خبرنگاران خراسان رضوی سرآمد در کشاورزی و دامپروری

به گزارش مجله سرگرمی، مشهد- خبرنگاران- خطه زرخیز خراسان رضوی از دیرباز در حوزه کشاورزی، دام و طیور سرآمد و شهره بوده و در زمینه تولیدات این بخش به عنوان یکی از استان های مهم و پیشرو کشور است.

خبرنگاران خراسان رضوی سرآمد در کشاورزی و دامپروری

بخش کشاورزی خراسان رضوی با سهم 40 درصدی از کل ارزش تولید ناخالص این استان به عنوان یکی از پایه های مالی و حیاتی خطه خراسان رضوی محسوب می گردد که هر سال در بخشهای زراعی، دامی و باغی نه تنها رشد و افزایش بهره وری را تجربه می کند بلکه سهم بسیار در تامین و تولید محصولات مورد نیاز سایر استانها نیز دارد.

رتبه اول کشور در تولید زیره و مقام نخست در تولید گوشت قرمز، رتبه دوم در تولید تخم مرغ، مقام سوم در تولید شیر و مقام چهارم در تولید گوشت مرغ نشان از جایگاه این استان در حوزه کشاورزی و دام و طیور است و ظرفیتهایی چون 15.8 میلیون واحد دامی و تولید سالانه بیش از یک میلیون و 400 هزار تن محصول در حوزه دام و طیور و رتبه برتر کشور در این بخش تنها بخشهایی از ظرفیت های این استان در حوزه کشاورزی و دامپروری است.

همچنین این استان دارای یک میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است. این استان مقام اول کشور در تولید زعفران، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم در تولید انار و مقام چهارم کشور در تولید انگور را در اختیار دارد.

خراسان رضوی با 8.1 درصد جمعیت کشور 6 میلیون و 434 هزار و 501 نفر جمعیت در قالب 2 میلیون و 450 هزار و 916 خانوار دارد که یک میلیون و 733 هزار نفر از این جمعیت در روستاهای استان سکونت دارند.

خراسان رضوی سرآمد در تولیدات دامی

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان این که این استان در حوزه تولیدات و فراورده های دام و طیور جزو استانهای برتر کشور است گفت: سالانه بیش از یک میلیون و 140 هزار تن شیر در این استان تولید می گردد.

مجید جعفری با بیان این که این استان با تولید حدود 83 هزار تن تولید گوشت قرمز رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد افزود: این استان در حوزه تولید گوشت مرغ با 183 هزار تن تولید، رتبه پنجم کشور و در حوزه تولید تخم مرغ با 145 هزار و 700 تن تولید رتبه دوم کشور را دارد.

وی ادامه داد: در تولید پیله تر ابریشم نیز خراسان رضوی با تولید 335 تن پیله تر رتبه دوم کشور بعد از استان گیلان را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت خوراک دام در زمینه تولید گفت: این استان در این رابطه نیز با تولید یک میلیون و 400 هزار تن خوراک دام در سال گذشته، رتبه نخست تولید در این بخش را از آن خود کرد.

سرزمین خورشید پیشرو در خرید محصولات کشاورزی

مدیر تعاون روستایی استان خراسان رضوی هم گفت: حمایت، ارائه خدمات و تقویت تشکلها و تعاونیهای روستایی کشاورزان از مهمترین اهداف مورد پیگیری در قالب وظایف تعریف شده برای این سازمان است.

ایرج ناصری مقدم افزود: در این راستا حمایت و تشویق تشکیل شرکتهای تعاونی روستایی و اتحادیه های مختلف برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی و نیز خرید توافقی، حمایتی و تضمینی از جمله سیاستهای اولویت دار خدمت رسانی است.

وی ادامه داد: در این راستا استان خراسان رضوی با 692 شرکت تعاونی روستایی با بیش از 128 هزار عضو از این حیث رتبه نخست را در کشور داراست.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه این شمار تشکلهای تعاونی نشان از حجم بالای تولید و فعالیت در بخش کشاورزی این استان دارد گفت: یک چهارم اراضی با خاک خوب استان خراسان رضوی در دست تعاونی های تولید روستایی استان می باشد که معادل حدود 300 هزار هکتار است.

وی با اشاره به خدمات حمایتی از روستائیان و کشاورزان این استان در قالبهای مختلف افزود: در این راستا سال گذشته 112 هزار تن گندم، 6 هزار تن کلزا، 42 هزار تن گوجه فرنگی، حدود 69 تن زعفران و 698 هزار تن سایر محصولات از جمله پسته، کشمش، زیره و جو در سه قالب خرید تضمینی، توافقی و حمایتی از کشاورزان خریداری شد تا از آنان حمایت گردد.

ناصری مقدم ادامه داد: سال گذشته 189 میلیون لیتر مواد سوختی و 178 تن آرد در روستاهای استان توزیع شد تا این بخش فعال در حوزه تولید و کشاورزی استان مورد حمایت قرار گیرد.

وی توزیع 125 هزار تن کود،13 هزار تن بذر اصلاح شده و 570 تن انواع کود و سموم شیمیایی را از دیگر اقدامات حمایتی برای کشاورزان روستایی دانست.

تولیدات باغی بیشترین سهم در ارزش ناخالص تولید استان

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:بخش کشاورزی این استان به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین بخش تولیدی کشور با برخورداری از ظرفیت ها وتوانمندی های وسیع حدود یک میلیون هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی دارد.

محمدرضا اورانی افزود: برآورد تولید محصولات زراعی و باغی استان نیز بیش از پنج میلیون و 902 هزار تن است که از این مقدار بیش از چهار میلیون و 828 هزار تن محصولات زراعی و حدود یک میلیون و 73 هزار تن محصولات باغی است و بر اساس همین اطلاعات تولید محصولات زراعی و باغی استان رشد چهار درصدی دارد.

وی ادامه داد: این استان دارای بیش از 14 میلیون واحد دامی است و با این تعداد، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ارزش ناخالص مالی استان در سال گذشته بیش از 330 هزار و 152 میلیارد ریال و دارای نقش تعیین کننده در کشور بود گفت: بیشترین سهم ارزش ناخالص تولید در زیر بخش تولیدات باغی است که 42 درصد کل ارزش تولیدات استان را دارد و بعد از آن فرآورده های دامی استان است که بیش از 38 درصد ارزش ناخالص تولید استان را دارا می باشد.

وی افزود: در مجموع خراسان رضوی با تولید بیش از هفت میلیون تن تولید انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان با ارزش ناخالص مالی بیش از 330 هزار میلیارد ریال جایگاه تعیین کننده ای در اقتصاد ملی و استان دارد و نقش مهمی در تامین نیازهای حیاتی جامعه، امنیت غذایی، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع و ایجاد اشتغال ایفا کرده است.

اورانی ادامه داد: برآورد سطح زیرکشت اراضی زراعی و باغی استان خراسان رضوی حدود یک میلیون هکتار است که از این مقدار بیش از 627 هزار هکتار زراعی و حدود 362 هزار هکتار باغی است و بر اساس آمار تقریبی، این استان در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش 21 درصدی سطح زیر کشت دارد.

20 درصد بهره برداران کشاورزی دارنده 80 درصد مزارع

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این که 20 درصد از جمعیت افزون بر 300 هزار نفری بهره برداران بخش کشاورزی در این استان بر 80 درصد از عرصه یک میلیون و 460 هزار هکتاری کشتزارهای خراسان رضوی مالکیت دارند گفت: این شرایط، نشانگر نبود تعادل میان خرده مالکی و بزرگ مالکی است که سبب سخت شدن تصمیم گیری و سیاستگذاری در حوزه کشاورزی می گردد.

اورانی جمعیت بهره بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی را 338 هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: 73 هزار نفر از این تعداد فاقد زمین هستند و صرفا به امر گاوداری، مرغداری و پرورش ماهی اشتغال داشته یا در زمره عشایر محسوب می شوند.

وی افزود: بر این اساس 266 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مالک مزرعه هستند که عرصه کشت و زرع تحت مالکیت هر یک از 103 هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی نیز کمتر از یک هکتار زمین است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: به خاطر چنین شرایطی در حوزه مالکیت کشتزارها هم اینک تمرکز اصلی این سازمان در حوزه خرده مالکی بر تاسیس شرکتهای تعاونی تولید و زراعی است تا کشاورزان خرده مالک مورد حمایت و ساماندهی قرار گیرند همچنین در حوزه بزرگ مالکی نیز به دنبال کشاورزی صنعتی با هدف کنترل تولیدات کشاورزی از مزرعه تا سفره هستیم.

وی اعمال سیاستهای متنوع برای مدیریت این حجم از تنوع در کشت و کار استان را بسیار ضروری و مورد پیگیری جدی دانست و گفت: یکی از سیاستها و برنامه های اصلی بخش کشاورزی خراسان رضوی توسعه کشت گلخانه ای است.

میزبانی از 40 درصد باغ های مادری کشور در خراسان رضوی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم با بیان اینکه 40 درصد باغ های مادری کشور در این استان قرار گرفته است، گفت: پنج باغ مادری در کشور وجود دارد که 2 باغ از این تعداد در استان خراسان رضوی واقع است.

سید هاشم نقیبی افزود: یک باغ مادری دیگر نیز در این استان در مراحل آماده سازی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در باغ های مادری تولید نهال به شکل مدرن و فنی انجام می گردد و تولیدات آن به سراسر کشور ارسال می گردد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 2 باغ مادری در این استان بیش از 60 هکتار وسعت دارد و با توجه به چیدمان و استاندارد کاشت درختان در این باغ مجموع کاشت درخت در فضای مفید این باغ ها حدود 20 هکتار است.

وی با بیان اینکه درختان موجود در باغ های مادری از نظر سلامت تحت نظارت و کنترل دقیق قرار دارند افزود: آلودگی و بیماری در این باغات در حد صفر است و پایه های این درختان که شامل میوه های وارداتی و داخلی است به منظور تولید نهال مرغوب جداسازی می گردد.

نقیبی ادامه داد: سالانه 2.5 میلیون اصله نهال در 9 نهالستان دارای مجوز استان خراسان رضوی تولید می گردد.

پیروزیت در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

رییس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: با حمایت دولت طی هفت سال اخیر برای گسترش مکانیزاسیون کشاورزی در این استان اقدامات و حمایت های چشمگیر اجرا شده و رشد قابل توجه در این زمینه حاصل شده است.

سید سعید سجادی افزود: پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان از سال 1392 تا به امروز نسبت به قبل از آن 70 برابر شده که زمینه ساز جهش تولید است.

وی ادامه داد: دو شاخص ارزیابی در حوزه مکانیزاسیون وجود دارد که شامل شاخص سطح مکانیزاسیون یا ضریب اسب بخار در هکتار و شاخص درجه مکانیزاسیون یا درصد ماشینی بودن عملیات های زراعی و باغی است.

رییس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در شاخص سطح مکانیزاسیون از 1.2 اسب بخار در هکتار طی سال 92 به 1.86 اسب بخار در هکتار رسیده که افزایش چشمگیر محسوب می گردد.

وی افزود: در شاخص درجه مکانیزاسیون نیز در زمینه برداشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک از حدود 30 درصد به 63 درصد رسیده ایم به این معنا که هم اکنون 63 درصد کشت گندم آبی استان به صورت مکانیزه کشت می گردد که این رقم امسال با حمایت های دولت قرار است به 67 درصد ارتقا پیدا کند.

سجادی بر اهمیت پرداخت تسهیلات در توسعه و حمایت از مکانیزاسیون کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: دولت دکتر روحانی نسبت به این مهم رویکرد کارشناسی و توجه ویژه داشته لذا طی هفت سال اخیر اقدامات اجرایی و حمایتگرایانه بسیار موثری را در این حوزه برنامه ریزی و اجرا کرده است.

وی گفت: تا سال 1392 یعنی سال آغاز فعالیت دولت یازدهم سالانه 60 میلیارد ریال تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی استان تعلق می گرفت که از سال 1392 تا به امروز در مجموع چهار هزار و 170 میلیارد ریال تسهیلات در این بخش در استان خراسان رضوی پرداخت شده است.

رییس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: طی این دولت 6 هزار دستگاه تراکتور، 120 دستگاه کمباین برداشت غلات و 1200 دستگاه انواع دیگر ادوات مکانیزه کشاورزی به ظرفیت بخش کشاورزی استان اضافه کرده شده است.

خراسان رضوی دارنده رتبه دوم کشور در کشت گلخانه ای

هم اکنون بیش از 16 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خراسان رضوی زیر کشت گلخانه است و سالانه سه میلیون تن محصول از این سطوح برداشت می گردد.

استان خراسان رضوی به عنوان یکی از استان های پیروز و برتر در حوزه کشاورزی دارای توانمندی های فراوان است و کسب رتبه دوم کشور در کشت گلخانه ای نشان از توان و ظرفیت بسیار در این بخش دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار خبرنگاران گفت: تا خاتمه سال گذشته 388 هکتار گلخانه و محیط های کنترل شده در استان ایجاد شده است که از این نظر این استان پیروز به کسب رتبه دوم کشور شده است.

غلامحسین ساربان افزود: پارسال در مجموع 170 هکتار به سطح کشت گلخانه ای در خراسان رضوی اضافه کرده شد که رتبه استان را از جایگاه ششم کشور به رتبه دوم در این حوزه ارتقا داد.

وی ادامه داد: راه اندازی هر هکتار گلخانه هم اکنون 120 میلیارد تا 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد و در این زمینه از علاقه مندان و کشاورزان حمایت می گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پارسال 950 میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای برای توسعه کشت گلخانه ای به خراسان رضوی تخصیص یافت که بخش عمده آن تا به امروز جذب شده و بقیه تا خاتمه سال مالی جذب خواهد شد.

وی افزود: هر هکتار گلخانه برای 10 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند و برداشت محصول در این سامانه در تمام ایام سال انجام می گردد که این ویژگی ها گرایش به توسعه این نحوه کشت را بیشتر کرده است.

حال خوب صنایع تبدیلی و تکمیلی در خطه خراسان رضوی

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در فرآوری و ارزش اضافه کرده تولیدات بخش کشاورزی گفت: در سال جهش تولید توجه به این حوزه یکی از برنامه های مهم در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تا خاتمه سال 1397 تعداد 936 واحدصنعتی در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی از سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی پروانه بهره برداری دریافت نمودند افزود: این واحدها در 50 رشته مختلف صنایع تبدیلی و غذایی فعالیت داشته اند و ظرفیت اسمی تولید در این واحدهای صنعتی سالانه بالغ بر پنج میلیون و 859 هزار تن می باشد.

اورانی ادامه داد: تا خاتمه آذر ماه پارسال نیز هزار و 74 واحدصنعتی در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی از سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی پروانه بهره برداری دریافت کردند که ظرفیت اسمی تولید در این واحدهای صنعتی سالانه بالغ بر هفت میلیون و 122 هزار تن می باشد.

وی گفت: بیشترین تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی مربوط به شهرستان های مشهد، نیشابور، چناران و کاشمر است. در مجموع 62.5 درصد کل کارخانه های صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی استان در این چهار شهرستان قرار گرفته است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه تا خاتمه آذر ماه پارسال 266 فقره پروانه طرح توسعه صنایع تبدیلی و غذایی صادر شده است افزود: سرمایه ثابت این صنایع 14 هزار و 527 میلیارد ریال بوده و ظرفیت اسمی آنها یک میلیون و 372 هزار تن ثبت شده است.

وی ادامه داد: تعداد اشتغال ایجاد شده این واحدها تا خاتمه آذر ماه پارسال نیز برای سه هزار و 97 نفر می باشد.

اورانی گفت: با تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی می توان شاهد افزایش بهره وری و ارزش اضافه کرده در زمینه تولیدات و محصولات زراعی، باغی، دام و طیور بود که با هدف تحقق اهداف مد نظر در سال جهش تولید از این بخش حمایت خواهیم کرد.

رتبه نخست کشور در تولید نهاده های دامی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به هیچ وجه جایی برای نگرانی در خصوص تامین نهاده دام و طیور وجود ندارد و تامین و تولید نهاده در حال حاضر با مسئله ای روبرو نیست.

مجید جعفری افزود: در بخش مرغداری و دامداری تمام نیاز در بازار آزاد و دولتی به صورت مشترک تامین می گردد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی و سیاست گذاری در استان به گونه ای است که هیچ یک از واحدهای دام و طیور به هیچ وجه دچار کمبود دان نشوند.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تا کنون موردی از تلف شدن، فروش دام یا ابتلا به بیماری ناشی از کمبود نهاده و دان مورد نیاز دامداران و مرغداران در استان گزارش نشده است.

وی با بیان این که پارسال در مجموع یک میلیون و 400 هزار تن نهاده دامی در استان خراسان رضوی تولید شده است افزود: این میزان تولید نهاده دامی مقام نخست کشور در این بخش را به نام خراسان رضوی ثبت کرد.

جعفری با اشاره به افزایش بیش از 70 درصدی توزیع نهاده های دامی در این استان طی سال گذشته ادامه داد: پارسال حدود 200 هزار تن انواع نهاده دامی بین دامداران این استان توزیع شد در حالی که این رقم در سال قبل از آن 119 هزار تن بود.

وی گفت: توزیع نهاده دامی بین دامداران به منظور ایجاد تعادل در بازار و حمایت از دامداران استان صورت می گیرد و این نهاده ها شامل جو، ذرت، کنجاله سویای وارداتی و تولید داخل است.

تولید بیشترین حجم زعفران کشور

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه میزان تولید زعفران در این استان طی سال گذشته به 310 تن رسید گفت: طبق بررسی های اجرا شده به صورت میانگین 20 درصد محصول زعفران بر اثر خسارت ناشی از شرایط آب و هوایی از بین رفته است از این رو این میزان برداشت، معادل سال 97 است و افزایش چندانی نداشته است.

نقیبی افزود: سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی هم حدود 90 هزار هکتار بود که به رغم پیش بینی افزایش عملکرد تا 350 تن محصول، این میزان برداشت به دلایل مختلف محقق نشد.

وی ادامه داد: در مجموع 144 هزار بهره بردار در حوزه کشت زعفران در این استان فعالیت دارند و به ازای هر هکتار سطح زیر کشت زعفران 200 نفرروز اشتغال و یک فرصت شغلی دایم ایجاد می گردد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پارسال حدود 250 تن زعفران این استان به ارزش 355 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد.

وی با اشاره به افزایش صادرات زعفران در سال گذشته افزود: در سال 96 حدود 221 تن زعفران به ارزش 310 میلیون و 500 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.

نقیبی ادامه داد: پارسال 310 تن زعفران از 86 هزار و 400 هکتار مزرعه در خراسان رضوی برداشت شد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102833

به "خبرنگاران خراسان رضوی سرآمد در کشاورزی و دامپروری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خراسان رضوی سرآمد در کشاورزی و دامپروری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید