دلیل استقبال کم مردم از رمان های ایرانی چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، استقبال کم مردم از رمان های ایرانی دلایل مختلفی دارد که به مهمترین آنها پرداخته ایم.

دلیل استقبال کم مردم از رمان های ایرانی چیست؟

حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال در گفت و گو با خبرنگار ، در خصوص دلیل استقبال کم مردم از رمان های ایرانی گفت: به دلیل اینکه ناشران به سمت انتشار رمان های ترجمه شده رفته اند میزان استقبال مردم از رمان ایرانی کاهش یافته است و حجم تولید رمان های ترجمه نسبت به رمان های تالیفی بیشتر است.

او اضافه کرد: نویسندگان برای رمان های ایرانی حق التالیف از ناشر دریافت می کنند درصدی از درآمد حاصل از انتشار کتاب صرف پرداخت حق التالیف می شود درحالیکه حق التالیف برای رمان ترجمه شده پرداخت نمی شود و هزینه های انتشار رمان ترجمه شده کمتر از رمان تالیفی است از این رو ناشر کمتر به سمت نویسنده می رود و بیشتر رمان های ترجمه شده را منتشر می کند در نتیجه اقبال مردم به رمان های ایرانی کمتر است و سبد فروش رمان های خارجی بیشتر می شود

مدیر مسئول انتشارات سفیراردهال ادامه داد: تعداد نویسندگان رمان محدودتر است مگر ما چند نویسنده رمان خوب در کشور داریم که ناشران ما بخواهند از آنها کتاب دریافت کنند. این افراد محدود هستند برفرض که تعداد رمان نویسان خوب ما به عدد 20 برسد این افراد در سال در نهایت دو تا سه رمان می نویسند و در مجموع 40 تا 60 رمان خوب نوشته می شود اما تمام ناشران ما نمی توانند از آنها اثر دریافت کنند.

عابدینی ادامه داد: در دنیا سالیانه 200 تا 300 رمان خوب نوشته می شود برای همین ناشر هر روز رمان خوب خارجی برای ترجمه و انتشار دارد این رمان ها ترجمه، منتشر و در کشور پرفروش می شود مخاطب هم حق انتخاب دارد به همین دلیل به سمت رمان خارجی می رود. آنچه باعث استقبال بیشتر مردم به رمان های خارجی شده است تعداد کم رمان های ایرانی است در این مسئله بحث کمیت مطرح است وگرنه از نظر کیفیت رمان ایرانی بهتر می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 4 مرداد 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 91919

به "دلیل استقبال کم مردم از رمان های ایرانی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل استقبال کم مردم از رمان های ایرانی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید