خانه باغ شاکر ؛ اقامتی کویری در بنایی قاجاری ، سفر به دریاچه نمک و کویر مرنجاب با اقامت در دل تاریخ

به گزارش مجله سرگرمی، مجموعه خانه باغ شاکر یکی از زیباترین اثرهای فرهنگی - تاریخی شهرستان آران و بیدگل است که در اوایل دوره قاجار منطبق با اصول معماری سنتی مناطق کویری با فرم هندسی ذوزنقه طراحی و ساخته شده است.

خانه باغ شاکر ؛ اقامتی کویری در بنایی قاجاری ، سفر به دریاچه نمک و کویر مرنجاب با اقامت در دل تاریخ

خبرنگاران: آران و بیدگل در شمال استان اصفهان قرار گرفته است که از جنوب به کاشان و از شمال به کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک راه دارد. این شهر یکی از شهرهای توریستی استان اصفهان است که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

آران و بیدگل در دوره قاجار به صورت دو قریه جدا از هم وجود داشت. عبدالرحیم کلانتر ضرابی در کتاب تاریخ کاشان می نویسد: و از آنجا به قریه نوش آباد و از آنجا به قریه آران و از آنجا به قریه بیدگل و این سه قریه از قرا معتبره و از قصبات معظمه گرمسیر و در دامنه بند ریگ بین الشمال و المشرق و در یک فرسخی و یک فرسخ و نیم کاشان واقع هستند.

آران و بیدگل پس از دوره قاجار، هر یک بر اساس قوانین تقسیمات کشوری دارای شهرداری جداگانه بودند و سال تأسیس شهرداری آن ها 1332 و 1333 بوده است. در سال 1354 بنابر تصمیم وزارت کشور این دو شهر تحت عنوان گل آرا یکپارچه شدند و از بخش آران و از توابع کاشان در محدوده استان مرکزی قرار گرفت. در مردادماه سال 1375 نیز بر اساس مصوبه هیئت وزیران، بخش آران از شهرستان کاشان جدا و به عنوان شهرستان آران و بیدگل شامل دو بخش مرکزی و کویرات در تقسیمات کشوری شناخته شد.

قدیمی ترین اثر مکتوبی که به آران اشاره دارد، کتاب الاعلاق النّفیسه نوشته ابن رسته است که در سال 290 قمری به زبان عربی نگاشته شده و در سال های اخیر توسط دفتر انتشارات امیرکبیر ترجمه و چاپ شده است. در صفحه 181 این اثر از آران به عنوان یکی از آبادی هایی که در دوران انوشیروان دارای قصرهایی بوده است، یاد می کند.

کاروانسرای تاریخی مرنجاب، دریاچه نمک، دریاچه آران و بیدگل، شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی)، قلعه کهن دژ، دشت کویر و بند ریگ، چاله های سمبک، خطب شکن از جاذبه های گردشگری این شهر استان اصفهان است. جزیره سرگردان در 10 کیلومتری کاروانسرای مرنجاب و درون دریاچه نمک را نیز می توان جاذبه مطرح دریاچه آران و بیدگل دانست.

مجموعه تاریخی قاضی، منطقه باستانی ویگل، شامل دو قلعه شرقی (متعلق به پارت ها) و قلعه غربی (مربوط به دوره ساسانیان)، مسجد نقشینه بیدگل و مسجد تاریخی محله بازار آران از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهر به شمار می آیند. مجموعه حمام ها و آب انبارهای تاریخی نیز از دیگر جاذبه های آران و بیدگل هستند.

اگر به این شهر کویری رفتید یکی از اقامتگاه های متفاوتی که می توانید در آن اسکان داشته باشید اقامتگاه بومگردی خانه باغ شاکر است. اقامتگاهی قاجاری با اصول معماری سنتی مناطق کویری … این عمارت تاریخی خانه در سال 1395 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مجموعه خانه باغ شاکر از زیباترین اثرهای فرهنگی - تاریخی شهرستان آران و بیدگل است که در اوایل دوره قاجار در زمینی به مساحت تقریبی 8000 متر مربع و با فرم هندسی ذوزنقه طراحی و احداث شده است. این مجموعه مشتمل بر سه عنصر فضائی باغ، عمارت و برج و بارو است که در جبهه شمالی باغ، برج و بارو و در جبهه جنوبی آن، عمارت بادگیر قرار گرفته است.

این اقامتگاه که در 5 کیلومتری شمال شهرستان آران و بیدگل و در دشت حسین آباد قرار گرفته است. رستوران، سفره خانه سنتی، سالن اجتماعات، پارکینگ اختصاصی، نمایشگاه صنایع دستی و کمپینگ از امکانات این اقامتگاه تاریخی است.

تصاویری از این اقامتگاه را در زیر ببینید:

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: چمدان
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 37200

به "خانه باغ شاکر ؛ اقامتی کویری در بنایی قاجاری ، سفر به دریاچه نمک و کویر مرنجاب با اقامت در دل تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه باغ شاکر ؛ اقامتی کویری در بنایی قاجاری ، سفر به دریاچه نمک و کویر مرنجاب با اقامت در دل تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید