خبرنگاران خراسان جنوبی پیشتاز کاهش نرخ بیکاری در کشور

به گزارش مجله سرگرمی، بیرجند - خبرنگاران - اقدام جهادی و فراگیر برای تقویت زیرساخت ها، برطرف محرومیت و اشتغالزایی در خراسان جنوبی سبب شد نرخ بیکاری این استان در زمستان 98 مانند فصل پاییز در پایین ترین رده کشور قرار گیرد.

خبرنگاران خراسان جنوبی پیشتاز کاهش نرخ بیکاری در کشور

اشتغال و بیکاری از جمله موضوع های اساسی اقتصاد هر کشور یا منطقه است به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می گردد.

نرخ بیکاری استان مرزی خراسان جنوبی تا خاتمه سال 96 (11.7) همه ساله دورقمی بود تا اینکه بالاخره سال 97 تک رقمی شده و به 8.4 درصد رسید اما این رقم همچنان مردم و مسوولان دستگاه های اجرایی را راضی نکرد لذا تدوین سند توسعه اشتغال استان در دستور کار نهاده شد.

از همین رو اوایل سال 98 به دستور استاندار خراسان جنوبی دستگاه های پیشران اقتصادی استان موظف شدند که برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را برای بهبود شرایط اشتغال استان در پیش گیرند.

نرخ بیکاری خراسان جنوبی در پاییز 98 نسبت به مدت مشابه سال قبل با سه درصد کاهش از 8.4 به 5.4 درصد رسید و از این حیث استان در صندلی نخست کشور نهاده شد.

اقدامات زیادی در یک سال گذشته از قبیل فعال کردن کارگاه های نیمه تعطیل، توجه به ساخت مسکن در مناطق شهری و روستایی، رونق در ساخت و سازها، پرداخت تسهیلات در بخش های مختلف، تکمیل پروژه های نیمه تمام، راهنمایی نقدینگی به فعالیت های اشتغالزا، سرمایه گذاری بخش خصوصی و سایر عوامل سبب موفقیت استان در کاهش نرخ بیکاری شد.

براساس اعلام مرکز آمار ایران درخصوص نرخ بیکاری زمستان 98، خراسان جنوبی باز هم رتبه اول کشور در پایین بودن نرخ بیکاری را کسب کرد.

خراسان جنوبی با نرخ بیکاری 5.9 درصد پایین ترین نرخ استان ها در فصل زمستان 98 را داشته است که بیشترین نرخ اشتغال با 43.8 درصد مربوط به بخش خدمات بوده است و بخش صنعت با 31.9 درصد و کشاورزی 24.3 درصد در رتبه های بعدی هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، اردیبهشت ماه 98 با بیان اینکه اولویت نخست در حوزه اقتصادی حفظ اشتغال و فعالیت واحدهای فراوریی است گفت: این مهم با برنامه ریزی دقیق سبب افزایش ظرفیت فراوری و تثبیت اشتغال در استان خواهد شد.

مشیرالحق عابدی اضافه کرد: ابتدای سال استاندار برای اجرایی شدن فرمایشات رهبری در حوزه اقتصادی دستوری صادر کرد تا برنامه راهبردی با محورهای اولویت دار به دستگاه های اجرایی حوزه اقتصادی ابلاغ گردد.

وی گفت: حوزه اقتصادی استانداری نیز با الهام از تاکیدات وزارت کشور، فرامین و برنامه ها و ادامه نقشه راهی که توسط استاندار اقدام شده نسبت به بومی سازی مطالبات اقدام و با همکاری دستگاه های اجرایی این حوزه برنامه مدونی در استان تدوین کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: بخش راه و مسکن به عنوان دو پیشران اقتصادی مطرح است که می تواند در حوزه اقتصاد و اشتغال نقش آفرینی ویژه ای داشته باشد.

وحید داعی اضافه کرد: پژوهش و آمارها نشان می دهد در بخش مسکن حدود 200 تا 230 شغل وابسته وجود دارد که اقدامات و برنامه های دستگاه های اجرایی مختلف در زمستان 98 منجر به پایین آمدن نرخ بیکاری استان شد.

وی اتمام مسکن مهر خراسان جنوبی را یکی از برنامه های مهم سال گذشته در حوزه مسکن مطرح نمود و گفت: خراسان جنوبی پنجمین استان بود که اردیبهشت سال 98 با حضور وزیر راه و شهرسازی، جشن اتمام مسکن مهر را برگزار کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی توضیح داد: سهمیه استان از این طرح یک هزار و 388 واحد بود که به پنج هزار و 200 واحد افزایش یافت که با آغاز عملیات اجرایی ساخت مسکن ملی در استان یک هزار و 300 میلیارد تومان گردش اقتصادی پروژه ها خواهد بود و به ازای هر 70 مترمربع یک اشتغال ایجاد می گردد.

وی با بیان اینکه پارسال ایجاد حدود 420 کیلومتر محور دوبانده در استان هدف گذاری شد که در نوع خود بی سابقه است مطرح نمود: در مجموع سال گذشته 418 کیلومتر از باندهای دوم استان اجرا شد که بدون شک سبب افزایش اشتغال در این حوزه شده است.

داعی یادآور شد: همچنین مصوبه احداث 271 کیلومتر پروژه ریلی بیرجند و اتصال آن به راه آهن بافق - مشهد یکی از کارهای بزرگی بود که سال گذشته در استان رقم خورد و تا به امروز نقش خوبی در ایجاد اشتغال داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی هم گفت: سال گذشته با اجرای سامانه های نوین آبیاری در استان چهار هزار و 200 فرصت شغلی ایجاد یا تثبیت شد.

غلامرضا قوسی از ایجاد و ثبیت 2 هزار و 327 فرصت شغلی به وسیله بازسازی و بازسازی قنوات استان اطلاع داد و اضافه کرد: با ایجاد 18 مجتمع دامداری و گلخانه ای نیز حدود 300 فرصت شغلی در بخش کشاورزی استان ایجاد شد.

وی گفت: پارسال 218 میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف کشاورزی پرداخت شد که از این طریق یک هزار و 150 اشتغال دائم ایجاد و اشتغال هشت هزار و 900 نفر تثبیت شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: هدف گذاری این سازمان در سال 98، ایجاد سه هزار شغل بوده و به طور متوسط در سال های اخیر بین 2 هزار و 500 تا سه هزار شغل در این حوزه ایجاد شده است.

داود شهرکی با بیان اینکه سهم سازمان در ایجاد اشتغال از 29 درصد به 32 درصد رسید گفت: سهم صنعت و معدن در اشتغال 2 درصد افزایش یافت البته این سازمان اشتغال ثبت نشده در حوزه معادن، اصناف و اکتشاف زیاد دارد.

وی بیان نمود: سال گذشته 430 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18، در حوزه منابع داخلی بانک ها، رونق فراوری و مشاغل خانگی پرداخت شد همچنین 800 میلیارد تومان در طرح های مختلف سرمایه گذاری شده است که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در حوزه های مختلف داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی گفت: در حوزه صنعت از سال گذشته اقدامات خوبی رقم خورد که منجر به ایجاد اشتغال شد از جمله اینکه چند واحد فراوریی تعطیل و نیمه تعطیل مجدد به چرخه فراوری بازگشت.

وی با بیان اینکه حوزه معدن ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در استان است گفت: در حال حاضر حدود 12 هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و ذخایر معدنی استان نیز پارسال به سه میلیارد و 700 میلیون تن رسیده است.

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی نیز گفت: از ابتدای دولت دوازدهم تا به امروز 31 واحد صنعتی و فراوریی استان که به دلایل مختلف تعطیل شده بودند، مجدد به چرخه فراوری بازگشت.

مرتضی عابدینی اضافه کرد: با فعالیت دوباره این واحدهای صنعتی 220 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام و زمینه اشتغال 360 نفر مجدد فراهم شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز گفت: زمستان 98 تعداد 730 نفر شغل اولی در قالب طرح یارانه دستمزد با حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و از 20 تا 35 سال جذب 171 شرکت شدند.

غلامرضا اشرفی با بیان اینکه پارسال یک هزار و 232 فرصت شغلی در حوزه تعاون ایجاد شد گفت: 90 درصد اعتبارات مشاغل خانگی نیز پرداخت شده که در کاهش نرخ بیکاری استان تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری گفت: از ابتدای سال 97 تا به امروز طی چهار مرحله 2 هزار و 829 فقره در قالب 350 میلیارد تومان با پیش بینی اشتغال 6 هزار و 328 نفر در استان جذب شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی توضیح داد: پارسال یک هزار و 676 نفر به وسیله مراکز کاریابی در استان به کار گرفته شدند.

وی گفت: همچنین پارسال یک هزار و 280 مجوز مشاغل خانگی مستقل و 38 مجوز پشتیبان به مبلغ 6 میلیارد و 200 میلیون تومان صادر شد که تا به امروز 90 درصد این اعتبار جذب شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم گفت: پارسال در بحث اشتغال مددجویی چهار هزار و 92 طرح اجرا شده که ارزش ریالی آنها 150 میلیارد و 400 میلیون تومان است.

سید رضا حسینی با بیان اینکه این میزان اشتغال از نظر تعداد طرح 159 درصد و از نظر مبلغ 294 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است اضافه کرد: از این تعداد 333 طرح کاریابی بوده و در مجموع چهار هزار و 895 نفر شاغل شده اند.

وی با بیان اینکه این میزان اشتغال از نظر تعداد طرح 159 درصد و از نظر مبلغ 294 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است گفت: از این تعداد 333 طرح کاریابی بوده و در مجموع چهار هزار و 895 نفر شاغل شده اند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی از اجرای 135 درصدی برنامه ابلاغی اشتغال سال گذشته در استان اطلاع داد و اضافه کرد: البته هنوز هم تا ابتدای شهریور سال جاری فرصت پرداخت تسهیلات به طرح های اشتغال داریم گرچه برنامه سال جدید نیز ابلاغ نشده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: تا دی ماه سال قبل با پرداخت 110 میلیارد ریال وام قرض الحسنه زمینه اشتغال حدود 300 معلول و مددجو زیرپوشش این نهاد در استان فراهم شد.

علی عرب نژاد اضافه کرد: وام های اشتغال یکی از اصلی ترین مولفه های توانمندسازی معلولان و جامعه هدف بهزیستی است و دریافت کنندگان تسهیلات بعد از ایجاد اشتغال و خودکفایی از چرخه حمایت بهزیستی خارج می شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: حدود هفت هزار اشتغال ثابت در بخش مسکن روستایی استان در سال گذشته ایجاد شده است.

علی اصغر آسمانی مقدم اضافه کرد: سال 98 تفاهم نامه سه جانبه ای بین سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای احداث 10 هزار واحد مسکونی برای محرومان در بیش از 600 روستای استان منعقد شد که به عنوان پروژه ای بی نظیر سبب رونق بازار مصالح ساختمانی، نیروی کار و اشتغال در مناطق روستایی شد.

وی گفت: از مجموع 10 هزار واحد مسکونی محرومان، پنج هزار واحد توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و همین میزان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال احداث است و براساس اطلاعات دبیرخانه شورای عالی اشتغال به ازای هر 60 مترمربع واحد ساختمانی یک اشتغال پایدار ایجاد می گردد.

وی گفت: تا به امروز 50 درصد این واحدها تکمیل و به بهره برداری رسیده است و به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی پارسال هفت هزار اشتغال ثابت در بخش مسکن روستایی استان ایجاد شده است و تا خاتمه اردیبهشت ماه سال 99 پرونده پنج هزار واحد مسکن محرومان سهمیه بنیاد مسکن بسته خواهد شد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 83334

به "خبرنگاران خراسان جنوبی پیشتاز کاهش نرخ بیکاری در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خراسان جنوبی پیشتاز کاهش نرخ بیکاری در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید