خبرنگاران خام فروشی نهاده های دامی خارج از شبکه در خراسان رضوی ممنوع است

به گزارش مجله سرگرمی، مشهد-خبرنگاران- معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی گفت: همزمان با اجرای شیوه نامه بهره وری نهاده های دامی در استان، با خام فروشی نهاده در خارج از شبکه نیز با جدیت برخورد می گردد.

خبرنگاران خام فروشی نهاده های دامی خارج از شبکه در خراسان رضوی ممنوع است

علی رسولیان روز یکشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی که در محل سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار گردید اضافه نمود: دامداران و صاحبان کارخانجات خوراک دام نیز موافق خرید خام نهاده و فروش آن در بازار نیستند و به همین منظور اجرای شیوه نامه بهره وری نهاده های دامی تدوین شده و به مرحله اجرا گذاشته می شود.

وی گفت: همه کوشش مسوولان در استان اتخاذ تصمیمات و اقدامات جسورانه و بهره گیری حداکثری از ظرفیتهای موجود به منظور بهبود فراوری و تامین احتیاجهای مردم است و حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی و قضایی در نشستهای کارگروه تنظیم بازار استان نشان دهنده عزم استان در یکصدا و همدل بودن برای برطرف مسائل مردم و دلیلی بر این مدعا ست.

رسولیان اضافه نمود: تا به امروز کارگروه تنظیم بازار استان تصمیمات خوبی در مورد گوشت مرغ، ساماندهی زنجیره فراوری تا مصرف اتخاذ نموده و ساماندهی شرایط گوشت قرمز و نهاده های دامی را نیز به همین روال ادامه خواهد داد و از تمام اختیارات خود در چارچوب قانون بهره خواهد گرفت.

وی اعلام کرد: با توجه به دو نرخی بودن ارز نظارت بر بازار سخت است اما هنر ما این است که به نحوی مدیریت کنیم تا کمترین لغزش و خسارت در نتیجه توزیع اقلام یارانه ای در بازار اتفاق افتد.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهداف شیوه نامه بهره وری نهاده های دامی استان گفت: در این شیوه نامه به دنبال حل مسائل کارخانجات خوراک دام از این راستا نیستیم، بعضی از کارخانه ها با ظرفیت کمتر و بعضی با چند برابر ظرفیت اصلی خود فعالیت دارند و در این عرصه رقابت اهمیت پیدا می نماید.

رسولیان گفت: در این شیوه نامه هدف اصلی بهبود فراوریات دامی، افزایش بهره وری، اصلاح نحوه فراوری نهاده و عدالت در توزیع آن، کاهش هزینه های فراوری و جلوگیری از سوء استفاده هاست، در این راستا کارخانجات خوراک دام باید فراوریات کیفی و منطبق بر افزایش بهره وری و با قیمت مصوب داشته باشند.

وی افزود: شیوه نامه بهره وری نهاده های دامی نباید گرفتار پیچ و خم اداری و بوروکراسی شود تا کار کردن با آن سخت شود، نظارت بر اجرای این شیوه نامه باید سختگیرانه و جدی و در جهت حفظ منافع دامداران باشد.

معاون استاندار خراسان رضوی با تاکید بر مدنظر قرار دادن مبانی حقوقی در این شیوه نامه گفت: کلیت این شیوه نامه مورد تایید همه ذینفعان قرار گرفته است و این افراد تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارند نقطه نظرات خود را برای نحوه اجرای آن اعلام نمایند تا این شیوه نامه پس از نهایی شدن برای تصویب در کمیته فرعی ستاد ویژه تدابیر مالی مطرح شود.

شیوه نامه بهره وری نهاده های دامی

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در این استان 15 میلیون و 870 هزار و 984 واحد دامی با اشتغال 220 هزار و 419 نفر وجود دارد و ارزش فراوریات دامی استان 127 هزار و 134 میلیارد ریال است.

مجید جعفری اضافه نمود: احتیاج خراسان رضوی به دان طیور 947 هزار و 232 تن، علوفه دستی 2 میلیون و 143 هزار و 877 تن، علوفه مراتع یک میلیون و 179 هزار و 372 تن، خوراک دام چهار میلیون و 888 هزار و 610 تن، خوراک طیور 947 هزار و 232 تن و کنسانتره دامی یک میلیون و 595 هزار و 80 تن در سال است.

وی گفت: احتیاج وارداتی خوراک دام و طیور خراسان رضوی به صورت روزانه پنج هزار و 203 تن است و سالانه یک میلیون و 899 هزار و 111 تن خوراک وارد استان می شود.

وی افزود: طی سه ماهه سال جاری 51 هزار و 999 تن نهاده دامی وارد خراسان رضوی شده که 63 هزار و 984 تن کسری دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کل نهاده های دامی استان بین اتحادیه ها و زنجیره های فراوری توزیع شده و اتحادیه ها براساس آمار فعالیت بین واحدها توزیع می شود.

جعفری اضافه نمود: عوامل توزیع نهاده فعلی در استان اتحادیه دامداران، اتحادیه گاوداران، عشایر، صنعت دامپروری و تشکلهای صنعتی، اتحادیه مرغداری گوشتی و مرغداران تخمگذار و زنجیره های فراوری هستند.

وی گفت: بخشی از واحدهای صنعتی دامی (دام و طیور) خود فراوری خوراک دام دارند و تقریبا 60 درصد از کنسانتره دامی در کارخانجات خوراک دام فراوری و توزیع می شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 78 واحد صنعتی خوراک دام و طیور دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت اسمی سه هزار و 539 تن در سال در خراسان رضوی وجود دارند، آنها پارسال 92 هزار تن کنسانتره و خوراک دام و 250 هزار تن دان آماده و خوراک طیور فراوری کردند.

جعفری به تبیین شیوه نامه بهره وری نهاده های دامی پرداخت و گفت: در این طرح قراردادی بین تشکل و کارخانه مربوطه با هماهنگی کمیته کنترل کمی و کیفی خوراک دام در هر شهرستان منعقد می شود، اتحادیه های مباشر نهاده را برای کارخانه خریداری می نمایند و آن را به وسیله سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی در اختیار آنان قرار می دهند.

وی اضافه نمود: کارخانه با فرمولی که شامل اختلاط چهار نهاده سبوس، جو، سویا و ذرت و فراوری کنسانتره از آن است و از سوی سازمان جهاد کشاورزی در اختیارش گذاشته می شود، کنسانتره ای از نهاده های دامی فراوری نموده و به عنوان خوراک دام عرضه می نماید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال یک میلیون و 400 هزار تن نهاده دامی وارد استان شد و کل فراوریات کارخانجات استان سه میلیون و 400 هزار تن بود.

محمدرضا اورانی اضافه نمود: پارسال به طور متوسط روزانه سه هزار و 600 تن نهاده در استان تامین شد که سال جاری این میزان به 2 هزار و 800 تن در روز رسیده و باید بتوان با بهره وری مناسب نهاده، این نقصان را جبران کرد.

افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: آنالیز 53 قلم کالا طی دو هفته اخیر (نیمه دوم خرداد ماه) با مدت مشابه ماه قبل نشان می دهد که چندین قلم افزایش قیمت و چندین قلم کاهش قیمت داشتند.

رضا شجاعی اضافه نمود: در گروه مواد غذایی بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوجه فرنگی، برنج پاکستانی، برنج هندی، لوبیا، عدس و شکر بود به طوری که قیمت هر کیلو برنج پاکستانی به 225 هزار ریال، لوبیا سفید 220 هزار ریال، برنج هندی 160 هزار ریال و عدس کانادایی 210 هزار ریال و شکر به 85 هزار ریال رسید.

وی افزود: در این مدت گوشت مرغ از هر کیلو 129 هزار ریال به 140 هزار ریال و تخم مرغ از هر کیلو 100 هزار ریال به 122 هزار ریال رسیده است.

او گفت: در مدت مزبور هر کنجاله سویا 3.2 درصد کاهش قیمت داشته اما جو پنج درصد افزایش قیمت داشته است، همچنین کاهش قیمت در اقلام پروتئینی مانند گوشت گوسفندی و لاشه گوساله اتفاق افتاده است.

شجاعی افزود: قیمت انواع لبنیات در این مدت ثابت بوده اما هر کیلو شیر پنج هزار ریال افزایش یافته است.

وی افزود: در گروه کالایی مصالح ساختمانی در مدت مزبور نیز گچ سفید 18 درصد، آجر 15 درصد، شن و ماسه 14 درصد افزایش قیمت داشته است.

به گزارش خبرنگاران، در این نشست مقرر شد، اتحادیه مرغ تخم گذار با یاری سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی نسبت به عرضه مستقیم تخم مرغ با قیمت هر کیلوگرم 110 هزار ریال در بازار اقدام نمایند و با کسانی که عرضه تخم مرغ بیشتر از قیمت مصوب دارند برخورد شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سال جاری تا به امروز 115 هزار و 132 تن خرید گندم توسط 30 مرکز از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد رشد داشته است.

محمدرضا نوری اضافه نمود: همچنین سال جاری تا به امروز 35 هزار و 630 تن کلزا از کشاورزان استان توسط 15 مرکز خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 57 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: 17 خرداد ماه آخرین واریزی حوزه خرید گندم به کشاورزان خراسان رضوی و چهارم خرداد ماه آخرین واریزی خرید کلزا به کشاورزان بود.

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

iraniro.ir: تور ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

anti6.ir: آخرین خبر: اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 96527

به "خبرنگاران خام فروشی نهاده های دامی خارج از شبکه در خراسان رضوی ممنوع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خام فروشی نهاده های دامی خارج از شبکه در خراسان رضوی ممنوع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید