خبرنگاران گردشگری سلامت در اصفهان، اسیر طمع دلالان با زیرساخت های نامناسب

به گزارش مجله سرگرمی، اصفهان- خبرنگاران- صنعت گردشگری سلامت در اصفهان در جهت توسعه در حالی به جایگاه واقعی و مطلوب خود در سطح ملی نرسیده که همواره درگیر دلالان این بخش و نبود زیرساخت های مناسب است.

خبرنگاران گردشگری سلامت در اصفهان، اسیر طمع دلالان با زیرساخت های نامناسب

سازمان جهانی گردشگری (WTO) گردشگری سلامت را استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد منجر می شود تعریف کرده که در مکانی خارج از محل سکونت فرد برای مدت بیش از 24 ساعت به طول انجامد.

براساس آمار اعلام شده در سال 95 حدود 500 میلیون دلار درآمد از این محل برای کشور حاصل شده است که نیم درصد از سهم جهان می شود و برخی معتقدند هر گردشگر سلامت که به بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود مراجعه می کند بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 دلار ارز وارد کشور می کند.

گردشگران سلامت بیشتر از کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، کویت، سوریه، لبنان، بحرین و ترکیه به ایران سفر می کنند.

در حالی که ایران در یک دهه گذشته پیشرفت 20 تا 25 درصدی در حوزه گردشگری سلامت داشته است اما این بخش در حوزه گردشگری اصفهان به اعتقاد کارشناسان نیازمند داشتن برنامه منسجم علمی، همکاری و هماهنگی نهادهای مربوط، اصلاح نگرش ها و نقشه راه اصولی است.

علاوه بر ظرفیت های تاریخی و طبیعی، این استان و به صورت مشخص شهر اصفهان به دلیل وجود مراکز درمانی متعدد در زمینه قلب، چشم پزشکی، باروری و ناباروری، دیالیز، ارتوپدی از قابلیت توسعه صنعت گردشگری پزشکی برخوردار است.

اما در این میان باید گفت که شیوع بیماری کرونا زخمی عمیق بر گردشگری نوپای سلامت وارد ساخت.

ضربه سخت کرونا بر پیکره گردشگری سلامت اصفهان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: سال 98 به دلیل حوادث و رخدادهای مختلف، سال خوبی برای گردشگری اصفهان نبود و گردشگری سلامت نیز در این ارتباط ضربه دید.

سیدعلی صالح درخشان اضافه نمود: اصفهان به اندازه ظرفیت ها و توان خود جایگاه واقعی اش را در صنعت گردشگری درمانی پیدا نکرده است و تلاش می شود به این جایگاه برسد.

وی بیان نمود: فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری برنامه ریزی خوبی در نظر گرفته بودند که با شیوع ویروس کرونا تداخل پیدا کرد ولی امیدواریم پس از این معضل جهان گیر بتوانیم صنعت گردشگری به ویژه گردشگری درمانی را به ریل اصلی آن برگردانیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان سرآغاز بازگشت به شرایط قبل و نیز توسعه آن را مستلزم رونق دوباره گردشگری داخلی عنوان و شرح داد: باید زمینه های جذب گردشگر به استان اصفهان را پس از مهار کرونا افزایش دهیم و پس از آن نوبت به توسعه گردشگری خارجی می رسد.

وی شهرک سلامت اصفهان را یکی از شرکت های پیگیر در امر گردشگری سلامت دانست و گفت: این مرکز از معدود مراکزی بود که در زمان شیوع کرونا با استفاده از موارد بهداشتی همچنان فعال بودو بسته های مواد غذایی مورد نیاز شهروندان را با روش علمی بسته بندی و از طریق اشعه ضدعفونی می کرد.

صالح درخشان تاکید کرد: این شهرک در زمینه گردشگری سلامت موثر و پیروز بوده است اما هنوز همه امکانات خود را به کار نگرفته و بخش هایی از این شهرک هنوز در حال ساخت است و تا رسیدن به اهداف اصلی فاصله دارد.

وی در ادامه گردشگری سلامت را دارای 2 بخش حمل و نقل و درمان دانست و اضافه نمود: براساس قانون، تورگردانی و حمل و نقل گردشگران بخش سلامت تا درب بیمارستان برعهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حوزه درمان به صورت کامل برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان تاکید کرد: این 2 حوزه نباید در امور یکدیگر وارد شوند و طبیعی است در کشوری که می خواهد به صورت علمی، دقیق و صحیح فعالیت گردشگری سلامت داشته باشد حلقه های اتصال باید به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شود.

وی با اشاره به ورود برخی افراد غیرمتخصص در حیطه گردشگری درمانی شرح داد: ممکن است عده ای که از جنس گردشگری نیستند وارد این صنعت شده و در تفکر درآمدهای مقطعی آسیب هایی را به گردشگری سلامت و کیفیت آن وارد سازند.

فعالیت افراد غیرمتخصص تبلیغ منفی برای گردشگری درمانی است

صالح درخشان با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر تورگردانی گردشگری سلامت بیان نمود: فعالیت برخی افراد ناآگاه و بدون تخصص می تواند به تبلیغاتی منفی برای سفر نکردن گردشگران حوزه سلامت به اصفهان باشد و میزان این گردشگران را کاهش دهد.

وی همچنین به فعالیت حدود هشت انجمن سفر و تعدادی شرکت الکترونیکی بخش خصوصی مربوط به حوزه گردشگری سلامت در استان اشاره کرد و اضافه نمود : باید به سمت افزایش و تقویت این شرکت ها پیش برویم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان برای توسعه و بهبود گردشگری سلامت در استان اصفهان 2 بخش عمده بیمارستان ها و شناسایی بازار هدف را نیازمند اصلاحات اساسی دانست و گفت: بیمارستان ها باید خود را مجهز و آماده ارائه خدمات به گردشگران درمانی کنند بدون اینکه خللی در ارائه خدمات و پذیرش شهروندان اصفهانی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری نیز باید اقدامات متعددی از جمله شناسایی دقیق بازارهای هدف صورت بگیرد اضافه نمود: امکانات درمانی و اقامتی خود را باید به نحو مطلوب و در راستای توسعه گردشگری سلامت به سایر استان ها و کشورهای جهان معرفی کنیم.

صالح درخشان اشاره کرد: یکی از چالش های عمده گردشگری خارجی ما این است که برخلاف اینکه کشوری کهن و دارای سابقه طولانی در زمینه آثار تاریخی، علمی، فرهنگی و طبیعت گردی داریم ولی شناخته شده نیست.

وی اظهارداشت: یکی از رشته های گردشگری که می تواند جذب آمار گردشگران وارد شده به اصفهان و ماندگاری آن ها به ویژه در حوزه گردشگری خارجی را بالا ببرد گردشگری سلامت و درمانی است.

احداث هتل بیمارستان نیاز اساسی گردشگری سلامت اصفهان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان امکانات اقامتی اصفهان را برای گردشگران خوب ارزیابی کرد و اضافه نمود : مورد دیگر که در حوزه گردشگری سلامت باید رخ دهد احداث هتل بیمارستان های موردنیاز برای گردشگری درمانی است.

وی بیان نمود: با توجه به اینکه یک بیمار گردشگر همراه با خانواده برای درمان سفر می کند و تعداد روزهای بیشتری را در استان اقامت دارد بنابراین به هتل بیمارستان هایی نیاز داریم که بیمار در محیطی هتل مانند به درمان خود اقدام کند.

صالح درخشان گفت: اقدام دیگری که باید در این زمینه انجام شود توجه به راه اندازی تفریح های مناسب برای همراهان و خانواده بیمارانی است که به قصد درمان به اصفهان آمده اند و باید یک بسته ویژه گردشگری همراه با درمان برای این گردشگران برنامه ریزی شود.

وی با تاکید بر اینکه نگهداشتن بازار گردشگری سلامت بسیار مهم تر از کسب بازار آن است ادامه داد: همکاری دقیق و خوب میان بخش های درمانی و گردشگری برای ثبات بازار گردشگری درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

صالح درخشان درباره سهم دولت در گردشگری سلامت نیز بیان نمود: بیشتر حوزه گردشگری سلامت در دست بخش خصوصی است و به نظر من سهم دولت جایی جز نظارت بر این بخش نیست.

توسعه گردشگری سلامت، اسیر نبود زیرساخت های مناسب در استان اصفهان

رییس انجمن غذا، صنعت و سلامت اصفهان نیز با اشاره به اینکه تعرفه مشخصی برای بیماران و گردشگران سلامت نداریم گفت: بیمارستان های خصوصی و دولتی و مطب پزشکان هرکدام به یک روش و با تعرفه های متفاوت عمل می کنند و روال مشخص، همگن و هماهنگی که سیاستگذاران کشور آن را تایید کنند وجود ندارد.

سیدمرتضی صفوی اضافه نمود: به طور کلی هنگام بروز هرگونه تنش، تغییر و تحول و یا موانعی مانند مسائل اقتصادی، فرودگاه، ویزا، ممنوعیت برخی از کشورها، نبود زیرساخت های لازم و نبود کارت بانکی مناسب برای گردشگران درمانی بر گردشگری سلامت موثر است.

وی بیان نمود: این موضوع به میزان زیادی دست دلالان را باز می گذارد که از نبود سیاستگذاری صحیح، سوءاستفاده کنند و روال در این زمینه وجود ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شرح داد: شرکت ها و دفاتر خدمات مسافرتی که جسته و گریخته در این زمینه فعالیت می کنند به دلیل اینکه تا به امروز سیاستگذاران یک برنامه مدون و مشخصی را تدوین نکردهاند همواره دچار مشکل بوده اند.

وی اظهارداشت: برای مثال در گذشته افرادی که تمایل به فعالیت در بخش گردشگری سلامت داشتند باید یک شرکت خدمات مسافرتی ایجاد یا خریداری می کردند، بعدها وجود یک پزشک در مجموعه الزامی و پس از مدتی این قانون لغو شد.

صفوی ادامه داد:اکنون نیز وجود و فعالیت شرکت های تسهیل کننده گردشگری سلامت مطرح شده است.

وی معتقد است: سیاستگذاران اصلی این بخش شامل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امور خارجه، بهداشت و درمان و کشور و برخی سازمان ها از جمله هلال احمر و سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی، یکصدا عمل نمی کنند.

این فعال حوزه گردشگری سلامت گفت: در مجموع موارد خواسته و ناخواسته به عنوان موانعی بر سر راه گردشگری سلامت، موجب شده تا در زمینه گردشگری سلامت چندان پیروز نباشیم.

وی گفت: لیزر چشم، ناباروری، زیبایی و مسائل گوارشی عمده مواردی است که افراد اصفهان را مقصد گردشگری سلامت خود قرار می دهند و پس از آن برای مسائل پوستی، آلرژی و دندانپزشکی در موارد بعدی است.

رییس انجمن غذا، صنعت و سلامت اصفهان اضافه نمود: ما در ابتدای راه توسعه گردشگری سلامت هستیم و موضوع شیوع ویروس کرونا نیز در ماه های اخیر تاثیرات جدی بر گردشگری سلامت داشته است و این مقوله در اصفهان تعطیل است.

صفوی مطرح نمود: هنگامی که به حذف و کاهش ترددها و سفرها توصیه می شود بدون شک تاثیر مستقیم بر گردشگری سلامت می گذارد و بیماران برای درمان و پیشگیری های پزشکی به اصفهان سفر نمی کنند.

وی گفت: اصفهان پس از تهران دارای پزشکان و متخصصان خوبی است و هزینه ویزیت هم بسیار کمتر از تهران است بنابراین ظرفیت، جایگاه و زیرساخت های مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهرک سلامت اصفهان را دارای 36 کلینیک فوق تخصصی با شرایط درمانی مناسب ارزیابی کرد و گفت: توسعه زمینه های گردشگری سلامت و فعالیت های زیربنایی این نوع گردشگری بسیار ارزآور است.

وی با اشاره به اینکه برخی دلالان در زمینه گردشگری سلامت فعال هستند که با بدترین کیفیت امور حمل و نقل و درمان بیماران را انجام می دهند شرح داد: بیمارستان ها باید کانالیزه شده و تنها از طریق شرکت های گردشگری سلامت بیمار پذیرش کنند تا دست این دلالان از بازار گردشگری سلامت کوتاه شود.

صفوی از نبود آمارهای مناسب و به روز در زمینه گردشگری سلامت در کشور ابراز تاسف کرد و اظهارداشت: در کشورهای خارجی، دولت از شرکت های گردشگری سلامت حمایت می کند.

وی در سرانجام بیشترین افراد مشتاق به خدمات پزشکی ایران از جمله اصفهان را مردم کشورهای عراق، عمان، پاکستان، افغانستان و جمهوری های روسیه دانست.

اصفهان دارای بیش از 6 هزار تخت بیمارستانی در 53 بیمارستان (38 دولتی و 15 خصوصی و خیریه) است.

این استان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت و 24 شهرستان دارد.

hmvd.ir: مجله همراهان | مجله خبری و ورزشی همراهان

nicepatogh.ir: مجله نایس پاتوق | مجله دورهمی گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: ایرنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 90641

به "خبرنگاران گردشگری سلامت در اصفهان، اسیر طمع دلالان با زیرساخت های نامناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گردشگری سلامت در اصفهان، اسیر طمع دلالان با زیرساخت های نامناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید