حفظ باروری در زنان دشوارتر است، مسائل بارداری بعد از 40 سالگی

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، افسانه محمدزاده، جراح و فلوشیپ زنان، زایمان و ناباروری و عضو هیات علمی پژوهشگاه و تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص حفظ باروری گفت: حفظ باروری یعنی حفظ قدرت باروری فرد مراجعه کننده در حال حاضر به منظور استفاده از آن در آینده برای باروری البته در صورتی که قدرت باروری وی دچار مشکلاتی بوده و یا از بین رفته باشد.

حفظ باروری در زنان دشوارتر است، مسائل بارداری بعد از 40 سالگی

وی با شرح در این باره که قدرت باروری در زنان محدود است، سن را یکی از فاکتورهای بسیار مهم دانست و در خصوص مهم ترین گروه هایی که می گردد برای آنها حفظ باروری را پیشنهاد داد، تشریح کرد: از سنین 35 تا 38 سال قدرت باروری به تدریج کاهش می یابد و در حدود چهل سالگی نه تنها توانایی باروری کم می گردد بلکه احتمال سقط و تولد نوزادانی با مسائل کروموزومی افزایش می یابد. بنابراین توصیه ما به زنانی که ازدواج ننموده اند و یا بنا بر دلایل شغلی، شخصی و تحصیلی فعلا تصمیمی برای بچه دار شدن ندارند این است که بحث حفظ باروری را جدی بگیرند و حتما قبل از 38 سالگی در خصوص زمان بارداری و مادر شدن خود به صورت جدی فکر نمایند و اگر این زمان به بعد از 38 سالگی موکول گردد، بهتر است هرچه سریعتر برای فریز تخمک و حفظ باروری خود اقدام نمایند.

وی در ادامه اضافه نمود: گروهی از زنان نیز هستند که مبتلا به برخی بیماری هایی همچون سرطان بوده و نوع درمان آن ها همچون شیمی درمانی و رادیوتراپی می تواند سبب کاهش قدرت باروری تخمدان ها گردد و تخریب تخمک ها را به دنبال داشته باشد. همچنین توصیه ما به زنانی که سابقه فامیلی یائسگی زودرس را در خواهر یا مادرشان دارند نیز، این است که به شدت به فکر حفظ باروری باشند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا، توضیح داد: دسته دیگری از زنان هستند که قرار است در ناحیه تخمدان آن ها اعمال جراحی انجام گردد به ویژه زنانی که مبتلا به آندومتریوز هستند. بنابراین پیشنهاد ما به جراحان و بیماران مبتلا به آندومتریوز این هست که قبل از انجام عمل جراحی حتما به فکر انجماد تخمک ها و حفظ باروری باشند.

محمدزاده در خصوص شرایط مراجعه نمایندگان برای حفظ باروری، تشریح کرد: مهم ترین موضوعی که باید به آن توجه گردد، سن است که بهترین زمان زیر 38 سال است. دومین موضوع آگاهی و دانستن این است که به چه دلیل می خواهند حفظ باروری داشته باشند، زیرا اگر دچار سرطان هستند و قرار است شیمی درمانی و رادیوتراپی را آغاز نمایند به طور حتم زمانی احتیاج است تا بتوان تخمدان را تحریک نموده و وادار به تخمک سازی کنیم و زمانی در حدود 14 الی 20 روز احتیاج است تا بتوانیم با دادن دارو تخمدان ها را تحریک کنیم.

وی همچنین یادآور شد: مسئله دیگر این است که آیا در حالت عادی، تخمدان تعداد کافی از تخمک هایی با کیفیت بالا را دارد یا خیر، یعنی ذخیره تخمدان را مورد آنالیز قرار می دهیم. همچنین آنالیز نوع بیماری زمینه ای و درگیری تخمدان با بیماری و بلوغ بیمار نیز بسیار حائز اهمیت است.

این فلوشیپ زنان، زایمان و ناباروری ضمن اشاره به اهمیت بلوغ بیمار جهت دریافت خدمات حفظ باروری، گفت: ما تنها در خانم های بالغ است که می توانیم تحریک تخمک گذاری، انجماد تخمک و انجماد جنین را انجام دهیم، بنابراین در بیمارانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند و به خاطر مسائلی چون ابتلا به سرطان احتیاجمند حفظ باروری هستند، با توجه به حال عمومی وی و با انجام عمل جراحی، بافت تخمدان منجمد می گردد .

محمدزاده در تشریح مراحل بارداری به وسیله تخمک یا جنین منجمد، مطرح نمود: برای آن که تخمک منجمد شده را به رحم برگردانیم باید رحم را آماده کنیم و این اتفاق می تواند در یک سیکل طبیعی انجام گردد و یا در سیکل های آماده سازی رحم با دارو صورت گیرد. یعنی دیواره رحم را آماده نموده و هورمون استروژن و پروژسترون را به خانم دهیم و زمانی که متوجه شدیم آندومتر یا همان دیواره رحم آماده پذیرش جنین هست، انتقال تخمک یا جنین، انجام می گردد و از آنجا که این انتقال یک کار تیمی و گروهی است، توجه به ارتباط و همکاری میان پزشک زنان و جنین شناس بسیار اهمیت دارد تا در زمان مناسب تخمک و یا جنین به رحم منتقل گردد، پس از انتقال، داروهای مورد احتیاج تجویز و پس از دو هفته استراحت، از بیمار آزمایش خون گرفته می گردد و بر این اساس متوجه شویم آیا یک بارداری موفق شکل گرفته است یا خیر.

وی همچنین بر این نکته مهم تاکید نمود: لزوما خانمی که حفظ باروری را انجام داده است به این معنا نیست که خودش نتواند باردار گردد و یا زن و شوهری که جنین خود را فریز نموده و چند سال بعد تصمیم به بچه دار شدن می گیرند ممکن است بتوانند بارداری طبیعی را تجربه نمایند و تنها در صورتی که بارداری طبیعی صورت نگیرد ما به آنالیز چگونگی استفاده از تخمک و جنین می پردازیم.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص استفاده از بافت تخمدان منجمد شده، اضافه نمود: می توان این بافت را مجددا درون حفره لگن قرار داد و یا زیر پوست کاشت تا آغاز به فعالیت کند و از آنجا که ذخیره تخمک های این بافت محدود است در نتیجه این زمان هم کوتاه است. همچنین روش دیگر این است که با استفاده از تکثیر بافت نابالغ توسط جنین شناس، تخمک با استفاده از تکنیک IVM در محیط آزمایشگاه، تکثیر و بالغ گردد.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5605

به "حفظ باروری در زنان دشوارتر است، مسائل بارداری بعد از 40 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ باروری در زنان دشوارتر است، مسائل بارداری بعد از 40 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید