راهنمای مسائل boot manager کامپیوتر [11راهکار]

به گزارش مجله سرگرمی، آیا تا الان رخ داده که وقتی ویندوز کامپیوتر خود را بوت می کنید با مسائل boot manager کامپیوتر روبه رو شوید؟ نگران نباشید چون در این مقاله شما را با 11 راه چاره مفید برای برطرف مشکل غیبرطرفال شدن بوت آشنا می کنیم. البته اصلا جای نگرانی ندارد! اگر نتوانستید خودتان با این مشکل مقابله کنید، برای تعمیر کامپیوتر در محل می توانید از تیم خبرنگاران یاری بگیرید.

راهنمای مسائل boot manager کامپیوتر [11راهکار]

نکات کلیدی

  • واژه Bootmgr کوتاه شده عبارت Windows Boot Manager است.
  • ری استارت، تعویض هارد دیسک یا به روز رسانی بایوس، تعدادی از راه های رفع مشکل boot manager هستند.

مشکل Bootmgr کامپیوتر چیست؟

قبل از پرداختن به مسائل boot manager کامپیوتر باید ببینیم Bootmgr چیست. Bootmgr مخفف Windows Boot Manager و به نرم افزار کوچکی اشاره دارد که از کد بوت حجم بارگذاری می گردد.

معمولاً فایل Bootmgr فقط خواندنی است و در لیست راه اندازی پارتیشن قرار می گیرد که به عنوان فعال تنظیم شده است. در بیشتر کامپیوترهای شخصی، پارتیشن به عنوان سیستم رزروشده بدون حرف درایو برچسب گذاری می گردد.

اگر هیچ پارتیشن رزروشده ای سیستمی وجود نداشته باشد، Bootmgr احتمالاً در پارتیشن اصلی C قرار می گیرد. Bootmgr می تواند داده های پیکربندی بوت را بخواند و منوی انتخاب سیستم عامل را نمایش دهد.

با این حال گاهی اوقات Bootmgr ممکن است به دلایلی گم گردد یا از بین برود. دیسک نادرست قابل بوت، MBR آسیب دیده، BIOS قدیمی، شل بودن کابل های رابط هارد دیسک و غیره از جمله دلایل مشکل غیرفعال شدن بوت هستند.

پیام های خطای Bootmgr

مسائل boot manager کامپیوتر معمولاً مدت کوتاهی پس از روشن شدن کامپیوتر بلافاصله پس از اتمام تست خودآزمایی روشن (به اختصار POST) ظاهر می گردد.

زمانی که پیام خطای Bootmgr ظاهر می گردد، ویندوز آغاز به بارگذاری نموده است. در این شرایط پیام ذیل را مشاهده خواهید کرد.

راه های رفع کردن مشکل بوت منیجر کامپیوتر

  • کامپیوتر خود را ری استارت کنید.
  • تمام رسانه های قابل جابه جایی را حذف کنید.
  • تغییر ترتیب بوت در بایوس
  • Repair Master Boot Record
  • علامت گذاری پارتیشن فعال
  • هارد دیسک را تست کنید.
  • Windows Startup Repair را اجرا کنید.
  • BIOS را به روز کنید.
  • هارد دیسک را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: 12 روش برای حل مشکل صفحه سیاه قبل از بالا آمدن ویندوز 7 و 10

نحوه حل مشکل بوت نشدن ویندوز 7

زمانی که مسائل boot manager کامپیوتر رخ می دهد در وهله اول راه چاره ها را در اینترنت جستجو کنید. در ادامه این مقاله 11 راه چاره را برای شما خلاصه نموده ایم و امیدواریم بتوانید مشکل خود را در ویندوز 8 ،7 و 10 کامپیوتر خود حل کنید.

راه چاره 1: دسکتاپ یا لپ تاپ خود را ریستارت کنید

زمانی که ویندوز این پیام را می دهد Bootmgr is missing, please try to restart your PC by pressing Ctrl+Alt+Del keys or any key، ابتدا آنچه که پیام خطا نشان می دهد را دنبال کنید. ممکن است خطای Bootmgr تصادفی باشد.

با این حال، گاهی اوقات ریستارت نمی تواند مشکل بالا نیامدن ویندوز 7 بعد از لوگوی ویندوز را حل نماید. بنابراین اگر ریستارت کار نکرد، لطفاً راه های زیر را امتحان کنید.

راه چاره 2: تمام رسانه های قابل جابه جایی را حذف کنید

گاهی خطای Bootmgr و مشکل بالا نیامدن ویندوز 10 بعد از لوگوی ویندوز می تواند ناشی از بوت کردن رایانه از هارد دیسک غیرقابل بوت باشد. آنالیز کنید که آیا کامپیوتر شما برای بوت شدن از درایو فلش USB، فلاپی دیسک یا سایر دیسک های غیرقابل بوت پیکربندی شده یا خیر.

اگر مشکل اینجاست لطفاً دستگاه را بردارید و مطمئن شوید که بایوس شما از هیچ یک از آن ها بارگیری نمی گردد. در غیر اینصورت، مسائل boot manager کامپیوتر دوباره رخ خواهند داد.

راه چاره 3: ترتیب بوت را در BIOS تغییر دهید

پس از جدا کردن دیسک غیرقابل بوت، شاید خطای Boot Manager not found همچنان ظاهر گردد. در این مورد باید توالی بوت را در BIOS آنالیز کنید.

  • در اینجا برای حل مشکل windows failed to start کامپیوتر خود را ریستارت کنید.
  • سپس کلید خاصی را فشار دهید تا به رابط اصلی BIOS بروید.
  • در پایین تب Boot، ترتیب بوت را تغییر دهید تا هارد دیسک را به عنوان اولین دستگاه بوت تنظیم کنید.
  • پس از ریستارت کامپیوتر، اگر خطای Boot Manager is missing همچنان رخ داد سعی کنید راه بعدی را امتحان کنید.

راه چاره 4: Repair Master Boot Record

به احتمال زیاد پیام BOOTMGR is missing به علت آسیب تماشا رکورد اصلی بوت (MBR) رخ می دهد. در این صورت برای حل مسائل boot manager کامپیوتر به تعمیر MBR احتیاج است.

برای تعمیر کامپیوتر در محل از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

راه چاره 5: علامت گذاری پارتیشن فعال

اگر پارتیشن اشتباهی را فعال علامت گذاری نموده اید، رایانه راه اندازی نمی گردد. در این شرایط پیام خطای Bootmgr نشان داده می گردد؛ زیرا پارتیشن فعال احتمالاً حاوی فایل های بوت نیست.

در کامپیوتر فقط یک پارتیشن فعال وجود دارد و پارتیشن سیستم یا پارتیشن بوت باید اصلی و فعال باشد.

در این حالت باید پارتیشن موجود در فایل های بوت را فعال علامت گذاری کنید تا مطمئن شوید که کامپیوتر به درستی کار می نماید. برای حل مشکل غیرفعال شدن بوت لطفاً پارتیشن سیستم خود را فعال کنید.

برای علامت گذاری پارتیشن فعال و رفع پیام BOOTMGR is missing می توانید از MiniTool Partition Wizard Professional Edition بهره ببرید. ابتدا سیستم را از دیسک قابل بوت یا درایو USB بوت کنید تا وارد رابط اصلی MiniTool Partition Wizard شوید.

  • پارتیشن فعال اشتباه را انتخاب کنید. می توانید ببینید که چندین پارتیشن در صفحه سمت چپ وجود دارند و تنظیم غیرفعال را انتخاب کنید.
  • در این مرحله از فرایند حل مسائل boot manager کامپیوتر پارتیشن موردنظر را انتخاب کنید، روی Set Active از منوی Partition Management کلیک کنید.
  • در نهایت، دوباره به رابط اصلی MiniTool Partition Wizard برمی شد و روی دکمه Apply کلیک می کنید تا این تغییرات اعمال شوند.

راه چاره 6: تست هارد دیسک

علت دیگری که ممکن است باعث مشکل Bootmgr کامپیوتر گردد این است که بعضی از بخش ها معیوب شده اند. کاری که باید انجام دهید این است که سطح دیسک را آنالیز کنید.

MiniTool Partition Wizard قابلیتی برای انجام این کار با Surface Test خود در ویندوز 8،7 و 10 فراهم می نماید. اگر بخش های معیوب وجود داشته باشد این ابزار آن ها را قرمز نشان می دهد. برعکس بخش های سالم با رنگ سبز معین خواهند شد.

زمانی که بخش های معیوب پیدا شدند، می توانید از ابزار chkdsk برای محافظت از آن ها بهره ببرید. اگر بخش های معیوب زیادی وجود دارد، برای جلوگیری از از دست رفتن داده ها، لطفاً از داده های روی دیسک موردنظر نسخه پشتیبان تهیه کنید.

خوشبختانه MiniTool Partition Wizard این دو عملکرد را دارد: پارتیشن کپی و دیسک کپی. در اینجا ما قویاً پیشنهاد می کنیم کل اطلاعات دیسک را روی هارد دیسک مناسب شبیه سازی کنید.

راه چاره 7: Windows Startup Repair را انجام دهید

تعمیر ری استارت ویندوز راه دیگری برای حل مسائل boot manager کامپیوتر است. این روش می تواند هر فایل ازدست رفته یا خراب، از جمله Bootmgr را جایگزین کند.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اگر دیسک سی دی وجود نداشته باشد آیا می توان رفع نقص ویندوز 7 بدون سی دی Bootmgr را انجام داد؟ به عبارت دیگر رفع کردن مشکل بوت منیجر کامپیوتر در ویندوز 7 بدون سی دی چگونه انجام می گردد؟

USB قابل بوت از ISO ایجاد کنید و کامپیوتر را از درایو USB بوت کنید تا وارد محیط بازیابی ویندوز شوید. در ویندوز 7، برای حل مشکل بالا نیامدن ویندوز 7 بعد از لوگوی ویندوز، Startup Repair را در پنجره System Recovery Options انتخاب کنید.

در ویندوز 8 و 10، به (Troubleshoot → Advanced options → Automatic Repair (Windows 8) or Startup Repair (Windows 10 بروید.

راه چاره 8: کابل های برق را در جای خودشان قرار دهید

در بالا گفتیم که خطای BOOTMGR is missing press Ctrl+Alt+Delete to restart می تواند ناشی از شل بودن، قطع و وصل شدن کابل های برق یا خرابی آن ها باشد.

برای حل مسائل boot manager کامپیوتر کابل قدیمی را با IDE نو جایگزین کنید تا مطمئن شوید که آیا کابل کار می نماید یا خیر.

راه چاره 9: بایوس مادربرد را به روز کنید

اگر بایوس مادربرد شما قدیمی باشد، گاهی اوقات با پیام خطای Bootmgr روبرو می شوید؛ بنابراین باید مطمئن شوید که بایوس به آخرین نسخه ارتقا یافته است. اگر اینطور نیست سعی کنید ابتدا آن را به روز کنید؛ زیرا بایوس باید در کامپیوتر شما نصب باشد.

راه چاره 10: ویندوز را نصب کنید

اگر همه راه چاره های بالا برای حل مسائل boot manager کامپیوتر اثر نکردند، برترین راه چاره نصب ویندوز برای رفع این خطا است. به این ترتیب ویندوز به طور کامل از کامپیوتر شما حذف می گردد.

با این کار تمام داده ها حذف خواهند شد؛ بنابراین بهتر است قبل از نصب مجدد سیستم عامل از فایل های مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در ابتدا از راه چاره 6 دیسک یا پارتیشن را با استفاده از MiniTool Partition Wizard کلون کنید. سپس می توانید سیستم عامل نو را نصب کنید. با یاری نرم افزار پشتیبان گیری حرفه ای MiniTool ShadowMaker هم می توانید برای ویندوز 7 و 8، 10 بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: سبک ترین نسخه ویندوز 10 کدام است؟

راه چاره 11: هارد دیسک را تعویض کنید

اگر همچنان با مشکل Bootmgr کامپیوتر روبه رو هستید، باید در نظر داشته باشید که هارد دیسک مشکل فیزیکی دارد. تنها راه چاره برای این شرایط این است که هارد دیسک آسیب دیده را با دیسک نو جایگزین کنید. بعد از آن ویندوز را دوباره نصب نمایید.

جمع بندی مسائل boot manager کامپیوتر

رایج ترین دلایل مسائل boot manager کامپیوتر شامل فایل های خراب و پیکربندی نادرست، مسائل ارتقای هارد و سیستم عامل، بخش های هارد دیسک خراب، بایوس قدیمی و کابل های رابط هارد دیسک آسیب دیده یا شل شده است.

در این مقاله چندین راه چاره کاربردی برای رفع کردن مشکل بوت منیجر کامپیوتر را شرح دادیم. امیدواریم با دنبال کردن دستورالعمل های گفته شده بتوانید مشکل غیرفعال شدن بوت را در سیستم کامپیوتری خود رفع کنید.

منبع: آچاره
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164400

به "راهنمای مسائل boot manager کامپیوتر [11راهکار]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای مسائل boot manager کامپیوتر [11راهکار]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید