دستکاری ژنتیک سلول های بنیادی در بدن برای نخستین بار

به گزارش مجله سرگرمی، محققان برای نخستین بار پیروز به دستکاری ژنتیک سلول های بنیادی در درون بدن انسان های زنده شده اند، امری که می تواند به بهبود بعضی بیماری های خطرناک یاری شایانی کند.

دستکاری ژنتیک سلول های بنیادی در بدن برای نخستین بار

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، سلول های بنیادی در عمق بعضی بافت های خاص بدن قرار دارند و به طور مرتب جایگزین سلول های قدیمی می شوند.

در سال های اخیر بعضی دانشمندان پیروز به مقابله با بعضی بیماری های ژنتیکی به وسیله حذف وپاکسازی سلول های بنیادی قدیمی و یا دستکاری ژن های آنها یا کاشت سلول های بنیادی خاص در بدن بیماران شده اند. اما محققان دانشگاه هاروارد برای اولین بار توانسته اند ژن هایی را در سلول های بنیادی دستکاری و ویرایش نمایند که هنوز از بدن انسان خارج نشده اند. تا پیش از این کلیه موارد دستکاری مذکور بعد از خروج بافت های حاوی سلول های بنیادی از بدن صورت می گرفت.

محققان این کار را به پاکسازی آب روان رودخانه تشبیه نموده و می گویند مزیت این نوع دستکاری ژنتیک آن است که می توان اطمینان داشت دیگر شاهد آلودگی و بازگشت بیماری به بدن انسان نخواهیم بود.

باید توجه داشت که مقابله با عوامل بیماری زا در سلول های آلوده و بیمار بدون پاکسازی سلول های بنیادی آلوده ممکن نخواهد بود، زیرا در غیر این صورت سلول های پاکسازی شده دوباره به سرعت آلوده می شوند.

خروج سلول های بنیادی آلوده از بدن برای پاکسازی آنها بسیار خطرناک نیز هست و ممکن است با پیروزیت همراه نگردد. از سوی دیگر ممکن است این سلول ها توسط بدن پس زده گردد، اما روش جدید چنین خطری نیز ندارد. روش یادشده بر روی 60 درصد از سلول های بنیادی موجود در عضلات اسکلت بدن قابل اجراست و محققان در کوشش برای تکمیل و بهینه سازی آن هستند.

پرنده پارسی: پرنده پارسی: آخرین اخبار و مقالات خبری و تحلیلی

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 26390

به "دستکاری ژنتیک سلول های بنیادی در بدن برای نخستین بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستکاری ژنتیک سلول های بنیادی در بدن برای نخستین بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید