درمان انواع ورم ها

به گزارش مجله سرگرمی، کیسه های پر از مایعی که مجرایی به خارج ندارند و با گذشت زمان به رشد خود ادامه می دهند، کیست نامیده می شوند و بر دو نوع اند: یکی منفرد و دیگری متعدد. کیست های متعدد را بیماری پلی کیستیک می گویند و

درمان انواع ورم ها

نویسنده: احمد حاجی شریفی

کیست ها

کیسه های پر از مایعی که مجرایی به خارج ندارند و با گذشت زمان به رشد خود ادامه می دهند، کیست نامیده می شوند و بر دو نوع اند: یکی منفرد و دیگری متعدد. کیست های متعدد را بیماری پلی کیستیک می گویند و مادرزادی هستند، این نوع کیست نشانه ای ایجاد نمی نماید مگر این که توسعه یابد که در این صورت باعث انسداد کلیه ها یا عفونت می شود. کیست های منفرد خوش خیم اند مگر آن که به قدری بزرگ شوند که خون ریزی نموده یا به اعضای اطراف فشار وارد نمایند. غالباً کیست های منفرد به طور تصادفی و یا با آنالیز سایر موارد کشف می شوند، خیلی کم پیش می آید که این نوع کیست بدخیم باشد و به همین خاطر پزشک ممکن است برای مشخص مقدار و قوام کیست آن را با امواج ماورای صوت آنالیز کند. در برخی از موارد سلول های داخل مایع کیست و مایع، به وسیله یک سوزن بلند بیرون کشیده می شود و اگر این سلول ها طبیعی بودند اقدام اضافی صورت نمی گیرد.

ورم، دمل، غده، تومور و آبسه

غده های زیر پوست:

برای درمان غده های زیر پوستی باید هر روز گندم را در آب گشهم تازه بپزید، بعد بکوبید و ضماد کنید.

برگ های جعفری را بکوبید، بعد در الکل بخیسانید و هر صبح و شب روی موضع ضماد کنید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا به کلی برطرف شود.

نرم کردن ورم ها:

برای نرم کردن ورم ها ینجه تازه را بکوبید و با کمی عسل مخلوط و بر محل ورم ضماد کنید.

سر باز کردن دمل ها:

اگر دچار دمل شده اید ضمن پرهیز از خوردن گوشت و چربی جات باید سیر و پیاز زیاد بخورید و برای باز شدن سر دمل باید انجیر را بکوبید و با آرد جو روی دمل ضماد کنید.

* برگ اسفناج تازه را بکوبید و بر آن ضماد کنید.

* برگ های گزنه را بکوبید و با عسل بر آن ضماد کنید.

* خاکستر چوب مورد را در آب خوب حل کنید، بعد صاف نموده و آب آن را آن قدر بجوشانید تا غلیظ شود و ضماد کنید.

* ریشه درخت توت را چاک بزنید و آبی که از آن ترشح می نماید را روی دمل بمالید.

درمان ورم:

دلیل این بیماری زیاد و متعدد بوده و شناسایی دلیل آن ضروری است زیرا برای معالجه و درمان، با شناخت دلیل آن می توان نتیجه مطلوب را به دست آورد. مثلاً ورم های موضعی با ورم عمومی بدن یا ورم های داخلی و خارجی بدن با هم فرق دارند، لذا محل استقرار ورم مهم است. ضربه خوردگی ها، تصادفات و تصادمات، همه باعث ورم موضع آسیب دیده می شوند، شکستگی های استخوانی توأم با ورم و خون مردگی های زیر پوستی و همراه با برآمدگی، آبسه ها، عفونت ها و پیدایش مایه در انساج همه توأم با ازدیاد حجم خواهند بود، گستردگی و وسعت دامنه ورم ها و متفاوت بودن درمان آن ها توجه خاصی را به خود جلب می نماید، اگر ورم سطحی باشد با چشم دیده می شود و اگر عمقی باشد از روی علایم و آثار آن می توان پی به وجودش برد، ورم هایی که دارای مبدأ بلغمی بوده و در رسوبات و ترکیبات آن ها بلغم به کار رفته است که در حقیقت از جمع شدن مواد لنفی می باشد معمولاً بدون درد بوده ولی بیمار سنگینی خاصی را احساس می نماید، اگر عامل بیماری زا و رسوبات حاصله در محل تورم از مواد سوداوی باشد با صلابت و سفتی همراه است و آثار دیگر سودا هم در بیمار مشهود می باشد. در صورت وجود ورم ضمن پرهیز از خوردن گوشت و چربی جات؛ باید از پیاز و سیر زیاد بهره ببرید، به طور کلی داروهای گیاهی به کم کردن ورم و گاهی در از بین بردن آن ها یاری شایانی می نماید از جمله: جوشانده حب القار، گل بومادران، افسنطین، زیره، ریشه اریسا، کرویا، پودینه و مرزنجوش، این داروها در ورم های بلغمی (به دلیل جمع شدن لنف) بسیار نافع هستند، هم چنین ضمادهای بومادران، گوگرد و انیسون هم برای این نوع تورم ها بسیار مؤثر می باشند.

بیشتر بخوانید:امان از این تورم

توجه:

باید دانست که گل بومادران در هنگام احتراق یا موقعی که آن را پودر نموده و موضعاً به کار برند حرارت بسیار زیادی از خود خارج می نماید زیرا ثابت شده است که این گیاه دارای خاصیت اشعه مادون قرمز می باشد.

* جوشانده سیاه دانه یا جوشانده تخم خطمی را بر آن ضماد کنید.

* برگ کلم را بکوبید و با آرد جو مخلوط و بر آن ضماد کنید.

* صبر زرد، زعفران، گل مامیثا، کوکنار، بسد، اقاقیا، مرمکی و مازو را به نسبت مساوی بسایید، بعد با آب خمیر و بر محل ورم ضماد کنید.

* روغن بادام و روغن بومادران را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید، بعد آرد باقلا و کمی سرکه اضافه نموده و بپزید تا به شکل خمیر درآید و بر موضع ورم ضماد کنید. در همان روزهای اول آثار بهبودی و کم شدن تورم مشهود خواهد شد. این دستور برای ورم بیضه (اورکیت) هم به کار می رود.

در ورم هایی که به دلیل خون ریزی زیر پوستی ایجاد شده باشند داروهای رادع مثل: صندل سرخ و سفید، فوفل، گِل ارمنی، گل مامیثا، اقاقیا، گل سرخ و غیره به کار می فرایند. برخی ها معتقدند که رادع و مرخی با هم داده شوند (یعنی داروی پخش نماینده و شل نماینده را با هم به کار برند).

رعایت دستورات زیر برای ورم ها به طور کلی ضروری است:

1- در ابتدای بیماری هنگام پیدایش و آغاز باید از داروهای رادع (پخش نماینده) استفاده شود. 2- در استقرار ماده از داروهای رادع و مرخی (پخش نماینده و شل نماینده) استفاده شود. 3- در انتهای بیماری محلل مرخی استفاده شود. 4- وقتی به مرحله انحطاط رسید محلل تنها به کار برند.

اگر ماده به تحلیل نرود و ورم تمام نشود از داروهای منضج یا پزنده مثل (تخم کتان، انجیر و غیره) به شکل مالیدنی بهره ببرید تا ماده پخته شده و سر باز کند. اگر در این حال تورم که مسلماً با عفونت زیادی توأم است با داروهای منفجر نماینده عفونت هایش خارج نشد، تنها چاره آن شکافتن است.

در ورم هایی که با دلیل خون مردگی، خرفه را کوبیده، بعد در سرکه حل و ضماد کنید.

* داروهای رادع که توضیح داده شد را ضماد کنید و اگر خون مردگی همراه با درد شدید و التهاب باشد؛ آب گل خطمی یا آب برگ خرفه یا کاهو یا ترشک و یا خشخاش به کار برید.

در ضمنً دارویی که مانع عفونت و قاطع رطوبت یا ترشحات و گندیدگی است بدین گونه می باشد: آرد گرسنه (آرد گاودانه)، گِل ارمنی و زاج از هرکدام 1 مثقال، نرم بکوبید، بعد با دو قاشق عسل و کمی سکنجبین خمیر و ضماد کنید و بدین مطلب توجه داشته باشید که اگر ورم آبی رنگ باشد مرتباً آن را با آب گرم شستشو دهید و آرد عدس که با عسل خمیر نموده اید را بر آن ضماد کنید، اگر ورم رو به سفتی گذاشته باشد گاهی با داروی ملین و گاهی با داروی محلل بر آن ضماد گذارید تا سفت تر نشود زیرا سفت شدن ورم باعث نرسیدن خون و آغاز کانگرن خواهد شد و در صورتی که کاملاً تبدیل به کانگرن شود باید هرچه زودتر آن عضو را قطع نمایند تا سبب آسیب به سایر اعضاء نشود. اما ورم اگر به دلیل صفرا بوده باشد؛ شکل آن شبیه باد سرخ است و درمان آن خوردن شربت بنفشه، عناب، شربت لیمو و نارنج به مدت 3 روز و بعداً کدوی رنده شده را با کاهو، بارهنگ، تاج ریزی، گشهم، صندل، فوفل، آب برگ خرفه، لعاب اسپرزه و قدری سرکه مخلوط و ضماد کنید.

ورم قدکش:

برای درمان ورم قدکش یا خیارک باید هر روز آرد عدس را با برگ چغندر و گشهم تازه کوبیده شده و آب غوره مخلوط کنید و بخورید.

* هر روز نیم لیتر آب انار را با نیم لیتر آب زرشک مخلوط کنید و بنوشید.

* هر روز شیرخشت را با آب عناب و آب گشهم تازه مخلوط کنید و بخورید.

* روزی سه مرتبه روی آن روغن اکتیول بگذارید و آن را ببندید.

* گل خطمی را بجوشانید و مرتب پارچه یا پنبه ای را به آب آن آغشته نموده و گرم گرم روی موضع بگذارید.

* گِل ارمنی را در آب غوره خمیر نموده و روی ورم بگذارید و روزی دو تا سه مرتبه عوض کنید.

* مقداری اسید بوریک را در آب جوش بریزید و مرتب پنبه یا دستمالی را بر آن آغشته نموده و روی ورم بگذارید.

* یک قاشق چوبی یا یک قطعه تخته چوب صافی را روی آتش گرم کنید و دایم گرم گرم روی ورم بمالید تا فروکش کند.

درمان تومورها، دمل ها: میکروب ها، قارچ ها، باکتری ها و همه عوامل عفونت زا باعث به وجود آمدن تومورها می شوند. گاهی این تومورها بزرگ شده و به صورت توموری چرکین در می آیند که پس از سر باز کردن سوراخ سوراخ می باشند و روی قسمتی از اعضای بدن به وجود می آیند که بیشتر آن ها را با شکافتن و فتیله گذاشتن می توان درمان کرد، برخی اطبا این دمل ها را کفگیرک گویند. برای درمان آن اول باید حجامت و خون گیری انجام شود، بعد با خلط غالب مبارزه کرد یعنی باید عامل بیماری زا و رسوبات و املاح اضافی و عواملی که باعث به هم خوردگی فرمول خونی شده باشند از قبیل کم شدن ها یا زیاد شدن ها و هرگونه دگرگونی ها که همه در اثر خلط غالب یا عوامل بیماری زایی به وجود می آیند را از بین برد، هم چنین باید 3 روز اول را از داروهای رادع بهره ببرید بدین طریق که فوفل، برگ خرفه، تاج ریزی و صندل، همه را نرم بسایید و در گلاب حل نموده و به صورت ضماد به کار برید و از روز سوم اسپرزه های خیسانده و لعاب داده را با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و روی دمل گذارید تا در تسکین درد یاری نماید و ماده متحوی دمل را جمع کند، هنگامی که ماده جمع شد یعنی تومور به قوام طبیعی خود رسید و تورم اطراف آن کم شد؛ می توانید داروهای مُنَضَج به کار ببرید تا در پخته شدن محتویات محل تورم یاری کنید. دلیل پیدایش ورم غدد لنفاوی (پشگ) دفاعی است که بدن در مقابل ورود میکروب ها، انگل ها، قارچ ها و غیره از خود نشان می دهد، معمولاً هرجا پشگی وجود داشته باشد زخم، عفونت و آثار ورود میکروب به بدن را هم بایستی در آنجا جستجو کرد. عفونت های داخلی بدن و بیماری های بدخیم و بیماری های خونی و غیره، غدد لنفاوی بدن را بزرگ می نمایند، در هر صورت با مشاهده و لمس پشگ ها، بایستی به عفونت ها مشکوک شد. با چنین معالجه ای بایستی دمل سر باز کند، در غیر این صورت لاجرم با عمل جراحی باید شکافته شود و عفونت آن خارج شود. پس از سر باز کردن اگر هنوز عفونت زیادی داخل دمل به جای مانده باشد برای درمان آن باید گلنار، مرمکی، صبر زرد و مازو از هرکدام 10 گرم و زردچوبه هم 5 گرم، همه را نرم بسایید و به صورت پاشیدنی روی دمل مصرف کنید.

* می توانید در بدو آغاز درمان زردچوبه ساییده شده را در روغن کنجد مخلوط نموده و به صورت ضماد بهره ببرید.

* گِل و لای ته نشین شده در ظرف های انگور را با خردل ساییده مخلوط نموده و ضماد کنید.

* مقل ازرق و کنجد را بسایید و ضماد کنید تا دمل شل شده و به اصطلاح پخته شود و سر باز کند.

* صابون و سرب را بپزید و پس از سرد شدن برای رسیدن دمل به صورت ضماد به کار ببرید.

* اول با روغن سداب یا روغن شبت و یا پیه آب نموده مرغ محل دمل را چرب کنید و بعد زیره، نمک، مرزنجوش، اکیل کوهی و برنجاسف را به نسبت مساوی مخلوط نموده و نرم بسایید، بعد با روغن زیتون خمیر و بر محل دمل ضماد کنید و برای شستشوی آن هم گل گندم، کرویا، اسطوخدوس، تخم شنبلیله، تخم شبت، سبوس گندم و گل بومادران را بجوشانید و با آب صاف نموده آن شستشو کنید.

* گل محمدی را نرم بسایید، بعد با گلاب خمیر و بر محل دمل ضماد کنید.

* صمغ عربی، آزاراقی و قنبیل را به نسبت مساوی نرم بساییده و به صورت ضماد به کار برید.

* گل پنیرک، گل خطمی، خردل، تخم شنبلیله، تخم کتان، اکلیل کوهی و کاکنج را به نسبت مساوی نرم ساییده و در شیر بپزید و ضماد کنید.

* تخم پنبه (پنبه دانه) را در آب خوب بپزید، بعد آب آن را با زیل گوسفند، گل خطمی و برگ مورد به هم آمیخته و ضماد کنید.

* برگ تازه کُنار را بکوبید و بر محل ضماد کنید.

* پیاز پخته را بر محل دمل ضماد کنید.

* پودر زنیان را در کمی روغن کنجد بپزید و ضماد کنید.

* شلغم را بپزید، بعد له نموده و روی دمل ضماد کنید.

* روزی سه مرتبه روی محل دمل روغن کرچک بمالید.

* اسپرزه را در سرکه بخیسانید و با کمی روغن گل مخلوط و ضماد کنید.

* مقل ازرق را با پودر صابون مخلوط و ضماد کنید.

* مغز دانه های زبان گنجشک یا برگ گشهم تازه را بپزید و روی دمل ضماد گذارید.

گاهی ممکن است این نوع دمل ها در محوطه داخلی بدن مانند دستگاه ادراری تناسلی یا ریه یا روده ها و یا در مغز ایجاد شوند که در اثر عفونت خاتمه به گندیدن تمامی خون بدن می انجامد و ممکن است گاهی باعث هلاکت شود، در صورت وجود چنین دمل هایی علایم بیماری بسیار شدیدتر و گاهی با تب و لرز همراه است.

دمل داخل دستگاه گوارش:

در صورتی که دمل داخل دستگاه گوارش باشد ممکن است سر باز کند و عفونت آن از راه مدفوع خارج شود، در صورتی که دملی در روده ها به وجود آمده باشد و باعث نفخ و درد شدید شود، برای کم کردن نفخ و گاز و درد آن باید تخم شوید، کرویا، زنیان، بادیان، زیره سبز و گل بومادران را به نسبت مساوی مخلوط کنید و هر روز دو قاشق غذاخوری از آن را در دو لیوان آب بجوشانید، بعد آب آن را صاف نموده و بعد از هر غذا یک سوم از آن را بنوشید. هم چنین آب جوشانده این دارو را می توانید به صورت تنقیه هم مصرف کنید.

سر باز کردن تومورها یا آبسه ها: برای سر باز کردن تومور یا آبسه باید اسفناج را بکوبید و روی آن ضماد کنید.

* گل خطمی و گل بنفشه را نرم بسایید و با موم سفید گرم و مخلوط نموده و روی آن ضماد کنید.

* سکبینج، انقوزه، کتیرا، ریوند چینی، سه پستان و تخم مرو را نرم بسایید، بعد در کمی شیر گرم حل و بر آن ضماد کنید.

* کندر، تخم بزرک سفید، گل خطمی، تخم ریحان، اسپرزه، کافور، ریشه خطمی، باقلای خشک، تباشیر هندی و تخم مرو، همه را به نسبت مساوی نرم بسایید و هر بار کمی از آن را خمیر نموده و ضماد کنید.

* گل خطمی، گل شقایق، تخم بزرک، بید انجیل خطایی، باقلای مقشر خشک شده، گِل ارمنی، سکبینج و تخم مرو را به نسبت مساوی نرم بسایید، بعد با مغز ساق گاو آغشته نموده و روی تومور یا آبسه قرار دهید.

* فوفل، اسپرزه، صندل سرخ و برگ خرفه را به نسبت مساوی خمیر و ضماد کنید.

* ریشه هلیمون، گل بنفشه، گل خطمی، تخم بزرک سفید، کتیرا و گِل ارمنی را نرم بسایید، بعد با آرد جو مخلوط نموده و هر بار کمی از آن را با شیر گرم خمیر و ضماد کنید.

* شلغم پخته را خوب بکوبید، بعد روی پارچه ای پهن نموده و روی آن قرار دهید و سه بار در طول روز این کار را تکرار کنید.

* شیره پوارو را بگیرید و با شیر و نان خشک ساییده شده یا آرد چاودار خمیر و بر آن ضماد کنید.

* میوه زیتون رسیده را نرم بکوبید و روی آن ضماد کنید.

* برگ ترشک را بپزید سپس بکوبید و بر آن ضماد کنید.

* پوارو را خرد کنید، بعد بپزید، سپس با کمی پیه بی نمک خوک آب نموده مخلوط کنید و روی آن بگذارید.

* یک پیاز بزرگ را کنار آتش یا میان خاکستر گرم یا داخل فر خوب بپزید، بعد آن را له نموده و روی محل تومور یا آبسه ببندید تا برسد و سر باز کند.

* چند شاخه ریوند چینی را در آب جوش انداخته و به مدت 20 دقیقه بجوشانید و روزی سه مرتبه کمی از آن را گرم نموده و تا گرم است ضماد گذارید و آن قدر تکرار کنید تا سر باز کند.

سر باز کردن آبسه دهان یا لثه: برای سر باز کردن آبسه دهان یا لثه باید 50 گرم برگ ازگیل را در یک لیتر آب سرد 15 دقیقه بجوشانید، بعد به مدت 10 دقیقه هم آن را دم کنید، سپس آب آن را صاف نموده و در طول روز چند مرتبه در دهان غرغره کنید.

ضماد منفجرنماینده:

مقل ازرق، مرمکی، سکبینج، انقوزه، اوشق، فرفیون، بید انجیل خطایی، شحم حنظل و جاوشیر را نرم بسایید، بعد با زهره گاو خمیر نموده و ضماد کنید.

* شنبلیله، گل خطمی، کتیرا و تخم مرو را نرم بسایید، بعد با زفت، موم، پیه آب نموده مرغ و خمیر ترش مخلوط و ضماد کنید.

التیام زخم آبسه:

برای این که زخم آبسه التیام یابد؛ باقلای تازه کوبیده شده را ضماد نموده و یا آرد باقلا را خمیر و بر آن ضماد کنید.

درمان آبسه:

برای درمان آبسه باید شلغم پخته را له نموده و روی آن ضماد کنید.

* کاهوی پخته را له کنید و با کمی روغن زیتون روی آبسه بگذارید.

* پیاز آب پز یا پیازی که در خاکستر داغ یا در فر یا کنار آتش پخته شده باشد را تا گرم است بر محل آبسه ضماد کنید.

آبسه پستان:

برای درمان آبسه پستان باید هویج خام را ریز رنده کنید و در گاز یا پارچه نازک و تمیزی بپیچید و روی آن بگذارید و روزی سه مرتبه عوض کنید.

آبسه های چرکی:

برای درمان آبسه های چرکی باید برگ های ترشک را بپزید، بعد کوبیده و بر محل آبسه ضماد کنید.

* شاخه های درخت انگور را بسوزانید تا تبدیل به خاکستر شود، بعد آن خاکستر را در آب ریخته و به مدت 1 ساعت روی آتش ملایم بجوشانید تا آب آن بسیار کم شود، سپس صاف نموده و آبش را مرتب روی آبسه کمپرس کنید.

درمان کورک:

اگر دچار کورک شده اید، آب لیمو و آش آب غوره زیاد میل کنید و برای درمان آن هم شاخه های درخت انگور را بسوزانید تا تبدیل به خاکستر شود، بعد آن خاکستر را در آب ریخته و به مدت 1 ساعت روی آتش ملایم بجوشانید تا آب آن به حداقل برسد، سپس صاف نموده و مرتب آب آن را روی کورک کمپرس کنید.

غده لنفاوی:

دلیل پیدایش ورم غدد لنفاوی (پشگ) دفاعی است که بدن در مقابل ورود میکروب ها، انگل ها، قارچ ها و غیره از خود نشان می دهد، معمولاً هرجا پشگی وجود داشته باشد زخم، عفونت و آثار ورود میکروب به بدن را هم بایستی در آنجا جستجو کرد. عفونت های داخلی بدن و بیماری های بدخیم و بیماری های خونی و غیره، غدد لنفاوی بدن را بزرگ می نمایند، در هر صورت با مشاهده و لمس پشگ ها، بایستی به عفونت ها مشکوک شد.

بیشتر بخوانید:علل تورم غدد موجود در گردن

راه درمان:

برترین راه درمان آن پیدا کردن دلیل اصلی و برطرف آن و پاکسازی بدن از خلط غالب است، سپس داروهای مرخی مثل گل خطمی، گل بنفشه و تخم مرو را با موم و روغن مخلوط نموده و ضماد کنید. استعمال و به کار بردن داروهای رادع در اینجا ممنوع است مخصوصاً اگر تعداد پشگ ها زیاد باشد. پس از دادن داروهای مرخی (داروهای شل و نرم نماینده)، بایستی داروهای محلل به کار برید. در ورم هایی که مبدأ آن ها زخم، عفونت و یا عامل دیگری باشد، 10 گرم زرنباد را کوبیده، بعد در آب خمیر و ضماد کنید.

* برگ توت سیاه را ساییده و ضماد کنید.

و اگر می خواهید سر باز کند از گذاردن ضماد برگ موقعی که پشک خوب نرم شده باشد بهره ببرید.

* ضماد تخم کتان، اسپرزه، گل خطمی و خمیر ترش مفید است.

* آجر پخته را نرم کوبیده با روغن کرچک خمیر نموده ضماد کنید تا باعث پخته شدن و سر باز کردن پشگ شود. مالش پشگ ها به طور عموم با روغن زیتون بیشتراً مفید واقع می شود.

این نکته لازم به تذکر است که دادن مبردات و رادعاتی، چون: صندل، اقاقیا، فوفل، گِل ارمنی، گلاب، آب گشهم و کاهو در ابتدای آغاز بیماری یعنی زمانی که پشگ ها در حال بزرگ شدن هستند خیلی مفید و مؤثرتر است. هنگامی که بیماری استقرار پیدا کرد دادن محلل ها مثل بابونه، تاج ریزی، گل خطمی، تخم شنبلیله و مغز ناخنک توصیه می شود، در این موقع فقط داروهای حل نماینده مؤثرند. اگر تورم با درد و فشار همراه باشد منضجاتی مثل تخم بزرک، تخم شنبلیله، انجیر، شیر و تخم مرو را به محلل ها اضافه کنید. داروهای زیر هم دارای چندین خاصیت می باشند از جمله: تومورهای ابتدایی را تحلیل برده و تومورهای نرم شده را منفجر نموده و آن ها که نیمه خام شکافته شده باشند را نرم و آماده سر باز کردن می نماید. این داروها عبارتند از: گِل شیره انگور (گلی است که در ظرف های شیره انگور ته نشین شده است)، تخم شنبلیله و تخم کتان از هرکدام 15 گرم و صبر زرد، مقل ازرق و ریوند چینی از هرکدام 5 گرم، همه را نرم نموده، در گِل شیره انگور ریخته و ضماد کنید. اگر بخواهید توموری سر باز کند از داروهای زیر به کار برید و آن ها عبارتند از: قرفه، اسپرزه، تخم شنبلیله، صبر زرد، مقل ازرق، آرد جو، صابون و پیاز پخته.

تومورهای سرطانی:

تومورها یا غدد بدخیم و یا سرطانی از نظر طب گیاهی ورمی هستند سوداوی که از احتراق صفرا یا احتراق بلغم که اندکی صفرا هم با آن سوخته شده باشد پدید می آیند، سودای طبیعی به تنهایی عامل اصلی این بیماری نمی باشد بلکه عوامل دیگری هم در به وجود آمدن این بیماری یاری می نمایند. این بیماری بدخیم در زنان در سینه و داخل رحم و در مردان در پاها، دستگاه گوارشی، دستگاه تناسلی ادراری و گاهی در صورت پدید می آید، اما این قانون کلی نیست، هرجا که میل او باشد می تواند به وجود آید. داروهای ضد این بیماری به طور عموم عبارتند از: سورنجان، اسفیداج، اذان الفار، اذخرمکی، اوشق، افتیمون، انجدان، انجره، برگ گزنه، باسلیق، قدومه، توتیا، شنبلیله، خربق سیاه، خولنجان، فلوس، خرچنگ دریایی، تخم لاک پشت، تاج ریزی، کاکنج، غالیس، کلم پیچ، فیل گوش، برگ یا ریشه یا تخم کاسنی یا عرق کاسنی، ریباس، مغز ناخنک، بنه، اسپرزه و حب القار.

برای درمان این گونه تومورها باید مردارسنگ و سفیداب قلع را بسایید، بعد با روغن گل و موم روی هم ریخته، گرم و مخلوط کنید و هر روز روی تومور ضماد کنید.

* کف دریا، زرآوند طویل، مقل ازرق، گوگرد زرد، اوشق، تخم انجره، خردل و بزرالبنج را مخلوط بسایید، بعد با روغن زیتون و موم روی آتش مخلوط و هر روز روی تومور ضماد کنید.

* پنیرمایه خرگوش وحشی را روی تومور سرطانی بمالید.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پانزدهم.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162194

به "درمان انواع ورم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان انواع ورم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید