دومین دوره عصر تجربه مهر و آبان برگزار می گردد، پاسخ به یک احتیاج

به گزارش مجله سرگرمی، مصطفی کوشکی بازیگر، کارگردان و مدیر تئاتر مستقل تهران درباره برنامه های این تماشاخانه به خبرنگاران گفت: دومین دوره از رپرتوار عصر تجربه قرار است سال جاری نیز در مهر و آبان برگزار گردد. دور اول این رپرتوار که سال گذشته شهریور، مهر و آبان با اجرای 4 اثر نمایشی برگزار گردید از یک ضرورت می آمد آن هم این بود که به دلیل توسعه بسیار زیاد تئاتر تجاری و شکاف بزرگی که بین تئاتر تجربه گرا و تئاتر عرف و بدنه و بعضا تجاری اتفاق افتاده است ما در تئاتر مستقل تهران به این فکر کردیم که به اندازه سهم خودمان چه کاری از دستمان بر می آید هر چند که در این شرایط اقتصادی به نظر می رسید تئاتر دولتی باید دست به این کار می زد تا شکاف ایجاد گردیده را کم کند و به گونه دیگری از تئاتر هم امکان دیده شدن و جذب مخاطب بدهد.

دومین دوره عصر تجربه مهر و آبان برگزار می گردد، پاسخ به یک احتیاج

وی ادامه داد: ما چندین ماه به این ایده فکر کردیم که چطور می گردد ما که یک تئاتر خصوصی هستیم و هزینه هایمان سرسام آور است و البته دغدغه تئاتر هم داریم و دانش آموخته این حوزه هستیم کمکی برای پر شدن این شکاف بکنیم. این شکاف به شکل دیگری در دهه قبل بین تئاتر دانشگاهی و تئاتر حرفه ای هم ایجاد گردیده بود و در سال های قبل ما به عنوان دانشجویان تئاتر زمانی که می خواستیم وارد فضای حرفه ای بشویم با مشکلاتی روبرو بودیم اما این فاصله به این اندازه نبود که افراد نتوانند خودشان را با ارایه کارشان وارد سیستم تئاتر حرفه ای نمایند ولی در این دوران با ورود سرمایه و تغییری که در ذائقه مخاطب اتفاق افتاده این فاصله بیشتر گردیده است.

کوشکی یادآور شد: سال گذشته برای اولین دوره رپرتوار عصر تجربه به همراه همکارانم در تئاتر مستقل تهران 6- 7 ماه نمایش های مختلفی را چه در تهران و شهرستان ها و چه جشنواره های کوچک و آکادمی ها و حتی مکان های نامتعارف مثل کویر و کاروانسراها رصد کردیم که در نهایت به 4 نمایش رسیدیم تا در طول سه ماه در اولین دوره رپرتوار عصر تجربه به شکل کاملا رایگان به صحنه بروند و بدون اینکه دخل و تصرفی در نمایش هایشان به وجود بیاوریم آثار اجرا شوند. بسیاری از این دوستان برای اینکه آثارشان را ارایه نمایند و بتوانند اجرای عمومی بگیرند به استیصال رسیده بودند و می خواستند از بازیگران چهره بهره ببرند و یا به سراغ تهیه نمایندگانی که بیشتر دلال هستند تا تهیه نماینده، بروند. با این نگاه که کوشش گردد این هنرمندان وارد این حواشی نشوند آنها را دعوت به اجرای کارشان کردیم. حتی هیچ فراخوان یا ثبت نامی نیز صورت نگرفت و پذیرش آنها شکل دعوت داشت تا وجهه و شان هنرمندان جوان ما حفظ گردد.

مدیر تئاتر مستقل تئاتر بیان نمود: این اجراها طی سه ماه اتفاق خوبی را رقم زد و کیفیت خوب و دیگرگونه بودن این تئاترها باعث شد که قشر زیادی از مخاطب از این آثار دیدن نمایند و با جلسات نقد و آنالیز و سمینار و کارهای رسانه ای که برایشان انجام شد توانستند خودشان را معرفی نمایند. برای سال جاری نیز با همین رویکرد تجربی گرا به تئاتر از مهر ماه گذشته به دنبال آثار مناسبی بودیم که در همین راستا 6 نمایش برای اجرا در دومین دوره رپرتوار عصر تجربه دعوت شدند که مهر و آبان به صحنه خواهند رفت.

این کارگردان تئاتر درباره مورد توجه قرار دریافت این نوع از تئاتر بیان نمود: نکته جالب توجه برای من این بود که در این مدت این کیفیت از تئاتر مورد توجه سالن های خصوصی و یا دولتی نهاده شد که تا پیش از این برای توجه به این نوع تئاتر ریسک نمی کردند و دیدیم که جشنواره ها و یا باکس های اجرای عمومی برای این آثار در نظر گرفته شد. معتقدم باید از طرف دولت نیز از این طرح ها حمایت گردد چون به هرحال این برنامه ها بار مالی دارد و اگر حمایت دولتی صورت بگیرد این جسارت بین تماشاخانه دارها به وجود می آید که از نمایش های تجربی حمایت نمایند.

کوشکی درباره دیگر فعالیت هایش بیان کرد: در حال حاضر پنجمین دوره کارگاه های آموزشی که از یک سال و نیم گذشته در حال برپایی آن هستیم در تئاتر مستقل تهران در حال برگزاری است. مدرس این کارگاه که نهضت سواد آموزی نام دارد خودم هستم و در این کارگاه آموزش نسلی از بازیگران با دانش را برعهده داریم. نکته مهم این است که در جامعه افراد فکر می نمایند بازیگری بدون دانش و پشتوانه و تمرین به دست می آید و بعضا این اتفاق هم برای برخی رخ می دهد و ایت سوتفاهم به وجود می آید که می توان بدون پشتوانه وارد کار بازیگری شد.

وی در خاتمه گفت: ما برای آموزش و ایجاد دنیا بینی بازیگری در این پنج کارگاهی که داشتیم خیلی کوشش کردیم تا هنرجویان بدانند زندگی در تئاتر بسیار لذت بخش و در عین حال بسیار سخت است. بعد از 6 تا 8 ماه آموزش معمولا اثری را با این هنرجویان به صحنه می بریم تا بازخورد این آموزش دیده گردد و در افراد انگیزه لازم شکل بگیرد. کارگاه آموزشی قبلی کمدی خلاق بود که زیر نظر کوروش نریمانی برگزار گردید و خروجی اش هم نمایش شپش بود که چندی پیش به صحنه رفت. خروجی کارگاه نهضت سواد آموزی هم قرار است نمایشی از آثار شکسپیر یا بهرام بیضایی باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آذر 1397 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2859

به "دومین دوره عصر تجربه مهر و آبان برگزار می گردد، پاسخ به یک احتیاج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین دوره عصر تجربه مهر و آبان برگزار می گردد، پاسخ به یک احتیاج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید