دولت صداوسیما را پای کار کتاب بیاورد

به گزارش مجله سرگرمی، حسین سعیدی، مدیر انتشارات به نشر، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره اقدامات این انتشارات برای جبران آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: ما تقریبا از ابتدای فراگیرشدن بحث کرونا در کشور، ملزم به رعایت تمام پروتکل های ستاد ملی مبارزه با کرونا بودیم و تقریبا از یک هفته مانده به سال جدید، هم زمان با تعطیلی حرم مطهر رضوی، همه فروشگاه های عرضه کتابمان را تعطیل کردیم. به همین خاطر به لحاظ مالی خسارت دیدیم؛ بنابراین با مشورت بعضی همکاران و مشاوران، طرحی با عنوان کروتاب را آغاز کردیم که فروش مجازی آثار و محصولات به نشر و سایر ناشرانی را که با مجموعه به نشر همکاری داشتند، شامل می گردد.

دولت صداوسیما را پای کار کتاب بیاورد

رشد 300 تا 400 درصدی فروش مجازی به نشر

مدیر انتشارات به نشر در ادامه از رشد فروش مجازی این نشر در تعطیلات نوروز اطلاع داد و گفت: سهم فروش مجازی آثار ما خیلی سهم بالایی نیست؛ چراکه ما حدود 40 مرکز عرضه و فروشگاه در مشهد، سایر شهرستان های استان و تهران داریم؛ بنابراین سهم فروش مجازی ما نسبت به فروش حضوری خیلی ناچیز است؛ ولی همین مقدار فروش نسبت به گذشته، رشد تقریبا چندبرابری پیدا نموده است؛ تقریبا چیزی حدود 300 تا 400 درصد رشد در فروش مجازی مان داشته ایم که اتفاق مبارکی بود.

سعیدی، رشد فروش مجازی به نشر را به دو دلیل، اتفاق مبارکی خواند و اضافه نمود: اولا؛ متوجه شدیم بایستی به احتیاج مخاطبان توجه داشته باشیم و ثانیا؛ حجم بالایی از مخاطبان ما که هم در مراکز استان ها و شهرستان ها و هم در مجموعه خود استان ارتباط دارند، تقاضاهایی داشتند که از این طریق توانستیم این تقاضاها را پوشش دهیم.

وی ضمن اشاره به انتها طرح ویژه فروش نوروزی به نشر، بیان کرد: این طرح تا انتها تعطیلات نوروزی؛ یعنی 15 فروردین انجام شد. دلیلش هم این بود که بخشی از این آثار از خود انتشارات به نشر و حدود 50 درصد از آثار سایر ناشران بود و به این دلیل که نتوانستیم آثار سایر ناشران را تامین کنیم و طرح را با انتها تعطیلات متوقف کردیم. اما در ادامه طرح جدیدی تحت عنوان بهارخوان را آغاز کردیم.

بهار به یاد ماندنی، با 50 کتاب خواندنی

مدیر انتشارات به نشر در شرح چگونگی شکل گیری طرح بهارخوان قبل از آغاز سال جدید و پیش از اینکه ماجرای کرونا پیش بیاید، پیش بینی دوستان در آستان قدس رضوی این بود که بتوانیم به صورت جدی در حوزه کتاب در ایام نوروز و بهار، اتفاق جدیدی را رقم بزنیم که هم شامل فروش و عرضه آثار به صورت فیزیکی و در خود فضای حرم مطهر و هم به صورت مجازی باشد.

او ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و شرایط پیش آمده، آن بخش عرضه فیزیکی کار عملاً متوقف شد؛ اما کار را در حوزه مجازی، در دو بخش دنبال کردیم. شعاری هم با عنوان بهار به یاد ماندنی، با 50 کتاب خواندنی برای این طرح بهارخوان انتخاب نموده ایم.

سعیدی در شرح بخش های طرح بهارخوان اضافه نمود: یک بخش از این دو بخشی که ما پیش بینی نموده ایم، حالت تبلیغی و ترویجی کتاب دارد و به صورت یک پویش برای کتاب و کتاب خوانی است و بخش دیگر آن هم به عرضه کتاب با شرایط ویژه اختصاص دارد.

مدیر انتشارات به نشر در تشریح شرایط پویش کتاب و کتاب خوانی طرح بهارخوان این نشر بیان کرد: در بخش اول این طرح از خانواده هایی که در خانه هستند، دعوت کردیم که به این پویش بپیوندند و تصاویر دورهمی های خانوادگی خود، با موضوع معرفی، خوانش و حتی خلاصه برداری کتاب و به طورکلی اتفاقاتی که را با محور کتاب در خانه می افتد، هم به وسیله شبکه های اجتماعی خود منعکس و منتشر نمایند و هم برای شبکه های اجتماعی ما بفرستند. در نهایت هم ما حدود 88 جایزه برای برگزیدگان این پویش در نظر گرفته ایم که بعد از انتها طرح، اعلام و اهدا خواهیم کرد.

وی اضافه نمود: در بخش دوم که عرضه کتاب با شرایط ویژه است، 50 عنوان کتاب منتخب که حدود 30 درصد آن مربوط به انتشارات به نشر و 70 درصد آن مربوط به سایر ناشران است، را با تخفیف 20% و ارسال رایگان در سایت و شبکه های اجتماعی به نشر معرفی و عرضه نموده ایم که به شکلی ادامه همان طرح کروتاب است. علاوه بر این 50 عنوان کتاب، 500 عنوان کتاب مربوط به خود انتشارات به نشر که در موضوعات دینی، انقلابی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت است را با 15% تخفیف معرفی و عرضه نموده ایم که با شرایط ویژه برای مخاطبان ارسال می کنیم.

سعیدی درباره زمان اجرای طرح بهارخوان هم اشاره نمود: این طرح از نیمه شعبان تا نیمه ماه مبارک رمضان اجرا می گردد و علاوه بر تخفیف 20 درصدی بر آثار اعلام شده و ارسال رایگان آن ها، کتاب هایی به صورت بهداشتی، با یکسری هدایای متبرک از حرم مطهر رضوی در کنار آن ها، برای مخاطبین ارسال می گردد.

فرصت مغتنم کرونا برای ناشرها

سعیدی در بخش دیگر صحبت های خود به آسیب های کرونا به صنعت نشر و اقدامات احتمالی برای برطرف این آسیب ها پرداخت و گفت: به نشر ناشری است که همه چرخه فراوری، توزیع و عرضه کتاب را به صورت کامل دارد؛ بنابراین با تمامی مسائل این حوزه آشنا هستیم. به نظر من در روبرو با این شرایط، هم خود ناشران بایستی از این شرایط که به واسطه شیوع کرونا ایجاد شده فرصت سازی نمایند و هم دولت و نهادهای حاکمیتی، بایستی یک سری اقدامات انجام دهند.

وی اضافه نمود: واقعیت این است که ما الان بیش از 50 روز است که درگیر کرونا هستیم و این شرایط احتمالا ادامه هم پیدا خواهد نمود. خود این ایام که با شعار در خانه بمانیم سپری می گردد، فرصت مغتنمی است که ناشران در خانه ماندن مردم را به عنوان یک مجال برای کتاب و کتاب خوانی بدانند و کتاب های خوب خود را برای خانواده های ایرانی معرفی نمایند. ما اگر بتوانیم احتیاج مخاطبان به کتاب و کتاب خوانی را اغنا کنیم، حتماً می توانیم با شیوه هایی مانند طرح های کروتاب و بهارخوان، کتاب را راحت تر به دست مخاطبان خود برسانیم.

نهادهای حاکمیتی رسانه ها را پای کار کتاب بیاورند

سعیدی ضمن تاکید بر اینکه شرایط حاضر شرایط ویژه ای است که ناشرها می توانند بخشی از مخاطبان خود راضی نگه دارند؛ اضافه نمود: ازطرفی نهادهای حاکمیتی مثل وزارت ارشاد هم باید یک سری کارها انجام دهند که به نظر من در اولویت اول و مهمترین این کارها، پای کار آوردن رسانه ها با فعالیت های تبلیغی-ترویجی؛ به ویژه صداوسیما است.

مدیرانتشارات به نشر در اشاره به ظرفیت های صداوسیما برای یاری به صنعت نشر در شرایط کرونایی، اضافه نمود: حتی در فضای شبکه های آموزشی که این روزها برای تدریس مجازی دروس مدارس فعال هستند هم امکان معرفی کتاب های خوب وجود دارد. علاوه بر این باید بعضی از تهیه نمایندگان و برنامه سازانی که برنامه های مختلفی در صداوسیما دارند را ملزم کنیم، تا حتما در برنامه های خود آیتم هایی برای معرفی کتاب های خوب داشته باشند.

وی اضافه نمود: ما الان شاهد تبلیغات گسترده مواد غذایی در تلویزیون هستیم، اما دریغ از حتی یک تبلیغ خوب کتاب. این سری اقداماتی است که به نظرم در این ایام بایستی حتما صدا و سیما و رسانه ها و خود دولت مطالبه نمایند و انجام گردد.

هزینه های برگزاری نمایشگاه کتاب به ناشران داده گردد

سعیدی ضمن اشاره به سی ودومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: مساله مهم دیگری که به باید توسط رسانه ها و خود وزارت ارشاد پیگیری گردد، این است که ایام پیش رو، ایامی است که هرساله همه برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آماده می شدند، به هردلیل حالا در این ایام نمایشگاه کتاب تهران برگزار نمی گردد؛ اما نباید چون این شرایط خاص ایجاد شده، از برگزاری نمایشگاه چشم پوشی گردد؛ چراکه نمایشگاه یک فرصت بسیار مغتنم برای عرضه جدیدترین آثار ناشران و فرصتی برای ارتباط مستقیم آن ها با مخاطبان خود است.

وی با اعلام اینکه باید برگزاری نمایشگاه کتاب در دستور کار قرار گیرد، اضافه نمود: در اولین فرصتی که امکان برگزاری نمایشگاه است، باید نمایشگاه کتاب برگزار گردد. اگر هم به هردلیلی وزارت ارشاد به این جمع بندی رسید که نمایشگاه کتاب برگزار نگردد، آن هزینه هایی که از طرف دولت برای برگزاری نمایشگاه کتاب تامین می شد، در قالب عناوینی از قبیل اعطای وام کم بهره به ناشران یا کتابفروشی ها، خرید کتاب از ناشران، یا معافیت بیمه ای کل صنعت نشر و... در اختیار ناشر ان قرار بگیرد. این موارد، بخشی از مجموعه اقدامات ریزی است که به نظرم قابل پیش بینی توسط دولت و متولیان امر است.

نشر، فرهنگ و کتاب از نظر دولت و بعضی متولیان در اولویت نیست

مدیرانتشارات به نشر ضمن بیان اینکه آسیبی که در این شرایط به اقتصاد صنعت نشر وارد شده، در مقایسه با سایر اقتصادهای دیگر خیلی بیشتر است؛ اضافه نمود: دولت با توجه به اینکه بعضی از آسیب ها به زندگی و سلامت ربط داشته را در اولویت قرار داده و جبران می نماید، اما نشر، فرهنگ و کتاب که از نظر دولت و بعضی متولیان در اولویت نیست، مغفول می گردد و احتیاجمند است که بعضی از مجموعه های رسانه ای مثل خبرگزاری ها و صدا و سیما در این زمینه مطالبه نمایند.

وی در انتها گفت: خود عوامل نشر هم باید به فکر چاره باشند تا راهکارهای جدیدی برای زنده نگه داشتن خودشان در این ایام کرونایی بیابند.

pbmusic.ir: نوای پرنده پارسی | مجله موسیقی و هنری

balio.ir: بالیو | مجله گردشگری و مسافرتی

etre-yas.ir: مجله عطر یاس، محلی برای همفکری استارتاپی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 84615

به "دولت صداوسیما را پای کار کتاب بیاورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت صداوسیما را پای کار کتاب بیاورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید