خانه ماپار یکی از قدیمی ترین خانه های اهواز

به گزارش مجله سرگرمی، خانه ماپار یکی از قدیمی ترین خانه های بازسازی شده شهر اهواز است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد و امروزه ضمن بازدید گردشگران، محلی برای برگزاری مراسمات فرهنگی و هنری این شهر محسوب می شود.

خانه ماپار یکی از قدیمی ترین خانه های اهواز
اهواز شهر نفت، شهر پرفراز و نشیب تاریخ و بخشی از تمدن جدانشدنی ایران است که مردمان خونگرم و فرهنگ خاص و منحصر به فرد این خطه، به مجذوب کنندهیت آن افزوده است. سفر به اهواز یکی از ملزومات ایرانگردی و برای هر شخصی که می خواهد با فرهنگ این سرزمین آشنا شود یکی از واجبات به شمار میرود. در این شهر شما می توانید آثار تاریخی فراوانی از جمله پل سفید، رود کارون، موزه، بازارهای شبانه روزی، بنای معین التجار، کلیسای سورت و... را مشاهده کنید. اما اگر می خواهید به دل خانه های این شهر بروید، اگر قصد دارید با سبک زندگی قدیمی مردم اهواز آشنا شوید باید به خانه ای در این شهر سر بزنید که گویی هنوز در دل تاریخ زنده مانده و می خواهد روایت خود را برای بازدید کنندگان شرح دهد. خانه ماپار شما را به گذشته زندگی مردمان اهواز می برد.

خانه ماپار یکی از خانه های بسیار قدیمی شهر اهواز است که متعلق به دوران قاجار است. این خانه در خیابان نادری، خیابان خوانساری، پلاک 55 واقع شده است. زمانی که درب خانه را باز کنید و وارد آن شوید، گذشته به شما سلام می کند. اول چیزی که نظرتان را جلب خواهد کرد وجود 2 درخت تنومند بزرگ در وسط حیاط است که به شکل عجیبی خم شده اند، گویی زمانه کمر آنها را نیز خم کرده اما همچنان سبز و استوار به جای مانده است.

یکی از آنها درخت نخلی است که در فرهنگ جنوبی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و قرن ها رزق و روزی مردم این استان را به آنها هدیه می کرده، کمی جلوتر بروید حوض آبی رنگ و کوچکی را می بینید که در میان دو درخت واقع شده اند. عکس خانه در میان این حوض افتاده و تصویری زیبا را پدید آورده است، لذت بخش ترین کاری که می توان انجام داد این است که لبه حوض بنشینیم، یک لیوان چای بخوریم و به باغچه کوچک و جالبی که دورتا دور آن قرار گرفته است نگاه کنیم.

مساحت این خانه قدیمی بیش از 550 متر مربع است که در دو طبقه با مصالح مرسوم در آن زمان که بیشتر آجرهای خاص کوچکی که در آن دوران بوده ساخته شده است. سقف داخلی خانه ها نیز با تیرهای چوبی که به فاصله 30 سانتی متری از هم قرار داده شده نگهداری می شود. حجره های کنگره ای، دیوارهای مشبک و پنجره های چوبی با شیشه های رنگی مجذوب کننده، نمای فوق العاده تحسین بر انگیز را به این خانه قدیمی داده است که بازدیدکنندگان توان دل کندن از آن را ندارند.

خوشبختانه سرنوشت خانه ماپار مانند دیگر خانه های قدیمی ایران نشده و بخش خصوصی برای بازسازی آن در سال 1395 دست به کار شد. آن ها در فاز اول بازسازی که بیشتر مربوط نجات خانه از تخریب می شد حدود 200 میلیون تومان هزینه کردند و توانستند خانه ماپار را به شکل امروزی آن درآورند، در این باز سازی ضمن زنده کردن خانه، تاسیسات مورد نیاز مانند لوله کشی آب و برق، ترمیم دیوارها، احیای فضاهای داخلی و ... اجرا شده و قرار است در فاز دوم توسعه نیز چیزی حدود 300 میلیون تومان صرف اجرای مرحله بعدی شود.

امروزه از خانه ماپار برای برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، مراسمات خاص مانند کتاب خوانی، شاهنامه خوانی و دیگر جشن های فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن آنکه تمامی گردشگران نیز می توانند به بازدید این بنای زیبا و قدیمی بروند. خانه ماپار در سال 1380 جز یکی از میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164190

به "خانه ماپار یکی از قدیمی ترین خانه های اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ماپار یکی از قدیمی ترین خانه های اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید