در نشست تخصصی وضعیت شناسی کتب شعر بیان شد؛ حال شعر در سال گذشته خوب نبود، ناشران ما به شاعر به چشم مشتری نگاه می نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، دبیر گروه شعر سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: تنها 24 درصد از آثار منتشره سال گذشته قابل دفاع هستند.

در نشست تخصصی وضعیت شناسی کتب شعر بیان شد؛ حال شعر در سال گذشته خوب نبود، ناشران ما به شاعر به چشم مشتری نگاه می نمایند

به گزارش ، نشست تخصصی وضعیت شناسی کتب شعر با سخنرانی محمدرضا وحیدزاده، دبیر گروه شعر سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در نمایشگاه کتاب تهران برگزار گردید.

وحیدزاده در این نشست با ارائه آماری در این حوزه شرح داد: ما در این کارگروه 200 مجموعه شعری را در فضا های مختلف شعر و از نظر فنی و محتوایی ارزیابی کردیم. طبق آنالیز های ما قالب غزل بیشترین استقبال را به خود دیده است.

وی اضافه نمود: در کل مخاطبان از قالب های کلاسیک بیشتر از قالب های شعر نو استقبال می نمایند. به همین نسبت نیز اشعار کلاسیک از لحاظ فروش و تعداد چاپ پیروز تر بوده اند. از موضوعات پرتکرار می توان به محتوای عاشقانه اشاره نمود و بعد از آن مسائل سیاسی، اجتماعی و نیز مذهبی یا آئینی مطرح شدند.

تنها همین 24 درصد آثار قابلیت دفاع دارند

این شاعر در ادامه به ارزیابی وضعیت فنی این آثار منتشره اشاره نمود و گفت: فارع از محتوای آثار باید گفت که به لحاظ فنی 24 درصد قوی، 51 درصد متوسط و بقیه ضعیف ارزیابی شدند. ما حتی با وسعت نگاه سراغ ارزیابی آثار رفتیم؛ یعنی حتی اگر شعری حداقل های ارتباط با مخاطب را هم داشت، در ارزیابی ما جای می گرفت.

وحیدزاده تأکید کرد: تنها همین 24 درصد آثار قابلیت دفاع دارند؛ بنابراین بود و نبود 76 درصد کتب شعری، تفاوتی برای ادبیات ایجاد نمی نماید و چه بسا بهتر بود چاپ نمی شدند؛ چون جز ضرر به بازار نشر عایدی نداشتند. برهمین اساس معتقدم که حال شعر در سال گذشته خوب نبود. این جریان البته مایه تاسف است.

دبیر گروه شعر سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در بازاری که با قیمت های سرسام آور چاپ و هزینه انتشار روبه رو هستیم، لااقل از فرصت های نشر باید به درستی استفاده کرد، نه اینکه هزینه موجود را برای چاپ هر اثری صرف کرد.

نباید فرصت چاپ کتاب شعر را به هر کسی داد

وی اعلام کرد: در سال های اخیر با استناد به حجم زیادی از اشعار بی کیفیت، بعضی معتقدند که شعر معاصر ضعیف است؛ اما من این ادعا را قبول ندارم. باید پذیرفت در همه دوره های تاریخی شعر، شاهد تعدادی محدود از چهره های درخشان شاعری بوده ایم. قرار نیست همه شاعران یک دوره در اوج و قله باشند.

وی مطرح کرد: در شعر و شاعری نباید جلوی طبع کسی را بگیریم و مانع از سرودن شاعران حتی ضعیف شویم؛ ولی انتقاد ما، به نشر مکتوب این آثار در قالب کتاب است. مشکل ما عرضه هر نوع شعری در فضای چاپ است. برهمین اساس هم می گویم که حال شعر در حوزه نشر خوب نیست و عمده آثار قابل اعتنا نیستند.

این شاعر افزود: درست است که ما در تجربه های شعری نباید با محدودیتی روبه رو شویم؛ اما از طرفی هم باید نگران بود؛ از این جهت که نباید فرصت چاپ کتاب شعر را به هر کسی داد. معلوم نیست چطور این همه اثر امکان چاپ پیدا نموده اند. حتی ناشرانی را سال گذشته داشته ایم که 100 کتاب شعر را روانه بازار نموده اند.

ناشران ما از وضعیت نشر سوءاستفاده می نمایند

به گفته این کارشناس حوزه شعر، متاسفانه در حوزه نشر پدیده عجیبی را می بینیم و آن این است که ناشر هزینه چاپ کتاب را از خود شاعر می گیرد؛ در حالی که وظیفه ناشر است که اثری را با وسواس انتخاب کند و بعد با برنامه سراغ چاپ و بازاریابی آن برود و از بازگشت سرمایه نیز خود و شاعر را منتفع سازد؛ ولی ما برعکس این رویه را می بینیم.

وی یادآور شد: با این وضعیت چطور توقع دارید ناشری که همه هزینه را از شاعر گرفته است، دیگر به دنبال آثار خوب و یا عرضه آن برود؟

وحیدزاده در خاتمه گفت: ناشر به مؤلف و شاعر به چشم مشتری نگاه می نماید و چیزی به نام حق تالیف وجود دارد؛ از مؤلف پول می گیرند تا کتابش را منتشر نمایند. نهایتاً هم آثاری می بینیم که با اشتباهات محتوایی و حتی املایی فراوان و با نازل ترین کیفیت چاپ روانه بازار شده اند. ناشران ما از وضعیت نشر سوءاستفاده می نمایند و این در فضای شعر بسیار پررنگ است.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21281

به "در نشست تخصصی وضعیت شناسی کتب شعر بیان شد؛ حال شعر در سال گذشته خوب نبود، ناشران ما به شاعر به چشم مشتری نگاه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نشست تخصصی وضعیت شناسی کتب شعر بیان شد؛ حال شعر در سال گذشته خوب نبود، ناشران ما به شاعر به چشم مشتری نگاه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید