خواص چای سبز برای لاغری و چربی سوزی

به گزارش مجله سرگرمی، تا به امروز درمورد چای سبز و لاغری چیزی شنیده اید؟ همه ما و خصوصا افراد ورزشکار قطعا درمورد خواص چای سبز و تاثیر بی نظیر آن روی لاغری می دانیم، اما اگر می خواهید بدانید خواص چای سبز برای لاغری چیست با چطور همراه باشید و بیشتر با خواص چربی سوزی چای سبز آشنا شوید.

خواص چای سبز برای لاغری و چربی سوزی

چای سبز و لاغری

چای سبز تنها یک نوشیدنی طعم دار داغ نیست. ترکیبات زیست فعال (ترکیبات شیمیاییِ موجود در بعضی غذاها که به سلامتی یاری می نمایند، اما برای بدن ضروری نیستند) موجود در برگ های چای سبز در آب حل شده و به نوشیدنی نهایی منتقل می شوند. شما با نوشیدن یک فنجان چای سبز، اندازه فراوانی از ترکیبات مفید را دریافت خواهید کرد.

معروف ترین ترکیب زیست فعال موجود در چای سبز، کافئین است. اندازه کافئین موجود در یک فنجان چای سبز (24 تا 40 میلی گرم) کمتر از کافئین موجود در یک فنجان قهوه (100 تا 200 میلی گرم) است. ولی همین اندازه کافئین چای سبز هم تأثیرات خود را برجای می گذارد. کافئین یک محرک شناخته شده است که براساس مطالعات مختلف به چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشی یاری می نماید.

اما تأثیرات درخشان چای سبز به خاطر آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین ها است. مهم ترین کاتچین موجود در چای سبز، اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) نام دارد. این ماده اندازه سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

تأثیرات مفید چای سبز هم در نوشیدنی چای سبز و هم در مکمل های محتوی عصاره چای سبز مشاهده شده است. در بیشتر مطالعات از عصاره چای سبز استفاده شده است.

چای سبز و یاری به تجزیه سلول های چربیبرای چربی سوزی باید ابتدا سلول های چربی شکسته شده و وارد جریان خون شوند. ترکیبات فعال موجود در چای سبز می توانند با افزایش تأثیرات بعضی هورمون های چربی سوز، باعث شکستن چربی ها شوند.

مهم ترین آنتی اکسیدان موجود در چای سبز یا اپی گالوکاتچین گالات می تواند آنزیم تجزیه نماینده هورمون نوراپی نفرین را مهار کند. با مهار این آنزیم، اندازه هورمون نوراپی نفرین افزایش می یابد. دستگاه عصبی به یاری این هورمون به سلول های عصبی پیغام می دهد که تجزیه بشوند. بنابراین با افزایش اندازه نوراپی نفرین سلول های چربی با شدت بیشتری تجزیه می شوند.

کافئین و اپی گالوکاتچین گالات (که هر دو در چای سبز یافت می شوند) احتمالا تأثیر هم افزایی بر یکدیگر دارند.

همه اینها باعث افزایش تجزیه سلول های چربی می گردد. درنتیجه چربی در جریان خون آزاد شده و دردسترس سلول هایی (مانند سلول های عضلات) قرار می گیرد که به آن احتیاج دارند.

چای سبز و چربی سوزی در حین تمرینات ورزشیاگر به محتویات بیشتر مکمل ها و خوراکی های چربی سوز و کاهش وزن نگاه کنید، احتمالا ماده ای از چای سبز را در آن مشاهده می کنید. این امر به آن خاطر است که تأثیر چای سبز در چربی سوزی به خصوص در حین تمرینات ورزشی بارها به اثبات رسیده است.

در مطالعه ای، مردانی که علاوه بر انجام تمرینات ورزشی، عصاره چای سبز مصرف کردند، نسبت به کسانی که این عصاره را مصرف نکردند، 17٪ بیشتر چربی سوزاندند.

مطالعه 8 هفته ای دیگری نشان داد که چای سبز چربی سوزی را چه در زمان ورزش و چه در زمان استراحت افزایش می دهد.

چندین مطالعه دیگر هم از این تأثیر چای سبز حمایت می نمایند و نشان می دهند که چای سبز با افزایش چربی سوزی به کاهش چربی بدن در درازمدت یاری می نماید.

چای سبز و اندازه سوخت وساز بدنچای سبز با افزایش اندازه سوخت وساز باعث می گردد بدن تان کالری بیشتری بسوزاند. حتی در زمان خواب یا نشستن سلول های بدن مان میلیون ها مسئولیت را انجام می دهند که به انرژی احتیاج دارند. بعضی مطالعات نشان می دهند که چای سبز باعث افزایش کالری سوزی حتی در زمان استراحت می گردد. در بیشتر مطالعات افزایش 3 تا 4 درصدی کالری سوزی و در بعضی از آنها افزایش 8 درصدی مشاهده شد. برای کسی که در روز 2000 کالری می سوزاند، 3 تا 4 درصد کالری سوزی بیشتر معادل 60 تا 80 کالری است. این اندازه افزایش کالری سوزی همان چیزی است که احتمالا از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین انتظار دارید.

البته بیشتر مطالعات در بازه های زمانی بسیار کوتاه (1 تا 3 روز) انجام گرفته اند، ولی بعضی شواهد نشان می دهند تأثیر چای سبز بر افزایش سوخت وساز در درازمدت هم پابرجاست.

در مطالعه ای که بر روی 60 فرد چاق انجام گرفت، گروهی که عصاره چای سبز مصرف کردند، روزانه 183 کالری بیشتر سوزانده و پس از 3 ماه 3.3 کیلوگرم وزن کم کردند.

البته بعضی مطالعات نشان می دهند مصرف چای سبز بر افزایش کالری سوزی تأثیری ندارد. شاید تأثیرات چای سبز در کالری سوزی در افراد مختلف، متفاوت باشد.

چای سبز و کاهش مصرف کالریممکن است چای سبز با کاهش اشتها به لاغری یاری کند. درنتیجه خواهید توانست بدون کوشش اضافی به طور اتوماتیک کالری کمتری مصرف کنید. چندین مطالعه تأثیر چای سبز را بر اشتها آنالیز نموده اند، ولی نتایج حاصل متناقض بود.

بعلاوه بعضی مطالعات بر روی حیوانات نشان داد که چای سبز می تواند جذب چربی از غذاها را کاهش بدهد، ولی این نتایج در انسان ها تأیید نشده است.

درمجموع به نظر می رسد تأثیر چای سبز به طور عمده ازطریق افزایش کالری سوزی است. چای سبز باعث می گردد چربی بیشتری بسوزانیم و بر کاهش اشتها و کاهش غذای مصرفی مان در روز تأثیر چشمگیری ندارد.

چای سبز و لاغری شکمتأثیرات چای سبز بر کاهش وزن نسبتا آرام است. درحالی که بیشتر مطالعات از تأثیر چای سبز بر کاهش وزن حکایت دارند، بعضی مطالعات تأثیری را نشان نمی دهند.

در آنالیز های اجرا شده بر روی نتایج مطالعات، مشاهده شد که چای سبز به طور میانگین وزن افراد را 1.3 تا 1.4 کیلوگرم کاهش می دهد.

همه ی چربی ها مثل هم نیستند. بعضی چربی ها در زیر پوست قرار دارند که به آنها چربی های زیرپوستی گفته می گردد. بخش دیگری از چربی ها در اطراف اندام ها قرار دارند که به آنها چربی های شکمی (چربی های احشایی) گفته می گردد. چربی های شکمی مضر هستند. این چربی ها موجب بروز التهابات و مقاومت به انسولین می شوند که احتمال ابتلا به انواع بیماری های جدی ماننددیابت نوع دو و بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

بعضی مطالعات نشان می دهند اگرچه کاهشِ وزنِ ناشی از مصرف چای سبز، آرام است، ولی بخش اعظم چربی سوزی از طریقسوزاندن چربی های شکمی است. درنتیجه احتمال بروز بسیاری از بیماری ها کاهش می یابد و فرد می تواند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشد.

منبع: سایت چطور

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162136

به "خواص چای سبز برای لاغری و چربی سوزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص چای سبز برای لاغری و چربی سوزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید