشد.

رینیت آلرژی

طبق اعلام آموزشگاه آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (AAAAI)، تقریبا 8 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده، نوعی رینیت آلرژی دارند. بین 10 تا 30 درصد از جمعیت دنیا ممکن است دارای رینیت آلرژی باشد.

علائم شایع رینیت آلرژی عبارتند از:

  • عطسه کردن
  • سرفه
  • چشمان اشک آلود
  • سردرد های مکرر
  • آبریزش بینی
  • بینی خارش دار
  • علائم نوع اگزما مانند پوست بسیار خشک و خارش دار است
  • خستگی بیش از اندازه
  • حس گلو درد یا خراش در گلو
  • چشم های خارش دار

رینیت آلرژی در دوره های خاصی از سال که عوامل حساسیت زای بیشتری در هوا وجود دارند شایع است. یعنی فصل بهار و پاییز که در هرکدام گرده گل ها یا علف هرز ها در هوا پخش می شوند.

بیشتر بخوانید: حساسیت فصلی در بچه ها؛ دلایل و راه های درمان

درمان سرفه آلرژیک

  • اولین درمان برای آلرژی، پرهیز از آلرژن ها یا محرک هاست. حالا هر آلرژی که باشد. شما باید عاملی که باعث سرفه می گردد را شناسایی کنید و هر چه می توانید سعی کنید از آن عامل دور بمانید.
  • دومین اقدام برای بهتر شدن شرایط، درمان های دارویی است. در طب مدرن استفاده از دکونژستان ها از قبیل: پزودوافدرین (Sudafed) یا آنتی هیستامین هایی همانند دیفن هیدرامین (Benadryl) ممکن است نشانه های ترشح پشت بینی را بهبود بخشند. استروئید های بینی تنفسی در درمان رینیت های آلرژیک بسیار موثر عمل می نمایند. علاوه بر این سایر اسپری های بینی از قبیل: ایپراتروپیوم بروماید (آتروونت) می توانند باعث تخفیف ترشحات پشت بینی شوند. آنتی بیوتیک ها هم در صورت تشخیص سینوزیت تجویز می شوند (چون افزایش این خلط ها در موارد حادتر ممکن است منجر به سینوزیت گردد).

بیشتر بخوانید: معرفی بعضی از انواع قرص ضد حساسیت

  • درمان های گیاهی نیز در درمان سرفه آلرژیک موثر هستند. در طب مدرن خود فعل بدن (که افزایش ترشحات پشت حلق است) سرکوب می گردد. در طب سنتی سعی می گردد خود سرفه کردن آسانتر شده و بدن براحتی به تخلیه خلط بپردازد. یکی از این درمان های گیاهی استفاده از دمنوش آویشن است. آویشن حاوی ترکیباتی نظیر فلاونوئید است که در تسکین سرفه مؤثر بوده و التهاب را کاهش می دهد. برای این منظور می توانید، دو قاشق چای خوری برگ آویشن خرد شده را با یک فنجان آب جوش مخلوط نموده روی فنجان را بپوشانید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید و سپس میل نمایید.

    استفاده از نوشیدنی عسل و آبلیمو و دم نموده برگ خرمالو از درمان های دیگر طب سنتی است.

بیشتر بخوانید: خواص برگ خرمالو؛ تحفه طبیعت در فصل پاییز

  • اقدام بعدی سبک زندگی و رژیم غذایی شماست. شما در وهله اول باید از سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار قرار دریافت دوری کنید و در خصوص رژیم غذایی تان یک رژیم غذایی سرشار از فیبر انتخاب نمایید. محققان تاکید می نمایند رژیم غذایی سرشار از میوه به دلیل وجود فیبر و فلاونوئید های موجود در آن ممکن است از بروز سرفه جلوگیری کند.

    پزشکان نیز دریافته اند که نوع مواد غذایی مصرفی می تواند با تقویت و هوشمندسازی سیستم ایمنی بدن، شدت آلرژی های فصلی را کاهش داده یا بدن را نسبت به آن ها تضعیف و آسیب پذیرتر کند. غذا های سرشار از چربی های اشباع شده با تضعیف سیستم ایمنی بدن، آلرژی فصلی را تشدید می نماید. کاهش مقدار دریافت چربی مصرفی با افزایش نسبت اسید های چرب غیراشباع، استفاده به جا و به اندازه از فیبر های محلول و نامحلول، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می تواند سیستم دفاعی بدن ما را در مقابله با آلرژی های فصلی تقویت کند. طبق کتب طب سنتی مصرف آب سیب برای مبتلایان به آلرژی بسیار مفید است. کاهو سکنجبین هم در تسکین آلرژی و درمان سرفه آلرژیک تاثیر دارد.

  • استفاده از پروبیوتیک ها هم در بسیاری موارد مفید واقع شده است. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که برای سلامتی بدن بسیار مفیدند، اگر چه تاثیر مستقیمی بر روی سرفه نمی گذارند در ایجاد تعادل در سیستم گوارشی نقش مهمی ایفا می نمایند. باکتری های پروبیوتیک باعث هضم غذا در دستگاه گوارش می شوند، بنابراین مصرف میوه ها و لبنیاتی مانند شیر و ماست پروبیوتیک که اخیرا توسط کارخانه های مواد غذایی وارد بازار شده است می تواند مفید باشد.

سخن آخر

همه می دانیم که آلرژی چقدر می تواند خسته نماینده باشد. اما خبر راضی نماینده این است که قابل کنترل است. فقط باید روش های مختلف را آزمایش کنید تا متوجه شوید، کدام روش برای شما مفیدتر و مناسب تر است. هر یک از روش های بالا یا تجربیات خود را که به شما در کنترل سرفه های آلرژیک تان یاری نموده را در بخش نظرات سایت خبرنگاران با سایر کاربران در میان بگذارید.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: setare.com
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 139814

به "راه های درمان سرفه آلرژیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های درمان سرفه آلرژیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید