خودرو های پرمصرف هم گران شدند
به گزارش مجله سرگرمی، طی بیش از دو هفته ای که از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین می گذرد، منحنی قیمت ها در بازار خودرو نیز افزایشی شده است.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، در حالی که گمان می رفت بازار خودرو پس از ماجرای بنزین با افت قیمت روبرو گردد، عکس این اتفاق رخ داد و حتی خودرو های پرمصرف نیز در جهت افزایش قیمت افتادند. طی بیش از دو هفته ای که از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین می گذرد، منحنی قیمت ها در بازار خودرو نیز افزایشی شده است.
با توجه به ماجرای بنزین، انتظار حداقلی این بود که قیمت خودرو های پرمصرف افت کند، اما این چنین نشد. به نظر می رسد تنها اتفاقی که مطابق انتظارات در این دو هفته رخ داد، افزایش قیمت خودرو های کم مصرف تر داخلی و همچنین مدل های هیبریدی (دوسوخته) وارداتی بود. بر این اساس، خودرو هایی مانند پراید و تیبا افزایش قیمتی خاص را تجربه کردند و همچنین شنیده شد خودرو های هیبریدی خارجی نیز چیزی حدود 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.
در باب این موضوع که چرا ماجرای بنزین به کاهش قیمت خودرو منجر نشد، سعید لیلاز کارشناس مالی معتقد است اصلاح (افزایش) قیمت سوخت در همه جای جهان بیشتر منجر به تغییر الگوی مصرف می گردد نه الگوی خرید خودرو. لیلاز در تبادل نظر با شبکه اینترنتی اقتصاد ایران (اکو ایران)، گفت:در بیشتر کشور ها وقتی قیمت سوخت بالا می رود، این علامت به شهروندان داده می گردد که باید الگوی مصرف خود را تغییر دهند؛ در واقع اینگونه نیست که وقتی مثلا بنزین گران می گردد، شهروندان خودرو پرمصرف خود را فروخته و محصولات کم مصرف تر بخرند. این کارشناس تاکید نمود:هیچ رابطه روشن و مستقیمی بین افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو وجود ندارد و اگر بازار خودرو در این مدت (بیش از دو هفته اخیر) روندی صعودی داشته، دلیل آن را باید در مسائلی مانند تورم انتظاری، عدم تعادل عرضه و تقاضا و شرایط مالی کشور جست وجو کرد؛ ضمناً این را هم نباید فراموش کرد که خودرو در حال حاضر دیگر فقط یک کالای مصرفی به شمار نمی رود و سرمایه ای نیز شده است، بنابراین قیمت آن تحت تاثیر شرایط مالی دچار نوسان می گردد.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین، الگوی مصرف را تغییر می دهد نه الگوی خرید را، اضافه کرد:وقتی قیمت سوخت پایین باشد، شهروندان برای خرید از سر کوچه شان هم از خودرو استفاده می نمایند، در حالی که اگر قیمت بالا برود، سبب خواهد شد استفاده از خودروی شخصی به موارد ضروری و سالی یکی دو بار مسافرت محدود گردد. این کارشناس مالی تاکید نمود:در کشور هایی که قیمت سوخت واقعی است، استفاده از حمل و نقل عمومی در دستور کار شهروندان قرار می گیرد و این یکی از موارد تغییر الگوی مصرف است. اظهارات لیلاز در شرایطی است که اوضاع حمل و نقل عمومی در ایران با توجه به فرسوده بودن بخش قابل توجهی از ناوگان مربوطه، چندان جوابگوی احتیاج شهروندان نیست.
در واقع اوضاع ناوگان حمل و نقل عمومی آنقدر مساعد نیست که بخش قابل توجهی از شهروندان را به استفاده کمتر از خودروی شخصی و بهره دریافت بیشتر از این ناوگان ترغیب کند. در این مورد، لیلاز معتقد است دولت می تواند با استفاده از عواید ناشی از افزایش قیمت سوخت، اقدام به نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کند. وی به اکو ایران گفت: طبق گفته دولت، عواید حاصل از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین چیزی حدود 30 هزار میلیارد تومان است؛ به نظر من می توان با یک دهم این رقم، ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه داد یا نوسازی کرد.
این کارشناس مالی، اما در پاسخ به این پرسش که خودروسازی کشور تا چه اندازه می تواند به کاهش سرانه مصرف سوخت با توجه به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین یاری کند، تاکید نمود:در این سال ها اقدامات زیادی در راستای کاهش سرانه مصرف سوخت خودرو های داخلی صورت گرفته، به نحوی که می توان ادعا کرد سه چهار لیتر کاهش مصرف داشته ایم.
وی گفت:الان در جهان استاندارد یورو5 و یورو6 جاری است و ما نیز استاندارد یورو4 را اجرا می کنیم که نشان می دهد خیلی از آن ها عقب نیستیم. لیلاز در واکنش به انتقاد هایی که از دولت و خودروسازان بابت کم توجهی به کاهش مصرف سوخت خودرو ها وارد می گردد، تاکید نمود:اگر دولت و خودروسازان نتوانسته اند در این مورد اقدامات لازم را انجام دهند، دلیلش این بوده که سوخت را ارزان عرضه نموده و در نتیجه پولی بابت اصلاحات خودرویی نداشته اند؛ این در حالی است که الان با توجه به افزایش قیمت بنزین، آن ها می توانند در جهت ارتقای موتور های خودرو، فراوری بیشتر محصولات پایه گازسوز و در کل، کاهش سرانه مصرف سوخت گام بردارند.
منبع: جهانی اقتصاد
منبع: خبرگزاری دانشجوbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا