داستان تعدیل نیرو سال 99 در همدان

به گزارش مجله سرگرمی، همدان در حال حاضر تأثیر شیوع کرونا ویروس در سراسر دنیا قابل مشاهده است و کسب وکارهای کوچک و عظیم به صورت موقت یا دائمی در حال بسته شدن هستند. طی بحران های مالی، معمولاً اولین کاری که شرکت ها برای کاهش مخارج و هزینه ها انجام می دهند، تعدیل نیرو است.

داستان تعدیل نیرو سال 99 در همدان

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، سال 99، سالی است که با تعدیل نیرو در بسیاری از کارگاه ها و شرکت ها آغاز شد. البته این تعدیل ها از اسفندماه سال گذشته کلید خورده است به طوری که با آغاز شیوع کرونا کارفرمایان به بهانه های مختلف ازجمله فاصله گذاری و نبود درآمد اقدام به تعدیل بخشی از نیروهای خود کردند.

دراین بین حقوق بسیاری از کارگران و کارمندان زیر پا رفته و تنها ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری دل خوشی این روزهای این قشر بوده البته برخورداری از بیمه بیکاری نیز زمان زیادی می برد و عملاً این خانوارها درآمدی نداشته و به شدت در مضیقه هستند. البته ناگفته نماند ممکن است همه از نعمت بیمه برخوردار نباشند که دل به دریافت بیمه بیکاری ببندند!

نگرانی از بابت کرونا ویروس از یک و از سوی دیگر نگرانی درباره کسب نان و روزی حلال و بازگشت به کار، بسیاری از کارمندان و کارگران تعدیل شده را دچار افسردگی نموده است. این روزها سؤالی که نیروهای تعدیلی شرکت ها و بنگاه های مالی از مسئولان و کارفرمایان خوددارند این است که تا چه زمانی این شرایط ادامه خواهد داشت و آیا امید بازگشت به کار را داشته باشند؟

تقاضای بیش از 8000 همدانی برای دریافت بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از ثبت نام بیش از 8000 همدانی در سامانه بیمه بیکاری اطلاع داد و بیان کرد: تا دوم اردیبهشت 8783 نفر کارگر مشمول مقرری بیمه بیکاری در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند.

سیداحمد توصیفیان گفت: تمامی کارگران بنگاه هایی که متأثر از کرونا ویروس کار خود را ازدست داده اند می توانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir ثبت نام نمایند تا پس از آنالیز های لازم و پایش متقاضیان گروه های 10 گانه دارای اولویت بیمه بیکاری توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی تعلق یا عدم تعلق مقرری به آن ها به وسیله پیامک اطلاع رسانی گردد.

وی درباره افرادی که به طور طبیعی بدون ارتباط با کرونا از کار بیکار می شوند، توضیح داد: با این قبیل متقاضیان طبق قانون و سایر مقررات مربوطه برخورد می گردد بدین صورت که اگر کارگر دارای قرارداد کار مکتوب باشد و کارفرما نخواهد با او ادامه همکاری دهد مشروط به دارا بودن یک سال سابقه کار در کارگاه و واریز بیمه او به تأمین اجتماعی و مراجعه ظرف 30 روز از تاریخ وقوع بیکاری و تسلیم تقاضای خود به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند با تشخیص کمیته های مربوطه از مقرری بیمه بیکاری بهره مند گردد.

توصیفیان گفت: تعداد کارگران ثبت نام شده مشمول مقرری بیمه بیکاری سامانه بیمه بیکاری تا دوم اردیبهشت 99، 8783 بوده و بیشترین فراوانی متقاضیان شاغلان در مشاغل رسته های 10 گانه به ترتیب شامل مراکز فراوری و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه ها، اغذیه فروشی ها، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بومگردی، اقامتی، پذیرایی، تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حمل ونقل عمومی مسافر درون و برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی، دفاتر مسافرتی و گردشگری، مراکز فراوری و توزیع پوشاک، مراکز فراوری و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع های فرهنگی و آموزشی، مراکز فراوری، توزیع و فروش صنایع دستی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تأکید بر این که با بهبود شرایط کار کلیه کارگران دائمی کارگاه ها که قرارداد کار ندارند، همین طور کارگران موقت دارای قرارداد که دراثنای قرارداد و به علت کرونا ویروس از کار بیکار شده اند، به کار خود برمی گردند، اظهار کرد: چنانچه کارفرمایان از پذیرش آن ها خودداری نمایند باید به مراجع حل اختلاف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ها شکایت مبنی بر بازگشت به کار نمایند.

کارفرمایان باید از خردادماه نیروهای تعدیل شده خود را به کار بازگردانند

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان نیز گفت: کارفرمایان باید از خردادماه نیروهای تعدیل شده خود را به کار بازگردانند.

نبوی اظهار کرد: کارگرانی که به علت کرونا ویروس از کار تعدیل شدند تا اردیبهشت می توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند و باید از خردادماه به کارشان بازگردانده شوند، مگر آن که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل دیگری صادر گردد.

وی با اشاره به این که بر اساس شیوه نامه اجرایی افرادی که به علت شرایط ناشی از کرونا بیکار شدند، باید در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام نمایند، توضیح داد: مشمولین بیمه بیکاری افرادی هستند که به علت اتمام قرارداد، اخراج دراثنای کار، اخراج دراثنای فصل کاری، تعدیل نیرو، حوادث غیرمترقبه، تغییر و جابه جایی ساختار کارگاه، عدم احتیاج و کاهش فعالیت کارگاه و تعدیل نیرو بیکار شدند.

نبوی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور افرادی که از اسفندماه سال 98 دچار بیکاری شدند دولت برای سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت این افراد بیمه بیکاری در نظر گرفته و طبق دستورالعملی که صادرشده، باید مجدداً از خرداد به کارشان بازگردند.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان در پاسخ به این که بر اساس قانون افرادی که بیمه بیکاری دریافت می نمایند باید در طول این دوره حرفه و مهارتی را کسب نمایند؟ گفت: این موضوع در شرایط عادی بیکاری افراد بوده که فرد مهارتی را کسب می نماید و بعد از طی دوره بیمه بیکاری به وسیله اداره کار و با توجه به مهارت کسب نموده به کار دیگری مشغول می گردد اما در شرایط کرونایی این موضوع انجام نمی گردد.

وی درباره تعدیل نیروهای شرکت علیصدر نیز اظهار کرد: کارکنان شرکت علیصدر جزء 10 گروه شغلی هستند که می توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند و براین اساس قرار شد تا در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام نمایند و بر اساس شیوه نامه ای که توسط وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی تنظیم شده است و بنا به تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا مشمول بیمه بیکاری بوده و بعد از کرونا باید به کار بازگردند.

نبوی با اشاره به این که تعداد بیمه شدگان استان در سال گذشته نسبت به سال 98 افزایش داشته است، گفت: تا سرانجام اسفندماه سال 98 در استان همدان 9079 نفر بیمه شده جدید به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال 97، 1000 نفر افزایش داشته است.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان تأکید کرد: درست است که شرایط کرونایی برکسب و کارها تأثیر گذاشته اما در همین مدت و به علت این شرایط یکسری مشاغل جدید ازجمله کارگاه های فراوری ماسک و مواد ضدعفونی نماینده و... ایجادشده است. ضمن این که استان همدان در سال گذشته بیشترین اشتغال زایی را داشته به طوری که نرخ بیکاری در این استان پایین بوده است.

باوجود بیکاری 8783 همدانی از اسفندماه سال گذشته تا دوم اردیبهشت ماه، بازهم مسئولان استان از کاهش نرخ بیکاری دم می زنند. هرچند پیش از شیوع کرونا ویروس هم نرخ بیکاری استان به دوراز واقعیت بوده و احتیاج است مسئولان شفاف سازی نموده و آمار واقعی به مردم ارائه نمایند.

ak3fa.ir: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

sanaye-90.ir: صنایع 90 | مجله خبری و تحلیلی صنایع

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87362

به "داستان تعدیل نیرو سال 99 در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان تعدیل نیرو سال 99 در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید