خودروی نسبتاً مناسب برای عصر خود
به گزارش مجله سرگرمی، چری A15 در دو تیپ کویین و ویانا در فاصله سال های 1388 تا 1391 در ایران عرضه شده است. این سدان جمع وجور و خانوادگی چینی که حالا فقط باید نمونه هایش را در بازار خودروهای دست دوم جست وجو کرد، نسبت به خودروهای جدید شکل و شمایلی قدیمی پیدا نموده و بیش تر شبیه خودروهای دهه 1990 است و جذابیت چندانی برای مخاطب به وجود نمی آورد. چری A15 در تیپ کویین از موتور 1.6 لیتری 8 سوپاپ و در تیپ ویانا 1.5 لیتری 16 سوپاپ بهره می برد، اما مدل دوگانه سوز هم دارد. جعبه دنده هر دو تیپ 5 دنده دستی است. تفاوت های دیگر دو تیپ ظاهری است؛ تغییر در جلوپنجره و رینگ ها که از فولادی به آلومینیومی تبدیل شده اند.

به لطف وضعیت بی ثبات بازار خودرو، چری A15 هم مثل خودروهای دیگر جهش قیمتی شدید را تجربه کرد تا حالا در اوایل اسفند 97 شاهد آگهی های بالای 60 میلیون تومانی در مدل ویانا باشیم.
نقاط قوت و ضعف این خودرو را با هم مرور می کنیم.
ویژگی های مثبت:
یکی از مزایای اصلی این خودرو صندوق عقب بزرگ و جادارش است که با 550 لیتر ظرفیت، آن را برای لقب یک خودروی خانوادگی مناسب می نماید؛ البته حدود نیمی از این فضا را در مدل های گازسوز مخزن گاز اشغال می نماید.
در طراحی داخلی خودرو با شلوغی روبرو نخواهید شد. داشبورد در مدل کویین قدیمی تر و شبیه به داشبورد پژو 405 های قدیمی است، اما در ویانا طراحی داشبورد بهینه شده و به روزتر شده و کیسه هوای سرنشین جلو هم اضافه شده است. روی فرمان ساده و خوش دست فقط کیسه هوا را خواهید یافت و دو دکمه برای بوق در دو سوی فرمان تعبیه شده است. تنظیم ارتفاع فرمان و چراغ ها هم در همان کنار فرمان است. جایگاه ها ظاهر نرمی دارد و البته بعد از سال هایی که از عمر خودرو گذشته به ظاهر جایگاه ها نباید بسنده کرد.
فضای نشستن برای چهار نفر کاملاً مناسب است اگرچه در طراحی خودرو می شد فضای پاها را در جایگاه عقب بیش تر در نظر گرفت.
از دیگر امکانات این خودرو می توان به فرمان هیدرولیک، سیستم ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت، رادیوپخش با پشتیبانی از CD/ MP3، تهویه مطبوع دستی، آینه های کناری برقی، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم کن شیشه عقب، شیشه بالابر برقی اشاره نمود.
ویژگی های منفی:
طراحی خارجی خودرو شکل کاملاً کلاسیکی از آن نسل خودروها رو دارد، با اندک انحناهایی که 30 سال پیش مدرن محسوب می شد. چراغ های جلو از دو طرف به سمت وسط شیب می گیرند و شامل سه چراغ مستقل می شوند. جلوپنجره در مدل کویین با خطوط عمودی و در مدل ویانا مثل چراغ ها بزرگ تر شده و خطوطش افقی است. سپر جلو که در مدل کویین دوتکه بود، در ویانا یک تکه شده و چراغ های مه شکن را در خود جای داده است.
اما یکی از ضعیف ترین بخش های طراحی به گل گیر عقب مربوط می گردد که از یک سو مثل گل گیر جلو خیلی بالاتر از چرخ می ایستد و از سوی دیگر طوری با سپر عقب اسمبل می گردد که بالای چرخ بین در عقب و سپر عقب یک خط صاف و بدون انحنا باقی می ماند که در ویانا هم به همین شکل باقی مانده است.
ضعف خدمات و کمبود لوازم شاید مهم ترین مشکل برای این خودروهای چینی باشد که حالا نزدیک به یک دهه از عمر آن ها گذشته و مستهلک شده اند؛ ضمن این که از منظر ایمنی هم دارای استانداردهای روز نیست.
منبع: دیوارdorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما