خبرنگاران بلبرینگ سازی ایران، از ورشکستگی تا احیا

به گزارش مجله سرگرمی، تبریز - خبرنگاران - بلبرینگ سازی ایران به عنوان نخستین شرکت تولیدکننده انواع بلبرینگ کشورمان که به مدت یک دهه با مسائل اساسی روبرو بود و در نهایت ورشکسته شد، با ورود جدی مقام های ارشد اداری و قضایی آذربایجان شرقی از مهر ماه پارسال در جهت احیا قرار گرفته است.

خبرنگاران بلبرینگ سازی ایران، از ورشکستگی تا احیا

به گزارش خبرنگاران، بحران در بلبرینگ سازی ایران از زمانی شروع شد که این واحد صنعتی بی همتا که فعالیت خود را در سال 1348 در زمینی به وسعت 14 هکتار در غرب تبریز و تحت لیسانس شرکت سوئدی اس.کی.اف شروع نموده بود، در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوص سازی، در یک تصمیم نادرست در اواخر دهه 1380 شمسی به یک راننده تریلر و فاقد اهلیت واگذار شد.

این اقدام باعث شد که بلبرینگ سازی ایران به عنوان غول فراوری بلبرینگ و رولر ایران با چهار دهه سابقه درخشان صنعتی، در فاصله سال های 1388 تا مهر ماه 1398 روزهای ناخوشی را طی کند؛ در این مدت کارگران این واحد صنعتی قدیمی و شناخته شده بارها به دلیل حقوق معوقه خود در مقابل ساختمان فرمانداری تبریز و استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند.

شرایط نابسامان بلبرینگ سازی تا حدی پیش رفت که سعید شبستری خیابانی، سرپرست وقت استانداری آذربایجان شرقی، سی ام شهریور 1396 با اشاره به واردات بلبرینگ چینی به این کارخانه قدیمی و فروش آن به اسم بلبرینگ تبریز ابراز تاسف کرد.

با تشدید بحران در بلبرینگ سازی ایران که به شکل تجمعات کارگری و تعطیلی بخش های مختلف آن نمود یافت، هیات حمایت از صنایع اواخر مهر ماه 1396 مدیریت شرکت بلبرینگ ایران را تحویل گرفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز با تخصیص 15 میلیارد تومان اعتبار برای خروج آن از شرایط بحرانی مساعدت کرد.

اما ورود هیات حمایت از صنایع به موضوع بحران در بلبرینگ سازی نیز مسائل آن را حل نکرد و تشکیلات قضایی آذربایجان شرقی با اعلام ورشکستگی کارخانه، برای یاری به برطرف مشکل بیکاری 180 کارگر آن، از اوایل مهر ماه پارسال به طور موقت، آن را به یکی از چهره های صنعتی شناخته شده استان، تا واگذاری به نفر جدید، در مقام مستاجر واگذار کرد.

واگذاری به نااهل و مدیران بی تجربه کمر بلبرینگ سازی را شکست

دبیر جامعه اسلامی کارگران آذربایجان شرقی با تاکید بر وجود ضعف در بدنه مدیریت این واحد صنعتی، گفت: سالیانی است که بلبرینگ ایران از وجود مدیران ناتوان، ضعیف، ناکارآمد و رانتی متحمل آسیب های متعدد می گردد.

یداله جعفری اضافه نمود: این کارخانه با پیشرفته ترین تکنیک های فراوری، با بهترین مشخصات کیفی و نظام کنترل کیفی بسیار قوی و دقیق تجهیز، با بی کفایتی مدیران نا کارآمد به بازار چینی پناه آورد و در سایه آن توانمندی بازوهای کارگران خود را زیر سوال برد.

جعفری با اشاره به این که عوامل مختلف مدیریتی در بروز بحران در بلبرینگ سازی ایران دخیل بود، تشریح کرد: نقش ایران خودرو و بانک صنعت و معدن (عمده ترین سهامدار بلبرینگ ایران)، در بحران سازی بلبرینگ قابل کتمان نیست، زیرا این 2 قطب مهم صنعتی و بانکی از کنار بزرگترین فراوری کننده انواع بلبرینگ به سادگی عبور کردند و با بی دقت سهام خود را حراج نموده و بلبرینگ سازی را ارزان فروشی کردند.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که تغییرات پی درپی و چرخشی هیت مدیره و مدیرعامل غیر صنعتی نیز پیچ و مهره های فراوری در این واحد صنعتی قدیمی را شل کرد.

جعفری سومین عامل موثر در بحران بلبرینگ سازی را، واگذاری شرکت به افراد فاقد اهلیت و تجربه مطرح نمود و گفت: این مدیران بی برنامه، حتی ساعتی از عمر خود را در فراوری سپری ننموده بودند و با مسایل فراوری بیگانه بودند.

دبیر جامعه اسلامی کارگران آذربایجان شرقی ابراز داشت: کوتاهی مدیران وقت در تسویه بانک ها، تامین اجتماعی و انباشته شدن سود و جرایم بانکی کمر فراوری در بلبرینگ سازی را فلج و راستا بحران در آن را هموار کرد.

جعفری با تاکید بر این که، این شرکت بزرگ، قربانی ندانم کاری های مدیران است، ادامه داد: بلبرینگ سازی در انتخاب مدیران اشتباه کرد.

نمونه ای از بلبرینگ های بلبرینگ سازی ایران

بلبرینگ سازی ایران در راستا احیا

امن اللهی، مسوول اداره تسویه امور ورشکستگی دادگستری آذربایجان شرقی در این باره به خبرنگاران گفت: متاسفانه شخصی که بلبرینگ سازی به او واگذار شده بود، اهلیت لازم را نداشت و همین امر موجب شد که کارخانه سیر نزولی طی کند.

وی اضافه نمود: از 15 مهر ماه 1398 حکم ورشکستگی بلبرینگ سازی صادر شد، اداره تسویه امور ورشکستگی تشکیلات قضایی استان آن را تحویل گرفت و به شرط اجاره یکساله به نفر جدید واگذار کرد.

محمد باقری، سرمایه گذار فعلی شرکت بلبرینگ سازی تبریز نیز به خبرنگاران گفت: نیمه مهرماه پارسال که ما کارخانه را تحویل گرفتیم، 13 سال از تعطیلی بلبرینگ سازی می گذشت و دستگاه های آن این مدت طولانی از کار افتاده بودند.

وی اضافه نمود: کارخانه بلبرینگ سازی را با 163 کارگر بیکار و حقوق و بدهی های معوقه تحویل گرفتیم و پس از برطرف مسائل اکنون 210 نفر در این واحد صنعتی مشغول کار هستند.

باقری افزود: اکنون هفت ماه است که چرخ های به خواب رفته بلبرینگ سازی تبریز به عنوان نخستین کارخانه بلبرینگ سازی خاورمیانه دوباره به گردش درآمده اند.

سرمایه گذار شرکت بلبرینگ سازی ایران تشریح کرد: احتیاج سالیانه کشور به بلبرینگ 100 میلیون عدد در انواع گوناگون است که بلبرینگ سازی ایران که تا سال هایی نه چندان دور تنها تامین کننده احتیاج داخلی بود، امروزه توان برطرف پنج درصد احتیاج داخلی را دارد.

باقری اظهار کرد: این مجموعه با ظرفیت فراوری سالانه پنج میلیون و 200 عدد بلبرینگ با تنوع 60 نوع بلبرینگ می تواند بخشی از احتیاج داخلی را تامین و در آینده آن را توسعه دهد.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجانن شرقی نیز با اشاره به اهمیت صنایع در توسعه کشور گفت: در واگذاری های بعدی به طور قطع یکی از ملاحظات اصلی داشتن سابقه کار، تیم متخصص و اهلیت فرد متقضای خواهد بود.

وی با اشاره به قدمت بالا و سابقه درخشان بلبرینگ سازی ایران در صنعت ایران اضافه نمود: زمانی نه چندان دور محصولات این شرکت در بازارهای جهانی مشتریان زیادی داشت و امیدواریم با اقدامات آینده شاهد ترمیم صندلی این واحد صنعتی باشیم.

تعطیلات رو: تعطیلات رو | مجله گردشگری، سفر و تور اروپا

طفره: طفره | نگاه نقادانه به اخبار و رویدادهای روزانه

مجله سرگرمی و تفریحی: مجله سرگرمی و تفریحی | مجله سفر، گردشگری و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 89220

به "خبرنگاران بلبرینگ سازی ایران، از ورشکستگی تا احیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بلبرینگ سازی ایران، از ورشکستگی تا احیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید