راه رفتن روبات ها امکانپذیر می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی علی مرجانی نژاد دانشمند ایرانی، یک الگوریتم جدید هوش مصنوعی ابداع نموده اند که می تواند آموزش راه رفتن را برای ربات ها ممکن سازد.

راه رفتن روبات ها امکانپذیر می گردد

شاید یک الگوریتم هوش مصنوعی جدید بتواند به روبات ها یاری کند با تقلید از حیوانات، به صورت مستقل حرکت نمایند.

برای حیواناتی مانند زرافه، متولد شدن و ورود به این دنیا می تواند یک دستورالعمل آموزشی برای حرکت باشد. به همین دلیل، آنها چند دقیقه پس از تولد می توانند یاد بگیرند که چگونه پای خود را بر زمین بگذارند و به تدریج راه رفتن آنها نیز تکامل می یابد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(USC)، نخستین اندام رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی را با الهام از تاندون های حیوانات ساخته اند که می تواند پس از ضربه خوردن و آسیب دیدن، بهبود پیدا کند. این قابلیت، هیچ گاه برای روبات ها برنامه ریزی نشده بود. آنها الگوریتمی ابداع نموده اند که می تواند دوباره راه رفتن را یاد بگیرد و بدون برنامه ریزی اضافه با وظایف دیگر نیز هماهنگ گردد.

این پژوهش می تواند امکان درک حرکات انسان را برای روبات ها فراهم کند و به ابداع اعضای مصنوعی واکنش پذیر و ربات هایی منجر گردد که می توانند با محیط های پیچیده و در حال تغییر سازگار باشند. ربات ها با داشتن چنین قابلیتی، در اکتشافات فضایی و عملیات امداد و نجات نیز کاربرد خواهند داشت.

علی مرجانی نژاد(Ali Marjaninejad)، دانشجوی مقطع دکتری رشته مهندسی پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و سرپرست این پژوهش گفت: هدف ما از این پژوهش، یافتن راهی برای سازگاری ربات ها با طبیعت است. ما در آنالیز خود، ابتدا به روبات اجازه دادیم که محیط اطراف خود را طی یک بازی درک کند. حرکات تصادفی پا در این بازی، به روبات امکان می دهد یک نقشه داخلی از اندام خود و تعامل آن با محیط بسازد.

وی اضافه نمود: نکته مهم این است که با این روش می توان روبات را برای چند کار، برنامه ریزی و کدگذاری کرد. اگر امکان یادگیری و کسب تجربه های جدید را برای روبات ها فراهم کنیم، آنها نهایتاً می توانند راه چارهی برای حل مسائل خود پیدا نمایند. شاید این راه چاره ها کامل نباشند اما در صورتی که به قدر کافی خوب باشند، می توانند مشکل پیش رو را حل نمایند.

فرانسیسکو والریو کوزاس(Francisco Valero-Cuevas)، از پژوهشگران این پروژه گفت: برای آموزش دادن تعامل با دنیا به یک روبات، به ماه ها یا سال ها زمان احتیاج داریم اما هدف گروه ما، آموزش و سازگاری سریع روبات ها با طبیعت است.

این پژوهش، در مجله Nature Machine Intelligence به چاپ رسید.، ایسنا

canadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 15693

به "راه رفتن روبات ها امکانپذیر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه رفتن روبات ها امکانپذیر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید