در پاسخ به آمریکا، همه گزینه هایمان روی میز است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه در گفتگویی، گفت: شک نکنید که منافع ملی چارچوب تصمیم خواهد بود و اگر لازم باشد برجام را کنار خواهیم گذاشت البته ما شروع کننده نقض برجام نخواهیم بود. اما پیش بینی شرایط آینده راحت نیست. ضمن اینکه توجه داشته باشید، اگر به جایی برسد که دیگر با برجامی سر و کار نداشته باشیم، برنامه هسته ای ما به راحتی می تواند به آنچه ما مسیرتولید صنعتی هسته ای مدنظرمان بوده بازگردد.

در پاسخ به آمریکا، همه گزینه هایمان روی میز است

مشروح این مصاحبه به توضیح زیر است:

آقای روانچی بحث را با ماجرای رابطه با کانادا آغاز کنیم. بعد از به قدرت رسیدن آقای جاستین ترودو زمزمه های زیادی مبنی بر اینکه رابطه ایران و کانادا بهبود پیدا خواهد نمود شنیده شد، ولی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران، شاهد بودیم کانادا اجازه نداد صندوق های رای ایران در این کشور حاضر باشد و ایرانیان مقیم کانادا مجبور شدند برای رای دادن به آمریکا سفر نمایند و روابط دوجانبه هم همچنان قطع است. برای ایجاد رابطه و برطرف اخلافات در چه جایگاهی قرار داریم؟

ابتدا اجازه دهید پیشینه ای درباره چرایی قطع رابطه دو کشور عرض کنم و سپس به سوال شما پاسخ بدهم. دولت محافظه کار قبلی کانادا روابط خصمانه شدیدی علیه ایران داشت ضمن اینکه علاوه بر دولت، مجلس کانادا هم چنین سیاستی در قبال ما در پیش گرفته بود و این خصومت سبب شد طی قانونی غیرمتعارف که در مجلس کانادا به تصویر رسید، مصونیت دولتی ایران لغو شد. علاوه بر آن، مجموعه مسائل دیگری هم در این زمینه پدید آمد که در نهایت آنها سفارت خود را در تهران تعطیل کردند. همانطور که شما اشاره کردید، آقای ترودو در مبارزات انتخاباتی بیان کرد می خواهد صفحه جدیدی در روابط با ایران بگشاید.

بعد از پیروزی هم این صحبت ها را ادامه داد. موضع ما هم این بوده که در چارچوب اصول حقوق بین الملل از از سرگیری روابط با کانادا استقبال می کنیم. مصاحبههایی هم آغاز شد هم در سطح وزرای خارجه و هم در سطح نمایندگی های ما در نیویورک. مصاحبههای کارشناسی هم انجام شده و هیئتی از کانادا چند ماه پیش به تهران آمد و مذاکراتی انجام پذیرفت.

این مصاحبهها هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده و ما به کانادایی ها گفته ایم، برای ایجاد یک روابط پایدار دوجانبه، باید این موانع که مهم ترین آن قانون غیرمآغاز مجلس کانادا است، اصلاح شود.

یعنی مصونیت دیپلماتیک ایران در کانادا لغو شده است؟

خیر. مصونیت دولتی است که برداشته شده است. یعنی اموال دولت ایران به استثنای اموال دیپلماتیک در آن کشور مصونیت ندارد.

وضعیت مصاحبهها در این خصوص تا کنون چگونه پیش رفته است؟

مصاحبههای کارشناسی قرار است ادامه پیدا کند و هرجا هم که در اجلاس های بین المللی زمینه آن وجود داشته باشد که با دولت کانادا یا مقامات کانادایی دیدار داشته باشیم این کار را خواهیم کرد.

خود آنها هم می دانند ایران کشور مهمی در خاورمیانه است. هم از بعد مسائل دوجانبه و موضوعات مورد علاقه طرفین از قبیل مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه ای و همچنین مسائلی مانند، همکاری های اقتصادی دوجانبه. ضمن اینکه ایرانیان زیادی در کانادا زندگی می نمایند و ما کوشش داریم خدمات کنسولی به آنها ارائه دهیم.

در خصوص بحث انتخابات چه مسئله ای وجود داشت که اجازه برگزاری انتخابات در آنجا داده نشد؟

توضیحی که دولت کانادا به ما داد این بود که آنها بر اساس مقررات خود تنها به کشورهایی اجازه برگزاری انتخابات را می دهند که در کانادا حضور دیپلماتیک داشته باشند.

در نتیجه برداشت من از صحبت های شما این است که ما ساز و کار معینی برای مصاحبه با طرف کانادایی نداریم. چون اشاره کردید در حاشیه اجلاس های بین المللی اگر فرصتی ایجاد شود مصاحبهیی صورت می گیرد.

عرض کردم. مصاحبههای کارشناسی قرار است ادامه پیدا کند. چند ماه پیش هیئتی از کانادا به تهران آمد و قرار است این کار ادامه پیدا کند. در کنار آن هم اجلاس های بین المللی فرصتی است که این موضوع پیگیری شود.

پس سطح مصاحبههای کارشناسی است؟

فعلا بله. اگر لازم باشد می توان به سطح بالاتر هم کشاند.

در سفر اخیر در نیویورک هم مصاحبهیی در این خصوص صورت گرفت؟

بله در سفر نیویورک ملاقاتی بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت که در آن موضوعات دو جانبه، منطقه ای و برجام مورد بحث نهاده شد و طرفین بر ادامه مصاحبههای کارشناسی در آینده نزدیک تاکید کردند.

چشم انداز این موضوع را چطور می بینید؟

پیش بینی سخت است. ما خواستار ارتقای روابط هستیم ولی به هرحال مسائل و موانعی که از سوی دولت کانادا اعمال شده باید برطرف شود.

به بحث برجام برسیم. بحثی که در هفته های اخیر مطرح شده این است که اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، سناریوهای ایران چه خواهد بود؟ آیا حتی در صورت خروج آمریکا هم ما برجام را ادامه خواهیم داد؟ در نیویورک هم مفصل در این رابطه مذاکرات و مصاحبههایی صورت گرفت.

در پاسخ به این سوال ابتدا باید اصولی را در نظر داشته باشیم. برجام توافقی چندجانبه است و بعد از توافق بین ایران و 6 قدرت دنیا به شورای امنیت سازمان ملل رفته و ضمیمه قطعنامه 2231 آن شورا هم شده است. این موضوع از چه باب حائز اهمیت است؟ از این منظر که توافقی دو یا صرفا چندجانبه بین کشورها نیست، بلکه در شورای امنیت سازمان ملل به ثبت رسیده و تصویب شده است. در نتیجه بر اساس حقوق بین الملل یک طرف نمی تواند بگوید من این قرارداد را قبول ندارم و آنرا اجرا نمی کنم.

آقای ترامپ پیش از به قدرت رسیدن و همچنین پس از حضور در کاخ سفید شعار کنار گذاشتن برجام را مطرح نموده است. از سوی دیگر عکس العمل های کشورهای دیگر نشان می دهد، این اقدام احتاقتصادی آمریکا، تنها باعث انزوای این کشور خواهد شد. ضمن اینکه در عین اینکه تمام کشورهای عضو ممکن است انتقاداتی نسبت به برجام داشته باشند، اما به غیر از آمریکا دیگر کشورها هم نظر هستند که این توافق قابل مذاکره مجدد نیست.

اینها مواردی است که نه تنها تهران که اروپایی ها هم بر آن تاکید دارند. از خانم موگرینی تا مقامات کشورهای مختلف در سطوح عالی و رهبران کشورهای اروپایی گفته اند معنی ندارد تفاهمی که برای حصول به آن 2 سال زحمت کشیده شده دوباره باز شود. این نشان می دهد نظر جامعه بین المللی نسبت به این توافق چیست. حالا اینکه ترامپ نهایتا چه خواهد نمود سخت است پیش بینی کنیم. ترامپ در مبارزات انتخاباتی شعارهایی داد که بعد از حضور در کاخ سفید در خصوص برخی از آنها به مرور زمان نظر خود را تغییر داد. ولی برخی ها را همچنان ادامه داده است.

اینکه با برجام چه می خواهد بکند معین نیست. ما برای سناریوهای مختلف خود را آماده کردیم و این چیزی نیست که الان به فکر افتاده باشیم. مدت هاست روی این موضوع کار می کنیم اگر این رخ داد چه عکس العملی داشته باشیم و اگر اتفاق دیگری رخ داد چه بکنیم. با کشورهای دیگر چه نوع ارتباطی تعریف کنیم. روی تمام این سناریوها کار شده و چیزی نیست که یک دفعه از چنین اتفاق و تصمیمی متعجب شویم.

اگر ترامپ بخواهد از برجام کنار بکشد در زمان لازم موضع مناسب را انتخاب خواهیم کرد. ما انتخاب های مختلفی پیش روی خود داریم و دستمان برای این انتخاب ها باز است. در آن شرایط ارزیابی خواهیم کرد که بهترین انتخاب مان چیست. برجام مثل یک جاده دوطرفه است و شما نمی توانید انتظار داشته باشید فقط از یک بخش آن ماشین حرکت کند. فقط افرادی که در یک طرف خیابان هستند بهره مند شوند. اگر به جایی برسیم که بهره مندی که در برجام برای ما پیش بینی شده به میزان مطلوبمان نباشد، شک نکنید که منافع ملی چارچوب تصمیم خواهد بود و اگر لازم باشد برجام را کنار خواهیم گذاشت البته ما آغاز نماینده نقض برجام نخواهیم بود.

اما پیش بینی شرایط آینده راحت نیست. ضمن اینکه توجه داشته باشید، اگر به جایی برسد که دیگر با برجامی سر و کار نداشته باشیم، برنامه هسته ای ما به راحتی می تواند به آنچه ما جهتفراوری صنعتی هسته ای مدنظرمان بوده بازشود.

سخنرانی ترامپ در سازمان ملل را چگونه تحلیل می کنید؟

جناب آقای دکتر روحانی و جناب آقای دکتر ظریف در خصوص این سخنرانی اظهار نظر نموده اند و نیازی به تکرار آن مواضع نیست. تنها چیزی که می خواهم اضافه کنم این است که سخنان ترامپ جدای از لحن و محتوای بسیار زشت و سبک آن، به دلیل خارج از عرف بین الملل بودن آن که به گفته برخی کارشناسان متعلق به قرن نوزدهم بود مورد انتقاد بسیاری از اعضای ملل متحد نهاده شد.

دیدار وزرای خارجه 5+1 که با حضور وزیرخارجه آمریکا صورت گرفت چگونه بود؟ به ویژه که رسانه های آمریکایی گزارش دادند، نظر تیلرسون پس از دیدار با آقای ظریف قدری تغییر نموده و حالا کوشش دارد ترامپ را راضی کند، آمریکا از برجام خارج نشود.

در جلسه مزبور همه اعضا به غیر از آقای تیلرسون از برجام به عنوان یک دستآورد بزرگ بین المللی که مورد حمایت اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین المللی واقع شده است یاد کردند. همه به استثنای آمریکا تاکید کردند که برجام صرفا در خصوص موضوع هسته ای بوده و نباید موضوعات دیگر را در آن دخالت داد و نباید مورد مذاکره مجدد قرار گیرد.

همه اعضا از جمله آمریکا بر انجام تعهدات فنی برجامی ایران که در گزارشات متعدد آژانس بر آن تاکید شده صحه گذاشتند. در آن جلسه آقای دکتر ظریف به تفصیل موارد نقض برجام توسط آمریکا از جمله آخرین نمونه آن که در سخنان موهن ترامپ در مجمع عمومی مشهود بود را تشریح کرد. در مجموع می توان گفت که در جلسه وزرای خارجه 5+1 نیویورک همه اعضا در یک طرف بودند و آمریکا در طرف دیگر

نگاه آمریکا را اگر بخواهیم آنالیز کنیم، تغییر و تحولاتی که در حلقه مشاوران و نزدیکان آقای ترامپ انجام شده به ویژه استیو بنن که اخیرا هم برکنار شده را چگونه می بینید؟ این تغییرات تاثیری در نگاه آمریکا به مسئله ایران ایجاد می نمایند؟

این واقعیت وجود دارد که افراد تندرو امروز تعداشان نسبت به زمانی که تازه آقای ترامپ وارد کاخ سفید شد کمتر شده است. حال این به این معناست که ترامپ با واقع بینی می خواهد سیاست های خود را در خصوص ایران تغییر دهد؟ جای سوال است و نمی توان به صورت قطعی گفت خروج این افراد از دولت ترامپ به این معناست که قرار است کاخ سفید سیاست های معقول و واقع بینانه در خصوص ایران اتخاذ کند. بالاخره طیف های مختلفی در داخل آمریکا هستند، خیلی از کسانی که الان در مصدر قدرت هستند، مواضع ضد ایرانی داشتند و دارند.

بنابراین ما خیلی دل خود را خوش نمی کنیم که فرد تندرویی از اینجا رفت و فرد دیگری جای وی آمد. سیاست های آمریکا در قبال ایران مجموعا سیاست های خصمانه ای است و ما با واقع بینی به تحولات نگاه می کنیم. اینکه یک شخصی بیاید و فرد دیگری بیاید در تصمیمات ما معین نماینده نیست.

روابط ما با اروپا یکی از نقاط قوت سیاست خارجی دولت یازدهم بوده است. هرچقدر در موضوعات منطقه ای همچنان تنش در منطقه خاورمیانه حکمفرماست ما توانستیم به خوبی روابط با اروپا را احیا، بازسازی و ترمیم کنیم. فکر می کنید این بهبود روابط تا چه سطحی ادامه پیدا می نماید؟ چون ما در دهه هفتاد شمسی هم این روابط خوب را داشتیم اما با فشار آمریکا هم آن روابط به هم خورد هم توافقات هسته ای. سوال اصلی این است که اروپا تا چه اندازه حاضر خواهد شد در این جهت با ایران بیاید و پیرو آمریکا نشود؟

به درستی اشاره کردید روابط ما با اروپا در مقایسه با چندسال گذشته کاملا متفاوت شده است. در طول مذاکرات برجام هم سه کشور اروپایی و هم نماینده عالی اتحادیه اروپا چه خانم اشتون و چه خانم موگرینی نقش مثبتی داشتند تا به این توافق برسیم. اگرچه طبیعی است در طول مذاکرات اختلاف نظرهایی هم وجود داشت و ما با برخی کشورهای اروپایی در برخی موضوعات اتفاق نظر نداشتیم ولی نهایتا آنچه به دست آمد با حمایت و نقش مثبت اروپایی ها بود.

بعد از مذاکرات دیدید که رفت و آمدهای زیادی هم از سوی اروپایی ها به تهران و هم از طرف ما به اروپا صورت گرفت و اروپایی ها اشتیاق زیادی داشتند که بعد از سالها دوری از ایران هم مقامات سیاسی و هم مقامات اقتصادی در خصوص مسائل دوجانبه سیاسی و امنیتی، منطقه ای، تروریسم، مهاجرت، پناهجویان و امثالهم وارد مصاحبه با ایران شوند. اروپا در موارد قابل توجهی از این مسائل علاقه دارد با ایران صحبت کند. در طول چندسال گذشته خانم موگرینی چهار بار به ایران آمده، دوبار برای مسائل سوریه و منطقه و دو بار دیگر به عنوان نماینده اتحادیه اروپا درباره مسائل دوجانبه. در یک سفرش 7 کمیسیونر اروپایی آمدند و اینها در حوزه های مختلف با همتایان ایرانی خود دیدار کردند. از ایران سفرهای زیادی از سوی وزرای ما به این کشورها صورت گرفت.

در سطوح پایینتر از وزیر، مدیرکل های زیادی رفتند و آمدند. تفاهمات زیادی انجام شده، علاقه دوطرف برای اینکه روابط عمیق تر شود زیاد است. برجام نقطه مهمی در این علاقه طرفین برای کار متقابل بوده است. فقط کار ما و اروپا مسائل دوجانبه نیست، در عین اینکه مسائل دوجابنه بخش قابل توجهی از آن است. در حوزه اقتصاد از سال 2013 که مذاکرات هسته ای آغاز شد تا 2016 صادرات ما به اروپا هفت برابر شده است.

تجارت ما با اروپا در 2016 چیزی حدود 15 میلیارد دلار است که این رقم طبیعتا ظرفیت بسیار بالایی برای پیشرفت دارد. حضور شرکت های اروپایی که اخیرا مهم ترینش توتال بوده و جالب است این قرارداد زمانی امضا شد که دو هفته به امضای دوباره تمدید تعلیق تحریم های ایران توسط ترامپ زمان مانده بود. اینکه توتال قبل از آن این قرارداد را امضا کرد علامتی است که اروپایی ها علاقه دارند با ایران کار نمایند.

این همکاری هایی که می فرمایید در چه حوزه هایی بوده است؟

زمینه های همکاری متفاوت است. به عنوان مثال همکاری های هسته ای. یکی از مواردی که اینها قبل از مذاکرات رویش دست گذاشته بودند، ممنوعیت هر نوع همکاری با ایران و تحریم بخش هسته ای و مقامات ما بود. همان اروپا امروز با ایران در حوزه هسته ای قرارداد همکاری می بندد. چند وقت پیش سازمان انرژی اتمی دو قرارداد همکاری به ارزش 5 میلیون یورو امضا کرد که قرار شد در زمینه ایمنی هسته ای و همکاری صلح آمیز هسته ای صورت پذیرد. امری که در ضمیمه شماره 3 برجام هم به آن اشاره شده. ما امروز با تعداد زیادی از کشورهای اروپایی همکاری هسته ای داریم. این نکته ای است که شاید خیلی در خصوصش صحبت نشده.

در سطح دانشگاهی؟

هم دانشگاهی و هم در ارتباط با پروژه های مختلف. در چند ماه آینده سمینار ایران و اتحادیه اروپا در زمینه همکاری هسته ای برای دومین بار در اصفهان برگزار خواهد شد. سال گذشته در بروکسل بود. این نشان می دهد دو طرف علاقه مندند در این حوزه کاری که حوزه دانش سطح بالاست و دانش معمولی نیست با یکدیگر کار نمایند.

این فرمایشات شما متین و خود من هم قبول دارم که ما دوره بسیار خوبی در زمینه روابط با اروپا داشتیم ولی تمام اینها مربوط به امروز است. با توجه به اظهارات ترامپ و مقامات آمریکایی، اگر واشنگتن از برجام خارج شود چه خواهد شد؟ آیا تجربه دوران جرج بوش پسر تکرار می شود؟

اینکه بخواهیم آینده را به صورت دقیق پیش بینی کنیم که عملی نیست. ما بر اساس صحبت هایی که هم مقامات اروپایی به صورت علنی و هم در مصاحبههای دوجانبه به ما گفتند می توانیم معیاری برای قضاوت برای زمان حال تعریف کنیم تا ببینیم چه می شود. شما به مواضع رهبران اروپایی در حمایت از برجام و مطالبی که آنها در خصوص برجام به آن اشاره کردند توجه کنید. خانم موگرینی علاوه بر رهبران اروپایی در مصاحبه ای که چند ماه پیش در اسلو داشت گفت در هر شرایطی به برجام ادامه می دهیم که برخی برداشت کردند این چه با آمریکا و چه بدون آمریکا است. علاوه بر آن مواضع ما سابقه ای داریم که به اواسط دهه 90 میلادی باز می شود.

زمانی که قانون داماتو در آمریکا تصویب شد، در آن زمان قبل از اینکه شرکت توتال بیاید جانشین شرکت کونکو آمریکایی شود اروپایی ها یک مقرره ای در بروکسل تصویب کردند که از شرکت های اروپایی حمایت نمایند. یعنی می گویند شرکت یا بانک اروپایی نسبت به تحریم ها نگرانی نداشته باشید در خصوص تحریم ها و تنبیه های اقتصادی که دیگران (یعنی آمریکا علیه شما اعمال نمایند) چرا که ما (اتحادیه اروپا) از آن کمپانی ها حمایت می کنیم. آیا اتحادیه اروپا مجدداد چنین کاری خواهد نمود؟ این بحث هایی است که الان در خود اتحادیه و بین اروپایی ها می شود و طی صحبت هایی که خود آنها با آمریکایی ها چه در سطح کنگره و چه دولت آمریکا دارند این مسائل مطرح می شود.

اما در عین حال ما سابقه به هم خوردن توافقات بروکسل و سعدآباد را هم داریم. شما خودتان در تیم مذاکره نماینده هسته ای بودید. ماجرای تعلیق غنی سازی اورانیوم ما و توافقاتی که در آن خصوص انجام شده بود، با فشار جرج بوش پسر به هم خورد و اروپایی ها هم کنار کشیدند.

من با ارزیابی شما مخالفتی ندارم. می گویم پیش بینی آن الان زود است. وگرنه ما خود را برای بدترین حالت آماده کردیم و اگر برجامی در کار نباشد چه بکنیم. از نظر برگشت برنامه هسته ای مان در جهتی که در ذهنمان است و آن هم فراوری صنعتی در سریع ترین زمان ممکن و اینکه همه نیازهای داخلی کشور تامین شود و آنها می دانند ما این توانایی را داریم.

پس در نتیجه شما حتی این احتمال را هم در ذهن دارید که اروپا هم از توافق برجام کنار رود؟

اجازه دهید من اینطور به شما بگویم. ما خود را برای بدترین وضع و حالت هم از نظر فنی و هم تحریمی - اقتصادی آماده کردیم. اروپایی ها به ظرفیت های فنی و اقتصادی ما مطلع هستند. شما ممکن است بگویید با تمام اینها به فشارهای آمریکا تن دهند که عرض کردم ما خود را برای تمام شرایط آماده کردیم.

نکته دیگر مهم که باید تاکید کنم. به یاد داشته باشید مذاکرات ایران و 5+1 برای چه آغاز شد؟ از دید ما آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که ایران از نظر فنی پیشرفت قابل ملاحظه ای نموده است. بنابراین برای اینکه بتوانند با ایران مصاحبه نمایند و به قول خودشان نگرانی از دستیابی به سلاح هسته ای نداشته باشند. ما که قصد ساخت بمب را نداشتیم اما آنها به خیال خودشان برای اینکه جلوی ما را در این خصوص بگیرند وارد شدند.

حالا هرکسی که بخواهد برجامی در کار نباشد باید این فکر را بکند که از آن تاریخ 4- 5 سال گذشته، از آن تاریخ دانش هسته ای ما چند برابر پیشرفت داشته است. اگر آن زمان این نگرانی را داشتند و در نهایت به تصمیم توافق رسیدند، چند سال بعد از آن باید چندین بار فکر نمایند قبل از اینکه بخواهند دست به کار غیر معقولی بزنند. من اینها را از این باب عرض نمی کنم که ما خوشبین باشیم. اما در نظر داشته باشید که برخی مقامات آمریکایی شعارهایی می دهند که فقط در سطح شعار است ولی در عین حال ما اینطور به قضیه نگاه نمی کنیم و عقل حکم می نماید خود را برای بدترین شرایط هم آماده کنیم.

در خصوص صحبت هایی که قبلا خانم هیلی زده بود مبنی بر اینکه اینکه آمریکا پایبندی ایران به برجام را امضا نکند، معنی آن خروج آن کشور از برجام نیست. احتمالا در نیویورک هم در این خصوص صحبت هایی شده است.

یکسری مقررارت داخلی آمریکا مطرح است و یک سری تعهدات برجامی این کشور. چیزی که خانم هیلی گفته، این است ممکن است آمریکا پایبندی ایران به برجام را تایید نکند ولی، تعلیق تحریم ها را امضا کند. تا جایی که به تعهدات مربوط می شود مهم است که آیا آنها برجام را اجرا می نمایند یا خیر. البته اینکه بخواهد تایید ننمایند، از دید ما نقض برجام است. برای اینکه فضایی که ضروری است کار تجاری با ایران انجام شود، لطمه می بیند و تیره و تار می شود و طبیعتا همانطور که ما طی چند ماه گدشته گفتیم یکی از نمونه های بدعهدی آمریکا را همین تلقی کردیم این قطعا از دید ما قابل قبول نیست.

اینکه آمریکا تایید بکند یا نکند، آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد تایید بکند یا نکند. ما مرجعی به نام آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم و در متن برجام هم به گزارش های آن سازمان استناد شده است. تا کنون 8 گزارش داده و پایبندی ما به برجام را تایید نموده است. حالا کسی از نیویورک به وین می رود و می خواهد طوری فعالیت کند که بر گزارش آژانس تاثیر بگذارد که اتفاقا دیدیم بعد از سفر ایشان گزارش آقای آمانو مثبت بود و بازهم پایبندی ایران را تایید کرد. اینها نشان دهنده اقدامات غیرحرفه ای است و در عین حال نشان می دهد، طرف آمریکایی از واقعیت به دور است. اینکه برجام توسط ایران اجرایی می شود یا خیر باید توسط یک مرجع معینی که در متن برجام به آن اشاره شده مورد اشاره قرار گیرد. آن مرجع 8 بار تاکنون گفته ایران به تعهدات خود در برجام عمل نموده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 54274

به "در پاسخ به آمریکا، همه گزینه هایمان روی میز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در پاسخ به آمریکا، همه گزینه هایمان روی میز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید